Autoracing  KL-varaosat

D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.

  • 30 Vastauksia
  • 15736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #15 : 06.06.2012, 22:27:34 »
Mites onko amma mies mitä tuosta esilämmityksestä että riittääkö että kosaanilla lämmittää ensin varovasti koko kantta ja sitten alkaa hitsaamaan?
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #16 : 06.06.2012, 22:55:53 »
Sekin on käytetty tapa.. Onnistuu niinkin, tosin aikalailla saa tohotella että saa kannen kuumaksi. Jotku hitsarit on tehny tommosia pieniä hitsauksia ilman esilämmitystäkin onnistuneesti.
Hitsari Tallinnassa jota olen käyttänyt esilämmittää kannen 2-levyisen sähköhellan päällä....
Kun ekan kerran näin ton tavan niin olin hiukka huuli pyöreenä..
Täytyy sanoa että tämä venäläinen kaveri osaa hommansa, ainakin hitsaus on ollut pro tasoa edukkaaseen hintaan.

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #17 : 07.06.2012, 00:24:08 »
jeps. täytyy jotain tämmöstä patentoida itsekkin. en viittis alkaa lämmittämättä hitsailla kun nämä kannet on surullisen tunnettuja siitä että ne on sitten ihan rullalla kun jos sen hitsaa väärin... mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. huomenna tosiaan otan autosta kannen irti ja puran sen ja sitten katellaan pesun jälkeen mitä löytyy... halki se on sen minä jo tiedän kokemuksesta.

Eli suunnitelma on se että kansi puretaan.
-pestään
-seeti välit rälläkällä poikki ja seetit pois
-cnc kone laulamaan ja ajellaan venojen väli noin 2 mm päähän vesikanavasta
-pestään lisää.
-esilämmitetään 200-300 astetta? mitä mieltä on amma mies?
-hitsataan välit kansi tasoon silleen varmanpäälle että ei haittaa vaikka kanavat vähän täyttyykin.
-Pestään lisää jos tarvis.
-cnc koneella pinnatapilla arvot ja säädettävällä avartimella jyrnästään reikä.
-Siis pystyykö sen seetin muka vetämään pelkällä ölpällä sinne paikalleen ilman lämmitystä ja viilentämistä? Ohjeet on volvon puolesta tuohon jälkimmäiseen operaatioon ja teoriassa on vehkeetkin jos riittää että töhöllä lämmittää
sitten tehdään vanhasta venasta ohjuri ja siihen tuurnaa perään että päästää naputteleen. Onko amma miehellä lisättävää?
-sitten kun seetin on pohjassa niin seuraavan kimppuun vain
-kun kaikki on paikallaan niin vimostellaan ja kaikki virtaa vasten olevat pykälät vittuun ja vähän muutenkin poistellaan enimmät valu törskyt pois.
-katellaan onko kansi sinnepäinkään enää suora.
-sitten koneistetaan seetit ja venat ja kokoon.

onko lisättävää?
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #18 : 07.06.2012, 23:23:11 »
jeps. täytyy jotain tämmöstä patentoida itsekkin. en viittis alkaa lämmittämättä hitsailla kun nämä kannet on surullisen tunnettuja siitä että ne on sitten ihan rullalla kun jos sen hitsaa väärin... mutta toivotaan parasta ja pelätään pahinta. huomenna tosiaan otan autosta kannen irti ja puran sen ja sitten katellaan pesun jälkeen mitä löytyy... halki se on sen minä jo tiedän kokemuksesta.

Eli suunnitelma on se että kansi puretaan.
-pestään OK
-seeti välit rälläkällä poikki ja seetit pois  OK
-cnc kone laulamaan ja ajellaan venojen väli noin 2 mm päähän vesikanavasta OK
-pestään lisää.
-esilämmitetään 200-300 astetta? mitä mieltä on amma mies?  OK
-hitsataan välit kansi tasoon silleen varmanpäälle että ei haittaa vaikka kanavat vähän täyttyykin. OK
-Pestään lisää jos tarvis.
-cnc koneella pinnatapilla arvot ja säädettävällä avartimella jyrnästään reikä. OK
-Siis pystyykö sen seetin muka vetämään pelkällä ölpällä sinne paikalleen ilman lämmitystä ja viilentämistä? Ohjeet on volvon puolesta tuohon jälkimmäiseen operaatioon ja teoriassa on vehkeetkin jos riittää että töhöllä lämmittää
sitten tehdään vanhasta venasta ohjuri ja siihen tuurnaa perään että päästää naputteleen. Onko amma miehellä lisättävää? 
14-16 rympillä ei tarvii lämmitellä, kun asennat seetin ns. kylmään kanteen niin tiedät kuinka hyvin se sielä pysyy

-sitten kun seetin on pohjassa niin seuraavan kimppuun vain  OK
-kun kaikki on paikallaan niin vimostellaan ja kaikki virtaa vasten olevat pykälät vittuun ja vähän muutenkin poistellaan enimmät valu törskyt pois.
-katellaan onko kansi sinnepäinkään enää suora. Plaanaukseen vaan.. ei se vääntyile
-sitten koneistetaan seetit ja venat ja kokoon.OK

onko lisättävää? Ei yhtäkkiä tuu mieleen

Vastailin tonne listasi sekaan, ihan hyvältä suunnitelmalta näyttää

MUTTA, Jos seetin välit on halki niin halkeemien reunojen täytyy porrastaa + 1mm ennenkuin on syytä epäillä että väli vuotaa... Koeponnista kansi ennen työn aloitusta

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #19 : 08.06.2012, 14:29:24 »
otan sunnuntaina kannen irti mutta halkise todennäköisesti on ellei edellinen omistaja ole kussut tiivisteen asennusta kun on rempannnut konetta. mutta sen näkee sunnuntaina. mistähän muuten saa halvimmalla kannen pultit?
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #20 : 08.06.2012, 22:16:27 »
Kun saat kannen irti niin laita kuvia mahdollisista halkeemista/kansitiivisteestä, tarkastelllaan mikä vois olla todellinen syy vuotamiseen

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #21 : 10.06.2012, 20:55:23 »
Kannen irroitus aloitettu ja lisää kuvia tulee illan myötä. pari kuvaa nappasin jo ennen työn aloitusta.

https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #22 : 10.06.2012, 23:43:20 »
noniin. nyt on kansi irti ja kaikki venttiilin välit on jossain määrin halki mutta 1 ja 6 sylinterin kohdalta halkeamat oli silleen "puhtaat". Paras yllätys olise että autossa ei ole enää alkuperästä kantta vaan SKn valmistama tarvike kansi. Kokemuksia? Tiivisteessä ei ole merkkejä vuodosta mutta välissä olevaa mössöä en ole tutkinut sen tarkemmin. paljos kansiset ottaa koe ponnistuksesta vai vienkö paikalliselle pajalle? kahtoo ponnistuksen jälkeen miten tässä aletaan edetä.

Sitten muusta moottorista. sylinterissä ei minkään näköstä pykälää ja männät eivät ole yhtään murentuneet esikammion kohdalta. eli hyvältä näyttää siihen nähden

Kuvia löytyy https://picasaweb.google.com/100672074281647761944/VolvoKansiRemontti?authuser=0&feat=directlink
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa ksthb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #23 : 11.06.2012, 07:48:08 »
Koeponnistukseen kannattaa viedä, toiveita on ettei vuoda ja jos vuotaa niin näkee mistä.

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #24 : 13.06.2012, 13:04:00 »
noniin elikkä koneistamolta tuli vastaus että ainakaan ne ei saanut sitä vuotamaan mutta kuulemma kansi on aikalailla kiero että epäilivät että ei se noin paljoa irrotettaessa mene kieroon että vois olla ehkä ollutkin edellisessä asennuksessa?  kaikki osat kasaamiseen tulee maksamaan noin 170 euroa joka sisältää kaikki kannen tiivisteet ja kannen tiivisteen ja pultit
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #25 : 22.06.2012, 11:06:48 »
noniin. nyt on kansi kiinni ja autolla ajettu ensimmäinen 10 km. ja painetta tulee minusta normaalisti koska ylävesiletkun voi puristaa sormin luttuu eikä voimaa paljoa tarvitse. mites teillä muilla tulee lämmintä kajuttaa tyhjäkäynnillä? itse mittailin putkia niin

Lohko 70 astetta
kansi 52 astetta
ylävesiletku 40 astetta
alavesiletku 20 astetta
sisälämmittimen tulo 30 astetta
paluu 15 astetta
Lämmöt siis kun moottori käy tyhjäkäyntiä.

Sisälle ei silti tahdo tulla lämmintä kuin ajaessa.

ideoita? itse ajattelin laittaa sähkösen pumpun pyörittämää sisätilan vettä. kun minusta ei tunnu vesi kierto riittävän tyhjäkäynnillä.
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #26 : 22.06.2012, 11:23:50 »
Mullekkaan ei tuu ku satunnaisesti kuumaa sisälle  ::) Muuten on sellasta lämpöstä... Painetta ei tee eikä vesiä hukkaa.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #27 : 22.06.2012, 12:38:38 »
Mullekkaan ei tuu ku satunnaisesti kuumaa sisälle  ::) Muuten on sellasta lämpöstä... Painetta ei tee eikä vesiä hukkaa.
LISÄTKÄÄ SYÖTTÖÄ.

Ainakin tuo 240diitseli oli talvella ihan yhtä sauna kun vastaava pensselinpesuainevetoinen.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Vihvilä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #28 : 22.06.2012, 14:07:58 »
täytyy sitä syöttöä kattella 1000 km jälkeen kun on jälki kiristys tehty. oli muuten vähän raaka kiristää se viimenen 90 astetta sen moottorin lämmittämisen jälkeen. mutta siis mulle tulee kyllä ajaessa todella kuumaa ilmaa mutta tyhjäkäynnillä ei tule melkein mitään.

Mitenköhän tuo syöttöjen lisäys kun on sinetöity pumppu? pitääkö vaan ettiä kaveri jolla on sinetti pihdit?
Päätöntä sekoilua vuodesta 1992. Pihassa mätänee: Volvo 940 -94, Audi 100 2.3e -90

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 kannen halkeamien hitsaus. lähes kotikonstein.
« Vastaus #29 : 23.06.2012, 00:27:25 »
Ei oo ikinä ollu yhessäkään mun katastamassa läjässä sinettiä tallessa, ei ne niitä kahtele. Ja tyhjäkäynnillähän nää ei tuppaa lämpöä tekemään, talvella ilman minkäänlaista flektiäkin lämmöt laskee hyvinkin terhakasti kun laitteet pysähtyy, jopa pitkissä valoissa ehtii nähdä kun mittari alkaa laskea :D. Tosin jos ei se puhallakaan lämmintä niin joku vesikierto-ongelma siihen liittyy, mun tapauksessa ongelma liittyy siihen että malmi jäähtyy talvella....
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing