Elekma  Autoracing

Uusiutuva Neste MY Diesel - käyttökokemuksia diesel-Volvoissa

  • 209 Vastauksia
  • 68335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pallep

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Saapa nähdä kuinka pitkään Suomessa vielä säilyy PFAD:n jätteeksi luokittelu, monessa muussa maassa se on poistettu jo. Se veisi todennäköisesti pohjan koko hommalta.
V60 T8 Inscription

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Veikkaan että tässä on Nesteellä vähän sellainen odottava asenne, mitä tapahtuu valtiovallan suhteen. Polttoaineiden ja autoilun verotus on ollut aika tempoilevaa. Uusien säiliöiden maahankaivaminen nykymääräysten mukaan on kallista ja jos jonkinlainen veroetu on tulevaisuudessa luvassa, niin mielellään Neste käyttäisi olemassa olevaa tankkausinfraa vetämällä vaikka Pro dieselin pois markkinoilta?

Olisin valmis käyttämään MyDieseliä aina, jos valtiovalta laskisi esimerkiksi polttoaineveroa sen mukaan. Tuo mitä kerrot voi hyvinkin pitää paikkansa. 
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6023
Sama, tuote on hyvä. Saatavuus on kyllä itselle todella huono.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Viltzu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 455
Missäs hintaeroissa liikutaan ympäri Suomen jos verrataan perusdieseliin? Itse tankkaan ST1 kun löytyy kortti niin ero tuohon MY Dieseliin ainakin Espoossa on kyllä aivan liikaa että viitsisin edes kokeilla...
NYK: V60 D4 AWD Summum -16, tulossa S60 B5 R-Design

EX: 740 Turbo -89, 850 T5 -96, S60 2.4i -05, V70 D5 AWD - 07

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Ajelin pari tankkia MY ja ainakin talvella pelkässä kaupunkiajossa tuntuu vievän n. 0,5L enemmän joten palasin normi B7. Kävin "sekatankilla" missä MY reilu puolet ja tavallista vajaa puolet n. 500 km matka-ajoa ja meni mennessä pikkupakkasella ajotietokoneen mukaan 5,0L ja tullessa n. -15-20 pakkasessa 5,5L Ajotietokone näyttää n. 2-3 desiä liian vähän joten lopulta tuon tankin kulutus oli 5,8L
1. XC60 T8 TE MY2020 108tkm Inscription Denim Blue 19" Volvo alut/Michelin X ICE Snow suv kitkat! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Missäs hintaeroissa liikutaan ympäri Suomen jos verrataan perusdieseliin? Itse tankkaan ST1 kun löytyy kortti niin ero tuohon MY Dieseliin ainakin Espoossa on kyllä aivan liikaa että viitsisin edes kokeilla...

Hintaero on karkeasti noin 20 senttiä/l. My Dieselin käyttö on arvokkaampaa ja tekee kilometrille 0,01 €:n lisäkulun viiden litran kulutuksella. Oman auton kilometrin hinta kaikkine kuluineen on 0,13 €/km.

Tänään oli -16 astetta pakkasta ja Webaston tuoksu on kyllä parempi kuin tavallisella polttoaineella. Käyntiääni tuntuu olevan pehmeämpi, mutta perustuu puhtaasti "minusta tuntuu" tutkimukseen.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Oman auton kilometrin hinta kaikkine kuluineen on 0,13 €/km.
Halpaa kuin saippua. Jotakin olennaista unohdit laskuista, kun joskus itsekin laskenut kuluja ja päätynyt selvästi yli 0,30 €/km. Nykyisellä varmaankin yli 0,50 €/km. Tässä yhtälössä polttoaineen osuus on varsin pieni.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Halpaa kuin saippua. Jotakin olennaista unohdit laskuista, kun joskus itsekin laskenut kuluja ja päätynyt selvästi yli 0,30 €/km. Nykyisellä varmaankin yli 0,50 €/km. Tässä yhtälössä polttoaineen osuus on varsin pieni.

Tuo minun hinta perustuu noin puolentoista vuoden kustannuskertymään, jonka olen jakanut autolla ajetuilla kilometreillä. Kustannuksiin on laskettu polttoaineet, vakuutukset, huollot ja rengaskulut. Autolla on nyt seurantajaksolla ajettu 51 253 km ja kustannukset koko ajomatkalta 6591 €

Auton hankinta- ja myyntihinnan erotus sitten aikanaan kertoo lopullisen kilometrihinnan. Voisin arvailla että siitä tulee suurin piirtein saman verran kuin auton kustannukset ovat tähän mennessä olleet. Ollaan siinä 0,3 €/km hintaluokassa. Riippuu tietysti minkä hintaiseen autoon vaihdan. Veikkaan, että vuonna 2020 tulee aika hyviä tarjouksia autokaupasta uusiin sähkö- tai hybridautoihin. Päästötavoitteet on sen verran kovat. En ole ihan helpoimmasta päästä asiakkaana, kun kauppaa tehdään.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2019, 23:39:51 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Arvon alenema on kaikista suurin kulu. Esim. 60 k€ auto, jolla ajetaan 25tkm/v. Oletettu käyttöaika 10 vuotta, jälleenmyyntiarvo 5 k€. 55000 € / 250000 km = 0,22 €/km.

Mitä uudempana tuon vaihtaa uuteen, niin sitä kalliimmaksi tulee. Esim. neljän vuoden syklillä selvästi yli 0,3 €/km pelkästään arvonalenemaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Arvon alenema on kaikista suurin kulu. Esim. 60 k€ auto, jolla ajetaan 25tkm/v. Oletettu käyttöaika 10 vuotta, jälleenmyyntiarvo 5 k€. 55000 € / 250000 km = 0,22 €/km.

Mitä uudempana tuon vaihtaa uuteen, niin sitä kalliimmaksi tulee. Esim. neljän vuoden syklillä selvästi yli 0,3 €/km pelkästään arvonalenemaa.

Tämä on kyllä totta. Uutena ostettu auto menettää varsinkin nykyään aika reippaasti hintaa. Pienimmät hinnanalennukset olen saanut vaihtamalla yli 100 000 km ostohetkellä olleen auton vähän ennen 200 000 km:ä. Ikävä puoli siinä on se, että autoa pitää olla jatkuvasti vaihtamassa.

Jos olisin ostanut nykyisen auton uutena noin 60 000 €:lla ja ajanut tähän hetkeen, niin arvonalennus olisi noin 45 000 €:n luokkaa. 

Tätä arvonalenemaa kun vertaa My Dieselin hinnan eroon, niin eipä se kokonaiskustannuksissa näy käytännössä mitenkään.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2019, 20:27:12 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Eiköhän tuo ole näin. Volvo ei hyödy vanhojen moottorien testaamisesta Mydieselin kanssa. Kokemukset ovat olleet poikkeuksetta hyviä. Pakokaasut ei haise ja takapenkin tulevaisuuden toivot liputtavat Mydieselin puolesta. Joutuu salaa joskus tankkaamaan perinteistä dieseliä. Ai niin, mielikuva siitä että hiukkaspönttö täytyy hitaammin lienee totta?
Onko SPA tai CMA alustaisissa autoissa, joissa VEA-moottori, niin paljon erilaista moottoritekniikkaa kuin 2014 alkaen julkaistussa ”vanhan alustan” VEA-moottoreissa (kuten V70)? Vai miksi Volvon pitäisi testata sitäkin erikseen My Dieselin osalta ettei voi antaa virallista hyväksyntää??
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Onko SPA tai CMA alustaisissa autoissa, joissa VEA-moottori, niin paljon erilaista moottoritekniikkaa kuin 2014 alkaen julkaistussa ”vanhan alustan” VEA-moottoreissa (kuten V70)? Vai miksi Volvon pitäisi testata sitäkin erikseen My Dieselin osalta ettei voi antaa virallista hyväksyntää??

Luulen, että moottoriin on tehty pieniä muutoksia ja kun moottoria muutetaan virallinen hyväksyntä vaatii kattavan testauksen. Volvo kun ei voi vaan sanoa, että kyllä se kestää. Jos ei kestä -> joutuu tekemään takaisinkutsut ja muuttaa moottori kestämään. Tällöin tulee kuluja, mutta ei tuloja -> Tappiota liiketoimintaan.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Viitaten tuohon aiemmin linkitettyyn TM:n artikkeliin, päätin kysyä suoraan Nesteeltä Neste MY:n sopivuudesta ja testauksesta muissa Volvon dieseleissä, kuin mitä Volvo on virallisesti hyväksynyt. Tällaisen vastauksen, ja luvan julkaista vastauksen täällä foorumilla, sain Neste Fueltecin Santeri Muhoselta:

”Neste My ei tiheytensä puolesta täytä EN590 -dieselnormia, jossa tiheyden alaraja on 820 g/l. Neste MY:n tiheys vaihtelee (talvi-/kesälaatu) välillä 765-800 g/l. Kaikki muut ominaisuudet ovat selkeästi EN590-normia paremmat, mm. setaaniluku on Neste MY:lla 70, kun EN590 alaraja on 51. Neste MY tuottaa myös reilusti vähemmän pienhiukkasia verrattuna fossiilisiin EN590-dieseleihin, jolloin EGR ja hiukkassuodatin toimivat  ongelmitta huomattavasti kauemmin.

Aasian maissa myytyjen/myytävien (samat kuin Euroopassa) dieselmoottoreiden polttoainevaatimuksena on japanilainen JIS K 2204 -normi, jossa ei ole tiheydelle alarajaa, joten Neste MY täyttää sen. Tällä haluan kertoa sen, että pienehkö tiheyden "vaje"  ei ole ratkaiseva moottorin kestolle eikä toiminnalle.

Tuossa TM:n jutussa kerrottiinkin, miksi kerromme Neste MY:n sopivan kaikkiin dieselmoottorihin, eli ennen markkinoille tuontia sillä ajettiin eri merkkisillä (myös eri ikäisillä Volvoilla) miljoonia kilometreja ongelmitta. Markkinoille tuonnin jälkeen emme ole saaneet yhtään reklamaatiota, jossa Neste MY olisi aiheuttanut mitään ongelmaa moottoreille.”


PS. Selvitin asiaa siis omasta mielenkiinnosta ja ajattelin saattaa sen myös arvon foorumilaisten tietoon. Jos kysyttävää tai muuta asiaan liittyvää, kääntykää itse Nesteen puoleen.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2020, 22:02:29 kirjoittanut Teinipajero »
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
”Neste My ei tiheytensä puolesta täytä EN590 -dieselnormia, jossa tiheyden alaraja on 820 g/l. Neste MY:n tiheys vaihtelee (talvi-/kesälaatu) välillä 765-800 g/l. Kaikki muut ominaisuudet ovat selkeästi EN590-normia paremmat, mm. setaaniluku on Neste MY:lla 70, kun EN590 alaraja on 51. Neste MY tuottaa myös reilusti vähemmän pienhiukkasia verrattuna fossiilisiin EN590-dieseleihin, jolloin EGR ja hiukkassuodatin toimivat  ongelmitta huomattavasti kauemmin.

Aasian maissa myytyjen/myytävien (samat kuin Euroopassa) dieselmoottoreiden polttoainevaatimuksena on japanilainen JIS K 2204 -normi, jossa ei ole tiheydelle alarajaa, joten Neste MY täyttää sen. Tällä haluan kertoa sen, että pienehkö tiheyden "vaje"  ei ole ratkaiseva moottorin kestolle eikä toiminnalle.

Tuossa TM:n jutussa kerrottiinkin, miksi kerromme Neste MY:n sopivan kaikkiin dieselmoottorihin, eli ennen markkinoille tuontia sillä ajettiin eri merkkisillä (myös eri ikäisillä Volvoilla) miljoonia kilometreja ongelmitta. Markkinoille tuonnin jälkeen emme ole saaneet yhtään reklamaatiota, jossa Neste MY olisi aiheuttanut mitään ongelmaa moottoreille.”


PS. Selvitin asiaa siis omasta mielenkiinnosta ja ajattelin saattaa sen myös arvon foorumilaisten tietoon. Jos kysyttävää tai muuta asiaan liittyvää, kääntykää itse Nesteen puoleen.

Kiitos! Minulla on vahva epäilys myös Webaston palavan puhtaampana Neste MY dieselillä.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Jokos tämä oli täällä - TSI vaihtoehto Nesteen MY dieselille  :)

https://youtu.be/1lqCwNReU1Y

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo