Carcom Oy  Ateho

Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo

  • 246 Vastauksia
  • 116384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #210 : 26.09.2017, 09:27:17 »
Nuo olisi kyllä sopivan jytkyt.. Ei tarvitsisi sitä sivutukeakaan välttämättä väsätä ::)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #211 : 26.09.2017, 10:52:35 »
Itelle osu ainakin piltemassa vaan vasen silmään :(
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #212 : 26.09.2017, 11:06:18 »
Itse kun kysyin siniseltä dieselin tukikumeja, niin oikealle puolelle ei enäpä valmisteta. Tuommoisen vastauksen sain. Sen takia motonetistä/biltemastakaan moista löydy.

Itsellä Etrasta hommattu tukikumit, ja on jämäkät!
Volvo 242DL -79

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #213 : 26.09.2017, 16:35:07 »
Itse kun kysyin siniseltä dieselin tukikumeja, niin oikealle puolelle ei enäpä valmisteta. Tuommoisen vastauksen sain. Sen takia motonetistä/biltemastakaan moista löydy.

Itsellä Etrasta hommattu tukikumit, ja on jämäkät!
Etralta hain kans omaan molemmat, on kohtuu jämäkät. Puuttuu vaan ohjuritapit nii pitää olla tarkkana mihin asentoon kiristää, ja epäkeskon puolelle porata ohjurin reijät suuremmiksi nii menee suoralla kumilla.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #214 : 26.09.2017, 20:16:59 »
Laitoin tilaten nuo Rangen tukikumit. Ensi viikolla olisi arvioitu saapumisaika :)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #215 : 27.09.2017, 16:42:25 »
Tässä prokkiksessa on kyllä kiva fiilis. "koska mä voin"  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #216 : 27.09.2017, 19:45:13 »
Toteutin jarrulähdöt tämän kuvan mukaan;

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Mielenkiintoinen projekti sulla, mutta kiinnitin huomion yhteen kuvaan ja ehkä hyvinkin tärkeään asiaan. Jos kuvan mukaan laitoit putket ja tulppasit merkivalon kunnon kierteellisellä tulpalla niin OK, mutta jos lisäksi myös otit sen männän keskeltä pois, niin teit samalla 1-piirijarrut! Pitäisi tehdä sinne jakotukin keskelle kierre, esim M10 taitaa onnistua suoraan ja liimalla pultin pätkä sinne. Pultin saa kierrettyä tasapäämeisselillä, kun leikkaa päähän viillon. Näin estetään jonkin putken vioittuessa koko järjestelmän vikaantuminen.

Valittavissa on laittaako toiseen piiriin etu-/takajarrut vai ristikkäiset pyörät, jos eteen menee vain yksi putki. Alunperin on molempien etusatuloiden toiset männät ja yksi takasatula samassa piirissä. Ristikkäin laittamalla "menee molempiin piireihin yhtä paljon nestettä" jarrua painaessa, joten poljintuntuma voi olla parempi. Myöskään ei tule ihan niin yllättäviä tilanteita jos etujarrut vioittuvat..

Vaihtoehtoisesti 740/940:stä löytyy vastaava osa(alumiininen) johon ei ole porattu kaikkia lähtöjä/keskireikää auki.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #217 : 27.09.2017, 21:14:33 »
Tässä prokkiksessa on kyllä kiva fiilis. "koska mä voin"  :)

Kiitosta vaan -H-

teit samalla 1-piirijarrut!

Niin tein :D tämä siitä syystä, kun kasaus/tarkastusvaiheessa huomasin että nuo paineentasausmännät oli täysin kiinni muurautuneita. Alkuperäinen suunnitelma oli myös jättää jarrut 1-piiriseksi, kun katsastusmiestä konsultoin niin hänelle tämä kuulemma kelpasi, kunhan jarrut on tehokkaammat mitä alkuperäiset. Toki tätä kohtaan oli pieni epäilys, kun jostakin muistelen lukeneeni, että muutos 2-piirisistä 1-piirisiksi ei olisi sallittu. Tai sitten käsitin väärin, kun samaan hengenvetoon taisi olla puhe noista XC:n jarruista, kun niihin ei mene kuin yksi putki.

Taidan toteuttaa tuon sun ehdottaman kierrejutun ja laitan lähdöt ristikkäin (oikea etu ja vasen taka,  vasen etu ja oikea taka) sillä on tuo noin jonkun verran hazardi. Teräspunosletkuja olen tähän haaveillut, mutta on vähän liian hyvä hinta keksitty muutamalle letkunpätkälle. Ellen sitten ota malleja mukaan ja käy leivotuttamassa paikallisessa hydrauliliikkeessä.

Vaihtoehtoisesti 740/940:stä löytyy vastaava osa(alumiininen) johon ei ole porattu kaikkia lähtöjä/keskireikää auki.

Takana mulla on juuri tuollainen messingistä, mutta mun käsityksen mukaan on 200 sarjasta. Siitä joskus aiemmin otettu suttuinen kuva;




Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #218 : 27.09.2017, 21:18:06 »
Niin ja eiks tuon alkuperäsen mutikan vois heittää pois ja korvata kahdella tavan T-haaralla?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #219 : 27.09.2017, 21:59:59 »
Niin ja eiks tuon alkuperäsen mutikan vois heittää pois ja korvata kahdella tavan T-haaralla?

Tämä voisi olla jopa hieman parempi toteutus, kun mulla ei ainakaan ole tietoa miten kierrelukite käyttäytyy jarrunesteen kanssa. Eli haurastuuko/liukeneeko kierrelukite ajan mittaan, niinkuin muilla tavan materiaaleilla esim. muovilla on taipumus.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #220 : 27.09.2017, 22:10:10 »
Mikset tee vaan kaksipiirijarrut ja jaat piirit etu ja takajarruihin niinkuin tuoreemmissa laitoksissa monesti on? Yksipiiriseks jättäminen kuulostaa vähän hasardilta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #221 : 27.09.2017, 22:37:40 »
Mikset tee vaan kaksipiirijarrut ja jaat piirit etu ja takajarruihin niinkuin tuoreemmissa laitoksissa monesti on? Yksipiiriseks jättäminen kuulostaa vähän hasardilta.

Ylempänä tultu jo tuohon, että tulee kaksipiirit ristikkäin  :)

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #222 : 27.09.2017, 22:57:20 »
Ylempänä tultu jo tuohon, että tulee kaksipiirit ristikkäin  :)

Enemmän tuolla meinasin sitä että pysyy jarrut tasapainoisempana jos tulee jotain hämminkiä :o Sen takia ne yleensä on jaettu etu ja takapiiriin vissiinkin ja ei niin helposti tuu muuten kummallista jarrubalanssiheittoa.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #223 : 01.10.2017, 22:41:31 »
Nonyt!

Hiukan jännitti taivutella noita putkia uusiin muotoihin, jotka oli huomattavasti jyrkempiä kuin vanhat muodot. Menin Jambon heitolla ja laitoin kaksi messinkistä T-haaraa. Nyt on etu- ja takajarrut kummatkin omassa piirissään. Eli nyt jos jokin häviää niin se on joko etuset tai takaset tai kaikki jos tehostin oksentaa :D





Vaihdelaatikkoa hieman muokkasin ja rälläköin nuo ympyröidyt osat pois. Ihan sillä ettei tarvitsisi konetta irrottaa startin vaihtoa varten..





Muutoin aika meni pitkälti keppitelinettä tehdessä. Mokona koki kolme eri revisiota viikonlopun aikana. Ensimmäiseen revisioon yritin hyödyntää Volvon omaa keppitelinettä. Telineen päästä rälläköin alkuperäisen kulmarautaviritelmän pois ja mallailin paikoilleen omaa kulmarautaviritelmää, joka oli loppujenlopuksi ihan ok. Telineen yläosaan piti tehdä lovi neliöputkelle, joka kiinnittäisi telineen vaihdelaatikon päällä olevaan kiinnikkeeseen. Tämä periaatteessa oli toiminut niinkuin kuuluu, mutta ei miellyttänyt silmää.

Toista revisiota varten rälläköin keppikupin(?) irti oikeastaan ihan kaikesta ja aloitin puhtaalta pöydältä. Lopputulos oli kolmijalkainen tripodi, joka hiukan muistutti Volvolaista telinettä, mutta paljon sirompana. Teline sopi hienosti paikoilleen ja vaihdekeppi tuli ihanteelliseen kohtaan. Ei tullut vain mietittyä kovin pitkälle tuota vaihdelootalinkkiä, nimittäin sen toteutukseen ei ollut enää tilaa. Tämä siitä syystä, että yhdet mahdolliset kiinnikepisteet keppitelineelle on vaihteenvalitsimen välittömässä läheisyydessä.

Joten, kun tykkään muutenkin tehdä asiat monta kertaa uudelleen, niin se kolmas revisio :D Tällä kertaa vaivauduin tutkimaan minkälainen tuon bemarin keppitelineen oikeasti kuuluu olla. Kuvia tonkimalla selvisi, että teline tulee kiinni yhdestä paikkaa vaihdelaatikon päälle, sekä auton koriin.  :idiot2: Uutta laikkaa rälläkkään ja taas kaikki paloiksi.

Rev.3, paljon tinasit, paljon pilasit;








Tuo irtonainen neliötangon pätkä tulee kiinni koriin ja tuo teline ujutetaan tuosta tangossa olevasta reiästä läpi. Tämänkaltainen toteutus sallii vaihdelaatikon kiertymis- ja edestakaiset liikkeet ilman että keppiteline hajoaa.

Näin;





Ja perään tuo merenpohjasta haettu vaahtomuovin palanen. Kyllä sapetti laittaa tuota paikoilleen kun rapaa putoili koko ajan silmiin. Jos olisi itsellä ollut jokin vaahtomuovivarasto niin olisin veistellyt uuden.





Älyttömän hyvään kohtaan tuli ja löytyy jopa kaikki vaihteetkin kun kahlaa kaavion läpi.





Jonkun verran tuossa joutui välitöitäkin tekemään. Nimittäin pääsi harjoittelemaan aluhitsausta, kun keppiteline rev. 2 kohdalla kävi pieni haveri. Kokeilin telineen istuvuutta ja kiristin paikkoja suurella innolla ja liian vähillä shimmeillä -kiinnike otti ja halkesi oikein huolella :D Tästä sitten sormi suuhun, että mitäs nyt ja kyselyä parista paikkaa, että olisiko ketään jolla olis aluvehkeet? Kunnes sitten muistin tuon maanmainion puikkokoneen olemassaolon ja sen että siihen saa puikkoja vaikka millä mitalla :facepalm:

Hain kaupasta paketin alupuikkoja ja harjoittelin ekaksi pariin kulmaraudan palaan, miten tuo aluhitsaus onnistuu. Tuo puikko kyllä häviää ihan käsittämätöntä kyytiä kun alkuun pääsee :o

Eli;




Halkeama





Putsaus ja halkeaman avaus





Esilämmitystä




Paikattuna


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kaksnelikantti vm. -88 "Väinö" || 2.3l TwinTurbo
« Vastaus #224 : 09.12.2017, 12:10:12 »
Päivitellään nyt vähän, kun alkaa unohtumaan mitä tälle on tehty :D


Kalamiehen kehoituksesta tuli juurikin nuo kyseiset tukikumit Englannista. Hintaa ~8e kpl.





Vanha verrokkina





Reiät suurennettuna






Jahka paketin sai takaisin paikoileen ja aloin latomaan osia kiinni, niin ihmettelin kun takimmaisen turbon sovitus on erittäin tiukka. Normaalisti se on mennyt paikoilleen hukkaportin kello kiinni, mutta nyt kello piti ottaa pois. Ihmettelin tilan vähyyttä, kun kyllä sitä tähän asti on ollut riittämiin, mutta nyt sitä ei jostain syystä ollut.





Vastaus tilan vähyyteen kuitenkin löytyy paria kuvaa ylempää, sillä oikean puolen tukikumi on hiukan pidempi, kuin vasemman. Joten tein 10mm raudasta pienen korokepalan oikealle puolelle ja kaikki oli taas ennallaan. Kätisyydet edellä on puhuttuna kuskin paikalta.

Samalla kun käytin konepakettia irti niin pystyi laittamaan yhden vaihdelaatikon ohjuritapin tuonne laipan taakse, kun oli jäänyt hävöksiin edelliseltä kasauskerralta.

Periaatteessa turha, mutta onpahan laitettu varuiksi..









Lasinpesunestesäiliölle tuli vedettyä nestelinja ja virta takakonttiin. Purkasin myös koko moottorin johtosarjan, että saa vedettyä IMM -johdot toiselle puolelle moottoria ilman että niitä pitää katkoa. Samalla vaihtuu myös kaikki johtosuojat uusiin. Ärsyttävää nuo sähköhommat ja varsinkin näillä kaaviolukutaidoilla :D


Polttoainetankille tein tilannekatsauksen ja en oikein tiedä mitä mieltä tankin kunnosta pitäisi olla..

Tankkilaite











Tankin sisältö










Pesin tankista kuitenkin ruostesuoja-aineet pois sillä ajatuksella, että taion tuosta vielä kelpo tankin. Millä tavalla? Siitä lisää, kun se on ajankohtainen :) Aika pienellä vaivalla ruostemähnät irtosi, kun laittoi painepesurista veden lämmön pyynniksi 150°C






Löpölämmitin on kätevä väline kuivaukseen ::)






Seuraavaa päivitystä ei kannata odottaa henkeä pidättäen, loppuu muuten topicilta seuraajat :D

 

Elekma  Autoracing