Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kaasarit ruiskun tilalle?

  • 84 Vastauksia
  • 27088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Kaasarit ruiskun tilalle?
« : 24.06.2015, 02:28:42 »
En nopeasti löytänyt vastaavaa ketjua niin aloitin uuden.
Eli ongelmana on että vapari vinokonetta on viritetty ja LH 2.4 ei pysy matkassa.
Koneessa on portattu 530 kansi jota laskettu 1.5mm
Venat ja seetit koneistettu
D nokka (nosto 11.2mm)
Peltisarja 2.5 tuuman putkella
Puolikaasulla vetää komeesti mutta täyskaasulla soppa loppuu.
Pystyykö tota rusikua jotenkin "huijaamaan" antamaan lisää soppaa? (3 tuumanen IMM?) vai tarvisiko lastua tms?
En viittis vapariin mitään säädettävää boxia laittaa niin tuli idea että laittas kaasarit.
Kysymys kuuluukin että toimiiko vakio sytkäboksilla toi mosa vaikka löis kaasarit kiinni vai tarviiko EZK jotain tietoa LH boxilta?
Jotain tolle täytyy kyllä tehdä eli kaikki ideat viisaammilta on tervettulleita! :)

Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #1 : 24.06.2015, 08:25:37 »
Koska autosi on ruiskulla se luultavasti on vähäpäästöinen ja jos kilvissä niin kaasareilla ei tule menemään läpi katsastuksesta.
Sitä LH:takin pystyy säätämään. Nimimerkki Mikan ja muutama muukin on noita säädellyt, tosin lähinnä turbojen bokseja viri- tai viinakäytölle, mutta luulisin onnistuvan vaparinkin säätämisen. Lambdan ja/tai lämpöanturin signaalia huijaamalla noita on joskus laitettu käymään rikkaammalla, ei kovin hyvä konsti koska alakierroksilla tahtoo sitten käydä turhankin rikkaalla ja täyskaasulla lambda ei ohjaa ruiskutusta vaan mennään boksin kartoilla.
Tuplakaasareiden ja imusarjan hinnalla saa sitten esim. MegaSquirtin, anturit jne autossa on jo valmiina, kaasuläppäanturi pitää vaihtaa toisenmalliseen.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #2 : 24.06.2015, 09:13:07 »
Kiitos infosta!:)
Juu tuon katsastus ongelman tiesinkin ja se jo vähän sai miettimään onko kaasarissa järkeä :/
Mutta asiaan miten niitä antureita pystyy huijaamaan? En oikeen ole perillä miten tuo ruisku pelittää että en ilman tarkkoja ohjeita uskaltaisi räpeltää.
Mitkäs säädettävät boxit olis sitten hyviä mitkä pystys suht helposti muokkaamaan?
Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #3 : 24.06.2015, 16:39:54 »
jos sattuu nurkista löytymään pykälää isommat ruutat nii kokeile niillä?
Mulla oli re85 240 pelkillä suuttimilla saatu "toimimaan"
530 josta 1,5mm otettu ja A nokka loput oli vakiota suuttimia lukuun ottamatta...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #4 : 24.06.2015, 16:53:26 »
pikkusen isommat suuttimet ja FB:n ecu vois toimia ensihätään, jos et lastuun panosta. Isommat suuttimet ja lastun ajatus se parempi keino.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #5 : 24.06.2015, 17:01:23 »
Oletko varma ettei ala nakuttamaan?? Kuitenkin 1,5mm laskettu 530 menee jo yli 10:1 rutuille...

Täällä B230FB jossa 1,6mm laskettu (531) kansi, vx3 (kannen madalluksen vuoksi 3° myöhäisellä eli vastaa VX:ää), seetit kohdistettu kanaviin ja kaikki muu vakiota. Ei rötää eikä röpötä kierrosvälillä 850-6000rpm.

Väittäisin että moottorisi nakuttaa ja tällöin jos EZK:n nakutusmyöhäkkö ei riitä, antaa LH nakurikastuksen (suuttimet selälleen).

Yleismittarilla saa nakutuksen selville, mutta en pirulainen just nyt muista mitä piuhaa piti mitata.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #6 : 24.06.2015, 17:29:42 »
En nopeasti löytänyt vastaavaa ketjua niin aloitin uuden.
Eli ongelmana on että vapari vinokonetta on viritetty ja LH 2.4 ei pysy matkassa.
Koneessa on portattu 530 kansi jota laskettu 1.5mm
Venat ja seetit koneistettu
D nokka (nosto 11.2mm)
Peltisarja 2.5 tuuman putkella
Puolikaasulla vetää komeesti mutta täyskaasulla soppa loppuu.
Pystyykö tota rusikua jotenkin "huijaamaan" antamaan lisää soppaa? (3 tuumanen IMM?) vai tarvisiko lastua tms?
En viittis vapariin mitään säädettävää boxia laittaa niin tuli idea että laittas kaasarit.
Kysymys kuuluukin että toimiiko vakio sytkäboksilla toi mosa vaikka löis kaasarit kiinni vai tarviiko EZK jotain tietoa LH boxilta?
Jotain tolle täytyy kyllä tehdä eli kaikki ideat viisaammilta on tervettulleita! :)

Josko ensin saisi tiedot siitä, mikä se moottori on B200F vai 230F.tms. Se nokka akseli nyt ei ole kovin kummoinen vielä eli harvinaisempi B21E,n keppi. Puristus-suhde ei ole ongelma jos se ei nouse yli 11:1. Se kansityö ja porttaus on myös sellainen juttu mikä vaikuttaa sen moottorin toimintaan oleellisesti. Eli mitään tietoa virtauksista ym ei ilmeisesti ole tai tietoa tekijästä. :(

Se peltisarja on toinen asia. Vinokoneen uudempi 80> sarja riittää n. 160bhp asti joten sen alle peltisarja on vain kosmetiikkaa. Putkisto on myös oleellinen asia. Onko laitetta ajettu penkissä?

Kovin iso viritysaste ei ilmeisesti ole jos venttiilikoot ovat vakiot, eikä edes pakopuolta ole suurennettu siitä 35mm.sta. Se toimii tehokkaasti jarruna tehoille vakiona.

Se ruiskun boxin  numero ja suuttimet saattavat tietysti olla jarruna. Tai sitten pumppu on yksinkertaisesti kulunut/pieni. kannattaa nyt tutkia kaikki nämä normitarkastuksessa katsottavat jutut ensin, niin voi tarkemmin päätellä mistä kiikastaa.


JK: Tuo "slerban" mainitsema asia on myös huomionarvoinen, riippuen juuri siitä mitä kamaa sinulla on siellä ohjauspuolella. Sitä korkeiden kierrosten nakutustakaan ei kuule korvalla mutta anturit ja ohjaus hoitavat sen, jos ne on muutettu sopivaksi moottorille. Sinuna en kovin paljon kokeilisi vedätystä laitteella ennen kuin on varmistettu osien sopivuus keskenään. Detonaatio rikkoo kyllä sitten ensin kannen  entiseksi,  joten mitään riskejä ei kannata ottaa
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 17:41:30 kirjoittanut WEBERMAN »
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #7 : 24.06.2015, 18:13:14 »
Kato kato hommahan rupeaa vähän valottumaan:)
Jees elikkä koneena on tuo b230f ja kannen porttaukset on tehty virtauspenkissä (lahden kansityö teki kaikki kansi hommat) venat on vakiot mutta pakopuolta oli mielestäni nostettu vähän porttauksen yhteydessä.
Eli rupean nyt sitten selvittämään nakuttaako kone ettei tule vaurioita.
Miten nakutuksen pystyy kierroksilla toteamaan?
Penkissä ei tosiaan ole laulatettu koska ei oikein oo tiedossa kuka pystyisi LH:lle tekemään sielä mitään säätötoimenpiteitä:/
Mutta siis miten saan nakutuksen pois jos sitä sitten esiintyy? Auttaako jos siirtää perusennakkoa myöhemmälle?
Ja bensapuolesta vielä että pumppu on vaihdettu uuteen että soppaa pitäisi kyllä tulla
Kiitos jo tässäkohtaa avusta :) :hello:
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 18:15:38 kirjoittanut Kaksnelikantti96 »
Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #8 : 24.06.2015, 22:12:52 »
Löysin foorumin syövereistä ohjeet miten nakuanturia pystyy seuraamaan eli LHn 28 pinnistä kun mittasin virtaa niin ajossa tulee 7.3v sama tyhjäkäynnillä kokeilin myös kiihdyttää "urkuauki" niin samat lukemat  ::) eli eikös homman pitäisi rokata silloin ihan ok?
Miikanin ohjeissa luki että 6-7v eli osuu ainakin aika lähelle.
ajattelin nyt ihan ensin kokeilla niitä suuttimia eli mitkäs sinne kannattaa ruuvata?
Olisko turbomallin vihreät suuttimet hyvä vaihtoehto? 
Kertokaa ihmeessä mitä ootte omiin mosiinne ruuvannu niin rupean ihmettelemään mitä kiinnitän! :)
« Viimeksi muokattu: 25.06.2015, 01:16:18 kirjoittanut Kaksnelikantti96 »
Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #9 : 25.06.2015, 18:21:14 »
Voit kokeilla noin 15-25% alkuperäistä isompia suuttimia, mutta toisaalta FB boksi niiden kylkeen olisi aika komia vaihtoehto. IMM ei tartte vaparissa koskea jos et ajatellut yli 200hp unelmoivasi (tai vaikka unelmoisitkin, sitä tuskin vaparina saavutetaan tällaisia kysymyksiä pohdittaessa). Jos onnistut löytämään jostakin B200ET 2.5bar bensanpainennsäätimen niin veikkaan että oranssit T5:sen 270cc suuttimet vois olla aika lähellä, jos löytyis valmiiks noin 240cc sumut niin lottoisin että alueella ollaan. En tiedä oisko loppupään tinakutosissa aika lähelle valmiiksi oikeenkokoset?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kaksnelikantti96

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #10 : 26.06.2015, 01:42:14 »
Tämä selvä
Kuinkas bolt on homma tuo T5 suutinten asennus on (johdotus yms)?  Purkaamolta sellaset sattus löytymään niin voisin käydä noutamassa :)
Miktä laatikkoa tarkoitatte tuolla FB boksilla? (Anteeksi tyhmyyteni)
Ja tosiaan mitään varsinaista tehotavoitetta ei ole kunhan tykkään rakentaa ja oppia samalla :) otetaan nyt niin paljon irti kun lompakko/tieto-taito antaa myöden.
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Muuten alkaa olemaan aika selvä homma kiitos paljon neuvoista ELK
« Viimeksi muokattu: 26.06.2015, 01:45:59 kirjoittanut Kaksnelikantti96 »
Volvo 240 2.3se perhemalli -ääni on voimaa 8)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #11 : 26.06.2015, 06:08:06 »
FB:n boksilla tarkoitetaan B230FB:n LH:n ecua. Viissaammat voisivat valaista mita eroa on FB:n ja F:n bokseissa, mutta tehoahan B230FB:ssä on 130hp vakiona kun B230F:ssä taisi olla 115.

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #12 : 26.06.2015, 07:36:15 »
Tämä selvä
Kuinkas bolt on homma tuo T5 suutinten asennus on (johdotus yms)?  Purkaamolta sellaset sattus löytymään niin voisin käydä noutamassa :)
Miktä laatikkoa tarkoitatte tuolla FB boksilla? (Anteeksi tyhmyyteni)
Ja tosiaan mitään varsinaista tehotavoitetta ei ole kunhan tykkään rakentaa ja oppia samalla :) otetaan nyt niin paljon irti kun lompakko/tieto-taito antaa myöden.
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Muuten alkaa olemaan aika selvä homma kiitos paljon neuvoista ELK

Niin FB.n kamat ovat aivan ok tuolle D  nokalle  FB käyttää VX.ää joka on nimensä mukaan V.n imupuolen ja X.n pakopuolen yhdistelmä. Täältä pitäisi jostain löytyä nokkataulukko Vinokoneen nokille niin siitä saisit paremman käsityksen näiden arvoista . Näistä kovempia vaihtoehtoja löytyy sitten mm. K ja H vaikionokista. Ovat B23E.n nokkia. joilla saa sen 160+ VOC käytössä. Vakiona 143hv. Näissä on jo sitten terävämpi nuotti ja vääntöalue kapeampi ajossa. Nämä OEM nokat saa kyllä toimimaan hyvin tuolla kannella, mihin sen virtausarvot sitten riittävätkin. Nämä rajat tietää sitten kannen tekijä. Nokkien asteet siinä 270 korvilla ja nosto 12mm.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #13 : 26.06.2015, 08:50:14 »
Ihan vaan tämmönen villi idea että miten mahtaisi käydä Turbon suuttimilla ja lastulla?
eikös se IMMun läpi virtaava ilmamäärä ole sama 200hp turbossa ja vaparissa?
Sellanen kysymys vielä heräsi vaikka vähän ohi aiheesta meneekin että olisko fiksua hommata joku toinen nokka? Ja mikä olisi hyvä?
Sanotaanko näin että en ole kuullut tehokkaasta vaparista volvo OEM nokalla.
Vakio paininkuppi riittää muistaakseni peräti 14,0mm nostolle.
Hitsi/Aftermarket nokkaa kehiin. Nokkia myy ainakin
 Enem.se,
http://www.kgtrimning.com/KGkamB2123.htm
 http://www.r-sportinternational.com/
Race.Fi myy cat cams nokkia
Volvon nokasta luopuminen lienee kustannustehokkain viritys vinomoottoriin jos turboa ei lasketa.
Tulee kolme moottoria mieleen johon vaihdettu nokka :

-Bamsen vanha moottori. 500hv@1.8bar. Hitsinokka, ~13mm nosto. aiheutti kummastusta että miten Hx40 saa 500hv 8v vinokoneesta.

-Hegeh B230+530, 400HV@1.05 bar. Enem Turbonokka, Malliltaan muistaakseni V15T

- http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22573.0
B230+531 cat cams nokalla. 200hv vapari. kaasarit tässä ruiskun tilalla.




Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Kaasarit ruiskun tilalle?
« Vastaus #14 : 26.06.2015, 10:45:47 »
Niin "lakeshead" toi sitten esiin tämän toisen pään noin niinkuin tehojen kannalta. On vaikea tietää mitä toinen haluaa ilman sitä kertomista.

Niin kyllä sitä ns vakiokamoillakin päästään 200 bhp.n pintaan. GT 6 nokalla. Joka on sitten hieman härski jo katukäyttikseen. Tuossa tuli jo yleisimmät. Sitten löytyy mm. UNITEK.ST Luulajasta erikoistunut oikeastaan kaikkiin moottoripaketteihin Evo. koneista alaspäin. Kaikkea saa kun vain tietää mitä nämä saavat maksaa.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy