^ Hämmennetään vielä lisää. Joskus 10+ vuotta sitten tuli eteen vertailu (en muista mikä lehti), jossa oli pistetty vastakkain 185/205/225 tjsp leveät renkaat. Sama merkki, malli ja nopeusluokka, joten erona tosiaan vain leveys/vannekoko/profiilisuhde.
No, olihan se levein vähän herkempi lähtemään vesiliirtoon ja olihan se nopein pysähtymään kuivalla asvaltilla jarutettaessa, mutta ylipäätään erot noiden välillä olivat erittäin pieniä ja välillä meni järjestyskin sekaisin eli jossain testeissä keskimmäinen vaihtoehto olikin paras/huonoin. Melutasossakaan ei merkittäviä eroja ollut, minkä arveltiin johtuvan siitä, että sama malli & nopeusluokka. HS ym. lehtien toitottama "levvee on aina äänekäs" ja seuraavaan hengenvetoon oletus, että tuumakin pois vannekoosta auttaa paljon, taitaa johtua omenoiden ja appelsiinien vertailusta. Eli leveät renkaat tuppaavat automaattisesti olemaan korkean nopeusluokan renkaita, joissa on jäykempi runko. Eli näissä "levvee on äänekäs" vertailuissa on lähes aina verrattu myös eri nopeusluokan kumeja.
Yhden putkan tarjontaa kun nopeasti kurkkasin, niin 185 leveänä tarjolla luokkia H-V eli max, 210-240 km/h. 225 leveätä luokissa V-Y = 240-300 km/h.
Jos tämä pitää kutinsa, kannattaisi valita mahdollisiman matalan nopeusluokan renkaat. Saa kait olla alle auton huippunopeudenkin, kunhan laittaa varoitustarran kojelautaan.