Tervehdys! Menossa on hieman työläämpi remontti etupäähän. Itseasiassa tarkoituksena oli vaan vaihtaa jarrulevyt, mutta satulan kiinnikkeen pultit olivat niin tiukassa, että päädyin ottamaan napa-asetelmat kokonaan irti. Aloitin vasemmasta.
Ruuvipenkissä sitten pultit antoivat periksi. Etujarrulevyjä ei ole koskaan vaihdettu ja autolla on rullattu 351 tuhatta ja ikää 16 vuotta. Ei ihme, että olivat ruosteessa.
Jarrukilpi näyttää myös olevan ruosteen runtelema, menee siis vaihtoon ainakin vasen puoli. Sen irroittamiseksi tarvitsee ilmeisesti napaa purkaa jotenkin. Vaihtoon menee myös molemmat alapallonivelet, koska tässä vaiheessa tuo on helppo tehdä eivätkä osat ole kalliita. Samalla kannattaa etutukivarret irroittaa ja tarkistaa ruostetilanne sekä hiekkapuhaltaa/maalata tarvittaessa.
Perimmäinen kysymys kuitenkin on, että vaihdanko/vaihdatanko laakerit? Niissä ei ole yhtään välystä - ei siis niin yhtään. Tuntuu ihan uuden veroiselta kun pyörittää. Molemmat vaihtoehdot voivat olla huonoja:
- Jos jätän vanhat laakerit, niin huonolla tuurilla ensi vuonna jompi kumpi puoli alkaa ujeltaa ja joutuu samaan purkuhommaan.
- Jos vaihdan nyt olevinaan laadukkaat vaikka skf:n laakerit, niin huonolla säkällä nekin on valmistettu Kiinassa, Turkissa tms. halpamaassa ja hajoavat 40-50tkm:n päästä ja siinä vaiheessa huokailen, että alkuperäinen ruotsalainen laakeri olisi ehkä vielä voimissaan.