Elekma  Autoracing

440 SE ecu vika. Saako korjattua vai pittääkö uus hommata?

  • 6 Vastauksia
  • 3093 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sessee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Joo elikkäs 440 pyöri kolmella pytyllä ja viaks paljastu ECU. Auto jäi sitemmi seisomaa katoksee ja nyt n.7 vuoden seisomisen jälkee aattelin kesäiltojen huviks yrittää laittaa se ajokuntoon. Auto on 1.7 litranen (B18EP  ?)  ruisku moottorilla ja vuosmalli on luultavasti -91 tai 92. Ja ECU:n malli on: Bendix S101706101D. Sen piirilevyssä oli yksi vastus? tai tms. kärähtäny. Eli nyt kysymys kuuluu että pystyykö korjaamaa vai pitääkö jostai ettiä uus ? Ja toimiiko siinä muut vastaavat ECU:t joissa on vain eri loppu vaiko pitää olla just sama? Kiitoksia vaan etukäteen vastaajille  :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Mielummin tuolla samalla numerolla oleva boksi. Noissa pokseissa kuitenkin on varmasti eroja keskenään...

Mutta miten tuo ECU nyt vaikuttaisi siihen että käy kolmella ?...sehän ohjaa suuttimiakin maadoittamalla ja mielestäni niin että kaikki aukeavat samaan aikaan, tosin vaikka olisi ohjaus 2 suutinpankilla (kuten megasquirt), niin silloin kävisi 2 pytyllä, jos niissä vika olisi. Ettei olis vika suuttimien johdoissa esim.. löystynyt liitin...jolloin yhden sylinterin suutin ei aukea ollenkaan ja käy kolmella. Itse kun olen näistä suuttimien johtoja irroitellut niin melko hapertuneessa kunnossa ovat olleet, eli liittimet hajoavat jo irrottaessa.

Virranjakajaanhan tuo ECU ei vaikuta muuten kuin antamalla sytkäyksikölle tiedon antaa kipinä. Jos siinä olisi vikaa niin kipinää ei tulisi ollenkaan.

Edit: Tarkistin vielä korjaus-oppaan kytkentäkaaviosta ja yhdellä johdolla/suutinpankilla se ECU suuttimia ohjaa...
« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 17:52:19 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Sessee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
No näin ainakin liikkeessä väittivät silloin et vain ECU:ssa se vika ja että se ei antais kipinää kaikille pytyille.

 Ja joo pittää tarkistaa et antaako se kipinää enää ollenkaa kuhan täs kerkeis, onhan se aika kauan seisonu jo :D Ja tietenki samalla kattoo se polttoaine puoli.

Kummiski tiiän et ilman uutta ECU:a se ei toimi kunnolla, nii tiiättekö mistä sais halvalla? ku mitä ite oon löytäny nii hinta ollu siitä 100e-220e , ja se on kyll aikasuolanen hinta ku toimivan 440 saapi ku lisää pari satasta :D

s73

  • Vieras
Ecu:n  hinnalla voisi jo korjauttaa vanhan pajalla. ???

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
No näin ainakin liikkeessä väittivät silloin et vain ECU:ssa se vika ja että se ei antais kipinää kaikille pytyille.
Tuo olisi mahdollista vain jos olisi suorasytytys, eli oma puola/sylinteri mitä ei näistä löydy yhdestäkään mallista. Näissä se ECU ohjaa vain sytytyspäätettä, joka antaa puolalle singnaalin. Tulpanjohdoissa tai virranjakajassa se vika silloin on jos yhdelle pytylle ei tule kipinää. Ei se ECU ohjaa jokaisen sylinterin kipinää erikseen, vaan sen hoitaa virranjakaja.

Kannattaisi tutkia nuo ensin ennen kuin maksaa 200e uudesta ECU:sta...eli uusia virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpanjohdot...

jos tosiaan 3:lle sylinterille tulee kipinä niin en usko että se ECU olisi rikki...

« Viimeksi muokattu: 21.05.2014, 22:07:46 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Sessee

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
No tattista vaa valistuksesta :D en oo pahemmi kerenny vielä perehtyä tuon tekniikkkaan, nii siks tullee hölömöjä kysymyksiäkkii :D

mut se on varmaa et ecu:ssa on jtn vikaa sillä aukasin sen ite vähä aikaa sitte ja siinä oli selvästi kärähtäny virtapiiri , nii tuskin virta enää siinä kohi kulkee.

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Eipä noi käytetyt ecut paljon mitään maksa: http://www.ebay.ca/itm/Volvo-460-1-7-92-97-engine-ECU-Siemens-BENDIX-S101706101D-459144-/191172164690?

Itse kokeilisin tuolla. Eipä ole iso menetys, jos ei toimi. Jos siellä on tosiaan jotain kärähtänyt, niin ainakin se komponentti pitäisi vaihtaa. Tuohon hintaan ei kuitenkaan paljon kannattane selvitellä viallisen vastuksen arvoja.

 

RallyBaron  Samppasport