Samppasport  Futurez

142 -72 16valve, myyty

  • 227 Vastauksia
  • 96391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
142 -72 16valve, myyty
« : 05.12.2010, 02:36:51 »
Työnnetäänpäs hieman enempi tekstiä kerralla näkyville, jotta saa "tärkeimmät" asiat esiin.

Uusi osoite kuville: https://lankku.kuvat.fi/kuvat/142+-72/

Toissa kesänä tuli hankittua rullaavana projektiksi hetken mielijohteesta koppa jolla oli sopivat paperit. Loppupelissä paljon helpompaa olisikin ollut siirtää paperit ja akselisto parempaan koriin, sen verran paljon oli hommaa. Melkein kaiken joutui tekemään uusiksi, mukaanlukien katon saumat ::) Jostain kumman syystä peltihommia tehdessä ei kuitenkaan harmittanut yhtään kun "pääsi" pitkästä aikaa tekemään isommin. Varsinkin kun sai käyttää sopivia tiloja ja työkaluja.

Jotain autosta ja sen historiasta.
Oston jälkeen tein Akee:n omistajahistoria haun, jotta saa hieman lisää tietoa. Käyttöönotto on suoritettu marraskuussa -71. Katon choppaus on muutoskatsastettu -91 Lappeenrannassa ja se on liikkunut aikansa Kouvolan seudulla kunnes poistettu rekisteristä tammikuussa 2005. Sen jälkeen omistaja on vaihtunut pariin kertaan ja edellinen oli Suonenjoella. Jossain vaiheessa keulilla on ollut ilmeisesti hieman tehokkaampikin vapari-B20. Kattoa piti oleman madallettu 8cm, mutta mittauksen tulos oli 6,5. No on sekin jotain :)

Ulkonäkö heti oston jälkeen.



Peltiä meni noin 1,5m², ainoat valmiit korjauspalat olivat takakaaret. Joka ikinen paikka oli tehty ratsulla ja takanostokorvallisten ympärystä oli kaikkein pahinta katsottavaa sekä korjattavaa. Palkkien sekä helmanpohjien korjaukset tein 1,5mm sinkitystä, vasemman takatukivarren kiinnikepisteen tein paksummasta sinkitystä. Helmoista poistin kantit kokonaan. Hitsihommat sain valmiiksi kesän aikana, lopuksi hiekkapuhallutin kokonaan alta ja sisältä sekä hioin pintapuolen pellille. Päälle paljon kittaamista ja hiomista, happopohja ja polyuretaanipinta. Samassa paikassa oli laitossa 60-luvun Vanaja ja katselin värien sattuvan hyvin yhteen, joten ne oli laitettava. Konepeitto, etulokasuojat ja takaluukku tulivat lasikuidusta. Tilasin valmiit MS-Lasikuidusta. Konepeiton pintapuolelle oli jäänyt ilmakupla/tms. jonka joutui hiomaan pois ja kittaamaan umpeen. Lokasuojista kittasin vilkunpaikat sileiksi ja tein konepellinpuoleisen kiinnityksen vanhasta lokasuojasta laikatulla palalla, jonka liimasin paikoilleen. Taka- ja etureunan kiinnitykset taittelin alumiinista, jotka liimasin paikoilleen.

Kaikki kuvat peltihommista ovat nähtävillä täällä. Niitä kertyi muutama :)



Sähköpuolelta tein uusiksi kaiken muun paitsi kojelaudan johdotukset ja akku siirtyi konttiin siellä jo ennestään olleelle paikalle. Konehuoneen johdotukset kiertävät vasemman sisälokasuojan kautta, pyrkimys oli mahdollisimman siistiin ulkonäköön. Ajovaloiksi hommasin Siriuksen kirkas"lasi"umpiot parkilla ja vanhat etuvilkut jäivät pois kokonaan. Takavalot ovat 264:stä. Päävirtakytkinkin löysi paikkansa. Mitään sähkövikoja ei ole tullut ainakaan vielä esiin :)

Paneeleiden ja kattoverhoilun osalta sisusta pysyi samana, penkeiksi tuli joskus uudelleen verhoillut 240 penkit ja etupenkkeihin vaihdoin 242:n rungot. Lattiaan laitoin 240 kangas- sekä kuramatot. Lattiassa ei ole muita eristeitä kuin matot. Takapenkin alle, rinta- ja kattopeltiin laitoin SilentCoatia enimpien äänien vaimentamiseksi. Penkeille tein uudet kiinnikkeet. Vähän katsastuksen jälkeen vaihdoin 242:ssa olleet kuppipenkit, jotta pysyy paikoillaan. Takalasi oli jo valmiiksi rikki, uuden tilasin Kuttilan autolasista. Tuulilasin onnistuin rikkomaan asennusvaiheessa ja siihen tilasin uuden Jaakko-tuotteelta, jonka tekele vanhakin oli. Yllätykseksi sävytuulilasi aurinkoraidalla oli noin 50e halvempi kuin kirkas takalasi. Hyväkuntoinen maski ja valokehykset löytyivät tutulta, jälleen sopivaan hintaan. Kattoverhoilulle en tehnyt muuta kuin maalasin hieman kohtia joista vanha(mutta edelleen tahmea) maali oli lähtenyt pois verhoilun ollessa rullattuna korjausten ajan. Lämppärinkennoa uitin moneen kertaan, jotta saisi mahdollisimman puhtaaksi. Kojelaudan kasasin kahdesta yhdistelemällä, muuten ei olisi saanut siedettävän kuntoista. Tarkoitus oli laittaa apukuskillekin kuvissa näkyvä pieni pyöreä peili karmiin, muttei siitä näe oikein mitään. Päädyin ulkonäön kannalta tylsempään vaihtoehtoon paremman näkyvyyden nimissä ja laitoin 240 vanhemmat muovipeilit. Niitä nurkissa pyörii, ei tarvitse miettiä onko vaihto-osaa jos hajoaa.

Sisustan, sähköjen ja yms. laittojen kuvat.



Alustaan tuli pieniä muutoksia. Löysin käytettynä kohtuuhintaan eteen Koni Classicit ja samalla tuli taakse hieman vakiota jämäkämmät iskarit. Eteen hommasin käyttämättömät Spaxin madallusjouset joista lähti 1,25 kierrosta. Taakse laitoin nurkissa pyörineet 240 sedanin lesjöt 1,5 kierrosta lyhennettyinä. Etuvakaajan teetin Vallilan takomossa, paksuudeksi tuli 22mm. Kaikki alustan helat hommasin kumisina tarvikkeina, vain Panhardiin laitoin uretaanit. Nyt kun autolla on ajettu noin 5000km, alkaa peräpää olemaan kohtuullisen eloisa johtuen ainakin väljistä reaktiotankojen heloista. Voi olla, että hommaan ennen kevättä uretaanihelat joka paikkaan, oletettavasti KG-Trimningiltä. Hintaeroa suomalaisiin firmoihin tulee useampi satanen. Takapään heloja lukuunottamatta alusta on toiminut hyvin niin kadulla kuin radalla. Rengastuskin on hyvin vaatimaton 235/40/17. Vanteina ovat etuvedon Cassiopeiat. Vanteiden mukana tuli ajokuntoiset 225/45 nokialaiset ja niillä ajelin aluksi jonkin aikaa. Sain sopivasti rengasliikkeen vanhaa varastoa olevat Nokian NRY:t, joten pitihän siihen tarttua.

Perä on vakiolla 4.1 välityksellä. Laitoin sinne 242:ssa palvelleen kitkalukon Karpiolan tapeilla ja melko vähän ajetuilla kitkalevyillä. Ainoa nivel joka piti vaihtaa oli vasen alapallo. Tarvikenivelessä oli rasvaa vain pieni nokare, joten lisäys oli paikallaan. Muille tein pienen lisärasvauksen. Ohjaussimpukan kiristäminen ei auttanut ohjauksen väljyyteen ja katselin apusimpukan antavan hieman periksi. Tutulta sain erittäin sopivasti toiset simpukat tankoineen. Tilanne parani hieman, mutta vähän ajan jälkeen apusimpukka alkoi antamaan periksi. Sorvarin kanssa varmaan kehitellään sopiva hela väljän tilalle. "Uudessa" paketissa simpukoista lähtevät varret olivat loivemmassa kulmassa ja simpukoiden välinen tanko eri pituinen. Tuntuu että ohjaus on huomattavasti nopeampi sekä kierroksia vähemmän.

Jarrupääsylinteriksi tuli 240 sylinteri, joten sylinteriltä lähtevät putket joutui vaihtamaan. Vaihdoin kaikki jarruletkut, takasatuloille menevät jarruputket, jarrusatuloihin kumisarjat ja toiseen etusatulaan kaikki männät. Jätin vanhat jarrulevyt, koska ne olivat kunnossa. Uudet käsijarrukengät ja -vaijeri sekä TRW:n palat. Etujarrupalat osoittautuivat radalla käyttökelvottomiksi parin kierroksen jälkeen. Hyllyssä oli aikaisemmin tutulta hommatut Ferodo DS3000 etupalat, joita olin käyttänyt mattamustassa 2.1l 16v remmiahdetussa 245:ssä muutaman kerran. Pelkällä palanvaihdolla jarrut muuttuivat käyttökelpoisiksi radalla. Ja toimivat kadullakin yhtä hyvin kuin normaalit palat. Talven aikana jarrupuolelle tulee hieman päivityksiä. Ostin uudet Brembon "alkuperäislaatuiset" levyt ja EBC:n Yellowstuff jarrupalat ovat tilauksessa.


Konehuoneeseen piti tulla 2,2l B20 kahdella SU-läppärungolla ~12 puristussuhteella ja KG5-nokalla. Ideana oli imitoida ulkoisesti kaasareita vaikka sisällä oli ruiskusuutin sekä ohjaus megasquirtilla. Kaikki oli valmiina, mutta jäi kasaamista vaille, koska päätin ottaa 2,46l 16v-koneen 242:sta. Koneen kokoonpano on siis 204GT:n kansi itse kairattuna, 234F venttiilit hieman pienennettynä, vakionokat, kovat nostimet(D24 kupit ja pitkät venttiilivarrenjatkeet), B234F männät, 3mm vakiota lyhyemmät H-profiilit, B23 lohko ja epäkeskohiottu kampiakseli. Megasquirt tuli konetta ohjaamaan joka tapauksessa 242:n johtosarjalla.
Tappikone on edelleen kasaamatta, vain nokka on myyty. Voi olla, että kasaan siitä paketin Expressiin kunhan aika riittää kopan laittoon(saa tarjota 140/240 4-ovisen tai farkun ehjäpohjaista koria ;)).

Aikeista huolimatta 242:n kone ei mahtunutkaan ihan niin kivuttomasti paikoilleen kuin oli ollut ajatus. Varsinkaan kun koneen kyljessä oli Eaton M90 remmiahdin. Kone asettui paikoilleen öljypohjan etureunan muokkauksella, tukikumien 10mm korokelappujen ja uusien etupalkin kiinnitysreikien porauksen myötä. Pähkäilyn jälkeen päätin tehdä vaparin ja ottaa käyttöön mattamustaan 245:een tarkoitettua konemuutosta varten työstetyt 40mm Solexit, joissa nyt oli 48mm reiät. Moposportilta ostin joku aika takaperin uusia 48mm läppiä(tarjouksessa kun olivat :D) ja 45mm tuplille tarkoitettuja imutorvia joiden sisäreikää on myös kasvatettu. Läpät kävivät paikoilleen hieman akselin halkiota levittämällä ja läpän ruuvinreikiä kairaamalla. Imusarjana palvelee toistaiseksi sarja jonka tein 245:een ja sen runnereita joutui muokkaamaan. Muuten ei olisi saanut konepeittoa kiinni. Samasta syystä bensakisko on alapuolella. Kevääksi pitäisi tehdä uusi sarja ja vaihtaa paremmin käyttöön sopivat nokat vakioiden tilalle. Samoilla lämpimillä meni myös pakosarja uusiksi ja päätin tehdä hieman erilaisen paremman irrotettavuuden nimissä. Lämpö ja värinät tosin eivät ole muodolle suosiolliset, vaan varsinkin nelosen putki tahtoo katketa alapuolelta pakosarjanlaipan juuresta. Myös tähän haen ratkaisua ennen kuin auto on jälleen liikenteessä. Joko sarjan tuennoissa on jotain vikaa tai sitten on vaan tehtävä uusi sarja ettei lämpölaajeneminen aiheuta tuommoisia :P Sytkä on sama kuin 242:ssa eli volkkarin hukkakipinäpuola. Bensansyötön hoitaa esipumppuna toimiva bemarin sähköruiskun painepumppu, välisäiliönä on HKS-kopio öljynkerääjäsäiliö ja painepumppuna perus LH-jetin pumppu. Aluksi esipumppuna oli tarvike kalvopumppu, mutta sen tuotto ei riittänyt täyttämään välisäiliötä tarpeeksi. Kun tankki vajeni hieman ja esipumppu horaisi tyhjää, loppui myös kulku hetkellisesti. Bemarin pumpulla asia korjaantui.

Kuvan ottamisen jälkeen paisari on vaihtunut siistimpään ja puola saanut lämpösuojalevyn :)



Laatikko siirtyi koneen mukana 242:sta, eli 265 Getrag välilaipalla kiinni kytkinkopassa. Vauhtipyörä vakiosta kevennetty 5,4kg ja kytkimenä perus 228mm massalevy BMW:n -618 SRE-asetelmalla. Koska tuumasin, etten tarvitse noin järeää pakettia tässä autossa mihinkään, vaihdoin myöhemmin tilalle M47:n käytetyllä 240 Turbon 215mm asetelmalla, peruslevyllä ja tappikonetta varten vakiosta kevennytetyllä 5kg vauhtipyörällä. Hyvin on riittänyt vielä toistaiseksi. Tosin laatikko tuli syksyllä rikottua Motoparkissa vaihteensiirron osalta. Sylkee pois vaihteet 1-4 mikäli painaa kaasua, löysää ja painaa kevyestikin uudestaan. Kädellä pitämällä pysyy vaihde päällä. Luultavasti siirtotangon kuula karkasi paikaltaan tai muuta vastaavaa. Ohimennen on tullut suunniteltua suorakytkentälootaakin M47 kuorissa :idiot2:

1v ja 1kk ostamisen jälkeen auto oli "valmiina" ja rekisteröitynä. Rekisteröintikatsastus meni hyvin, ainoa huomautus tuli puuttuvasta apukuskinpeilistä(silloin oli vielä pieni pyöreä kuskin puolella).

Kamera ei oikein anna oikeutta värille.



Jarrujen, imusarjan ja nokkien lisäksi talven aikana tapahtuvia muutoksia tulee olemaan turvakaarien laittaminen. Sisusta kokee täyspurun ja takapenkki jää historiaan. Tosin eipä siellä kukaan ole matkustanut tähänkään mennessä.

Lisäyksiä tulee myöhemmin...
« Viimeksi muokattu: 24.12.2017, 01:26:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Sjtv

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 666
  • PRV is lifestyle <3
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 09:07:45 »
 S*
Punaset virgot alla voisit kyllä ottaa yhen vertailukuvan miltä ne näyttäs tossa.
745,745,765,945,XC70,Raksapaku

"Vehkeiden epäluotettavuus on suoraan suhteessa siihen kuinka paljon niissä on itsetehtyjä, muista autoista otettuja, kuorma-auton tai virityskäyttöön tarkoitettuja osia."

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #2 : 05.12.2010, 23:19:23 »
Virgoissa vaan ei ole vielä renkaitakaan päällä, eikä viitsis laittaakaan kuin sellaiset jotka niissä tulee pysymään.

Tässä koneen speksit vielä uudestaan ja linkki penkkilappuun.
- Kansi B204GT:n 16v. Venttiilit B234F:stä hieman pienennettyinä että mahtui isonnettuun vakioseetiin. Kanavia nakerrettu jonkin verran, paremmat seetit ja kevyesti muotoillut imuvenat. Paininkupit vaihdettu jäykiksi.
- B234F vakionokat
- Std B23 lohko ja epäkeskohiottu kampura, isku 85mm, tilavuus 2,46l.
- Männät B234F vakiot, veivit 2,5mm vakiota lyhemmät H-profiilit.
- Puristussuhde noin 9,8:1
- Tuplat suurennettuna 48mm läppärungoiksi
- Imusarjan pituus noin 11cm, runneri supistuu yhdeltä kohdalta liikaa.
- Megasquirt'n spark
- Itse väsätty 4-1 pakosarja 41,5mm putkella. Hieman pitkä, pituus noin 92cm.
- Putkisto lähtökartiolta taaksepäin 3" etupöntölle asti. Siinä pienenee 2,5" ja 2kpl 2,5" läpivirtauspönttöjä.

198,6hv @ 5484rpm
290,5Nm @ 4155rpm
Lappu

Vedon aikana imulämpö 50-56 astetta, pihalla viileämpi. Seosta hieman rukattu vedon jälkeen, sytkä samassa mitä ollut käytössä aikaisemmissa läppärungollisissa välimalleissa. Penkityksen jälkeen tein lähinnä pientä hienosäätöä karttoihin.

Putkistosta en näköjään huomannut aikaisemmin kirjoittaa mitään. Pakosarjassa lähtökartio suurenee 3" ja putki menee sen kokoisena etupöntölle, jota ennen supistuu 2,5". Loppuputki on 2,5" kahdella läpivirtaavalla ovaalilla pöntöllä. Etummainen on uudelleen täytetty halpisrosteri ja taaempi Simonssin 420 pitkä.

Radalla tuli tosiaan käytyä muutamaan otteeseen. Heti kilpien saamisen jälkeen Motoparkissa Radalle.comissa, sen jälkeen Volvokerhon ratapäivillä Botniaringilla ja syksymmällä uudestaan Motoparkissa. Botniaringille vaihdoin kuppipenkit paikoilleen ja em. Ferodon DS3000 etupalat. Ensimmäinen kerta sillä radalla ja kierrosajatkin sen mukaiset. Tosin tuli mutkiin ajettua turhan innokkaasti ::) Parin vedon jälkeen alkoi ilmaantumaan pätkimistä kun ajoi liki täyskaasulla. Loput ajot siis hieman kevyemmällä kaasujalalla eikä pätkimistä ilmaantunut. Tämän jälkeen puola sai lämpösuojalevyn ja pätkiminen hävisi.
Parhaat kierrosajat Racechronon mukaan:
1:30.8, 1:31.2, 1:31.8, 1:31.9 ja 1:32.0

Syksyllä Motoparkissa auto sai kenkää useamman kierroksen ja heinäkuisesta kierrosajasta sai aika hyvin pois. Minkäänlaisia ongelmia auton toiminnassa ei ilmaantunut vaihteiden poissylkemistä lukuunottamatta. Vielä olisi yhdellä sektorilla selvästi parantamisen varaa(vaikka onhan sitä muutenkin), nyt osui sektorin paras aika muille kierroksille paitsi parhaalle. Parhaiksi kierroksiksi muodostuivat kahdesti 1.51,2 ja kertaalleen 1.51,8 sekä 1.51,9. Sopivasti paras kolmossektori sattui juuri muille kuin nopeimmille kierroksille. Jos olisi osunut kohilleen, niin paras kierros olisi ollut 1.49,6. Ajat ajettu kaveri kyydissä, jonka luurilla suoritettiin ajanotto. Kaikeksi hyväksi joutui ajamaan yhdellä kädellä, koska oikealla piti varmistaa vaihteiden pysyminen päällä :P Arviolta nopeimpien kierrosten aikana auton paino voisi olla 1280-1300kg.
Jonkinsortin incar-pätkä kaverin kuvaamana.

Talvilevolle auto joutui tutun pihaan pressutalliin, koska sopivaa paikkaa ei ollut nyt saatavilla. Puntteja vaan jalkoihin ja pari pikkuliinaa poikittain putkien väliin, jottei ole heti tuulen vietävänä tai läjässä lumen painosta. Eipä tarvitse sentäs montaa metriä siirtää, jotta saa kaarientekopaikkaan.
Viikko sitten kävin käyttämässä lämpimäksi, vaihdoin uudet öljyt ja käyttelin uudestaan lämpimäksi. Pakkasta oli 15 paikkeilla, joutui säätöjä rukkaamaan jonkin verran, ettei kastellut tulppia käynnistyksessä. Ja sen jälkeen rukkaamaan bensakarttaa, ettei käynyt liian laihalla. MS1:ssä sen verran huonolla pohjalla ilmanlämpötilan mukaan säätyvä seos.

Ensi kesäksi alusta madaltuu hieman lisää. Sen takia etuiskareita täytyy lyhentää hieman tai tuoda alatukivarresta vähän ulos holkeilla.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2010, 23:22:06 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #3 : 08.04.2011, 22:55:00 »
Suoritetaas pieni nosto aiheelle.

Alkuviikosta laitoin paikoilleen uudet suuttimet ja eilen kävin käynnistämässä ensimmäisen kerran joulukuun jälkeen. Hyvin se lähti käyntiin vanhoilla käynnistysasetuksilla vaikka suuttimet pienenivät "vain" 310cc. Nyt paikallaan on 630cc Dekat, vanhat olivat aika ylisuuret koneelle nykyisellään. Rikastuksia joutui lisäämään reilusti jotta alkoi ottamaan kierroksia kunnolla. Toki tankissa on vielä joku litra vanhaa bensaa ja uutta kaadoin sillä kerralla vain 5l. Liikennekäyttöönoton suoritin myös.

Tänään tein muutaman kilometrin siirtymän ja tottakai läppäri jäi kyydistä pois. Melkoista poksetta oli ajella, ainoastaan täyskaasulla ei ollut liian laihalla :P Kävin tankkaamassa ja nyt pitäisi vanhaa bensaa olla korkeintaan neljännes bensamäärästä. Viikonlopun aikana on edessä kaikenlaista pikkuhommaa ja aloitin kattoon talvisäilytyksen aikana tulleesta lommosta. Kittaus on pääosin suoritettu, ehkä kerran pitää kitata viimeistelymielessä vielä.

Tammikuussa jäi yhden kerran lumet putsaamatta pois pressutallin päältä ja toinen hieman isompi satsi lisää oli liikaa tuollaiselle tallille. Sen verran meltoa tavaraa putket. Tallin kasauksen jälkeen laitoin köydellä pingotukselle valuharkkoja painoksi jottei tuuli vie. Lisäksi kaksi pikkuliinaa keskimmäisten tolppien ja harjaputkien yhdyskohtaan jottei talli leviä sivuille heti kun lunta tulee päälle ja ne taisivat pelastaa suuremmalta lommolta. Ja jos auto olisi ollut 20cm edempänä, olisi toinen harjaputki hajottanut tuulilasin. Pitkittäinen putki painui kattoa vasten, mutta siitä ei jäänyt minkäänlaista jälkeä. Tyhjäsin lumet pois päältä, työnsin putket takaisin ylös ja tein keskimmäisten harjaputkien alle puusta kehikot(toista ei kuvissa vielä ole). Siihen vielä pikkuliinoilla paketti poikittain puristukseen.

Huomenna ois kitatun kohdan maalaus, etulokareiden asennus, jne.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 23:01:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #4 : 08.04.2011, 23:00:21 »
Tullaanko tämä näkemään heinäkuussa Botniaringillä...?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #5 : 08.04.2011, 23:06:57 »
Riippuu ihan siitä onko farkku pelikunnossa, se kuitenkin on ensisijainen laite radalle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #6 : 08.04.2011, 23:11:00 »
Tullaanko tämä näkemään heinäkuussa Botniaringillä...?

toivottavasti  P>

yksi foorumin mielenkiintoisimmista autoista

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #7 : 11.04.2011, 00:15:59 »
Vaikka ei Botniaringille tuliskaan tällä lähdettyä, niin saattaahan sitä käydä muuallakin ratapäivillä kuin vain Motoparkissa.

Katonreuna ois maalissa erinäisen ähräämisen jälkeen. Ensin tuli epähuomiossa väärä sävy pintaan ja sen jälkeen piti vetää normaalilla automaalilla. Senhän tietää, että se kiiltää enemmän kuin uretaani, joten edessä on katon hinkkaamista jotta saa edes vähän kiiltoa muuallekin ja sävyrajan miedommaksi ::) Ja jäihän siihen pieni sävyerokin kun uretaani ei vissiin täysin oikeansävyinen ollut. Valmiiksi sotketusta 20l purkista kun tuli. Siitä foto ja seuraavassa maalissa.
Molempien puolien kattokourun päälisaumasta ja hieman alapuoleltakin alkoi jo syksyllä näkymään pientä ruostepistettä. Rälläkällä vedin näkyviltä osin pois ja reilusti maalia päälle, mutta täysputsaus vaatis sauman aukaisun. Pitäsköhän valittaa Volvolle kun nyt jo alkaa sieltäkin ruostumaan :idiot2:

Sisälokarit laitoin paikoilleen ja uudet jarrulevyt ja palat. Edestä oli palojen kulutuspinnoista hävinnyt noin 5000km ja muutaman rata-ajelun myötä himpan vajaa puolet. Josko nuo Yellowstuffit toimisivat paremmin. Takana kuluma oli vähän pienempää. Vanhat levyt ovat edelleen täysin pelikunnossa, kuluma on hyvin vähäistä. Ilmeisesti TRW:n palat ovat vaan niin pehmeää materiaalia, etupaloista oli reunoilta murtunut palojakin irti. Sisälokarien suhteen kävi kuten oli vähän epäilyskin, käännettäessä renkaankulma ottaa kiinni takaosaan. Kovin paljoa tilaa ei ole lokaria painaa, mutta koitettava koputella sisemmäs.

Kaarien suhteen ei edistystä tapahtunut talven aikana ja osin tuli ajatus jo haudattuakin. Sivuputki menisi ihan liian lähellä päätä, mutta voi olla, että jossain vaiheessa tulee pääkaari, takatuet ja oviputket. Ois joku kaatumarauta sentäs :)
« Viimeksi muokattu: 11.04.2011, 00:19:21 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #8 : 12.04.2011, 00:12:41 »
Hioin maalirajan koneella 2000 hiomatyynyllä, sen jälkeen koko katon AutoGlymin Paint Renovatorilla ja lopuksi oikein Volvon purkista nestemäinen vaha pintaan joka on ehkä hitusen hiova. Kyllä siitä parempi tuli. Olipa ensimmäinen kerta kun tämä auto näkee vahapurkkia, käytävä koko pinta läpi.

Etusisälokarit koputtelin rintapeltiä vasten tarvittavista kohdista ja vaikuttaisi riittävältä. Aikaisemmin tuli välteltyä hiekkateitä, koska ovien saranat ja välit olivat heti täynnä hiekkaa. Nyt ei tarvitse ihan niin tarkka olla. Huuhtasin konehuonetta, pesin päälipuolen ja otin suuttimien etuvastukset pois linjasta.

Ajokausi tuli paremmin avattua, kävin parikymmentä kilometriä ajelemassa säätöajoa ja on se nyt sinnepäin. Kulkee yhtä hyvin/huonosti kuin ennenkin. Aamulla töihin :)

Vasta uudemman kerran etujarrupaloista ottamaani kuvaa katsellessa välähti, että eihän paikallaan olleet TRW:n palat vaan Ferodo DS3000 joilla tuli aika paljon ajettua viime kesänä ja ovat olleet käytössä mattamustassa 245:ssäkin ennen sitä. Ei ihme että kulumaa on. Toiset nokat olis viimeinkin hiottuna, sitten vain odottelemaan milloin ne saa haltuun.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2011, 00:14:25 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mettis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #9 : 12.04.2011, 22:06:36 »
mauriko nokat teki? millasilla arvoilla nokat tuli? maurin tekeleet vartoo hyllyllä:)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #10 : 13.04.2011, 00:43:11 »
Ei ole Kylmäkoskella tehty. Sain teetettyä toista kautta hieman edukkaammin, tosin aikataulu oli hyvin venyvä.
Tällaiset arvot sain: Imu 277astetta/0,050'', nosto 11,86mm. Pako 263astetta/0,050'', nosto 11,83. Välys 0,4-0,45mm.

Oletettavasti teen jäykät nostimet vakioista hydraulisista, joihin laitan tapin sisälle liikkuvien tilalle ja tukin öljyreiän sivusta. Taitaisi nykyisillä D24:n kupeilla ja säätöpaloilla mennä nokka jo liian reunalle.

Töiden jälkeen ei muuta joutanutkaan kuin hinkkaamaan kopan läpeensä Paint Renovatorilla. Silläkin jo tuli hieman lisää kiiltoa, tosin pintaan on tarttunut jotain pölyä/tms. aika tiukkaan joten Farecla voisi auttaa vielä lisää. Liekö jostain puusta tippunut kesällä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2011, 00:49:59 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mettis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #11 : 13.04.2011, 20:58:51 »
Ei ole Kylmäkoskella tehty. Sain teetettyä toista kautta hieman edukkaammin, tosin aikataulu oli hyvin venyvä.
Tällaiset arvot sain: Imu 277astetta/0,050'', nosto 11,86mm. Pako 263astetta/0,050'', nosto 11,83. Välys 0,4-0,45mm.

Oletettavasti teen jäykät nostimet vakioista hydraulisista, joihin laitan tapin sisälle liikkuvien tilalle ja tukin öljyreiän sivusta. Taitaisi nykyisillä D24:n kupeilla ja säätöpaloilla mennä nokka jo liian reunalle.

jossas olet teettämässä noita orggis hytikoiden sisälle sopivia tappeja, niin olisin myös kiinnostunut yhdestä 16kpl sarjasta.
fordin dieseli koneen kovat painimet tuossa hyllyllä myös on, mutta ovat kans yläpuolisella säädöllä ja samoilla säätöprikoilla kuin D24 koneetkin.

Töiden jälkeen ei muuta joutanutkaan kuin hinkkaamaan kopan läpeensä Paint Renovatorilla. Silläkin jo tuli hieman lisää kiiltoa, tosin pintaan on tarttunut jotain pölyä/tms. aika tiukkaan joten Farecla voisi auttaa vielä lisää. Liekö jostain puusta tippunut kesällä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #12 : 13.04.2011, 23:44:41 »
Nykyiset venttiilivarrenjatkeet ovat karkaisemattomat ja hyvin on tuntunut välykset pysyvän säädetyssä 5-10 satkussa. Tuttu taisi sanoa 8mm laakerirullasta tehneensä nostimen sisälle jatkeen. Hiotuilla nokilla oli pituus 7-8mm luokkaa.

Kävin tilaamassa apusimpukkaan helan Varaosamaailmasta. Hintaa oli noin 10e, samoissa kuin KG:lla tai Scandix.de:llä. Samalla otin 100x60cm palan roiskeläppäkumia tankin päälle suojaksi kun siinä ei mitään ole ollut.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #13 : 14.04.2011, 21:38:11 »
Etuiskareita säädin jäykemmäksi, puoli kierrosta vajaa maksimista, tuntuisi käyttäytyvän joustoissa paremmin.

Kuskinpenkin reunoihin liimasin nahanpalaset kulutussuojaksi, oli kangas jo mennyt ko. kohdista aika ohkaiseksi. Aika hyvin onnistui ekaksi kerraksi vaikka ite sanonkin ::) Yläreunan suikaletta ei oikein saanut venymään tarpeeksi keskeltä kuiviltaan, mutta olkoot kun eihän se sieltä pahemmin näy. Ja oikeanpuoleisen palan etureunan vekki oli nahassa jo valmiiksi. Ilmaisen tavaran haittapuolia :P
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Cyklowni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
Vs: 142 -72 16valve
« Vastaus #14 : 15.04.2011, 00:08:52 »
Tähän muuten istus 850 R Volanssit kans hienosti!

 

KL-varaosat  Race.fi