Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tatu - 10.12.2011, 18:17:55

Otsikko: 940 pakoputki
Kirjoitti: Tatu - 10.12.2011, 18:17:55
Olen uusimassa pakoputkiston loppupäätä ja ihmettelen miten vaikeaa on tarvikkeena saada käyviä osia. Edelliselläkin kerralla kun vaihdoin koko loppupätkän katista taaksepäin  piti kerran-kaksi vaihtaa ennenkuin sain katin lähtöön sopivaa tavaraa. Ja nyt näyttää että Biltemasta ostamani ensimmäinen vaimennin ei istu muuhun kokonaisuuteen...
Oikeastaan arvasin että näin käy ! Niin auto on 945 -97 230fk eli 8-venttilinen matalapaineturbo.  Biltemalla olisi 16- venttilisiin putkia tarjolla vaikka kuinka joten mikähän ero noissa putkissa muka on...?
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: jose - 10.12.2011, 20:38:06
Minulla kävi Bilteman putki hyvin paikoilleen ei mitään promleemaa.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Tatu - 10.12.2011, 21:47:41
Niinhän niiden pitäisi käydäkin mutta nuo putkivaihtoehtojen määrä ihmetyttää..
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Xuppo - 10.12.2011, 22:14:50
16v koneen putki on sama kuin turbon putki tai ainakin 7-satkussa on ja tuskin ovat 9-satkuun menneet sitä muuttamaan?
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Antza - 11.12.2011, 12:58:08


 Moi,

 Katsoppa: http://www.futurez.fi/fi/shop/pakoputkisto

 Ole kirjeenvaihdossa ja pyydä tarjous joko listalta tai jotain muuta. Mulla ainakin toimi hyvin  ;)

 Antza
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: The_OttoB - 11.12.2011, 14:54:11
Olen uusimassa pakoputkiston loppupäätä ja ihmettelen miten vaikeaa on tarvikkeena saada käyviä osia. Edelliselläkin kerralla kun vaihdoin koko loppupätkän katista taaksepäin  piti kerran-kaksi vaihtaa ennenkuin sain katin lähtöön sopivaa tavaraa. Ja nyt näyttää että Biltemasta ostamani ensimmäinen vaimennin ei istu muuhun kokonaisuuteen...
Oikeastaan arvasin että näin käy ! Niin auto on 945 -97 230fk eli 8-venttilinen matalapaineturbo.  Biltemalla olisi 16- venttilisiin putkia tarjolla vaikka kuinka joten mikähän ero noissa putkissa muka on...?

Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: TwistOla - 11.12.2011, 18:05:13
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.

Rosteriputki varmaan kestääkin muutaman vuoden, toisinkuin jotkut perustarvikeröörit. Itselläkin meni omasta kartanosta (945 B230FK ´96) putkisto vaihtoon viime vuonna. Entinen oli Walkerin valmistetta ja entisen omistajan toimesta vaihdettu 3 vuotta aikaisemmin ja tosiaan etummainen pönttö reikäinen kuin seula, siis kolmessa vuodessa!

No, mie hankin Siniseltä orkkissarjan kun suhteilla sain hyvät aleprossat. Luulisi jonkin aikaa kestävän, istuvuus oli ainakin kohillaan  :)
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: janne81 - 12.12.2011, 16:51:43
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.
Onx mitään käryä kenen tekele tuo Bilteman rosteriputki on?
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: jose - 12.12.2011, 17:33:03
Minulla on sellainen käsitys että Helsingissä on sellainen firma joka tekee Bilteman putket.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 12.12.2011, 23:30:52
Onx mitään käryä kenen tekele tuo Bilteman rosteriputki on?
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=50704.msg1338953;topicseen#msg1338953
Tuossa edellä kirjoitellaan että rosteriputki Biltemasta on Ferratan tekemä, eli ruotsalainen firma.
http://www.ferrita.com/
Taisit itse vastata silloin landioissa viestiini noin. Eiköhän se silloin ollut Ferritan putki.
Onhan siitä minun putkien vaihdostanikin pari vuotta.

Itsekin vaihdoin Bilteman rosteriputken 945:een, B230FD  vm. -93  85 kW ei turboa M47 jne.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: janne81 - 13.12.2011, 05:29:47
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=50704.msg1338953;topicseen#msg1338953
Tuossa edellä kirjoitellaan että rosteriputki Biltemasta on Ferratan tekemä, eli ruotsalainen firma.
http://www.ferrita.com/
Taisit itse vastata silloin landioissa viestiini noin. Eiköhän se silloin ollut Ferritan putki.
Onhan siitä minun putkien vaihdostanikin pari vuotta.

Itsekin vaihdoin Bilteman rosteriputken 945:een, B230FD  vm. -93  85 kW ei turboa M47 jne.
Joo, Ferrita niitä silloin joskus teki, ajattelin vaan että joko sekin otetaan jostain muualta.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 14.06.2019, 17:58:53
Volvo 940 farmari, vm. 1993, ei turboa, 8-venttiilinen 85kW B230FD moottori 2,3 l, M47 vaihteisto, ABS, on keskuslukitus, ei turvatyynyjä. Todellinen km-lukema nyt on noin 405 tai 407 tkm (mittari vaihdettu, mittarissa on 412400 km). Auto on ollut minulla maaliskuusta 2002. Runsaan kahden viikon päästä olisi katsastus. Pakoputki vuotaa kat.takaputken ja etummaisen äänenvaimenninpöntön (pyöreä) etuputken liitoskohdan vaiheilta.

Katsoin huoltokirjaani, ja olin itse asentanut Volvoon Ferritan pakoputkiston (katista taaksepäin, takasarja) lauantaina 17.10.2009, km=255214. Sen ostin Helsingin Biltemasta, heidän piti ensin tilata se Ruotsista. Hinta Helsingin Biltemassa  näyttää olevan vähemmän kuin Ruotsista itse tilaamalla olisi ja ei tule postikulujakaan:
 
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/pakoputket-ja-tarvikkeet/ruostumaton-pakoputkisto/ruostumattomat-pakoputkistot-2000027853

Eo linkissä on ehkä joku yleinen tuotekoodi, parasta on kysyä mitä rosteriputkisto maksaa. Muistelen, että se silloin oli noin 300€. Onko hinta todella pysynyt samana.

Nyt näyttäisi siltä, että etummaisen (pyöreän) äänenvaimentajan putkessa on vuoto kat-putken lähellä. Sormella tunnustellen sen puhalluksen huomaa, reikää ei näe, paikka on ahdas, joku auton pohjan kotelo on tiellä. Netistä löytyi tieto, että Ferritassa olisi ikuinen takuu. Sitä tietoa en löytänyt Ferritan nettisivuilta. Tässä takasarjaan linkki, kun on kyseessä 8-ventiilisen EI-turbo moottori. Ferritan tuotekoodi on VOK94002

https://www.ferrita.com/en/products/car/stainless-exhaust/volvo/740-745-en/volvo-740-745-gl-gle-8v-940-945-b200f-b230f

Ajattelin laittaa tilapäisen korjauksen putkeen. Tokmannilta sain jotain talousfolion näköistä paikkausnauhaa. Tosiaan, paikka putkelle on ahdas, mutta kestäisiköhän tuollainen viritys katsastuksen yli? Sitä ennen hakisin mielellään pakokaauspäästötodistuksen muualta, kunhan vuodon saisin ensin tukituksi.
 
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: TVS - 14.06.2019, 23:35:04
Kyllä paikanauha todennäkösesti leiman yli menee helpostikin, ja etukäteen kun hakee lapun niin pitäisi mennä ok läpi vaikka hiukan supsuttaisikin, toki isosti ei saa vuotaa tai mittaavat pian uusiksi ja toteavat että uudestaan.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: The_OttoB - 15.06.2019, 09:44:15
Itse laitoin Bilteman rosteriputken (945 B230FK vm95), sopi suoraan ja hintakaan ei aiheuttanut sydämentykytyksiä. Eipähän tarvitse vähäänaikaan painia pakoputken parissa.

Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 15.06.2019, 10:13:39
Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.

Joskus  on ollut tosi huonoja kumiripustimia (Motonet). Luultavasti nykyaikana ei mistään saa laadukkaita kumiripustimia. Kumit ovat kestäneet usein vain 1-2 vuotta. Joskus joku metalllinen U-kiristin on ikäänkuin sulanut pois tai liuennut hyvin ohueksi ja mennyt poikki, se on kemiallinen reaktio rosteri/ei-rosteriteräksen välillä. Muistaakseni kun Biltema määritteli rosteriputkistoani, silloin v. 2009, ei olisi mukaan tullut kuin tavalliset ei-rosteriset U-kiristimet. Metallipannoista en muista, tulivatko ne mukana. Nykyään Ferrita ainakin myy täydellisen takasarjan, jossa kiristimet ja pannat ovat rosterisia.
Perustuikohan Bilteman hinta huonompiin kiinnikkeihin (kiristimet ja pannat, mutta ei kai ne paljoa hintaa muuta)? Tulikin mieleen, että ehkä Ruotsin Bilteman varastolla haalittiin silloin v. 2009 erillisistä Ferritan osista minulle takasarja.
Mistään en ole Suomesta saanut rosterisia U-kiristimiä ostettua. Motonetin pannasta oli joskus revennyt hitsauksestaan irti se pannan silmukkaosa, johon kumiripustin laitetaan.

16.10.2019: Vuodon syy selvisi kesällä, itse huomasin: Yksi pakoputken liitospaikka oli liian lyhyeltä matkaa sisäkkäin (etupöntön takaa-takaylitys). Puhdistin liitokset niin paljon kuin pystyin ja laitoin kunnolla asennustahnaa. Kyllä tuli aika tiivis! Pakokaasutesti meni läpi kirkkaasti ja otin siitä tietysti todistuksen katsastukseen.
 
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 15.06.2019, 10:26:56
Sama putki edelleen alla. Kumirinkuloita hajoilee ja klemmarit ruostuu poikki, mutta sama putki alla edelleen. Downpipestä mätäni se kolmiopuristin, mutta korvasin sen Bilteman koottavalla laipalla.

Muistelisin, että (luultavasti) alkuperäisen down pipen jälkeen olen laittanut jo kaksi Motonetin down pipea (pakosarjasta lähtevä haaraputki). Kyllä ne useamman vuoden kestävät. Nykyään taitaa minun ajoni olla enää noin 10000-12000 km/vuosi.

Töissäkäynnistä johtuneet ajot puuttuvat, ja mökkeillessäni yritän vältellä turhia ajoa, yhdistän asiointeihin lähikaupunkeihin useampia asiointeja samalle päivälle. Kotona Helsingissä en käy enää kovin usein, vaan 2-3 viikon välein. Viime talvena olin "paljon" poissa mökiltä, eli tammikuun alusta huhtikuun alkupuolelle asti. Täällä mökillä ei ole verkkosähköä ja juomavesikin pitää tuoda kaupungista. Aggregaatti lataa nytkin tätä läppäriä. Reititintä, joka toimii myös  12V2A tasavirralla, käytän 100 Ah akusta silloin kun aggregaatti ei ole päällä.

Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 26.06.2019, 16:55:13
Pakoputkiongelma on nyt ratkennut tiiviyden osalta. Katalysaattorilta taakse lähtevä putki ja etummaisen äänenvaimentajan etuputki eivät olleet sisäkkäin niin paljoa kuin olisi ollut mahdollista laittaa. Kun puhdistin kunnolla putket n. 8 cm pituudelta, ja laitoin CRC:n pakoputken asennustahnaa päällekkäinmeneviin putken päihin, sain vuodon lakkaamaan. Eilen kävin päästötestissä autokorjaamolla. Arvot olivat oikein hyvät.
Pakoputken vuotaminen vaikuttaa siis myös lambda-arvoon. Nyt sille mitattiin lukema 1,000 kierrosluvulla 2430 ja arvo 1,011 tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 790.

Ferritan rosteri-putkisto tuppaa kolisemaan liikkeellelähdössä (ja joskus muulloinkin kun kaasuttaa) etummaisen äänenvaimentajan etuputken osalta johonkin poikittaispalkkiin. Laitoin väliin kuumuussuojaa, kangasnauhaa (lev. 50 mm), ja nyt on se kohta putkesta ylhäällä ilman rakoa siihen poikittaispalkkiin. Kyllä se silti ääntelee. Rosterinen takasarja on melkein 9 vuotta vanha, ja eipä siinä reikää ollutkaan kuten aluksi luulin.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Pepper - 15.11.2021, 16:39:53
Osaisko kukaan sanoa mikä on B234F etuputken halkaisija?
Tilasin 16V/8V turbon putkiston katilta taakse Volvo merkkisenä, mutta ei se minun autoon käy, kun katin lähtö on sama 55mm kuin etuputkessa ja uusi putkisto on 60mm.
Kävin myös mitaan toisen 16V etuputken mikä oli irrallaan ja se myös oli 55mm.
Irtaallaan olis kuitenkin 1 turbon katti jossa on 60mm lähtö ja muistaakseni 16V koneen katti josta puuttuu laippa ja se myös on 60mm.
En jaksanut 8V koneiden putkia käydä läpi, mutta kuvien perusteella näyttäis olevan mahdollista, että 16V koneeseen vois laittaa 8V etuputken vaikka muistelin ensin sen pakosarjan laipan olevan toisinpäin?
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 17.11.2021, 19:45:24
Onko joku muuten huomannut eroa eri valmistajien pakoputkistoissa, moottorin tyhjäkäynnillä? Voi olla, että muistini pettää, mutta minulla on tuossa harraste 740 tarvikeputkisto, sinänsä ihan hyvin kestänyt, eikä vuoda, eikä pidä mitään outoa ääntä ajon aikana. Mutta tyhjäkäynnillä pakoääni takapöntön kohdalla on vähän sellainen, ei äänekäs, mutta pöhisevä? ei pörisevä, mutta sellainen pöhinä matalan äänen säestämänä, myöskin puhaltaa aika hyvin putken päässä. Monta kertaa olen tutkinut takapöntön, liitokset, yms, kaikki näyttää ehjältä, eikä kaasua vuoda mistään. Silti jotenkin sitä miettii, olisikohan alkuperäinen putkisto hiljaisempi tyhjäkäynnillä? vai kuvittelenko vain.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Lankku - 17.11.2021, 23:54:34
Tarvikepöntöt on(nykyään) useimmiten äänekkäämpiä kuin alkuperäiset. Joissain on todella selvä ero.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: ari1956 - 18.11.2021, 21:56:35
Tarvikepöntöt on(nykyään) useimmiten äänekkäämpiä kuin alkuperäiset. Joissain on todella selvä ero.

Oletko kuullut huhua, että 940 ainakin 8V koneen downpipe tarvikkeena on melkein aina liian lyhyt, mutta tuskin kovin paljoa?

Näin väitti yksi korjaaja. Sen takia on ollut vaikeuksia saada putkia tarpeeksi päällekkäin, niin että ne pitäisivät. Itse kun laitoin putkiston viimeksi (sen jälkeen korjaamossa sovitteli uudelleen) niin johonkin kohtaan, oliko nyt katalysaattorin jälkeen, tuli liitäntä, jossa oli vuotoa.  Minulla on Ferritan rosteriputkisto (takasarja) eli katalysaattorista perälle päin on tätä takasarjaa. Hyvin se on kestänyt, vaikka jossain vaiheessa epäilin siinä reikää. Ei ollut mitään vikaa. Taitaa olla jotain 9-10 vuotta tuo rosterinen takasarja ollut siinä kiinni. Alkuperäisen down pipen tilalla on nyt menossa jo toinen tarvike down pipe (haaraputki). Ajokilometreja (todellisia) on n. 430000, mittarissa on liikaa 5000-7000 km.

Vesipumppu on alkuperäinen!  Olen omistanut autoni maaliskuusta 2002 alkaen, jolloin sillä oli mittarissa 133000 km. Tuskin siihen sitä ennen oli vesipumppua vaihdettu.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Pepper - 01.12.2021, 14:11:59
Tutkailin asiaa lisää ja B234F:n oem numeron mukaan B230FD koneessa olisi sama etuputki.
Mittailin sitte halkaisijat kyseisistä putkista ja se tosiaan näyttäs olevan sama.
Seuraavaksi pitäisi sitten mittailla katin liitos laippa molemmista putkista, koska jotenkin sain aikoinaan liitettyä "B284F" koneeseen 2.5" putken alkuperäisen katin tilalle tekemällä siihen putkenpäähän uuden laipan, mutta tässä autossa ei ainakaan ole tarpeeksi iso pulttijako turbon katille.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: remotion - 02.12.2021, 22:31:04
Moi, millainenkohan downpipe on -98 turbo classicissa? Mul alko supattaa vähän putki.

Tälläistä sinne katselin, mutta onko tuo 3" halkaisija sellainen että se on sama kuin orkkiksena?
https://martelius.com/jt-volvo-940-turbo-3-downpipe

Ei siis välttämättä haittaa jos se on isompi mutta tietäis millainen supiste tms sinne pitää sit tehdä.
Ja näyttääkö toi turbon pään liitin sellaiselta et menee orkkis turboon?
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: Acke - 02.12.2021, 22:42:38
Orkkis on jotain 2,5". Tuo 3" sopii orkkis ahtimeen, mutta siitä puuttuu katin laippa, eli saa askarrella.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: HammerDown - 02.12.2021, 23:15:21
Orkkis on jotain 2,5". Tuo 3" sopii orkkis ahtimeen, mutta siitä puuttuu katin laippa, eli saa askarrella.

Ja katin laipathan näistä märkänee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, niin sama askarrella sekin kuntoon. ::)
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: The_OttoB - 03.12.2021, 10:03:14
Moi, millainenkohan downpipe on -98 turbo classicissa? Mul alko supattaa vähän putki.

Tälläistä sinne katselin, mutta onko tuo 3" halkaisija sellainen että se on sama kuin orkkiksena?
https://martelius.com/jt-volvo-940-turbo-3-downpipe

Ei siis välttämättä haittaa jos se on isompi mutta tietäis millainen supiste tms sinne pitää sit tehdä.
Ja näyttääkö toi turbon pään liitin sellaiselta et menee orkkis turboon?

Vaikea kuvitella että down pipe happanisi. Itse tappelin O2 arvon kanssa ja vaihdoin mm down pipen vaikka se vaikutti aivan ehjältä. Ei siinä vikaa ollut, ja korkea O2 lukema johtuikin viallisesta analysaattorista.
Laitoin tarvikemallin dp- putken, ja se oli kyllä vähän heikko esitys.
Nyt autoa on pilattu lisää mallikohtaisella tarvikekatalysaattorilla.
Otsikko: Vs: 940 pakoputki
Kirjoitti: jumo - 03.12.2021, 11:35:53
Putkethan pilataan kun hitsisaumat jätetään käsittelemättä.

Rosteriputken korroosio alkaa lähes varmasti hitsisaumoista jos ne jätetään käsittelemättä. Päästöväri tai kuona = alentunut korroosionkesto.

Hiiliteräspöntöt tehdään esim. alupinnoitetusta pellistä mutta se pinnoitus poltetaan pois hitsisaumoista.

Hitsisaumojen jälkikäsittelyllä putket saatas kestämään paremmin mutta se maksaa ( ja ei saa myydä pian uusia)