Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 440 / 460 / 480 => Aiheen aloitti: V0lv0mies - 13.11.2012, 17:34:43

Otsikko: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: V0lv0mies - 13.11.2012, 17:34:43
Ajattelin tarkistaa vuosi sitten vaihdetun vj:n kunnon sisältä ja sipaista öljyä pyörijän ympärille, koska jäi silloin asentaessa tekemättä. Ei siis mitään käyntihäiriötä syynä tarkastukseen.

Noh, pyörijä ei suostunut kohtalaisella voimalla lähtemään irti (liikkui inahduksen verran molempiin pyörimissuuntiin), eikä valkoinen muovitiivistekään sen takia lähtenyt. Raotin sitä muovia ja huomasin sen takan olevan moottoriöljyä. Ilmeisesti pyörijän voitelu siis pelaa, mutta mitäs tosta vois päätellä?

Muovitiivisteen toisella puolella ei onneksi öljyä näkynyt kontakteja haittaamassa.


Sitten tulpat. Kesällä vaihdoin uusiin ja nyt aion tarkistaa niiden kunnon ja varmistaa kiristyksen oikean määrän. Ostin nimittäin Haynesin autosähkö-oppaan ja siinä (kuten monessa muussakin lähteessä) tasokantainen tulppa neuvotaan kiristämään ensin sormitiukkuuteen ja sitten 1/4 kierrosta avaimella. NGK:n tulppapakkauksessa ohje on 1/2-2/3 kierrosta avaimella. Mitä ihmettä?
Seuraava tulppasarja saa olla Volvon ytriumit. Niistä ei varmaan tulpat enää parane...

Kävin etsimässä Motonetistä graffitirasvaa tulppien kierteisiin, mutta löysin vain crc metallitonta, keraamista rasvaa joka kestää yli tuhat astetta kuumaa. Kai sitä kehtaa laittaa vai haittaakohan lämmönjohtavuutta?
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Ristus - 14.11.2012, 07:36:01
Nokan stefa vuotaa ei mitään uutta tai ihmeellistä.
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: V0lv0mies - 01.12.2012, 17:01:53
Sanokaapa, kun haluan mahdollisimman hyvät tulpat ja katson sellaisiksi Boschin Platinum ir Fusionit, niin mistä ihmeestä voin tarkistaa että ne tosiaan sopii omaan autoon. Boschin mukaan sopii about kaikkiin bensakoneisiin, mutta kun katsoo katalogeja joissa on kuhunkin automalliin sopivat tulpat, niin ei noi Fusionit tai muutkaan uudemmat ja hienommat tulpat niissä näy...

Nyt vaan tuntuu siltä että jotkut ei oo viittiny katalogeja paljoa päivitellä, ainakaan vanhempien autojen osalta.
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Daywalker - 03.12.2012, 17:53:04
Itse laittaisin alkuperäiset tulpat.....  :juhau:
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.12.2012, 19:14:06
Kyllähän nämä toimivat ihan hyvin vaikka bilteman tai motonetinkin sytytystulpilla....
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Ristus - 03.12.2012, 20:30:38
Kyllähän nämä toimivat ihan hyvin vaikka bilteman tai motonetinkin sytytystulpilla....
paitti nykiivät tasakaasulla noin parin tonnin paikkeilla
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 03.12.2012, 20:50:21
paitti nykiivät tasakaasulla noin parin tonnin paikkeilla
saattaa olla mutta eipä se ole niin paljoa ajoa haitannut....
Otsikko: Vs: Sytytystulpista ja virranjakasta...
Kirjoitti: Ristus - 03.12.2012, 20:51:58
saattaa olla mutta eipä se ole niin paljoa ajoa haitannut....
joo ei vaikuta mopon ohjaukseen, ainoa jos on pikkusielu ja ajaa paljon kaupungissa se alkaa vähän tuntua ilkeelle.