Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: J_Lanttola - 27.01.2012, 23:24:08

Otsikko: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: J_Lanttola - 27.01.2012, 23:24:08
Tuli eteen pieni vastoinkäyminen kaverin projektissa, nimittäin b5234t lohkon putket osoittautuivat yläpäästään sen verran kuluneiksi, että alettiin pohtia jatkotoimenpiteitä.
Kun monesti näkee puhuttavan tuosta D5 lohkon käytöstä viritetyissä bensakoneissa, niin miten paljon lohko oikeasti eroaa?
Mikä on D5 poraus, onko dekkikorkeus sama? Mitkä osat sopii ja mitkä ei? Yhtäkkiä en löytänyt oikein mitään infoa ja ruotsin kieli ei oikein taivu.
Jos kuitenkin käytetään bensan lohkoa, onko väliä onko lohko vaparista vai bensasta?
Männät oli kuitenkin todella hyvät, h-profiilitkanget jo hommattuna ja noilla 81mm männillä kuitenkin kestäisi sylinteriputketkin, mutta onko vaparin lohkossa muita eroja kuin öljynkierto turbolle? Löytyykö öljyruiskut vapareista? Ja onko lohkoissa vuosimallin mukaan eroja?

Tavoitteena vähintään 100hv/sylinteri ja moottori tulee kilpakäyttöön, joten sen pitäisi kestää melko kovaa kuormitusta, välillä pitkänkin matkaa.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: Kisko - 27.01.2012, 23:35:36
Pukeman sivuilta löytyy aimo tukku bensa- ja diesellohkon vertailukuvia. Näyttäisi olevan öljysuihkut ainakin kuvien vm. 2004 vaparilohkossa.
http://www.pukema.com/d5moottori.htm (http://www.pukema.com/d5moottori.htm)
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.01.2012, 00:06:27
Pukeman sivuilta löytyy aimo tukku bensa- ja diesellohkon vertailukuvia. Näyttäisi olevan öljysuihkut ainakin kuvien vm. 2004 vaparilohkossa.
http://www.pukema.com/d5moottori.htm (http://www.pukema.com/d5moottori.htm)

Kiitoksia linkistä, tämä auttoi jo paljon!
Eli d5 näyttäisi olevan ainakin korkeammalla dekillä. Mites poraus?
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: InlineFour - 28.01.2012, 10:33:33
81mm
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.01.2012, 12:32:59
Ok. Eli periaatteessa homma onnistuisi besakoneen 81mm vakiomännillä ja mittatilauskangilla? Toki jakopää yms on sovellettava.
Mites noi uudemmat lohkot, kun kankien pituuksissa on eroja, johtuuko se dekistä, mäntien pk:sta vai mistä?

Tällähetkellä näyttää siltä että katsellaan hyväkuntoinen 81mm vakiolohko, jollaoin saadaan kasata kone olemassaolevilla osilla ilman turhaa sovittelua.
Mutta ihan mielenkiinnostkin olisi mukava tietää :)
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: Rusakko - 28.01.2012, 12:37:57
Mikähän on dieselissä vievin pituus? Eli mihinkä puristukset asettuis diisselin veivillä ja bensakoneen männillä? Jostain semmoinen kuvitelma omassa päässäni, että dieselin männät ovat korkea lakisemmat.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: J_Lanttola - 28.01.2012, 12:48:14
Mikähän on dieselissä vievin pituus? Eli mihinkä puristukset asettuis diisselin veivillä ja bensakoneen männillä? Jostain semmoinen kuvitelma omassa päässäni, että dieselin männät ovat korkea lakisemmat.

http://pukema.com/kanget.htm

Eli 147mm. Kanget vaan on aika painavat ja 28mm yläsilmällä. Tod näk myös männät on korkeammat. Dekkitasossahan oli eroa noiden kuvien perusteella jotain luokkaa 20mm
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: Rusakko - 28.01.2012, 12:51:10
Joo.. Menee turhan vaikeeksi, eli mittatilaus veivit ois sit se vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: The_OttoB - 28.01.2012, 13:32:25
Meillä on töissä D5 lohko, jota saa lainata jos kiinnostaa selvittää osien sopivuutta kokeilemalla. Laita YV:tä jos kiinnostuit.

Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: Jktku - 07.02.2012, 23:36:25
Jos toinen kotimainen sujuu, niin Bilsportin alkuvuoden numeroissa menee juttusarja tinakoneiden virityksestä. Lupailivat numerossa 3/2012 että sitä seuraavassa olisi juttua myös diesel-lohkon käyttämisestä viritysmielessä. En ole tosin tuota numeroa 4/2012 saanut käsiini, että jutun sisällöstä ei vielä ole mitään käsitystä.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: volvo_p - 08.02.2012, 20:09:54
Niin kuin tuossa ylhäällä todettiin, että jos tuo ruottin kieli on jollain lailla hallussa niin on tosi mielenkiintoista luettavaa noissa Bilsportin numeroissa 3/2012 ja 4/2012. Lehdissä käsitellään noitten Volvo viitosten trimmausta, alkoi jo numerosta 1-2/2012 tavallisella "lastuttamisella" ja uusimmissa numeroissa käsitellään sitten oikein perusteellisemmin koko "pakettia". Elikkä mikä esim. riittää noin 700 hp. jne...jne...  Se uusin numero (04/2012) käsittelee sitten ainoastaan sitä +1000 hp. konetta, löysin sen auton garagetin sivuilta ja laitan tähän linkin jos jotakin kiinnostaa... (moottori myyty reportaasin jälkeen Kalixiin ja jos olen oikein ymmärtänyt niin päätyy Volvo Amazonin keulalle)


http://www.garaget.org/?car=58795
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: J_Lanttola - 09.02.2012, 12:19:23
Täytyy myöntää että tuo naapurimaan kieli ei oikein meikäläiseltä suju, toisinsanoen osaan noin 5 sanaa. Tuohon alkuperäisen kysymyksen moottoriin hommattiin backfältiltä vähänä ajettu hyväkuntoinen vakiolohko 81mm porauksella, joten se on siltä osin hoidossa.
Mutta muuten tuo asia kiinnostaa ihan pelkästä uteliaisuudesta ja siitä syystä että tuosta d5 lohkon käytöstä ei suomalaisilta sivuilta tunnu juuri juttua löytyvän. Samalla kylälläkin olisi ollut yksi ylimääräinen d5 lohko joka oli tarkoitus hakea vertailua varten, mutta oli kerinnyt mennä jo romukuormaan.
OttoB: Kiitos tarjouksesta, mutta taitaa olla turhan kaukana. Lohkon lähetteleminenkin edes-takas tulee sen verran hintoihin ettei pelkästä mielenkiinnosta kannata, varsinkaan enää kun tuo bensan alakerta on taas kohta kasassa niin ei ole enää mihin kokeilla.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: mize91 - 13.04.2015, 16:37:05
D5 alakerran ja vaparin kannen naitossa joutuu kohistaan vesi/öljy kanavia hiukan pirralla. 160,1 mm veivit ja audin männät (s2) niin joutunut lohkoon tilaa tekeen et pyörivät..  Tämä siis dieselin omalla kampiakselilla... Dieselin kannen pultit ostin ..niistä pitas soveltaaa jotenki..
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: mikkeki - 14.04.2015, 19:15:08
Lainaus
Täytyy myöntää että tuo naapurimaan kieli ei oikein meikäläiseltä suju, toisinsanoen osaan noin 5 sanaa. Tuohon alkuperäisen kysymyksen moottoriin hommattiin backfältiltä vähänä ajettu hyväkuntoinen vakiolohko 81mm porauksella, joten se on siltä osin hoidossa.
Mutta muuten tuo asia kiinnostaa ihan pelkästä uteliaisuudesta ja siitä syystä että tuosta d5 lohkon käytöstä ei suomalaisilta sivuilta tunnu juuri juttua löytyvän.
Hyvän päätöksen teit, kun hommasit vakiolohkon- ei tartte ns.turhaan soveltaa.

Kupletin juonena ja villinä veikkauksena heittäisin miksi suomessa ei juurikaan ole käytössä d5lohkoja... kun kerran vakiollakin pärjää niin...
Tai no en nyt tiedä mitä tehonkestoa sulla mielessä, mutta useimmille riittää tuon vakionkin kesto
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: Brick - 14.04.2015, 19:54:08
D5 lohkossa on paksummat sylinterien vuoraukset ja matalampi vesitila. SPM saa sopivia kankia D5 + bensa mäntä yhdistelmään.
T5 lohkosta saa kuulemma hirmuisen kestävän laittamalla rakotulkit pyttyjen väliin ja valaamalla betonia vesitila pohjaan vesipumpun reijän alareunaan asti.
Tällöin vesi vielä kiertää normaalisti.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: JuHaU - 14.04.2015, 20:52:53
SPM saa sopivia kankia D5 + bensa mäntä yhdistelmään.

Hieman kyseenalainen kompinaatio laittaa diesel lohkoon bensan akseli ja mäntä (siis hyödyn puolesta). Menee hukkaan mahdollisuus suurempaan iskutilavuuteen.
Jos ostaa takomännän, niin sitten kannattaa sovittaa se suoraan D5 akselillekin.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: pukema - 14.04.2015, 21:11:34
D5 lohkossa on paksummat sylinterien vuoraukset ja matalampi vesitila.
Vesitila ei ole muistaakseni matalampi, ei ainakaan verrattuna RN vapariin.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: -Hans - 18.11.2015, 15:09:47
Onko suomessa minkä verran tehty näitä d5+bensa kansi yhdistelmiä?
Oman kulkineen moottori on vasta suunnitteilla. 5 koneella tullaan luultavasti menemään. Lähinnä tuo peruslohko on vielä päättämättä

1. Rn-sarjan t5 lohko 81mm porauksella+kampura samasta, männät ja kanget tietysti vaihtoon,rn-sarjan kovapalakansi tehtynä(merkitystä onko turbon vai vaparin kansi?)

2. D5 lohko ja kampura, mittatilausveivit/spm 159.9mm, männät takoset ja kanneksi rn-sarjan kovapala bensasta

Mietityttää että onko d5 lohko huomattavasti parempi/onko järkeä lähteä tekemään d5 lohkoon,tietää kuitenkin jonkun verran sovitusta kannen yms kanssa. Ainakin pystyy käyttämään pitempää veiviä=veivisuhde paranee ja tilavuuttakin huimat 1dl enemmän.

Moottori tulee varttimaili/maili käyttöön eli rasitusta tulee olemaan. tehoa tarkoitus ottaa n.150hp-160hp per sylinteri ja kierroksia sinne 8000-8500rpm

Mitä nyt näitä oon katellut niin taitaa t5 lohko 81mm porauksella kestää melkoisesti.

Ainaki tossa reilu 1100hp koneessa käytetty d5 lohkoo
http://www.garaget.org/?car=58795

Mut lähinnä kaipaisin pohdintaa näitten d5 vs bensalohkojen välillä kummasta lähtis jalostaa ja jos jollain on kokemusta d5 lohko+bensan kansi niin saa kertoa mitä joutuu soveltamaan
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: V850 - 29.03.2022, 09:24:31
 D5 + T5 sovittaminen kiinnostais. Näitä lienee muutama ainakin tehty?

-D5 oma kampiakseli
-158mm H profiiliveivit
-T5 tai T6 81mm männät
-Öljykanavien ja vesikanavien sovittelua

Mites se jakohihna, siitä en löytänyt juttua miten se sovitettu? T5 jakohihna ja siirtää kiristimen paikkaa? Vai joku pidempi hihna?

Käykö uudempi 2013 D5 lohko? Siinä huohotuspönttö ja öljyputsari lohkon kyljessä. Lienee muutoin sama.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: The_OttoB - 31.03.2022, 19:51:09
Meillä on töissä D5 lohko, jota saa lainata jos kiinnostaa selvittää osien sopivuutta kokeilemalla. Laita YV:tä jos kiinnostuit.

Tämä tarjous ei ole enää voimassa. Turbokalsarimies nyysi meidän D5 lohkon.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: V850 - 09.04.2022, 18:15:58
BSR:llä näyttäs olevan veivit suoraan mitoilla D5 lohkoon bensan männät. Millin pidemmät kuin täällä mainitut 158mm veivit.

https://www.bsr-tuning.fi/tuote/vevstakar-5st-volvo-159mm-m631-159532302

Onko näistä kellään kokemuksia D5+T5 moottorissa?

Pituus 159mm ja sopivuus:
"Suitable for Diesel engine blocks together with original petrol engine piston"

Olettaisin että D5 akseli, D5 lohko ja T5 männät.

Edit. Vastaan itselleni

D5 isku               93,2mm
BSR Veivi           159mm
R sarjan mäntä 30,5mm puristuskork.
D5 crank lenght 236,5

93,2 : 2 + 159 + 30,5 = 236,1

Jos T5 moottorissa mäntä 0.5mm yli dekin. Tämä jäisi 0.1mm yli dekin.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 22.05.2022, 09:16:34
Sellainen kysymys tuli tähän hommaan mieleen että onko joku saanut rikki Uudemman T5 lohkon (60mm korkealla vesitilalla oleva) ja rakotulkeilla?

Lohkon heikoin kohta on lohkon ulkoseinä ja vesitilan alareuna,  joka ainakin teoriassa korjaantuu betonilla. 

Itse en ole T6 lohkoja saanut rikki yhtäkään ja perus lohkon rakenne on sama kuin T4 ja T5 lohkoissa.  T6 lohkoissa myös ensimmäiset puol vuotta 98 vuonna korkealla vesitilalla (80mm)  joita ei kannata käyttää 150hv sylinteri moottoreissa.

Yleisesti hajonneet lohkot on mennyt samassa kuin kansitiiviste, eli sylinteripaine repinyt lohkon ulkoseinän. Minulla ei ole kokemusta tästä koska ei ole 10 vuoden aikana mennyt yhtäkään kansitiivistettä T6 moottorista.


Ensimmäinen asia on se että jos aikoo käyttää vakio mäntiä ei ole yhtään ainutta syytä laittaa D5 lohkoa.   

Vakiona veivisuhde on 1.55   ja ei aiheuta minkäänlaisia ongelmia moottorin toiminnassa ja jos tuo häiritsee on minullakin pitenmpää veiviä ja matalempaa mäntää myynnissä mutta ei se moottorin toimintaan vaikuta.

Itse en laittaisi ikinä omaan moottoriin 160mm pitkää veiviä, aivan turhaa.   Pitkä veivi ja hyvä veivisuhde on sellaista sontaa, jota ei pitäisi 2000 luvulla kenenkään enää päästää suustaan.   
V8 moottoreissa veivisuhteet on aika lailla aina enempi metsässä ja kuitenkin tuottavat litrateholtaan aika hyvin ja eivät hajoa tuon huonon veivisuhteen takia. Ellei puhuta Fulton, Buck, Pat Musi isoista ilokaasumoottoreista...

Keskittykää enempi siihen että saisitte ne romut kasaan ja ajoon, rikkokaa ja vahvistakaa niitä kohtia jotka toteatte heikoiksi.  Tuollainen Tina moottori on yllättävän sitkeä, kun kaikki perusasiat on kunnossa...   Minä pelaan noiden kanssa varmaan eniten koko Suomessa, ainakin varaosien myynnin puolella ja kuulisin kyllä jos noissa olisi useampi heikko lenkki.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: V850 - 23.05.2022, 07:01:09
Hyvä vastaus ja oon Boostin viestejä muutenkin lueskellu innolla, niissä paljon tietoa. En näistä Volvon moottoreista kovin paljoa ymmärrä, joten opiskeluvaiheessa.

Pitkä veivi V8 moottorissa on myös pyörivien painon kans tekemistä. Ei pelkästään veivisuhteen. Esimerkiksi 426 Hemin mäntä alkuperäisessä muodossa on melkonen alumiinimötikkä. Pidemmällä veivillä saa männästä painoa pois ja lisää marginaalia kierroksille. En tiedä onko asialla mitään tekemistä Volvon moottorin kanssa?

Mietin tässä Volvon D5 moottorissa 93.5mm iskuista kampiakselia litratilavuuden vuoksi, verraten T5 90mm iskulla olevaa. Tuolla 159mm pitkällä veivillä se mittojen mukaan pitäis onnistua uudemmalla R männällä. Ajattelin että ensin kasailis kokoon budjetilla osat, joilla pääsee mittailemaan onnistuuko ees moinen viritys, ettei tuu tilanneeksi tonnin mäntiä hyllyn koristeeksi.

Mulla uudempi D5 lohko jossa öljynputsari lohkon kyljessä. En tiedä poikkeaako öljynkierto paljonkin T5 moottorista jne. tuhat muuta pikkujuttua. Toi Boostin ehdottama T6 moottori ois varmaan helpompi ja järkevämpi lähteä rakentamaan jos siitä haluaa jossain aikataulussa valmista, eikä mee empimiseksi.
Otsikko: Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
Kirjoitti: boost - 05.06.2022, 08:12:46
Juu nuo Amerikkalaisten 60-80 luku männät on vakiona melkoisia klönttejä ja niissä hyvinkin ymmärrän pidemmän veivin käyttämisen ja sieltä saavutettu massan pinentymisen.
Volvoissa, varsinkaan tinamoottoreissa tuo ei ole minkäänlainen ongelma, kun vakio mäntä on suhteellisen kevyt.  Saattaa jopa olla että pidemmällä kangella pyörivä massa lisääntyy enempi kuin pienentyy...

Mulla on sitten myynnissä noita R/ Focus takomäntiä STD poraukseen. Jos sellaisia haluaa...