Samppasport  Futurez

Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?

  • 39 Vastauksia
  • 20176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #30 : 26.04.2020, 11:11:08 »
Siis ongelman on nimenomaan pyöräntuennan kautta koriin välittyvä melu.....[paljon tekstiä]....Jälkikäteen kun em. renkaiden testejä selailin uudelleen, niin sellainen kutina jäi, että arvio renkaan "mukavuudesta" voisi korreloida paremmin matalataajuisen melun kanssa ja ne "melu" jutut sitten pelkkää korkeataajuista vollotusta koskevia, koska "matalataajuinen melu ei häiritse".  :peetu:
Olen tätä samaa asiaa miettinyt monesti ennenkin, koska eläinten kanssa on tullut usein enempi ongelmia, mitä uudempi auto ollut kyseessä.

Esimerkkinä nyt "viimesimmät" kuljettamani eläimet, oma kissa ja vanhempien koira(t). Vanhassa, 1960 luvun suunnittelua olleessa 1980 luvun autossa ei ollut ongelmia edes tuon oman kissani kanssa, joka oli kaikenlaiselle "autoilulle" melko herkkä tapaus. Koiria alkoi närästämään jos nopeuden nosti yli 100km/h, koska meteli nousi niin kovaksi (moottori, voimansiirto, tuulensuhina otti vain kovan tason).

Sitten vaikkei oikeasti uusia autoja ole, missä noita elikoita olisi kuljettanut, niin trendi on ollut selkeä. Mitä uudempi auto joka vaikuttaa itse arvioiden hiljaisemmalta kuin tuo vanha kapistus, sen enempi sekaisin ja pahoinvoivaksi nuo eläimet on menneet. Liekkö sitten syynä ne matalat äänet, vai pelottaako nuo vanhat vehkeet vain niin paljon, ettei uskalla pahoinvoida. :D

Nykyautojen korit on niin vääntöjäykkiä, että alkanevat herkästi soimaan. Ja jos se kori soi, vaikka soisi matalallakin taajuudella, niin korin sisällä voi olla kova meteli. Desibelimittari tosiaan antaa aika kylmät lukemat kun eri vehkeitä testailee.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #31 : 26.04.2020, 11:20:58 »
Korin ja pyörien välissä on myös timmiä tavaraa. Nykyajan perusauto on ajo-ominaisuuksiltaan takavuosien urheiluautojen tasoa. Siihen sitten ohutta kumia alle ni jo vain löytyy pitoa..ja melua :hg:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #32 : 26.04.2020, 11:47:58 »
Korin ja pyörien välissä on myös timmiä tavaraa. Nykyajan perusauto on ajo-ominaisuuksiltaan takavuosien urheiluautojen tasoa. Siihen sitten ohutta kumia alle ni jo vain löytyy pitoa..ja melua :hg:
Totta kait touokin
Miten muuten tommonen aktiivinen leijualusta kantaa melua (ilmapussit ym mehujouset)? Eilen ajoi vieressä uusi Audi A8L ja meni ainakin töyssyt kuin vanha citikka.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #33 : 26.04.2020, 14:11:26 »
^ Hämmennetään vielä lisää. Joskus 10+ vuotta sitten tuli eteen vertailu (en muista mikä lehti), jossa oli pistetty vastakkain 185/205/225 tjsp leveät renkaat. Sama merkki, malli ja nopeusluokka, joten erona tosiaan vain leveys/vannekoko/profiilisuhde.

No, olihan se levein vähän herkempi lähtemään vesiliirtoon ja olihan se nopein pysähtymään kuivalla asvaltilla jarutettaessa, mutta ylipäätään erot noiden välillä olivat erittäin pieniä ja välillä meni järjestyskin sekaisin eli jossain testeissä keskimmäinen vaihtoehto olikin paras/huonoin. Melutasossakaan ei merkittäviä eroja ollut, minkä arveltiin johtuvan siitä, että sama malli & nopeusluokka. HS ym. lehtien toitottama "levvee on aina äänekäs" ja seuraavaan hengenvetoon oletus, että tuumakin pois vannekoosta auttaa paljon, taitaa johtua omenoiden ja appelsiinien vertailusta. Eli leveät renkaat tuppaavat automaattisesti olemaan korkean nopeusluokan renkaita, joissa on jäykempi runko. Eli näissä "levvee on äänekäs" vertailuissa on lähes aina verrattu myös eri nopeusluokan kumeja.

Yhden putkan tarjontaa kun nopeasti kurkkasin, niin 185 leveänä tarjolla luokkia H-V eli max, 210-240 km/h. 225 leveätä luokissa V-Y = 240-300 km/h.

Jos tämä pitää kutinsa, kannattaisi valita mahdollisiman matalan nopeusluokan renkaat. Saa kait olla alle auton huippunopeudenkin, kunhan laittaa varoitustarran kojelautaan.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #34 : 26.04.2020, 14:16:55 »
Olisi tärkeää ymmärtää että kuinka paljon melua voi oikeasti vähentää jälkeenpäin tehtävällä vaimennuksella. Pelkäänpä että merkittävä parannus ei ihan pienellä synny
Ruostesuojauksen yhteydessä tehtävää meluntorjuntamassausta taannoin mainostettiin. Esimerkkiautona Mazda, josta oli saatu sisämelua tiputettua huikeat 2 dB.

Tosin tuokin on varmaan leikattu sieltä korkeammasta päästä. Matalataajuisen melun vaimentaminen on vaikeampaa kuin korkeiden äänten vaimennus.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #35 : 26.04.2020, 15:07:19 »
^ Hämmennetään vielä lisää. Joskus 10+ vuotta sitten tuli eteen vertailu (en muista mikä lehti), jossa oli pistetty vastakkain 185/205/225 tjsp leveät renkaat. Sama merkki, malli ja nopeusluokka, joten erona tosiaan vain leveys/vannekoko/profiilisuhde.

No, olihan se levein vähän herkempi lähtemään vesiliirtoon ja olihan se nopein pysähtymään kuivalla asvaltilla jarutettaessa, mutta ylipäätään erot noiden välillä olivat erittäin pieniä ja välillä meni järjestyskin sekaisin eli jossain testeissä keskimmäinen vaihtoehto olikin paras/huonoin. Melutasossakaan ei merkittäviä eroja ollut, minkä arveltiin johtuvan siitä, että sama malli & nopeusluokka. HS ym. lehtien toitottama "levvee on aina äänekäs" ja seuraavaan hengenvetoon oletus, että tuumakin pois vannekoosta auttaa paljon, taitaa johtua omenoiden ja appelsiinien vertailusta. Eli leveät renkaat tuppaavat automaattisesti olemaan korkean nopeusluokan renkaita, joissa on jäykempi runko. Eli näissä "levvee on äänekäs" vertailuissa on lähes aina verrattu myös eri nopeusluokan kumeja.

Yhden putkan tarjontaa kun nopeasti kurkkasin, niin 185 leveänä tarjolla luokkia H-V eli max, 210-240 km/h. 225 leveätä luokissa V-Y = 240-300 km/h.

Jos tämä pitää kutinsa, kannattaisi valita mahdollisiman matalan nopeusluokan renkaat. Saa kait olla alle auton huippunopeudenkin, kunhan laittaa varoitustarran kojelautaan.
Tien poikki meneviin halkeamien ym. routareikien sisälle kuuluvaan jysähdykseen tuolla rengasprofiililla lienee suurin vaikutus. Kuten myös renkaan ilmanpaineella.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #36 : 26.04.2020, 20:07:19 »

Jos tämä pitää kutinsa, kannattaisi valita mahdollisiman matalan nopeusluokan renkaat. Saa kait olla alle auton huippunopeudenkin, kunhan laittaa varoitustarran kojelautaan.

Taitaa katsastuksessa kosahtaa, jos renkaissa on liian pieni nopeusluokka. Tietty jos katsastus on talvella, niin kesärenkaathan voi sitten nopeusluokaltaan olla mitä vain.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #37 : 26.04.2020, 21:31:29 »
Taitaa katsastuksessa kosahtaa, jos renkaissa on liian pieni nopeusluokka. Tietty jos katsastus on talvella, niin kesärenkaathan voi sitten nopeusluokaltaan olla mitä vain.

Ei kosahda, pitää olla vähintään nopeusluokka Q ja siitä merkintä ohjaamossa, jos menee alle huippunopeuden.
Monesti leimalla alla ollut noita Q tai R luokan kitkarenkaita, ilman tuota vaadittavaa kilpeä tai tarraa.

"
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus."

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #38 : 27.04.2020, 08:44:47 »
Ei kosahda, pitää olla vähintään nopeusluokka Q ja siitä merkintä ohjaamossa, jos menee alle huippunopeuden.
Monesti leimalla alla ollut noita Q tai R luokan kitkarenkaita, ilman tuota vaadittavaa kilpeä tai tarraa.

"
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus."

Hyvä tietää. Aina sitä oppii näköjään uutta.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Mitkä olisivat hiljaiset kesärenkaat?
« Vastaus #39 : 27.04.2020, 21:40:17 »
Eii tuo nopeusluokka ole koskaan omissa katsastushylkyä tai huomautustakaan ole antanut vaikka mitään tarroja ei ole kun renkaita katsottu.
Nytkin H- luokan (S40) T- luokan renkaat alla sekä toisessa V - luokan autossa H - luokan renkaat.
Kun ei rataa tms aja niin tavallisessa katukäytössä riittänyt nuokin niihin nopeuksiin mitä saa edes ajaa.
Tuolla toisella kun kävin parina vuotena lentokentällä mailin vetämässä oli vaihdettu nimenomaan  V-nopeusluokan kumit alle.

Ps. Jos auton huippunopeuden mukaan katsoo taulukkoa niin pitäisi tuos sabassa nykyisin olla V- tason sijaan W- luokan kumit kuten myös emännän S60 jossa V- luokan kesikset nyt alla.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2020, 21:56:59 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Futurez  Kulkukoira