Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: JanneT - 22.09.2013, 22:53:06
-
Kysynpä täältä apuja...
Eli auto on -86 740 GLE, 2,3 ruutta ja laatikko 4v+"sähkövitonen" tms ylivaihde.
Autoon purettu rallauskäyttöön, mutta kiihtyvyys loppuu kun heittää kolmosta. Olenkin kuullut, että olisi mahdollista laittaa 3 paikalle joku 2,5 ratas ? Mistä saa, ja onko ihan toimiva juttu ?
Kiitos jo etukäteen :)
-
Kysyppäs JM-Työ , 0400 99 20 63 Moisio Jussi
tekee erilaisia laatikoita ,toimii ainakin jokkis autoissa
-
Eikös nappi vitonen rupea toimimaan joka vaihteella kun sieltä häviää se vaihde tieto?
-
Joku näppärästi poistanut kaikki johdotukset mitkä laatikolle menee. Minun sähkärikykyni ei taida riittääuusiin piuhoihin...tai sitten hyvät ohjeet tarttis ainakin.
-
Huutoniemen Esa 040 55 87 925 Ähtäristä tekee puokkilaatikoita ja toimii. Hintaa on sen verran (yli 200 rahaa), että mihinkään peltorallitouhuun ei kannata. Puolikkaan rattaita on joskus jokkisnetissä tai nettivaraosassa myytävänä. Asentaminen vaatii laatikon purkamisen, sorvailua ja hitsailua. Uudet rattaat voidaan asentaa kolmosen tai nelosen rattaiden tilalle, "kovalla" vitosella olevaan M47:an myös vitosen paikalle.
Nappivitonen ei kestä jos laittaa toimimaan kaikilla vaihteilla.
-
Ei kai nyt sentään nelosen tilalle saa puolikasta?
-
Vaihtaa sinne perään 4.1 tai 4.3 välityksen niin eikös aja melkein saman asian. Noita akseleita voi saada melekein ilmaiseksi.
-
Jos tämä on peltoralliin tms. tulossa, niin olisiko perävälityksen vaihtamisesta apua?
Edit: puheenjohtaja oli nopeampi tässä kiihdytyksessä
-
yksi vaihtoehto muttei halvin on M90 laatikko, siinä on paremmat välitykset kuin M4x laatikoissa vaihteiden välillä...
-
Joku näppärästi poistanut kaikki johdotukset mitkä laatikolle menee. Minun sähkärikykyni ei taida riittääuusiin piuhoihin...tai sitten hyvät ohjeet tarttis ainakin.
Ylivaihde yksikössä on solenoidi jossa on kaksi lattaliitintä
Toiseen kun syöttää 12v jännitteen niin ylivaihde on päällä
Oiskohan se eka liitin maadoitus?
-
yksi vaihtoehto muttei halvin on M90 laatikko, siinä on paremmat välitykset kuin M4x laatikoissa vaihteiden välillä...
En lähtisi maksamaan satoja euroja pelkistä välityksistä koska M47 on
1. 4,03
2. 2,16
3. 1,37
4. 1,00
5. 0,82
Ja M90 on
1. 3,54
2. 2,05
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81
...jos kävi niin hyvä tuuri että sattui M90H ja silloinkin ero on lähinnä marginaalinen. Jos sattuikin M90L niin se on
1. 3,91
2. 2,20
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81
ja ero M47 verrattuna kutistui olemattomiin, hyytyy itseasiassa kakkoselta kolmoselle pahemmin. Toki M90 on muuten parempi laatikko mutta ei sen paremmuutta välityksillä voi perustella.
-
Ylivaihde yksikössä on solenoidi jossa on kaksi lattaliitintä
Toiseen kun syöttää 12v jännitteen niin ylivaihde on päällä
Oiskohan se eka liitin maadoitus?
taitaapi mennä juurikin näin.
katkaisija plussa piuhaan ja kakkosella ku kierrokset alkaa loppuun annetaan solenoidille virtaa ja sillon lähtee ylivaihde päälle joka välityksiltään passaa juurikin 2 ja 3 vaihteen väliin, ja kun pukkaa kolmosen pesään pitää samalla katkaista solenoidin virta ettei mee "ns"3.5 vaihde suoraan joka on aavistuksen lyhyempi kuin 4 vaihde.
aluksi on vaikia kikkailla tällain vaihde välejä mutta sitteku tottuu nii ei oo mitään ongelmaa vedellä luisussa.
parasta on ku joskus on nii vähä voimaa koneessa ettei kesken luisun kestä kytkintä painaa nii nakkaa ylivaihteella seuraavaa pykälää ja sitte taas ku hyytyy voi lennosta nakata pienempää.
on näillä leikitty ;)
-
Kiitoksia !! Nyt "pajalle" ylivaihdehommiin...pääsee koittamaan jo ehkä viikonloppuna :)
-
Muistat vaan että ylivaihde kehittää öljynpaineen vaihdelaatikon ulostuloakselin kierroksista. Alle 60km/h en kytkisi ylivaihdetta päälle eikä metriäkään pakki päällä. Sillä saa sen rikki silmänräpäyksessä.
-
Pari kaveria aikoinaan teki m46 lootasta 8 vaihteisen, jollon on joka vaihteella "puolittaja".. Ei kestänyt edes 100km kun ylivaihde levisi.. Joten sitä en menis tekemään.. Tuo yks kaveri jokkis volvoonsa laittaa 4 vaihteen paikalle 2,5..
-
Valmiin välitetyn laatikon hinta on semmoinen ettei halpikseen viitsi semmoista hankkia.
Parashan se olisi, mutta auton hinta kolminkertaistuu :pomo:
-
En lähtisi maksamaan satoja euroja pelkistä välityksistä koska M47 on
1. 4,03
2. 2,16
3. 1,37
4. 1,00
5. 0,82
Ja M90 on
1. 3,54
2. 2,05
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81
...jos kävi niin hyvä tuuri että sattui M90H ja silloinkin ero on lähinnä marginaalinen. Jos sattuikin M90L niin se on
1. 3,91
2. 2,20
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81
ja ero M47 verrattuna kutistui olemattomiin, hyytyy itseasiassa kakkoselta kolmoselle pahemmin. Toki M90 on muuten parempi laatikko mutta ei sen paremmuutta välityksillä voi perustella.
Mulle on sitten vissiin sattunut juuri M90H kun ero oli käyttömukavuudessa kuin yöllä ja päivällä kun vaihdoin M47 --> M90.
-
Valmiin välitetyn laatikon hinta on semmoinen ettei halpikseen viitsi semmoista hankkia.
Parashan se olisi, mutta auton hinta kolminkertaistuu :pomo:
Eikö se perävälitys olisi kuitenkin kestävempi ratkaisu kuin ylivaihteen kanssa pelaaminen? Ja budjetissakaan ei ole suurta eroa, toki työtä reilusti enemmän.
-
Ei kai nyt sentään nelosen tilalle saa puolikasta?
No tarkemmin miettien ei onnaa kun ei voima kulje sivuakselin kautta :-[ Kuplan toosassa onnistuu tuokin.
Perävälityskään ei ole ratkaisu aina. Tiuhalla perällä ykkönen on turhan lyhyt ja silti kakkosen ja kolmosen väli iso (tarpeeksi tiuhalla perällä ei ykköstä enää tarvitse mutta se taas maksaa enemmän kuin välitetty aski). Jos pystyy käyttämään sorvia ja hitsaamaan niin sovitus kolmosen rattaiden tilalle onnistuu itsetehdekin. Pitää vain luottaa, että saa laatikon purettua ja kasattua oikein :D Helpoiten puolikkaan laitto onnistuu M47:n vitosen tilalle.
-
No tarkemmin miettien ei onnaa kun ei voima kulje sivuakselin kautta :-[ Kuplan toosassa onnistuu tuokin.
Perävälityskään ei ole ratkaisu aina. Tiuhalla perällä ykkönen on turhan lyhyt ja silti kakkosen ja kolmosen väli iso (tarpeeksi tiuhalla perällä ei ykköstä enää tarvitse mutta se taas maksaa enemmän kuin välitetty aski). Jos pystyy käyttämään sorvia ja hitsaamaan niin sovitus kolmosen rattaiden tilalle onnistuu itsetehdekin. Pitää vain luottaa, että saa laatikon purettua ja kasattua oikein :D Helpoiten puolikkaan laitto onnistuu M47:n vitosen tilalle.
Mulla oli fordin laatikossa 2.5 vitosen paikalla ja oli hyvä vaihtoehto, kun oli oma kolmonenkin käytössä. Teräskepillä oli helppo käyttää, kun vaihdekeppi ei ollut kuin soppakauha.
-
Onhan noita puokkilootia tehty siellä ja täällä. Volvon laatikko aika yksinkertane, mutta on siinä omat juttusa kuitenki. Ja ne hammaspyörät ei ole mitään paskarautaa = normi sorvinterällä turha etes unelmoija niitä työstävänsä. ::) Luultavasti alle 300e löytää uuen valmiin laatikon.
-
Kun tuo loikkari hajoaa, niin eikös siltä häviä vaan se loikkari, suora pysyy ehjänä? Jossain peltoautossa on tuskin kovin vakavaa jos se loikkari ei toimi. Pitää vaan huolen ettei käytä sitä ykkösellä ja eikä turhaan yritä rääkätä sitä muutenkaan matalilla nopeuksilla, niin eiköhän se nyt jonkinaikaa sinnittele.
-
Saattaa käydä niinkin, että se ylivaihde alkaa luistamaan ja sitten ei pääse eteenpäin millään pykälällä. Mulla oli kilpurin aihiossa pilattu ylivaihde kytkemällä käyttöön joka vaihteella, luisti niin pahasti että ei meinannut lähteä edes liikkeelle (ja ei luistanut kytkin), tallin luiskaa ei pääsyt ylös ollenkaan.
M90 on yhtä huono välityksiltään, muuta hyvää siinä ei ole verrattuna M4x laatikkoon kuin parempi tehonkesto. Hitaampi vaihtaa, kolmonen paskoo, kalliita.
Sellholmin M47000 laatikon välitykset:
1. 2,19
2. 1,51
3. 1,21
4. 1,00
5. 0,87
-
hammaspyörät ei ole mitään paskarautaa = normi sorvinterällä turha etes unelmoija niitä työstävänsä. ::)
Tämä tuli huomattua kun katkaisin rälläpyörällä yhden kytkinakselin.
Ammaterästä
-
Kyselisin neuvoa puolikkaan laatikon tekoon. Eli M45 ja puolikkaat rattaat löytyy mutta niiden yhdistäminen on hiukan hatarassa tiedossa :)
Laatikko siis tulossa tuohon kilpuriin, ja varmasti jokainen tietää miten vapari takaveto puutuu 3 vaihteella.
Myös rauman lähistöltä laatikon tekijät saavat ilmottautua :)
Kiitos jo etukäteen
-
Kyselisin neuvoa puolikkaan laatikon tekoon. Eli M45 ja puolikkaat rattaat löytyy mutta niiden yhdistäminen on hiukan hatarassa tiedossa :)
Laatikko siis tulossa tuohon kilpuriin, ja varmasti jokainen tietää miten vapari takaveto puutuu 3 vaihteella.
Myös rauman lähistöltä laatikon tekijät saavat ilmottautua :)
Kiitos jo etukäteen
Kiinnostas kans tietää, kun koneistus mahdollisuus olis kaverin kautta..
-
vanhat hampaat karkeella nauhalla nauhahioma koneessa pois ja sit sorvissa viimestely,sovitteesta olen kuullut montaa eri versiota mutta useimmat sanovat ettei lämpö tms sovitetta kannattas jättää juuri ollenkaan kehän ja keskiön väliin.ja migillä kestäneet kehät parhaiten kiinni.
-
Tuosta puolikkaan teosta, et jos hypätään sen laatikon purkamisen yli ja rattaat on käsissä. JOS on olemassa semmone sorvinterä mikä pystyy niihin hampaisiin, niin antaa palaa. :D Mutta itellä on ainaki kaikki terät hajonnu, ennemmin tai myöhemmin. Rälläkän hiomalaikalla hampaat huit helevettiin ja sitte sorviin. Tarkasti kellottaa suoraan. Tässähän pitää ottaa sit seki huomioon, että sivuakselilta pitää irrottaa tai sorvata pois ensiövälityksen ratas, muuten sitä puolikkaan hammaskehää ei saa sinne akselille. Ja yleensä nuo uudet hammaskehät on karkasuvaiheessa vähä menny soikeeksi, ottaa mitatessa se huomioon. Ite oon muutaman satasen jättäny rymppiä. Akseli tms pakkaseen ja uus hammaskehä laakerilämmittimellä sataan asteeseen. :) Sorvissa tarkistaa, ettei oo heittoa. Hitsaaminen kannattaa tehä pätkissä, ettei se uus hammaskehä kuumu liikaa ja "päästy" sen takia. Ite oon puikolla hitsannu, pysyy paremmin.
Osimoilleen noin. ::)
-
itsellä oli hetken aikaa juuri katkaisialla suoraan kytkettynä eli 8 vaihdetta tyyliin... kyllä se ainakin 2000km kesti kuhan ei 1 tai 2 vaihteella laittanut ylivaihdetta 1 ja 2 vaihteella ylivaihde luisti ja tästäkin voi päätellä, että miksi sitä ei ole noin tehty toimimaan :)
-
Varmaan halvin välitetty lodju löytyy bemarista.. kytkinkopan hitsuuttaa jne. Ja käy pykälä.. eli pikku getrakista on kyse..