Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kesärengas pohdiskeluja...

  • 1899 Vastauksia
  • 570030 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1770 : 30.06.2020, 06:15:07 »
Bridgestone turanzat on s90 alla tällä hetkellä kun tulivat vanteiden mukana.

Ei huonot. Kevään testin alhaisin vierintävastus. Ehkä sen huomaa jos ajais enemmän. Prätkiin saa kumeja ostaakkin 2  taakse kesässä ja yhden eteen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1771 : 01.07.2020, 17:19:40 »
Alkoi niin v*tuttamaan tuo käytettyjen renkaiden tarjonta ja aivan poskettomat hinnat, että laitoin tilaukseen Linglong Greenmax EcoTourung -kesärenkaat koossa 195/65R15.

Syteen tai saveen. Tohon hintaan ei saa käytettynä mitään järkevää. :2funny:

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1772 : 01.07.2020, 17:35:10 »
Alkoi niin v*tuttamaan tuo käytettyjen renkaiden tarjonta ja aivan poskettomat hinnat, että laitoin tilaukseen Linglong Greenmax EcoTourung -kesärenkaat koossa 195/65R15.

Syteen tai saveen. Tohon hintaan ei saa käytettynä mitään järkevää. :2funny:

Ei oo huonot. 3 kesää kaveri ajellu ja vielä on pintaa eikä oo työläs ajettava.

110e käytetyistä kumeista on nykyää normaalia?
Fb volvopalstalla ei sekään riitä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1773 : 01.07.2020, 17:46:49 »
Ei oo huonot. 3 kesää kaveri ajellu ja vielä on pintaa eikä oo työläs ajettava.

110e käytetyistä kumeista on nykyää normaalia?
Fb volvopalstalla ei sekään riitä.
Ei riitä tuo 110€.
Kevättalvella maksoin noista Nokialaisista paskakumeista 40 euroa. Pintaa oli 4.5mm ja ikää vissiin 5v.
Nyt samanlaisista joutuisi maksamaan 140-160€! Noi LingLongit maksoivat (uudet siis huom) 143€. ;D

Eikä tule minulle enään ikinä Nokian kesärenkaita, ellen iliman saa. Kolmas setti josta yksi rengas alkoi vuotamaan kun 3mm:n merkki alkoi häipymään ja helteellä "sulavat" alle. Ihan silmissä häviää pinta, kahdessa renkaassa lamellit laikuilla...kuten edellisissäkin seteissä. Kovalla helteellä rengas on todella vetelä vaikka painetta on reilusti yli suosituksen ja nyt alle 3mm:n pinnalla renkaat on todella omituiset ajaa (on kyllä kulmatkin juuri tällä hetkellä pielessä).

Minusta ylihintaiset ja utopistisessa maineessa noi Nokian renkaat. Ehkä niillä parempiakin olisi (en muista renkaan mallia), mutta paskaa nuo on tupannu olemaan aikalailla kaikilla ketkä on lähipiiristä sellaiset erehtyneet ostamaan.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1774 : 01.07.2020, 18:21:18 »
Ei riitä tuo 110€.
Kevättalvella maksoin noista Nokialaisista paskakumeista 40 euroa. Pintaa oli 4.5mm ja ikää vissiin 5v.
Nyt samanlaisista joutuisi maksamaan 140-160€! Noi LingLongit maksoivat (uudet siis huom) 143€. ;D

Eikä tule minulle enään ikinä Nokian kesärenkaita, ellen iliman saa. Kolmas setti josta yksi rengas alkoi vuotamaan kun 3mm:n merkki alkoi häipymään ja helteellä "sulavat" alle. Ihan silmissä häviää pinta, kahdessa renkaassa lamellit laikuilla...kuten edellisissäkin seteissä. Kovalla helteellä rengas on todella vetelä vaikka painetta on reilusti yli suosituksen ja nyt alle 3mm:n pinnalla renkaat on todella omituiset ajaa (on kyllä kulmatkin juuri tällä hetkellä pielessä).

Minusta ylihintaiset ja utopistisessa maineessa noi Nokian renkaat. Ehkä niillä parempiakin olisi (en muista renkaan mallia), mutta paskaa nuo on tupannu olemaan aikalailla kaikilla ketkä on lähipiiristä sellaiset erehtyneet ostamaan.

Huonot oli edelliset nokialaiset kesäkumit mitkä joskus auton mukana tuli.

Ja vuosia sitten ostin uutena nokian nrh jotka oli sakoilla kaikki 4 parin kk ajoilla.

Nyt en osta renkaita ellen näe threadwear lukemaa ja sen on syytä olla vähintään 350 mielellään yli 400.

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1775 : 02.07.2020, 05:08:44 »
Eräässä rouvan edellisessä autossa oli nokiat kesäkumeina, tuliva auton mukana ja pintaa oli yli 7mm. Sulivat yhden kesän ajolla alle, syksyllä pintaa oli edessä alle 2mm ja takana karvan reilu 2mm. Työmatkaa oli sillon noin 400km viikossa.
Volvoton

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1776 : 02.07.2020, 07:38:44 »
Ei riitä tuo 110€.
Kevättalvella maksoin noista Nokialaisista paskakumeista 40 euroa. Pintaa oli 4.5mm ja ikää vissiin 5v.
Nyt samanlaisista joutuisi maksamaan 140-160€! Noi LingLongit maksoivat (uudet siis huom) 143€. ;D

Eikä tule minulle enään ikinä Nokian kesärenkaita, ellen iliman saa. Kolmas setti josta yksi rengas alkoi vuotamaan kun 3mm:n merkki alkoi häipymään ja helteellä "sulavat" alle. Ihan silmissä häviää pinta, kahdessa renkaassa lamellit laikuilla...kuten edellisissäkin seteissä. Kovalla helteellä rengas on todella vetelä vaikka painetta on reilusti yli suosituksen ja nyt alle 3mm:n pinnalla renkaat on todella omituiset ajaa (on kyllä kulmatkin juuri tällä hetkellä pielessä).

Minusta ylihintaiset ja utopistisessa maineessa noi Nokian renkaat. Ehkä niillä parempiakin olisi (en muista renkaan mallia), mutta paskaa nuo on tupannu olemaan aikalailla kaikilla ketkä on lähipiiristä sellaiset erehtyneet ostamaan.

Kahdella kaverilla haljenneet keskiurista nokialaiset ja hyvittäneet nuo renkaat kulumisen mukaan. Toisella kahdet nokialaiset. Ei tule enää nokialaisia kummallekkaan.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1777 : 02.07.2020, 08:26:22 »
Kahdella kaverilla haljenneet keskiurista nokialaiset ja hyvittäneet nuo renkaat kulumisen mukaan. Toisella kahdet nokialaiset. Ei tule enää nokialaisia kummallekkaan.
Joo minulla meni edellinen setti samanlailla. Ensin meni ykskaks 100km maantiesiirtymän aikana lamellit laikuille ja sitten halkesi keskiurasta viikon kaupunkiköröttelyn aikana. Yhteistä kaikille mystinen tyhjentyminen.
Liekkö sitten oikeasti laatu romahtanut vai mikä. Pari ammattiautoilijaa tiedän, jotka molemmat sitä mieltä ettei nokiaa enään. Ei puhelimena eikä renkaana...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1778 : 02.07.2020, 08:33:53 »
Ihmekkään ettei kestä teillä renkaat jos teillä on Nokia merkkisiä renkaita. Eihän semmoisia ole ollut vuosiin. Nokian jos lukee renkaassa niin ovat tuoreempia  ;). Sori oli pakko viisastella.
Itsellä ollut monet sarjat eikä ole ollut mitään ongelmaa koskaan. Toisaalta olen käyttänyt valmistajan suosittelemia paineita renkaissa enkä ajanut ylipaineilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1779 : 06.07.2020, 21:41:11 »
Tuli hankittua hiljattain harraste Volvoon Nokian Hakka Green 2 kesärenkaat ja itse ainakin olen ollut kovasti tyytyväinen ko.renkaisiin. Koko on 185 70 r14. Heti alussa huomasin miten nämä renkaat ovat ääneltään vaimeat ja jotenkin aika tukevan tuntuiset. Erityisesti kaarteissa huomaa miten auto kääntyy kaarteeseen kuin itsestään ohjauspyörän mukaan, vanhat kesärenkaat tuntuivat kaarteissa siltä, että ne jotenkin antoivat periksi, auto kallistui ja kääntyi tahmeammin jotenkin mutkiin maantienopeuksissa. Käytän nyt jopa hitusen pienempiä ilmanpaineita renkaissa kuin aikaisemmin, koska huomasin vähemmänkin riittävän, ja silti ajo on tukevampaa ja varmemman tuntuista. Ilmeisesti vanhoissa kesärenkaissa oli jo alkanut renkaiden runko antamaan periksi, ja siksi olivat niin vetelän ja tahmean tuntuiset, tai sitten kyse on vaan siitä, että nyt on laadukkaammat renkaat alla.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1780 : 06.07.2020, 21:43:38 »
paljonko on TRW lukema ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1781 : 13.07.2020, 01:23:55 »
Alkoi niin v*tuttamaan tuo käytettyjen renkaiden tarjonta ja aivan poskettomat hinnat, että laitoin tilaukseen Linglong Greenmax EcoTourung -kesärenkaat koossa 195/65R15.

Syteen tai saveen. Tohon hintaan ei saa käytettynä mitään järkevää. :2funny:
Ajattelin joitakin havaintoja tästä haukutusta kehurenkaasta kirjoittaa. Viikonlopun aikana tuli ajettua liki 700km erilaisia teitä ihan täydellisestä kaatosateesta kuivaan keliin. Isompaa ja pienempää asfalttitietä, hiekkatietä ja kunnon sepelimursketietä (tietyömaa).

Ehkä se kokemattomammalle, tai "ei niin kiinnostuneelle" tärkein ja huomattavin ominaisuus; rengas on mukava. Pehmeärunkoisena ylittää asfaltin ruvet ja pienet halkeamat nätisti, eikä sisällä soi korvat karheallakaan asfaltilla. Pyöreäolkaisena ei vetele urissa niin kamalasti. Tästä ominaisuudesta tykkään kyllä itsekkin.

Ajettavuuden ja pidon suhteen sitten jo huomaakin, ettei alla ole ne oikeasti vuosikausia testien kärkiviisikossa kohisseet merkkirenkaat. Märällä asfaltilla pitoa on korkeintaan keskinkertaisesti. Kääntyvässä moottoritien rampissa etuvetoinen 95 hevosvoimainen kuuraketti alkaa suttaamaan sisempää pyörää vielä kakkosvaihteella kiihdyttäessä läppä levällään 50-80km/h. Ei nyt ihan hirmuisen herkästi, muttei tuo mahdotontakaan ole. Kuitenkin märällä asfaltillakin renkaan tuntuma on likimain samanlainen kuin kuivalla, enkä saanut (pienistä yrityksistä huolimatta) renkaita tekemään mitään poikkeuksellista tai petollista, eli renkaan ajokäytös on hyvin samankaltainen kuivalla ja märällä vaikka pito muuttuu (tämä on minusta hyvä ominaisuus). Jarrutus- ja sivuttaispitoa on vetopitoa enemmän. Tiukka kaistanvaihto ohitukseen lähdettäessä auto kuormattuna huomasi, että renkaan pehmeä runko joustaa paljon ja auto "huojahtaa" kaistaa vaihtaessa, mutta mitään sen dramaattisempaa ei tapahdu (saattaahan tuo säikäyttää, vaikkei luistoa tai karkaamista ole tapahtumassakaan).

Kaatosateessa en uskaltanut lähteä urheilemaan, vaan ajoin kiltisti yhdistelmän perässä joka aurasi ajouriin liki vesivapaat urat (vettä oli tiellä senttejä). Myöhemmin kuitenkin liki tyhjällä maantiellä tähtäsin pariin otteeseen isompiin lammikoihin enkä huomannut mitään ihmeellisyydestä poikkeavaa. Vesiliirto on mahdollinen, mutta niin se on minusta kaikilla renkailla. Jos vesiliirron minimointi ja märkäpidon maksimointi ovat omalla kriteerilistalla korkealla, niin LingLongit eivät ole tällöin oikea valinta.

Soratiellä en huomannut mitään ihmeellistä. Ainakaan pysyttäessä yleisrajoitusten puitteissa ei rengas käyttäytynyt soratiellä mitenkään omituisesti. Pehmeä runko tuo toki ajamiseen tietynlaista huojuntaa ja hieman viipyilevää reagointia tiukempiin käännöksiin, niin asfaltilla kuin sorallakin. Märällä soratiellä renkaan pito irtosi tiukemmin kantatessa aika loogisesti, ei ykskaks napsahtaen. Eli varsin samanlainen ajokäytös jatkui myös soralla, mitä olin aikaisemmin huomannut asfaltilla, mikä on mielestäni jälleen melko tärkeä ominaisuus (rengas ei yllätä herkästi).

Mutta, iso mutta.....yksi asia on mistä annan pirun pitkän miinuksen ja minkä osittain tiesin olevan mahdollista ja tilausta tehdessä. Ostat kaupasta tai netistä vaikka Hankookit, Michelinit, Nokianin paskat, GoodYearit jne niin urasyvyyttä niissä uutena on yleensä siellä 8mm:n molemmin puolin (parhaissa jopa 9mm). LingLong Greenmax:ssa tässä koossa on 6.85mm, eli periaatteessa "kesän ajetut uudet renkaat". Tuo vaikuttaa ihan suoraan eniten vesiominaisuuksiin ja tietyllä tapaa sylettää ostaa "kuluneen" renkaan kuviolla uutta rengasta, mutta annetaan se anteeksi kun kuittia katsotaan.

Summasummarum. Mielestäni ennemmin nämä, kuin samaan rahaan 5mm:n kulutuspinnalla olevat neljä vuotta vanhat "merkkirenkaat". LingLong ei tunnu loistavan millään muulla osa-alueella, kuin mukavuudella ja ollen sielläkin lopultakin vain keskinkertainen verratessa esimerkiksi Michelinin Energy Saveriin. Oikeastaan "tasapaksun keskinkertainen" kuvaa mielestäni tätä rengasta täydellisesti.



Aika ja kilometrit näyttää, kuinka LingLongit pärjäävät jatkossa. Testimuulina toimii (muistaakseni) noin 1250kg:n painoinen vuoden 2004 Fiat Stilo Farmari, joka usein matkaa kontti täynnä tavaraa tai täysin tyhjänä isolta tieltä sinne metsäautotien perukoille. Ei ehkä vastaa tämän foorumin käyttäjäkunnan käsitystä autoilusta parhaiten, mutta jotain otantaa ja kokemusta edes tässä kokoluokassa ajattelin kirjoitella, koska sitä oli hiukan vaikea löytää kaiken sen "juupaseipäs" -väittelyn seasta, kun ostopäätöstä mietin. Ja rengashan oli siis LingLong GreenMax EcoTouring 195/65R15 91T.

Hyvää kesää kaikille. :)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1782 : 13.07.2020, 08:32:26 »
Tuo urasyvyys oli kyllä todella negatiivistä tuossa rengaskoossa. Olen useasti sanonut, että monelle riittää kesärenkaissa mustat ja melkein pyöreät kunhan kulutuspintaa on riittävästi, mutta jos jo uutena renkassa on yli 1mm vähemmän kulutuspintaa se vaikuttaa tuohon vesiliirto-ominaisuuksiin.

Toki isomman koon renkaissa tuota pintaa on merkkirenkaissakin lähempänä 7mm, kuin 8mm. Mitä katsoin Goodyear Eagle F1 assymmetric 5:a koossa 225/45/18", niin taisi olla 7.2mm. Noihin renkaisiin olen kyllä ollut tyytyväinen. Tehokkaan nelivedon alla ei missään vaiheessa ole tarvinnut miettiä olisiko vikaa renkaissa. Mitä negatiivistä löydän, niin ei noissa kokoluokissa ole äänettömiä renkaita. Eli pitävät ääntä, vaikka ovat hiljaisimmasta päästä. Toiseen autoon syksyllä tulee goodyear efficientgrip performance 2:t ykkösten tilalle.

https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2020-Teknikens-17-Inch-Summer-Tyre-Test.htm

Tuossa testissä oli mielenkiintoista huomata, että 225/50R17 koossa renkaiden painoero voi olla 9,6kg ja 12.9kg väliin. Oikeasti yli kolme kiloa  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.07.2020, 08:37:16 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12484
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1783 : 13.07.2020, 09:45:45 »
Tuossa testissä oli mielenkiintoista huomata, että 225/50R17 koossa renkaiden painoero voi olla 9,6kg ja 12.9kg väliin. Oikeasti yli kolme kiloa  ;D
Tuo on jo semmoinen paino ero että kaupunkiajossa näkyy kulutuksessa aika paljon. Tai no paljon ja paljon mutta varmasti näkyy.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kesärengas pohdiskeluja...
« Vastaus #1784 : 13.07.2020, 09:50:15 »
Tuo on jo semmoinen paino ero että kaupunkiajossa näkyy kulutuksessa aika paljon. Tai no paljon ja paljon mutta varmasti näkyy.

Olihan tuossa jo Michelinin/Continental:n eduksi 1.6kg vs nokialainen. Joskus aikoinaan mittailin 225/45R17 koossa vajaan kilon erot Goodyear vs michelin/continental/nokialainen.

Edit: Muistin väärin kyllä se vertailu olikin samassa 225/50R17 rengas koossa. Painoero vain kasvanut parissa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2020, 12:14:06 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron