Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: tubbe86 - 24.06.2011, 06:33:11

Otsikko: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 24.06.2011, 06:33:11
Olen harkinnut autoni lastuttamista ja kyselenkin foorumilaisten mielipiteitä asiasta. Auto on toiminut hyvin, muttei lisäpotku pahaakaan tekisi. Mutta kestääkö auto tämän? Se on kuitenkin vuosimallia 99 ja ajettukin kohta 310 tkm. Jos viritän kestääkö vaihdelaatikko sen? Turbot? Kone yleensä? En hae missään nimessä noita toisessa keskustelussa mainittuja hurjia yli 370 heppaa vaan noin 300-320 heppaa riittäisi varmasti. Vääntöä en aio myöskään nostattaa noin hurjiksi kuin joissakin täällä on tehty. Kuinkas se muuten menee? Tappaako laatikon vääntö vai hepat? Ajoni on melkoisen siistiä, teho tulisi käyttöön lähinnä ohituksissa ja joskus harvoin kun alkaa lapsettaa. Eli mielipiteenne kannattaako lastuttaa, vai hajottaako se auton?
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Jeze - 24.06.2011, 07:22:46
Lukemani perusteella auto kyllä kestää. Oma 2000 T6 ei ole ainakaan vielä osoittanut mitään hajoamisen merkkejä. Tosin mittarissa "vasta" 175tkm ja lastutettuna ei hirveästi ole tullut ajeltua. Teholukemat on 329/480. En voi muuta kuin suositella! Tässä hyvä topicci vielä aiheesta jos jaksat lueskella: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=1274.0 Ennen lastutusta vaihdatin vielä vaihdelaatikon öljyt varoiksi. Tietysti sitä on paha sanoa etukäteen, riippuu varmaan aika paljon miten "loppu" auto on. Mutta väittäisin, että kunnossa olevan auton pitäisi kestää. 8)
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 24.06.2011, 07:54:17
Joo luinkin jo tuon keskustelun. Aivan älyttömän hurjat lukemat otettu. On näissä ainakin virityspotentiaalia. Ajattelin tosiaan miedompaa viritystä eli n. 300-320 ja ehdottomasti max 500 nm vääntöä. Automaattilaatikko on kuitenkin jo yli 300 tkm ajettu ja varmasti matka on siihenkin jälkensä jättänyt. Tuon toisen topicin väännöt söisivät oman laatikkoni varmasti välipalaksi. Laatikon öljytkin ja vaihdettu kyllä alle 20 tkm sitten eikä useamman päivän odottelusta huolimatta öljyjen pohjalle kerääntynyt metallia joten ei tuo laatikko ainakaan vielä itseään syö tohjoksi. Ehkä sitä sittenkin uskaltaisi?

Ai niin muuten! Sinulla on uskomattoman hieno volvo. Luin siitä jo toisessa topicissa ja kuola valuu vieläkin...
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 24.06.2011, 09:21:45
Onko teillä vaihteistoöljyn lisäjäähdytin keulalla?
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 24.06.2011, 16:23:20
Onko sellainen tehtaalla laitettu? Jos ei ole niin ei minulla ainakaan ole. Auto on täysin vakio
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 25.06.2011, 09:08:21
Onko sellainen tehtaalla laitettu? Jos ei ole niin ei minulla ainakaan ole. Auto on täysin vakio
Tuossa omassa kulkuneuvossa moinen on ja ihan tehdas asenteinen. Varmaan pitkän päälle lisää vaihteiston kestävyyttä pienempänä lämpökuormana.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Mika - 25.06.2011, 09:13:10
Tuossa omassa kulkuneuvossa moinen on ja ihan tehdas asenteinen. Varmaan pitkän päälle lisää vaihteiston kestävyyttä pienempänä lämpökuormana.

Tarkoitatko lisäjäähdyttimellä kuvassa tuotetta nro 1?

(http://i56.tinypic.com/2itsvpl.jpg)
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 26.06.2011, 10:52:27
Tarkoitatko lisäjäähdyttimellä kuvassa tuotetta nro 1?

(http://i56.tinypic.com/2itsvpl.jpg)
Tuo juuri.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 26.06.2011, 19:04:28
Jos se on ollut tehtaalta niin ilmeisesti minullakin on se??? Miksi muuten kysyit? Riippuuko kestävyys laatikossa tuosta osasta?
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Mika - 26.06.2011, 20:18:28
Jos se on ollut tehtaalta niin ilmeisesti minullakin on se??? Miksi muuten kysyit? Riippuuko kestävyys laatikossa tuosta osasta?

Käsittääkseni ollut lisävaruste. Tehtaalta varmasti saanut lisämaksusta, mutta uskon että eiköhän tuo ole ollut käytännössä melkein aina jälleenmyyjän asentama lisävaruste.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 27.06.2011, 00:26:36
Mistä sen näkee onko minulla tuommoinen??? Jostain konehuoneesta? Auton alta? Onko Volvon maahantuojalla jotain samanlaista systeemiä kuin mersulla, että runkonumerolla saa auton varustetiedot? Ilmeisesti ilman tuota laitetta ei kannata virittää lainkaan? Mikä on Mika yleinen näkemuksesi lastuttamisesta?
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 27.06.2011, 09:57:19
Jos se on ollut tehtaalta niin ilmeisesti minullakin on se??? Miksi muuten kysyit? Riippuuko kestävyys laatikossa tuosta osasta?
Näet onko sinun autossasi tuota kurkkaamalla siihen alempaan ilman ottoon puskurin alla.
Ihan huvikseni.
Vaikuttaahan tuo laatikon lämpökuormaan ja sitä kautta kestävyyteen.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Mika - 27.06.2011, 22:17:45
Mikä on Mika yleinen näkemuksesi lastuttamisesta?

Positiivinen  :)

Nimimerkki 10v ohjelmoiduilla autoilla ajellut...
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 28.06.2011, 03:48:58
Katsoin ja kyllähän minultakin tuo osa löytyy!  8) Eli lastuttamaan vaan... Kertokaas vielä, että minkälaiset tehot olisivat "turvalliset" voidaanko mennä yli 300 hepan? Ennenkaikkea kuinka tiukasti tuota vääntöä voi olla, ettei laatikon elinikä lyhene älyttömästi? Sitähän on tullut lisää vallan hurjasti joissakin tapauksissa. Eihän mitään kiveenhakattuja totuuksia voi kukaan tietää, mutta heittäkääpäs valistunut arvio...
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 28.06.2011, 18:19:06
Katsoin ja kyllähän minultakin tuo osa löytyy!  8) Eli lastuttamaan vaan... Kertokaas vielä, että minkälaiset tehot olisivat "turvalliset" voidaanko mennä yli 300 hepan? Ennenkaikkea kuinka tiukasti tuota vääntöä voi olla, ettei laatikon elinikä lyhene älyttömästi? Sitähän on tullut lisää vallan hurjasti joissakin tapauksissa. Eihän mitään kiveenhakattuja totuuksia voi kukaan tietää, mutta heittäkääpäs valistunut arvio...
Lastuttamalla tehoja tullee yleensä 320-330hv.Vääntöä jotain 450-550 nm nurkille. Laatikon elinikä lyhenee jos pääsee kuumumaan ja öljyjä/suodatinta ei vaihdeta.
Aika hyvin tuo laatikko on kuitenkin ohjelmallisesti suojattu.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 28.06.2011, 18:40:17
Tuleeko tehoja noinkin paljon??? No ehkä katiskani sen kestää, väännöt täytyy vaikka sitten rajata alle 500 nm:n varmuuden vuoksi, kyllä virityksen tuntee pienemmälläkin väännöllä...
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Jeze - 29.06.2011, 19:04:39
Eipä ne väännöt todennäköisesti mene edes yli 500.  :)
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 29.06.2011, 22:06:19
Tosin joillakin on mennyt yli 600 nm:n. Hyvähän se olisi jos ei tarvisi rajata vaan kone saisi pukata hönkää sen minkä se jaksaa...
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: Make - 30.06.2011, 08:32:32
Tosin joillakin on mennyt yli 600 nm:n. Hyvähän se olisi jos ei tarvisi rajata vaan kone saisi pukata hönkää sen minkä se jaksaa...
Konehan kyllä pukkaa, mutta kun turbot ei jaksa.
Otsikko: Vs: Kannattaako T6 lastuttaa???
Kirjoitti: tubbe86 - 30.06.2011, 10:24:41
Näinhän se on. Pikkuturbot on tosin nopeat reagoimaan ja siten hyvät. No kaikkea ei voi saada...