Ateho  Elekma

Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?

  • 39 Vastauksia
  • 20081 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ansoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #15 : 18.04.2020, 06:33:20 »
Voi ei ja mä just ostin noi Good Yearit hiljaisuuden toivossa :D

Voihan se hyvin olla, ettei sun autossa tai "pääkopassa" vongu samalla lailla kun itellä.

Nää on aina välillä sellasia henkilökohtaisia kokemuksia.

"Silti käyttäisin lukemia mieluummin pohjana kuin jonkun omia fiiliksiä, ellei esitä oikeaa vertailudataa"

No, kun kattoo rengastestien ja nettiselaimien metelilukemia nii kovin pienet on vaihtelut mitatuissa meluissa ja samalla db lukemalla helposti kymmenkunta rengasta. TM:n kesärenkaiden "jättivertailussa" kaikki 18 rengasta sai melusta arvosanan 9. Koitappa siitä sitten selvittää niiden eroja
« Viimeksi muokattu: 18.04.2020, 06:36:19 kirjoittanut Ansoni »
XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #16 : 18.04.2020, 08:54:21 »
Joo - tuo on testeihin tutustumatta varmasti totta.

Koettu melu tuplaantuu 3 db välein ja erot ohiajomelussa on huikeita. Onko sinulla joku testi käsillä - jos sieltä poimisi koon ja muutaman merkin: Dunlop Sport maxx / Hankook S1 evo ovat ainakin noissa V70 Volvoon sopivissa 225 / 245 leveyksissä hiljaisimpia ja esim. Continental premium contact äänekkäimmästä päästä - millaisia lukemia ovat mitanneet, kaivetaan esim. rengas-onlinesta "viralliset" lukemat niin saa kuvaa pitääkö paikkaansa edes vähän.

turkoosi

  • Vieras
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #17 : 18.04.2020, 10:25:32 »
Ettei olis aloittajalla pyöränlaakeri joka huutaa. jos aina samassa vauhdissa, renkaista riippumatta, korkeataajuuksinen vollotus ::)

Poissa Ansoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #18 : 18.04.2020, 10:26:38 »
Joo - tuo on testeihin tutustumatta varmasti totta.

Koettu melu tuplaantuu 3 db välein ja erot ohiajomelussa on huikeita. Onko sinulla joku testi käsillä - jos sieltä poimisi koon ja muutaman merkin: Dunlop Sport maxx / Hankook S1 evo ovat ainakin noissa V70 Volvoon sopivissa 225 / 245 leveyksissä hiljaisimpia ja esim. Continental premium contact äänekkäimmästä päästä - millaisia lukemia ovat mitanneet, kaivetaan esim. rengas-onlinesta "viralliset" lukemat niin saa kuvaa pitääkö paikkaansa edes vähän.

Tuulilasissa ollutta pohdiskelua aiheesta eli kuten sanottu, monimutkainen juttu ja osittain  siis vielä lisäksi subjektiivinen kokemus,  joka myös vaihtelee. Toista ärsyttää toisenlainen melu/äänen taajuus ja toista jokin aivan eri. Mutta totta kai testit ja rengasmerkkien ilmoittamat lukemat antavat osviittaa. Absoluuttista totuutta ne eivät kerro  :)

Rengasmelua mitataan rengastesteissä, mutta tarkkaan ottaen mittaustulokset pätevät ainoastaan siinä autossa, jolla ne on mitattu. Rengasmelu sellaisena kuin se käytännössä esiintyy ei synny pelkästään renkaan ja tien välisestä kosketuksesta. Tässä kosketuksessa syntyy värähtelyä, joka siirtyy auton rakenteita pitkin koriin. Jossakin kohdassa korin rakenteita tämä värähtely saa rakenteet, esimerkiksi kattopellin tms. laajan rakenteen värähtelemään siten, että siitä muodostuu häiritsevää melua.

Eri autoissa tämä kriittinen taajuus on erilainen, ja värähtelyn siirtymisessä renkaista koriin on myös eroja. Nyrkkisääntö on, että pehmeämmät renkaat vaimentavat tätä melua enemmän. Korkeammalla poikkileikkaussuhteella varustetut renkaat joustavat enemmän, joten pääsääntöisesti ne ovat hiljaisempia. Renkaiden rakennekin vaikuttaa tähän, joten kaikkiaan kyseessä on niin monimutkainen ilmiö, että suoraa yksiselitteistä vastausta tuohon meluasiaan on lähes mahdoton antaa. Niinpä mittaustuloksiakaan ei suuremmalti ole olemassa


XC60 D4 AWD Business Summum -16
Ex-S60 R-design -11

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #19 : 18.04.2020, 11:05:57 »
Point S Summerstar 3+ . Noi on hiljaiset renkaat. Itellä alla 225/50/17 koossa. Tuli auton mukana ja en ole ajanut noilla kuin pari viikkoa kun vaihdoin kesäpyörät alle. Eli ei ole paljon muuta kokemusta noista.
Oma kokemus: ei pitoa, äänekkäät, rullaa huonosti, tuntui että sortuivat alle ja kuluivat vetäviltä pyöriltä nopeasti. :D
Tosin 235/35R19

Tilalle tuli GY Eagle F1 Assymetric 5, toimivat huomattavasti paremmin omalla agressiivisella ajotyylillä
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #20 : 18.04.2020, 11:29:48 »
Joskus tuli kiinnitettyä renkaan rungon jäykkyyteen huomiota rengaskoneella vääntäessä.
Pirelli Zinturato P1 tai mikälie, koko 195/65R15. Runko oli siten "jämäkkä", että piti koneella vääntää ihan perus 6.5" leveälle vanteelle ja painetta taisi mennä jotain 2.5-3bar ennenkuin poksahti vanteelle.
Sitten Michelin Energy_JOKU (MInulle nämä on aina Michelin Energyt, vaikka näiden nimi on muuttunut vuosien saatossa joku energysaver tjsp), sama koko ja samanlainen vanne. Runko oli niin pehmeä ja löysä, että rasvaamisen jälkeen rengas vain "plopsahti" vanteelle ihan käsivoimin ilman kummempaa riehumista. ;D Taisi olla 1.5Bar kohdalla, kun rengas jo nousi vanteelle. ;D

Ero noilla kahdella renkaalla samassa korissa on ainakin melu. Ehkä pirelli oli vähän tarkempi rengas ajaa ja piti hieman paremmin, mutta Michelin oli huomattavasti hiljaisempi. Melusävyssä oli ero, pirellissä oli kovempi "humina".

Tiedä sitten onko tuo runko yksi tekijä siihen meluun. Tuo Michelinin rengashan on markkinoitu ainakin kevyesti rullaavana ja hiljaisena renkaana.

Koossa 185/65R14 mokoma Misukka oli niin löysä vanteelle, että hieman myöhemmin tiukasssa jarrutuksessa toinen eturengas pyörähti vanteella reippaasti ja rengas melkein tyhjeni. :D

Poissa arto56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #21 : 18.04.2020, 17:13:41 »
Laakerivikaa itsekin aluksi epäilin, mutta siitä ei ole kyse. Joskus kun onnekkaasti pääsee ajamaan uudelle asvaltille, rengasääni katoaa lähes täysin.

Poissa arto56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #22 : 19.04.2020, 10:29:25 »
Rengasmelua mitataan rengastesteissä, mutta tarkkaan ottaen mittaustulokset pätevät ainoastaan siinä autossa, jolla ne on mitattu. Rengasmelu sellaisena kuin se käytännössä esiintyy ei synny pelkästään renkaan ja tien välisestä kosketuksesta. Tässä kosketuksessa syntyy värähtelyä, joka siirtyy auton rakenteita pitkin koriin. Jossakin kohdassa korin rakenteita tämä värähtely saa rakenteet, esimerkiksi kattopellin tms. laajan rakenteen värähtelemään siten, että siitä muodostuu häiritsevää melua.
b][/i]

Kun rengasta kumauttaa vaikkapa kepillä, kuuluu siitä saman oloinen sointi, kuin mikä ajossa kuuluu sisällekin. Voisi ehkä olla niin, että tuo renkaan ääni lisäksi aiheuttaa jonkunlaisen värähtelyn koriin, joka sitten resonoinnilla vahvistettuna kuuluu ajossa.

Tuo, että ääni on ollut melko sama kolmessa eri rengaskerrassa, on herättänyt ajatuksen, että voisiko se johtua 50-profiilista. Voisikohan tuolla muodolla olla vaikutusta sointiin. Sen takia olen miettinyt vaihtohdoksi 55-profiilia.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #23 : 19.04.2020, 13:18:14 »
Voisi ehkä olla niin, että tuo renkaan ääni lisäksi aiheuttaa jonkunlaisen värähtelyn koriin, joka sitten resonoinnilla vahvistettuna kuuluu ajossa.

Eikö tämä liene suurin melunaiheuttaja. Erillisrunkoiset SUV:t sun muut on tässä asiassa luonnollisesti parempia. Tuo aiemmin mainitsemani jenkki SUV oli juuri sellainen ja oli todella hiljainen. Ilmeisesti Ranger Rover on myös erillisrunkoinen. Siis se heidän kookkain ”möykky” jonka nimen kanssa olen aina ymmälläni. Vogue?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #24 : 19.04.2020, 17:58:36 »
Kun rengasta kumauttaa vaikkapa kepillä, kuuluu siitä saman oloinen sointi, kuin mikä ajossa kuuluu sisällekin. Voisi ehkä olla niin, että tuo renkaan ääni lisäksi aiheuttaa jonkunlaisen värähtelyn koriin, joka sitten resonoinnilla vahvistettuna kuuluu ajossa.

Tuo, että ääni on ollut melko sama kolmessa eri rengaskerrassa, on herättänyt ajatuksen, että voisiko se johtua 50-profiilista. Voisikohan tuolla muodolla olla vaikutusta sointiin. Sen takia olen miettinyt vaihtohdoksi 55-profiilia.
Kyllä - mitä matalampi ja leveämpi sen kovempi melu.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6024
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #25 : 19.04.2020, 18:13:53 »
ContiSilent tai vastaavalla teknologialla tehty rengas?


https://www.continental-rengas.fi/henkilauto/teknologia/contisilent
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #26 : 19.04.2020, 19:12:37 »
ContiSilent tai vastaavalla teknologialla tehty rengas?


https://www.continental-rengas.fi/henkilauto/teknologia/contisilent

Noita ajattelin kokeilla seuraavaksi. Kaikilla tunnetuilla valmistajilla on tuo jo myynnissä. Voi olla ”hopeavettä” ja suoraansanottuna siltä vähän vaikuttaa mutta kokeillaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #27 : 24.04.2020, 10:02:20 »
Ilmeisesti Ranger Rover on myös erillisrunkoinen. Siis se heidän kookkain ”möykky” jonka nimen kanssa olen aina ymmälläni. Vogue?

Range on erillisellä rungolla 2003 asti jolloin tuli ns. III-koppainen iso Range, L322. Tästä lähtien full fat Ranget olleet itsekantavalla korilla ja erillisjousituksella. 2012 -> L405.
Eikä sitten sekoiteta tätä pientä spedeRangea, Evogue, oikeaan asiaan. Sporttikin on vähän niin ja näin vaikka onkin sinänsä hieno peli.

Tuo Vogue oli tietääkseni ihan alunperin "in Vogue" koska Classic Rangea esiteltiin aikoinaan kyseisessä magaziinissä. Kyseinen aviisihan on ainakin alunperin suunnattu porukalle jolla on liitua.  8)
« Viimeksi muokattu: 24.04.2020, 10:06:16 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #28 : 26.04.2020, 09:02:19 »
Voisi ehkä olla niin, että tuo renkaan ääni lisäksi aiheuttaa jonkunlaisen värähtelyn koriin, joka sitten resonoinnilla vahvistettuna kuuluu ajossa.

Siis ongelman on nimenomaan pyöräntuennan kautta koriin välittyvä melu, jos auton äänieristys ulkomaailman ääniä vastaan ei ole täysin olematon.

Renkaiden tyyppitiedoissa mainittu ohiajomelu on renkaan ympäristöön säteilemää melua ... eli kuvaa sitä, paljoko rengas kiusaa tienvarren asukkaita yms. Tämän pääsy auton sisälle harvemmin on ongelma.

Se toinen laji puolestaan... eli auton rakenteisiin välittyvä värinä, mikä sitten saa tavallaan koko korin "soimaan". Kokemusta on aiheesta autossa, joka oli sileällä pinnalla varsin äänetön, mutta karkealla asvaltilla melu kiusasi jo neljänkympin vauhdista lähtien. Renkailla (Pirellin Turanzat), jotka TM oli rankannut melultaan kohtuu hiljaisiksi, mutta mukavuudeltaan hitusen heikommiksi.

Ei nämä kotimaiset lehdet edes osaa melua mitata. Käyttävät, ressukat, mittauksessa hiljaisille (alle 55 dB) äänenpaineille tarkoitettua A-painotusta, joka jättää matalat taajuudet huomioimatta. Kuuloaistin herkkyys on heikompi matalilla taajuuksilla, joten ne eivät ole pienillä äänenpaineilla lainkaan kuultavissa, siksi tällainen painotus tarvitaan ja sitä käytetään mm. mitattaessa melua rakennusten sisällä (haarukka suunnilleen 20-35 dB) tai ulkona (maksimiraja-arvo 45 dB).

Mutta autojen sisällä mennään A-painotustakin käytettäessä reilun 70 dB lukemiin, jolloin pitäisi käyttää kovemmille äänempaineille tarkoitettua B tai C käyrää.

Sainpa nyysittyä lainaan dB mittarin ja koeponnistin autoani. 71 dB(A)/90 dB(C) kahdeksankympin nopeudessa! Ei ihme, että tuntui pää räjähtävän...

Autolehtien väärällä menetelmällä saadut tulokset voivat siis valehdella melua melkein 20 dB alakanttiin ja tässähän puhutaan logarimisesta astekosta, joten ero on huikea. Ei tarvi enää ihmetellä, miksi mittaustulokset ja subjektiiviset arviot eivät aina ole ihan linjassa noissa testeissäkään.

Em. autossa rengasmelu oli hyvin matalataajuista kuminaa. Sain pientä helpotusta ongelmaan (korvakuulolta arvoituna) vaihtamalla rengasmerkin Bridgestone -> Conti. Vuotta myöhemmin taas mittaria kotilainaan, mutta tulokset aika ristiriitaiset, koska asvaltin laatu vaikuttaa enemmän kuin mikään muu. Testit kesäkuun alussa karkealla asvaltilla.
  • 80-nopeudessa sain Kehä III:lla parhaimmillaan tauluun 69-70/83 dB(A/C)
  • Kehä I:llä ja Hämeenlinnanväyllä lukemat n. 71/90 dB (A/C)
  • 100 vauhdissa (Tuusulan moottoritie) lukemat 70-73/89-95
  • 40-50 nopeuksissa asuinalueiden kokoojakaduilla 63-70/n. 85
Ajonopeuden merkitys on aika olematon verrattuna asvaltin kuntoon, mutta hiljaisilla nopeuksilla melun taajuus laskee ja A-painotuksen taajuusleikkuri kaunistelee lukemia entistä enemmän.

Jälkikäteen kun em. renkaiden testejä selailin uudelleen, niin sellainen kutina jäi, että arvio renkaan "mukavuudesta" voisi korreloida paremmin matalataajuisen melun kanssa ja ne "melu" jutut sitten pelkkää korkeataajuista vollotusta koskevia, koska "matalataajuinen melu ei häiritse".  :peetu:
« Viimeksi muokattu: 26.04.2020, 09:13:11 kirjoittanut insinörtti »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #29 : 26.04.2020, 10:28:39 »
Olisi tärkeää ymmärtää että kuinka paljon melua voi oikeasti vähentää jälkeenpäin tehtävällä vaimennuksella. Pelkäänpä että merkittävä parannus ei ihan pienellä synny
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo