Ajattelin tarkistaa vuosi sitten vaihdetun vj:n kunnon sisältä ja sipaista öljyä pyörijän ympärille, koska jäi silloin asentaessa tekemättä. Ei siis mitään käyntihäiriötä syynä tarkastukseen.
Noh, pyörijä ei suostunut kohtalaisella voimalla lähtemään irti (liikkui inahduksen verran molempiin pyörimissuuntiin), eikä valkoinen muovitiivistekään sen takia lähtenyt. Raotin sitä muovia ja huomasin sen takan olevan moottoriöljyä. Ilmeisesti pyörijän voitelu siis pelaa, mutta mitäs tosta vois päätellä?
Muovitiivisteen toisella puolella ei onneksi öljyä näkynyt kontakteja haittaamassa.
Sitten tulpat. Kesällä vaihdoin uusiin ja nyt aion tarkistaa niiden kunnon ja varmistaa kiristyksen oikean määrän. Ostin nimittäin Haynesin autosähkö-oppaan ja siinä (kuten monessa muussakin lähteessä) tasokantainen tulppa neuvotaan kiristämään ensin sormitiukkuuteen ja sitten 1/4 kierrosta avaimella. NGK:n tulppapakkauksessa ohje on 1/2-2/3 kierrosta avaimella. Mitä ihmettä?
Seuraava tulppasarja saa olla Volvon ytriumit. Niistä ei varmaan tulpat enää parane...
Kävin etsimässä Motonetistä graffitirasvaa tulppien kierteisiin, mutta löysin vain crc metallitonta, keraamista rasvaa joka kestää yli tuhat astetta kuumaa. Kai sitä kehtaa laittaa vai haittaakohan lämmönjohtavuutta?