Proturbo  Autodiagnoosi

S80 Vakionopeuden säädin ei toimi

  • 16 Vastauksia
  • 8500 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« : 06.01.2011, 15:58:39 »
1999 automaatti TDI S80 on auto, ongelmana cruisen toimimattomuus. Nappia kun painaa, valo syttyy mutta cruise ei aktivoidu. Kun cruisen nappia pitää pidempään pohjassa, kuuluu vaimea tööttäyksen tapainen ääni.  Tietokone ei herjaa mistään cruiseen liittyvästä, viestejä 0. Vikakoodit luettiin vasta toisen nyt jo korjatun vian yhteydessä, eikä niissä ollut mitään cruiseen viittaavaa. 

Onko vinkkejä miten vikaa kannattaisi etsiä?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #1 : 06.01.2011, 16:44:15 »
Manuaali vaihteisissa aiheuttaa toimimattomuutta nuo kytkimen ja jarru polkimen anturit... ja testaukseksi riittää yleensä polkimien nostaminen jalalla jos anturi on vinossa tai huonosti kiinni... kokeile ihan huviksesi nostaa jarrupoljinta vähän ylös ja sitten tarjoa crisea päälle...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa balt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #2 : 06.01.2011, 16:57:46 »
Tyhmä kysymys, mutta osaatko käyttää tota cruisea? Meinaan noinhan sen kuuluu toimiakin, että napista painaessa syttyy vain cruisen valo, mutta cruise ei vielä aktivoidu. Aktivoituu vasta kun valon palaessa painaa niistä muista nappuloista sopivasti..

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #3 : 06.01.2011, 20:59:49 »
Tyhmä kysymys, mutta osaatko käyttää tota cruisea? Meinaan noinhan sen kuuluu toimiakin, että napista painaessa syttyy vain cruisen valo, mutta cruise ei vielä aktivoidu. Aktivoituu vasta kun valon palaessa painaa niistä muista nappuloista sopivasti..

Juu, siis vähän kiireessä kirjoitin ton, ei ollu kyllä tyhmä kysymys kun minulla ei ole ollu seittämään vuoteen autoa jossa on cruise. Vilkasin nyt sitte helpommin netistä löytynyttä uudemman mallin manuaalia, jossa kerrottiin että aktivointi tapahtuu painamalla + ja - nappeja. En ole käyny kokeileen uusiksi, mutta jotenkin sellanen tunne on, että kyllä se cruise olis minun näppituntumalla räveltämisellä  ja useammalla kokeilemisella lähteny vetämään jos se toimisi.

EDIT:
Pointtina siis on kuitenki se, että joo, olen nähnyt cruisen ennenkin ja se ei toimi autossani niin kun pitäisi. Oletan että kyseessä on ehkä jonkinlainen alipainepuolen vika. Olisi mukava jäljittää vika itse ajan- ja rahansäästösyistä ennen mahdollista korjaamolle vientiä. Alan seuraavaksi selvittämään, näkyisikö mahdollinen alipainepumpun toimimattomuus jotenkin muuten ja onko sille vikakoodia.
« Viimeksi muokattu: 07.01.2011, 06:08:08 kirjoittanut antero_metso »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #4 : 06.01.2011, 21:14:07 »
Juu, siis vähän kiireessä kirjoitin ton, ei ollu kyllä tyhmä kysymys kun minulla ei ole ollu seittämään vuoteen autoa jossa on cruise. Vilkasin nyt sitte helpommin netistä löytynyttä uudemman mallin manuaalia, jossa kerrottiin että aktivointi tapahtuu painamalla + ja - nappeja. En ole käyny kokeileen uusiksi, mutta jotenkin sellanen tunne on, että kyllä se cruise olis minun näppituntumalla räveltämisellä  ja useammalla kokeilemisella lähteny vetämään jos se toimisi.
Voi olla maakohtaisia eroja, mutta omassa ei mene + tai - näppäimistä päälle. Ekana pistetään Cruise-napista päälle ja sitten vasta + tai - nappuloilla vauhti.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #5 : 06.01.2011, 21:24:31 »
Voi olla maakohtaisia eroja, mutta omassa ei mene + tai - näppäimistä päälle. Ekana pistetään Cruise-napista päälle ja sitten vasta + tai - nappuloilla vauhti.

Ei mene omassa S60:ssakaan vaan toimii juuri kuten Ribbe kertoi. Olen jo monet kerrat napsutellut turhaan sitä plussaa ratista ja vasta sitten muistanut tökätä ensin sitä Cruise-nappia. Kas kun on tottunut vahvasti ton 850:n cruisen toimintaan, jossa viiksen cruise-kytkintä pidän aina päällä-asennossa. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa patokaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #6 : 06.01.2011, 21:27:58 »
Voi olla maakohtaisia eroja, mutta omassa ei mene + tai - näppäimistä päälle. Ekana pistetään Cruise-napista päälle ja sitten vasta + tai - nappuloilla vauhti.

Sama. Ensin cruise sitten + (kuka nyt miinusta painaisi  ::))

EDIT: Tosin aika usein tulee maantiellä pidettyä sitä cruisea kokoajan päällä, sitten ku pitää ohittaa joku niin painetaan nollaa ja kun ollaan ohitettu niin sitä ympäri menevää nuolipainiketta.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011, 21:39:54 kirjoittanut patokaa »
M-B E 350 cdi W212 2011 AMG-styling

Poissa patokaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #7 : 06.01.2011, 21:39:09 »
Sama. Ensin cruise sitten + (kuka nyt miinusta painaisi  ::))

EDIT: äh, nyt mä sekoilen noittan nappien kanssa.
M-B E 350 cdi W212 2011 AMG-styling

Poissa balt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #8 : 06.01.2011, 22:15:43 »
EDIT: Tosin aika usein tulee maantiellä pidettyä sitä cruisea kokoajan päällä, sitten ku pitää ohittaa joku niin painetaan nollaa ja kun ollaan ohitettu niin sitä ympäri menevää nuolipainiketta.

Mikset pidä cruisea päällä ohittaessa? :P  Eli ts. kun pitää ohittaa, painetaan kaasua ja kun kaasujalkaa höllää, niin vauhti jää samaan missä oli ennen ohitusta. Näin ainakin meidän V70 ja S60:ssa.

Poissa patokaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #9 : 06.01.2011, 22:21:26 »
Mikset pidä cruisea päällä ohittaessa? :P  Eli ts. kun pitää ohittaa, painetaan kaasua ja kun kaasujalkaa höllää, niin vauhti jää samaan missä oli ennen ohitusta. Näin ainakin meidän V70 ja S60:ssa.

Jaa, mulle on jääny jostain sellanen mielikuva et vauhti jäis siihen mihin sen kaasulla painaa..? Täytyneekin tota kokeilla jossain kohtaa.
M-B E 350 cdi W212 2011 AMG-styling

Poissa Rocky

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 336
  • Tilausliikenne kuski linja-autolla / Seinäjoki
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #10 : 07.01.2011, 12:43:33 »
Mikset pidä cruisea päällä ohittaessa? :P  Eli ts. kun pitää ohittaa, painetaan kaasua ja kun kaasujalkaa höllää, niin vauhti jää samaan missä oli ennen ohitusta. Näin ainakin meidän V70 ja S60:ssa.
Mulla sama juttu S60 -01
Elämä Ilman Volvoa, niinpä ...Mieti Sitä

http://www.netikka.net/tapio.koistinen/

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #11 : 07.01.2011, 14:47:58 »
Mikset pidä cruisea päällä ohittaessa? :P  Eli ts. kun pitää ohittaa, painetaan kaasua ja kun kaasujalkaa höllää, niin vauhti jää samaan missä oli ennen ohitusta. Näin ainakin meidän V70 ja S60:ssa.
Noinhan se toimii  :) pikkusen vaikeeta se normielämässä vaan on, kun autoja tulee vastaan, ja edellä ajava ajaa hitaammin, niin ei voi polkasta välttämättä suoraan ohi, vaan on pakko pudottaa cruise pois, ja palauttaa mahdollisen ohituksen jälkeen.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #12 : 07.01.2011, 16:45:38 »

EDIT:
Pointtina siis on kuitenki se, että joo, olen nähnyt cruisen ennenkin ja se ei toimi autossani niin kun pitäisi. Oletan että kyseessä on ehkä jonkinlainen alipainepuolen vika. Olisi mukava jäljittää vika itse ajan- ja rahansäästösyistä ennen mahdollista korjaamolle vientiä. Alan seuraavaksi selvittämään, näkyisikö mahdollinen alipainepumpun toimimattomuus jotenkin muuten ja onko sille vikakoodia.
[/quote]

Alipaineilla ei ole tässä tapauksessa mitään tekoa itse vian kanssa. Järjestelmä on näissä täysin sähköinen.
Lukisin ne ECM vikakoodit ihan ensimmäisenä ja pohdittaisiin sitten niiden perusteella lisää.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #13 : 07.01.2011, 20:36:08 »
EDIT:
Pointtina siis on kuitenki se, että joo, olen nähnyt cruisen ennenkin ja se ei toimi autossani niin kun pitäisi. Oletan että kyseessä on ehkä jonkinlainen alipainepuolen vika. Olisi mukava jäljittää vika itse ajan- ja rahansäästösyistä ennen mahdollista korjaamolle vientiä. Alan seuraavaksi selvittämään, näkyisikö mahdollinen alipainepumpun toimimattomuus jotenkin muuten ja onko sille vikakoodia.

Ilmeisesti olet nyt siis kokeillut sen cruisen aktivointia siitä + tai - napista, ensin toki kytkemällä cruise napsta se cruise päälle.  Ja ei toimi?
Jos näin, niin sitten tuosta Masked Jackal:n kertomasta etenemään.
Tietokoneella voi lukea myös polkimien asentuantureiden tilat, erityisesti kiinnittäisin huomiota jarrupolkimen liike-anturin toimintaan.

Poissa antero_metso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Vakionopeuden säädin ei toimi
« Vastaus #14 : 08.01.2011, 14:26:33 »
Ilmeisesti olet nyt siis kokeillut sen cruisen aktivointia siitä + tai - napista, ensin toki kytkemällä cruise napsta se cruise päälle.  Ja ei toimi?
Jos näin, niin sitten tuosta Masked Jackal:n kertomasta etenemään.
Tietokoneella voi lukea myös polkimien asentuantureiden tilat, erityisesti kiinnittäisin huomiota jarrupolkimen liike-anturin toimintaan.

No, kokeilin eilen illalla sitten sitä + napista, ja joo, lähti se vetämään. En sitte vissiin osannu sittenkään käyttää sitä.. Äärimmäisen noloa, kuin pitää näköjään lukea cruisen käyttöohjeita manuaalista...  :-[

Toinen syy miksi ajattelin alipainepumppua oli, että jostain päin moottoria kuuluu sen kaltainen ääni, jonka yhdistäisin vanhojen indenor-dieselien rikkoontuvistra alipainepumpuista joskus kuulleeseeni ääneen. Ehdin jo kattoa tollasen edullisen alipainepumpunkin, 90 eurolla uus, postikulut Suomeen kun kysyin niin vastas että 17,99 euroa: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170537636275&ssPageName=ADME:X:RTQ:DE:1123
Ehkä kuitenkin ootan, että vanha hajoaa ensin?

 

Carcom Oy  Ateho