Autoracing  KL-varaosat

Etujarrut laahaa 460 -92

  • 11 Vastauksia
  • 4101 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Etujarrut laahaa 460 -92
« : 17.10.2011, 17:02:37 »
Ilmeisimmin tyyppivika tuo laahaus... Ei mikään menoa hidastava ongelma, mutta ottaa päähän silti.

Ajattelin lähteä setvimään tätä sotkua liukutappien ja niiden suojusten uusimisella. Eikös se ole järkevintä, jos liian kuluneet palat tai levyt eivät ole syypäitä?

Samalla aion uusia letkut ja putket eteen. Mutta ei juuri huvittais ilmata kaikkia jarruja, enkä siis halua ilmaan pääsevän pääsylinteriin.
Oppaassa käskettiin käyttää hyväksi ilmatyhjiötä jarrunestesäiliössä eli joku muovinpala (elmukelmu?) säiliön kanteen kuminauhalla.

Sekö oikeasti riittää pitämään nesteen säiliössä kun irrotan vaikkapa vasemman jarruputken sylinteristä?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2011, 21:22:18 kirjoittanut V0lv0mies »
460 SE -92 B16F

s73

  • Vieras
Vs: Etujarrut laahaa
« Vastaus #1 : 17.10.2011, 20:58:03 »
letkut ja putket jättäisin vaihtamatta jos letkut ei ole pykineitä/ muuta tarvetta . Mittaa samalla se levy onko alamitassa,  kolikot väliin ja mittaa tönärillä ei pykälä laidassa sotke. Mäntien tiivisteet harkintaan jos ne ei liiku kevyesti. Kuparitahna liukutappeihin. Kelmua en ole kokeillut.

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujarrut laahaa
« Vastaus #2 : 17.10.2011, 21:21:52 »
Niinpä mutta ainakin toinen etupään letkuista on pelottavassa kunnossa.

Ja jos kerran letkun joutuu vaihtamaan, niin melkein samalla vaivalla sen putkenkin voinee siitä vexlata.

Suunnittelin että jos täyttäisi sen säiliön piripintaan ja korkki tiukkaan kiinni, sitten salamavauhdilla liitos auki ja uutta osaa (uusi putki ja letku valmiiksi toisiinsa kiinnitettynä) kiinni...

Tuli tässä mieleen seuraava askel:

Järjestelmässä oleva jarruneste (toki myös ohjaustehostimen öljykin) on ties kuinka vanhaa ja jarrunesteen vaihtovälihän on korjauskirjan mukaan pari vuotta.

Eikös noi nesteet voi vaihtaa helposti siten, että imaisee säiliöistä pari desiä kerrallaan ja uutta kamaa tilalle. Viikon välein kun toistaa operaation muutamaan otteeseen, niin luulis olevan kuukauden kuluttua vähintään 90 % nesteiden tilavuudesta uutta litkua.
Ei tosin mitään tietoa, kuinka pirteästi kyseisest aineet seilaavat ja sekoittuvat suljetuissa kierroissaan...

460 SE -92 B16F

s73

  • Vieras
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #3 : 17.10.2011, 21:42:13 »
ainakin se toinen letku kannattaa vaihtaa, putken ja  letkun liitos ruosteessa useimmiten hidas vaihtaa. Millaisen työn takana lienee putkenkin vaihto? Jos jarrunesteen vaihdat on ilmattava koko järjestelmä, muuten vanha neste jää vielä putkiin. Ohjaustehostimesta imeä säiliö tyhjåksi ja puhdistaa töhnästä, alhaalta  joku nippa tai letku irti josta tulee loput ulos. 

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #4 : 20.10.2011, 17:27:45 »
Toisen levyn eilen mittasin 10,1 mm oli eli selvästi alle hyväksyttävän. Palat ei näyttäny juurikaan kuluneilta. Vaihdan kuitenkin ne palatkin samalla.

Suurin ongelma koko hommassa tuntuu olevan aivan jumissa olevat pultit. Vääntelin esim. lenkkiavain + kuminuija-yhdistelmällä molempian liukutappien pultteja ees taas (rost flashia ja normi CRC:tä taas ja taas), mutta ei tuntunu pultit löystyvän edes nimeksi.
Varmaan pitäs olla 14 mm lenkki, jolla estää liukutappia pyörimästä samalla kun hakkaa nuijalla. Niin, ja pitäs olla myös kolmas käsi ja lisätilaa sille.
Edes letkun ja putken liitos ei suostu aukeamaan.
Jospa ei edes yrittäisi enää niin, vaan ottais letkuputki yhdistelmän hiiteen yhtenä. Tuskin on niin jumissa sentään pääsylinterin putkiliitos.

Ei se ilmaus näiden muiden kauheuksien rinnalla niin pelota. On sitä varten venttiililetkuhässäkkäkin ostettuna.

Kandeeko muuten satulaa puhdistuksen jälkeen esim pruittailla sinkkispreillä? Entä uusien jarrulevyjen ei-kitkapintoja? On niin maan perusteellisen ruosteessa varsinkin satula ja se suojalevyhärpäke jarruasetelman sisemmällä puolella.
 Sellasta en motonetin listalta löytäny edes. Näyttää ihan kuin olis 100 % ruostetta koko lärpäke.
460 SE -92 B16F

s73

  • Vieras
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #5 : 20.10.2011, 18:39:31 »
voi olla laitettu liimalla ne liukutappi + pultti? Hieman lämpöä kuumailmapuhaltimella niihin, rasvoja ja  tiivisteitä polttamatta.  kunnollisella vasaralla naputtelet avainta ja  onhan  suunta oikein ettet hakkaa kiinni? Jarruletkun kierreosan voit työstää niin  ohueksi että putken kierrenippa kuultaa läpi, vähän öljyä ja auki on. Edellytäen että letkun kierreosa on putken päällä. Maalauksen jättäisin.  onko abs jarrut?

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #6 : 20.10.2011, 19:18:39 »
Ei oo onneks absit. Nytkin ne olis vaan tiellä.

Letkun kierreosa on putken kierteiden päällä. Dremeli varmaan käypi siihen työstöhommaan...

Kyllä mä mielestäni jujst oikeeseen suuntaan sitä pulttia hakkasin. Jonkin ajan päästä alko usko loppua ja pistelin toiseenkin suuntaan vähän. Ei tuntunu silläkään suunnalla löystyvän yhtään, joten vaihdoin uudestaan suuntaa. Koko ajan on tuntuma pultissa pysyny samana.

Tulikin ostettua puhallin hiljattain. Mitään suuttimia en siihen löytäny, että saa sihdata huolella. Onneksi on sentään tiivisteet männälle ja suojakumit tapeille ostettuna. Tai värkkää siihen satulalle väliaikaisen tuulitunnelin...

Korjausoppaassa muuten neuvotaan vetämään voimakkaasti jarrusatulaa "ulospäin" irrotuksen helpottamiseksi. Helpotusta siihen tarvitaankin, mutta otetaanko satulasta siis kiinni  molemmin käsin ja revitään hullun lailla pois autosta päin?
Olen sitä pari kertaa vetässy kohtalaisella voimalla, mutta ei edes inahda. Siis lisää voimaa ja ärjymistä vaan kehiin, vai teenkö jotain väärin?
460 SE -92 B16F

s73

  • Vieras
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #7 : 20.10.2011, 21:01:32 »
dremeli sopii siihen hommaan jos löytyy sopiva viila, kokeile johonkin peltiin niin tiedät millä kannattaa tehdä, jos epäilyttåä voihan toki vaihtaa putken+ letkun, lieneekö ne jumissa. Puhallin ei tartte suutinta. Pultin suunta myötäpäivään = kiinni, vastapäivään=auki lämmitä sitä osaa missä päin on kierre.  korjausoppaan mukaan teet. Uivaa osaa ei kai? Pidä kuin pultti, liukutappi ja lukkolevy liukutapissa kumin alla.

s73

  • Vieras
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #8 : 20.10.2011, 21:33:09 »
se rauta missä on satula kiinni voi siinä olla 10mm? kuusiokoloruuvi. Itse ihmettelin 740:ssä samaa ongelmaa kun ei satulan rauta irronnut.  >:(

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #9 : 20.10.2011, 22:09:46 »
Ei oo onneks absit. Nytkin ne olis vaan tiellä.
eivät olleet ABS:it etujarrulevyjen vaihdossa minusta kovinkaan pahasti tiellä, eivätkä takajarrusatulan irroittamisessa ja palojen vaihdossa.

ABS jarruissahan ei satuloissa/jarrupaloissa tietääkseni ole mitään eroa ABS:ittomiin ::)

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #10 : 21.10.2011, 10:45:58 »
Ok.

Yleisesti ottaen koen apsit, espit yms. markkinointikikkoina. Lisää mahdollisia kalliita rikkimeneviä osia, jotka huonontavat ajotuntumaa. Oikea tilannenopeus ja maltti korvaa nuo. Eikä ole edes turboa.
Nelisatkuissa ajotuntuma ja käyttäytyminen on omasta mielestä ihan mahtavia, ilman madallustakin. Nykyautot on liian korkeitakin jostain syystä. Matalan vollen penkiltä ei kovin hyvin valojonossa näe niiden takaa, mitä edessäpäin tapahtuu. Ja suosivat nykyään tummennettuja lasejakin ettei varmasti näe takanaoleva.

Meni vähän ohi aiheesta joo... Huomenna vasta pääsee autoa rassaamaan.
460 SE -92 B16F

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Etujarrut laahaa 460 -92
« Vastaus #11 : 22.10.2011, 11:25:53 »
Minulla tulee Volvossa kohta 360000 täyteen (ja jakohihnan vaihto). Vaihdoin etujarrulevyt ensimmäistä kertaa auton historiassa viime kesällä. Paloja sen sijaan on mennyt useita ja nytkin tietysti palat samalla. Jarrusatulan kiinnikkeet olivat niin tiukassa, että jouduin irroitamaan koko napa-asetelmat, jotta sain ne ruuvipenkkiin ja sitten väännettyä pitkällä avaimella kiinnikkeiden pultit auki. Samalla tuli uusittua jarrumännän kumiosat ja mm. alapallot tietty. Puhdistin sekä jarrumännän, että sylinterin pinnat huolellisesti.

Liukutapit olen aina pitänyt hyvässä kunnossa sen jälkeen kun yhdet ruostuivat pilalle. Nyt pidän tapeissa sisällä kumiosille tarkoitettua erikoisrasvaa. Ei pääse vesi eikä kura sisään millään. Myös satulan kiinnikkeen liukupinnat on syytä aina siloin tällöin vaikka pienellä viilalla puhdistaa ruosteesta ja laittaa kuparitahnaa tilalle.

Rempan jälkeen ei laahaa etujarrut yhtään. On vaikea löytää niin tasaista pintaa, ettei auto lähtisi valumaan eteen tai taaksepäin. Ennen remppaa laahasi hieman. Yleisesti nämä Volvon jarrut toimivat hyvin tai jopa keskimääräistä paremmin. Vaikeaa taitaa olla löytää autoa, jonka jarrut ei välillä jumittaisi. Erityisen tärkeää on, että jarrumännän suojakumi on ehjä. Pidän myös sen alla tuota kumirasvaa, joten ei mene suola ainakaan sinne sisälle pilaamaan pintoja.


 

Samppasport  Futurez