Futurez  Kulkukoira

Turvavyökelan jousi

  • 2 Vastauksia
  • 2555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Turvavyökelan jousi
« : 12.12.2013, 18:59:07 »
Mulla on tuollainen ranskalaisvalmisteisen auton turvavyökela levällään, alkaa järki loppua miten hitossa tuo jousi pitää kelata takaisin, että vyö palautuu. Olen tuntitolkulla koittanut sitä laittaa tavalla tai toisella mutta ei vaan luonnistu mitenkään. Pitääkö jousi olla löysälle vai tiukalle kerälle käännettynä, vyö ulkona vai kelalla. Keritäänkö tuo jousi myötä- vai vastapäivään tuohon kanteen. Olen käännellyt tuota jousen loppupäätäkin, että kääntyykö se tavallaan takaisin päin kuin tuossa kuvassa. Toisinsanoen mulla ei ole hajuakaan  ;D
En viitti toista vyötä avata malliksi kun sillon olis molemmat "jalat suossa"

« Viimeksi muokattu: 12.12.2013, 19:01:16 kirjoittanut Voimarauta »
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Turvavyökelan jousi
« Vastaus #1 : 12.12.2013, 19:40:50 »
Pari kertaa olen noita rassannut, Ratsunin kelan sain toimimaan mutta Ladan en. Niissä ainakin piti jousi vetää pieneen "vireeseen" (pari kierrosta), vyö rullalle ja sitten osat yhteen. Jos kiristi jousen ja veti vyön ulos rullalta ei saanut yhdistettyä kun ei saanut pidettyä jousta kireällä. Kuvasta katsoen jousta kun kiertää vastapäivään niin kiristyy, jos en ihan väärin katsonut. Sitten kun on saatu osat yhteen kokeillaan vetää vyötä ulos. Todetaan, että ei tule ulos rullalta vaikka kääntelee ja ravistelee miten :D Noissa kun on se hieno "jarru" joka pysäyttää vyön äkkinykäyksestä niin se tahtoo lyödä jumiin kun kela on väärässä asennossa eikä päästä vyöt ulos. Ratsunin kelaa aikansa kun nyki paikoillaan autossa niin rupesi toimimaan pikkuhiljaa, Ladan kela ei taas ruvennut toimimaan ollenkaan vaikka kuinka repi ja paisko ympäri pihaa, hain purkaamolta toimivan mallin tilalle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Voimarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 224
  • Recycle Racing
Vs: Turvavyökelan jousi
« Vastaus #2 : 12.12.2013, 19:58:34 »
Se tuossa jousessa ihmetytti, että vaikka sitä kerii mihin suuntaan vaan, niin siinä ei tule missään vaiheessa sellaista jousivoimaa mikä vetäis vastaan? Jos tuota jousta kääntää tuossa vastapäivään niin tuo kerä vaan pienenee halkaisijaltaan mutta mitään ei tapahdu vaikka irrottaa otteen.

Edit: Nyt kyllä tuntee ittensä tyhmäksi! Olin kelannut tuon jousen väärään suuntaan tuohon kanteen. Käänsin sen menemään myötäpäivään niin kela oli 5 minuutissa takasin kasassa ja toimii hyvin. Taas oppi jotain uutta.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2013, 21:03:46 kirjoittanut Voimarauta »
Volvo Amazon B20T -71
Volvo XC90 D5 -06

 

RallyBaron  Samppasport