Enhän mä enää muista mitä komponentteje se liiallinen myöhästäminen lisäsi, co2 ainakin lisääntyy. Siinä sytkäennakossa on kuitenkin se optimiennakko sen palamisen puhtauden suhteen.
Tuo rahtilaivan kulutus ei voi pitää paikkansa, tuohan on samaa tasoa millä kuorma-autot ajelee, ja pakkohan ison rahtilaivan on pienemmällä kulutuksella liikkua.
Jokin linjalaiva voisi kuluttaa jotain tuollaista.. Tai siis se ainoa linjalaiva, mutta sehän ajaa ihan valtavalla nopeudella.
https://web.archive.org/web/20210825192843/https://new.abb.com/turbocharging/maritime-cargo-vessels---is-bigger-betterPahoittelen oli per container calculated arvio vanha abb yhtiön maininta isoista rahtilaivoista kun vertailivat konttien kuletusta täydessä isossa täydessä konttilaivassa verrattuna muihin kuletus muotoihin. Näköjään kaks autoa per kontti oli artikkelissa joten meni kontin paino tuossa 1.5l per 100km kuletuksessa vielä alemmaks kuin aikaisempi pelkkä tonni (siis kontin paino) joka on paljon parempi kuin rekalla siis joka kuluttaa varmasti enemmän kuin 1.5l satkulla samalle kontti kuormalle..
"As a result, Oscar’s optimum speed is actually 22.8 knots. In 24 hours it can travel 1,000 km, consuming 280,000 liters of fuel. This works out at less than 1.5 liters per container per 100 km. This is far more economical and environmentally friendly than the road transport equivalent. The average car – carrying rather less than a single container load - consumes 9 liters per 100 km."
"Siinä sytkäennakossa on kuitenkin se optimiennakko sen palamisen puhtauden suhteen. "
Olet oikeassa. Ja olinkin merkannut TunerPRO:hon että se ECM valitsee pienimmän ennakon kolmesta eri kartasta (vertailee niitä jatkuvasti per tilanne) muunmuassa päästöjen mukaan. Tuos oli heittoa jos liian laihaksi vetää virityksen ( bensan säästö ) sen takia nox päästöt karkaa käsistä.. onko se miten paikkaansa pitävä ja liittyykö se palotapahtuman / kammion lämpötilaan?
"NOx (oxides of nitrogen) are formed whenever combustion chamber temperature exceeds 2500 degrees F or so".