Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 ovenkahvojen siistiminen

  • 2 Vastauksia
  • 3130 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
240 ovenkahvojen siistiminen
« : 01.06.2013, 20:43:44 »
Tänään aloitin jo pitkään aikomani ulko-ovenkahvojen kunnostusprojektin. Muuten siistissä autossa minua otti aina silmään nuo epäsiistit kahvan reunat.
240 ovenkahvathan ovat kai jotain painevalua? Jokatapauksessa ne menevät aikaa myöten reunoistaan kurjan näköisiksi. Myös musta kumitiiviste oven ja kahvan välissä on usein jo muuttanut väritystään valkoiseksi vuosien puoli huolimattomien vahauksien myötä.

Lähtökohta oli tämä:




Siispä kahva irti ja työpöydälle. Kahva on takapuoleltaan kiinni kahdella ristipääruuvilla ja se lähtee ovesta irti kun pitää kahvaa auki-asennossa ja ulospäin vetäessään samalla kääntää ylöspäin. Nyt kannattaa samalla puhdistaa ja voidella lukkomekanismi kun ovipahvi kerran on irrallaan ja kahvan aukosta pääsee ulkopuolelta hyvin voitelemaan osia.


Aloitin reunojen hionnan ensiksi hienolla viilalla ja siirryin siitä 240 ja 420 hiomapaperiin. Tiivisteen liotin jollain tallista löytämälläni kuminhoitoaineella. Korpusta kumitiivisteestä tuli kuin tulikin vielä pehmeä ja puhdas kun sitä aikani puhdistin.
Maalasin ainoastaan reunat. Maalina käytin silkin mustaa AT:n paukkupulloa sävy on mielestäni täysin alkuperäistä vastaava.


Maalattuna ja puhdistettu tiiviste paikoillaan:


Valmis:




Pienet pisteet maalipinnassa ovat siitepölyä jota on muutenkin nyt joka paikka täynnä.
Itse projekti oli oikein mukavaa puuhastelua jolla sai taas auton yleisilmettä vielä asteen verran ryhdikkäämmäksi.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: 240 ovenkahvojen siistiminen
« Vastaus #1 : 05.12.2013, 23:06:55 »
No onpa hieno ohje tuossa, kiitoksia näin jälkikäteen. Korjaamo-oppaista löytyy varmaankin ohje sisäpuolisen verhouksen poistamiseksi. Joskus sellaista katsoinkin mutta siitä jäi vähän epäselväksi missä kohtaa siellä on ruuvit, joista se paneeli irtoaa. Itse asiassa googlellahan löytyy ohje myös tältä samaiselta palstalta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13416.0.

Omassa 260-sarjan ajokissani on kehyskromi kolhiintunut toiselta puolelta ja alkuperäiset kiiltävät lukkonapit ovat kadonneet. Ovissa on muutakin korjaustarvetta, jonka parissa voi ährätä siinä samassa yhteydessä. Löysin Ruotsista vähän alkuperäistä glitteriä: kromatut kehykset ja lukkonapit, jotka aion laittaa paikoilleen kunhan saan auton talvisäilytyksestä. Näillä pienillä yksityiskohdilla ulkonäkö kohenee paljon pienellä vaivalla ja vähällä rahalla.




Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 ovenkahvojen siistiminen
« Vastaus #2 : 06.12.2013, 11:12:42 »
^Hienot kehykset. Täytyy myöntää että ensi kerran 12 vuotta Volvon 200 sarjaa harrastaneena edes näen tuollaiset. Onhan 260 huomattavasti harvinaisempi. Olin luullut että se kromi on siinä kahvan reunassa "kiinteästi" eikä erillisenä kehyksenä. No aina oppii uutta. Hienot osat olet jokatapauksessa löytänyt.
Kahvojen ruuvit ovat heti ihan helposti nähtävillä kunhan irrottaa ovipahvin. Itse kahvat vain piti taiteilla juurikin tietyssä asennossa siitä aukosta ulos ja muistaakseni kahva piti olla auki -asennossa että sen sai sieltä käännettyä.

Edit: Etuovien ovitaskujen kanssa kannattaa sitten olla tosi varovainen ja niitä on turha edes kylmässä alkaa irrottamaan, hajoaa varmasti. Monta kertaa ne ovat myös vuosien saatossa "liimaantuneet" kiinni siihen ovessa olevaan vinyyliin joka hankaloittaa irrotusta. Suosittelen lämmintä tallia ja siihenkin vielä ehkä lämppäriä viereen posottamaan. Kannattaa varmistua vaikka pienellä ohuella lastalla ettei ovitasku ole liimaantunut mistään kohtaa. Saranoiden puoleista ruuvia pääsee pienellä meisselillä avaamaan, mutta sitä toista ei. Täytyy siis ottaa ensiksi toinen puoli pois sieltä klipsusta ja sitten se hankalampi puoli jota joutuu painamaan ovipahvia vasten samalla kun nostaa ylöspäin.
Jos autossasi on ovikahvoissa sähkölasien napit niin ruuvit vain kahvasta auki, sitten raotat kahvaa sen verran että saat ikkunoiden sähkönapit pois tieltä ja käännät kahvaa ylöspäin samalla ovipahvia vasten painaen. Sen pitäisi irrota tietyssä asennossa. Vaarana on että kahvan yläpäätä pitelevä irtonainen metalliklipsu putoaa oven sisään.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2013, 11:24:33 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Ateho  Elekma