Carcom Oy  Ateho

Volvo 945 -98 Classic & 945 turbo

  • 12 Vastauksia
  • 7607 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Volvo 945 -98 Classic & 945 turbo
« : 21.12.2015, 00:24:53 »
Kai sitä tämmösen voisi tehdä, kun tuli reilu kuukausi sitten ensimmäinen oma Volvo hankittua.

Useamman kuukauden kestäneen Nettiauton selailun jälkeen löytyi tämä yksilö Siilinjärveltä. Vuosimallia -92, suhteellisen alkuperäisessä kunnossa pieniä laitteluita lukuunottamatta.

Tekniikkana toimii B230FT, laatikkona M46 ja perästä löytyy G80 lukko. Ahdot 0,6 luokkaa, 3" putki yhdellä vaimentimella sekä ilman kattia ja putsari vaihdettu.

Mittarissa oli ostohetkellä 265tkm, kaikki mittarit toimii, kattoverhoilu ei repsota, sisusta täysin ehjä ja muutenkin suhteellisen hyvin pidetty. Historiasta ei sen enempää tietoa muutakuin, että tuotu Sloveniasta 2003 vuonna entisen omistajan ja lappujen mukaan. Löytyy perus mustat puolinahkapenkit, kattoluukku, sähkölasit edestä, webasto, penkinlämmittimet ja ahtopainemittari laitettu.











Jakopää kiristimineen tehty 7tkm sitten ja samalla vaihdettu öljyt + suodatin sekä tulpat. Syksyllä laturi ja ohjaustehostimen hihna uusittu. Ulkonäköä laitettu hieman, Volvoa laskettu lähemmäks maata Lesjön madallusjousilla, pistetty 850:n spoileri ja kirkkaat vilkut. Myös takakontti äänieristetty jonkun edeltävän omistajan toimesta. Täytyy vähän siistimmäksi joskus tehdä, nyt on melkolailla miten sattuu. Kesävanteiksi löytyy Oceanin MK18 hyväkuntoisilla renkailla.

Ainut mainittavan arvoinen vika lienee todella satunnainen sammuilu, bensapumpun rele vaihdettu mutta täysin ei tuosta apua ollut. Tekee kumminkin todella harvoin, niin sen enempää ei ole jaksanut perehtyä. Konepellissä muutama painauma ja kartturin puolella takapilarissa pieni lommo, lienee pajavasarasta tulleen ainakin jäljen mukaan. Lommot konepellistä pitäisi lähiaikoina koittaa painaa suoraksi ja lähiviikkojen aikana tarkoitus maalauttaa kuskinpuolen takakaari uusiksi sekä tuolle pilarin lommolle tehdä jotain, jotta ei käy niin pahasti silmään.

Talven varalle keulilta löytyy Boschin 225 Rallye lisävalot.





Ei kai tällä kertaa enempää kerrottavaa, lisää seuraavalla kerralla kun jotain tapahtuu.  :hello:
« Viimeksi muokattu: 08.09.2020, 14:06:34 kirjoittanut Jessem »

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -92
« Vastaus #1 : 21.12.2015, 01:07:21 »
Lainaus
3" putki ilman vaimentimia

On varmaan melkonen meteli isommissa nopeuksissa?  :D
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -92
« Vastaus #2 : 10.02.2016, 22:50:51 »
Viime kirjoituksesta alkaa olemaan jonkun verran jo aikaa, niin päivitetään välillä tätä.

Leimallakin tämän käytin vuoden vaihteessa, ensimmäisellä kerralla ei leimaa paperiin tullut. Uuden alapallon vaati eteen kuskin puolelle ja putken vuodot parsia, niin toisella kertaa leima tuli paperiin ongelmitta.

Myös kesää odotellessa piti Oceaneita mallata alle. Samalla vaihtui myös uudet öljyt ja suodatin.





Niin ja tosiaan, eihän tässä koko matkalta ollut 3" putkistoa vaikka entinen omistaja niin sanoi. Viime viikolla tuli Motonetistä haettua tarpeita ja maanantaina värkättyä putki aikalailla kokonaan uusiksi. Koko matkalta nyt "kolmetuumaista", akselinylitys 2.5" ja yksi läpivirtaava pönttö. Myös katti jäi odottelemaan tallin nurkkaan seuraavaa katsastusta. Suurimmaksi osaksi liitokset tehty kiristimillä, niin helpottaa melkoisesti irroittamista.

Toinen vaimennin täytyy hakea joku päivä, melkosta melua pitää varsinkin kun reilu 100km tulee päivässä pakollista ajoa.  :D

Nyt noin 11-12tkm omaa ajoa takana tällä, eikä  mitään kummempia vastoinkäymisiä. Viime viikonloppuna tuli myös reipas 600km lenkki heitettyä Helsinkiin ja takaisin. Volvo pelasi moitteitta.  O0



Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -92
« Vastaus #3 : 07.09.2016, 13:38:27 »
Yli puoli vuotta viimeisestä kirjoituksesta tänne, joten voisi olla aika päivittää tänne jotain.

Liki 40tkm yhteistä matkaa tämän kanssa takana ja kaikkea pientä tapahtunut perushuoltojen ohessa.

Keväällä Volvoon tuli hommattua Tonin lastut bensa- ja sytkäpokseihin. Ahdot nostettiin samalla baarin tietämille rajapaineventtiilillä. Suuret kiitokset foorumilaiselle Xuppo tytärkortin kolvauksesta, lastujen asennuksesta sekä tuosta rajapaineventtiilistä.  :)

Kesäkuun alussa tuli myös pieni jarruremontti tehtyä. Eteen oli tarkoitus vaihtaa vain levyt ja palat, mutta oli satulat ja jarrukilvetkin jo sen verta heikossa kunnossa joten etupäähän vaihtui lopulta oikeastaan kaikki jarruhilppeet. Taakse olisi sama homma vielä tulevaisuudessa edessä. Uudet satulat maalasin bilteman keltaisella jarrusatulamaalilla, takaset maalasin jo aiemmin.

Levyt tosin joutui pari viikkoa sitten vaihtamaan uusiin kun Bilteman levyt tuntui jo kieroilta reilun kuukauden käytön jälkeen.

Kuvia vanhoista jarrukilvistä ja levyistä sekä uusista satuloista.







Takapilarin lommon kävi yksi tuttu maalari korjaamassa ja samalla myös kuskinpuolen takakaari sai uutta maalia päällensä, kun alkoi pientä ruostetta olla näkyvissä. Sävy ei mennyt ihan nappiin, aavistuksen liian tumma vaikka mallikappaleen ja värinumeron kanssa maalin hain. Välttää kumminkin käyttöautossa ihan hyvin.





Myös konehuoneen puolelle tuli pieni päivitys, kun ahtimeksi löytyi huollettu Mitsun 18t #7 pakopesällä. Vanha ahdin olikin tässä vielä Garrett joka oli jo aikansa ehtoopuolella, päästi nimittäin öljyä läpi jo ihan urakalla. Downpipe tuli väsättyä myös 3" putkesta uusiksi ja lambda siirtyi tuohon ylös.

Öljylinjat vaativat hieman vääntelyä ja öljynpaluuta piti jatkaa muutamalla sentillä. Nestelinjat teetätettiin uusiksi ja ne istuivat paikalleen pari päivää sitten.

Pientä käyntihäiriötä oli alkuun mutta vika löytyi huohotinputkesta joka oli melkein irrallaan. Se klemmareilla kiinni ja toimi normaalisti. Ahtopaineet maltilliset n. 1.1 - 1.2 baria. Imuputken uusin samalla joka saapui Do88.comista. Vanha oli ottanut osansa jo öljystä ja oli niin "hauras" että tuppasi vetämään kasaan sitä ahdoilla. Välijäähdytin pitää hankkia vielä, toistaiseksi mennään vakiolla. Putsariksi valikoitui Apexin pestävä vaparisuodatin, jonka hankin jo aiemmin foorumin kautta.  :)

Likaisesta konehuoneesta pari kuvaa:





Itse autokaan ei sen puhtaampi ole, pitää viikonlopulla pestä kunnolla ja heittää vahat pintaan. Lisävalot pistin keulalle, pitäisi vielä hakea johtoa ja liittimiä että saa kytkettyä kun illat pimenee ja talvi tulee.





Vakioratin korvaajaksi valikoitui Björk Motorsportilta nahkainen 3-puolainen puolisyvä ralliratti. Keskiön kerkesin jo hommata aiemmin.



Kaikki mainittavan arvoinen taisi olla tässä. Kuvat ovat vähän kehnoja taas, kun suurin osa otettu puhelimella.












Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -95
« Vastaus #4 : 24.05.2018, 08:09:25 »
Voisi olla aika nostaa tätäkin taas.

Alkuperäisen aiheen auto tuli myytyä hieman ennen joulua pois. Ennen myyntiä ja viime kirjoituksen jälkeen autoon tuli touhuttua kaikenlaista, koneeksi vaihtui B230FK, laatikoksi tuli M90 -763 asetelman ja deekun kytkinlevyn kera, välijäähy tuli vaihdettua bilteman malliin. Myös alustaksi vaihtui BC Racing.

Lisätään tähän kohdille vielä pari kuvaa:







Auton myynnin jälkeen alkoi "uuden" auton etsintä ja mieleistä ei tahtonut millään löytyä. Tuli sitten sattumalta löydettyä melko hyvään hintaan suht räpeltämätön -95vm 940, 2.3FK + M90 tekniikalla.

Kuva ostokunnossa:



Alkuun tuli ajettua oikeastaan vaan ja tehtyä perushuoltoa jne, mutta lähes heti oston jälkeen pääsi kansiremontin tekemään tähän. Tosin vikana nesteiden katoamiselle yms oireille taisi olla paisuntasäiliöstä syylärille lähtevässä letkun nipassa. Oli mennyt aivan tukkoon, jonka vuoksi teki melkoista painetta jatkuvasti.



Tarkoituksena oli pitää auto suurinpiirtein vakiona, mutta suunnitelmat pääsi hiukan karkaamaan.





Löytyi netin kautta käytetty WR560 kiinanahdin ja sen kaveriksi tuli ostettua 550cc EV14 suuttimet. Immu tuli muokattua siirtämällä vakio 016 elektroniikka 012 putkeen, kun kiinanimmun kanssa ilmeni melkoisia käyntiongelmia yms. Pakosarjaksi tuli teetettyä eteen-ylös mallinen pulssisarja. Auto säädetty nimimerkki Xuppo toimesta, kiitokset hänelle.  8)

Vanha kuva keskeneräisestä konehuoneesta, kun ei tähän hätään tuoreita kuvia löydy. Tällähetkellä alkais olemaan lähes nipussa, kuvan jälkeen tullut bypass lisättyä ahtoputkeen, huohotinputki rakennettu loppuun, laajakaistalle hitsattu paikka downpipeen sun muuta hipostelua.



Sitten nykykunnosta kuvaa, vanteet vaihtuu jossain vaiheessa varmaankin joihinkin muihin.



Mitään järkeä tuskin oli myydä melkein vastaavilla osilla ollutta autoa ja rakentaa seuraavasta samanlainen, mutta... :D Paljon muutakin tekemistä on tiedossa vielä, hyllyssä odottelis -763 asetelma sekä pottapyörä asennusta kun levyn saa hommattua vielä. Välijäähykin täytyy vaihtaa jossakin kohti bilteman "isoimpaan" malliin, toistaiseksi vielä vakiolla ajettu. Välillä pölläyttelee aikamoisia savupilviä, syynä varmaankin ahdistava öljynpaluu joka rakennettu pariinkin kertaan isommasta putkesta tai sitten ahtimen vaihto jossain vaiheessa edessä taas, vaikkei ahtimessa käsin erikoisempia välyksiä tunnukkaan.  :idiot2:

Tässä oli varmaan riittävästi tällä kertaa, palataan asiaan kunhan tulee jotain tehtyä tälle.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2018, 08:14:37 kirjoittanut Jessem »

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -95
« Vastaus #5 : 16.07.2018, 15:28:15 »
Jotain pientä on tapahtunut taas Volvolle.

Tuon kiinanturbon tilalle tuli ostettua Holsetin HX35 #12 pakopesällä ja sisäisellä hukkaportilla. Alkuun ahdin purettiin osiin ja hukkaportin reikää suurennettiin hiukan. Samalla hukkaportin "läppä" vaihtui hieman isompaan.

Samassa vaiheessa keulalle tuli myös 600x300 välijäähy. Myös öljynpaluu on tehty nyt 20mm putkesta.



Näin auto saatiin melko nopeasti kasaan, mutta paria kilometriä enempää sillä ei päässyt ajamaan. ;D Alkoi käymään kolmella pytyllä ja tekemään painetta jonkun verran, joten purin kannen irti. Myös puristukset oli nelospytyssä melko alhaiset.

Kannentiivisteestä oli ampunut nelosen liekkirenkaan vesikanavaan päin ja muutenkin tiiviste melko kärsineen näköinen nakutuksesta.



Myös bensalla testasin kaatamalla sitä pyttyihin ja nelosesta vajui melko nopeasti bensat alakertaan. Samana iltana parin kaverin avustuksella vielä alakerta irti, jonka purin ja mäntä haljennut renkaiden välistä. Kuvasta ei ihan kokonaan kaikki näy, mutta aika reilun kokoinen pala irtos tuosta renkaiden välistä vielä.



Muuten alakerta näytti onneksi säilyneen ehjänä ja tuon myötä selvis savutusongelmat sun muut.

Lohkon, öljypohjan ja venttiilikopan maalailin jotta olis edes hiukan siistimpi moottori. Myös osia tuli haalittua jonkun verran mm. käytetyt ft-männät, h-profiilit, v-nokkaa yms. Luonnollisesti kaikki laakerit, stefat ja tiivisteet tuli myös. Samassa vaihtui myös -763 sre, deekun levy, painelaakeri ja pottapyörä jotka on useamman kuukauden odotellu jo hyllyssä.







Viime yönä alakerta saatiin nostettua paikoilleen ja tänään vuorossa kannen laittoa paikalleen yms jos sais vaikka käyntikuntoon asti.





Tästä jatketaan seuraavalla kerralla.  8)

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo -95
« Vastaus #6 : 01.12.2018, 17:44:44 »
Pientä päivitystä tänne taas muutaman kuukauden jälkeen.

Volvohan saatiin viime päivityksen jälkeen kasaan ja lh:takin kerkesin jo säädättämään. Pienien taistelujen jälkeen auto alkoi toimimaan jo ihan hyvin ja vetojakin tuntu olevan.


Kokonaisuudessaan auto oli tämän näkönen.





Vajaat 1000km kerkesin sillä ajella ja tällä kertaa antautu kakkospytystä mäntä. Noin pari kuukautta kone odotteli purkua ja männänrenkaiden välistä oli pala pudonnut taas pois. Mitään jälkeä nakutuksesta ei ollut, kannentiiviste yms muut ehjänä. Ilmeisesti sytytysennakko ollut pielessä ja sen takia tuo mäntä hajonnut taas.

Tässä välissä alkoi olemaan tarve autolle, joka mahollisesti kestäis kasassakin. Löytyi vähän sattuman kautta Karstulasta 960 vuosimallia -91. Kävin tätä 940 näyttämässä aiemmin jo vaihdossa tähän 960.





Elikkäs tekniikkana on B230 lohko h-profiileilla, fk:n männät, 16v kansi joka rempattu, säädettävät nokkapyörät yms. Ahtimena vakio Garrett, 668cc dekat, 012 immu yms. Moottoriremontin jälkeen ajettu suurinpiirtein 5tkm ja kokonaisuudessaan mittarissa 175tkm. Tuotu 2016 kesällä Ruotsissa ja siellä suurinosa tehty näistä muutoksista. Kori maalattu 2011 ja faceliftin keula vaihdettu.

Mustalla nahkasisustalla, kattoluukulla, sähkölaseilla ja varustettu. Alustana oli ostaessa Konin iskarit ja laikkajouset.

Reilun kuukauden ajelin ostokunnossa ja sitten alkoi leima lähestymään. Ensimmäisellä yrityksellä ei menny läpi, jäi alustasta sekä päästöistä kiinni. Tuo alusta nyt olikin tiedossa ja lambda-anturi pimeänä jonka vuoksi päästöistä jäi kiinni.

Ennen leimaa alkoi kytkin lipsumaan ja tilalle otin tuosta 940:stä tuon sre -763 asetelman sekä deekun kytkinlevyn.

Tilasin vakiojouset eteen sekä taakse, etujousista pätkäsin kierroksen pois. Samalla vaihtui myös uudet iskarin yläpäät. Lambdan vaihtelin jo aiemmin tähän.

Tähän väliin kuva talvirenkailla, kuvassa madallusjouset vielä kiinni.



Mitään erikoisempia suunnitelmia ei tälle ole, vähän sisustaa tullu korjattua ja perushuoltoja tehty. Saa hoitaa käyttöauton virkaa siihen asti, että 940 on ajossa taas.

940 moottori alkaa olemaan pikkuhiljaa taas kerran kasassa, kampiakselin alapään rattaasta oli kiila poikki joten on oikeastaan ehjää vaille enää. Uusi -763 asetelma täytyy vielä hommata, sen kaveriksi tulee mahollisesti 4-lapanen sintterilevy jonka aijemmin hommasin jo. Täytyy tämä 940 käyttää myöskin leimalla ja muutoskatsastamassa, kunhan sen vain saa ajoon.

Enempää juttua ei taida tällä kertaa enää olla, joten palataan taas seuraavalla kertaa.



Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo & 960 16V Turbo
« Vastaus #7 : 11.07.2019, 01:12:57 »
Taas hetki vierähtänyt edellisestä päivityksestä.

960 myin joulun aikoihin pois ja sen tilalle tuli hankittua 940 classic. Tämä auto hoiti käyttö- sekä talviauton virkaa moitteetta, kovalla käytöllä se oli ja kaiken kesti. Tekniikaltaan oli täysin vakio.



Kauaa ei tämäkään pysynyt vaan vaihtui maaliskuun aikoihin - 93vm 940 sedaniin välirahalla. Tässä tekniikkana toimi hiukan piristelty B230FT. Tämäkin tuli pari kuukautta sitten myytyä kaverille.



Näihin samoihin aikoihin sinisen Volvon moottori saatiin kasaan ja taas nostettua paikoilleen. Auto kävi penkissä ja sieltä irtosi 256hp ja 352nm. Ahtopainetta oli 0.5 bar ja toiminta oli todella heikkoa, kävi melko rikkaalla ynnä muuta pientä käyntihäiriötä. Tyytyminen oli tähän tällä kertaa.

Autolla ei tullut juuri muuten ajeltua, kävin ainoastaan muutosleimaamassa tekniikan ja tätä ennen olin kerennyt tämänkin laittaa myyntiin. Volvo meni kaupaksi parissa päivässä, ensimmäiset autokaupat joista jäi hieman voitollekkin vaikka tarkoitus ei ollut tätäkään hävittää ikinä pois. Hieno ja opettavainen kokemus oli kyllä tämän auton kanssa, sillä tätä rempattiin reilusti enemmän mitä ajettiin.

Tässä vaiheessa suunnittelin jo välillä merkin vaihtoakin ja ajattelin, että eiköhän nämä ole jo hetkeksi aikaa nähty. Toisin kävi tälläkin kertaa, Pukkilasta löytyi sattumalta mielenkiintoinen 940 - 94vm ja samantien sitä lähdin katsomaan ja kaupat siitä syntyi.

Tekniikkana B230fk lohko, joka hoonattu, rengastettu ja kasattu uusin laakerein sekä muuten uusilla osilla. Kantena 530 joka siistitty ja venttiilityöt tehty. Laatikkona M90 4-lapasen jousitetun sintterin kanssa.

Volvoa piristetty Mitsun 19t ahtimella, 465cc vihreillä ärrän suuttimilla, keulassa järeä alumiinicooleri ynnä muuta pientä.

Varusteiltaan tämän kanssa on säästelty, tästä ei löydy edes abs-jarruja ja muutenkin penkinlämmittimet taitaa olla ainoa hienous tässä.

Auto näytti ostokunnossa tältä.



Seuraavana päivänä piti hieman tehdä muutoksia ja Volvoon vaihtui 16" alut jotka jäi tuosta viininpunaisesta 940 ylimääräiseksi. Myöskin jousia katkaisin kierroksen molemmista päistä.





Volvolla ajettu ihan normiajoa ja hiukan tullut myös leikittyäkin.



Taka-akselin tuenta hajosi, downpipe halkesi pariin kertaan ja takarenkaita mennyt useampi pari. Kaikki kuitenkin korjattu ja auto toiminut hyvin jo reilun 10tkm ajan.

Sisustaan hommasin pientä piristystä, kun sinne löytyi 960 kokomustat nahkapenkit.





Vanteiksi löytyi foorumin kautta Super Dtm:mät 8,5x17",  jotka saapui eilen perille.



Mitään erikoisempia suunnitelmia tämän kanssa ei ole vielä syntynyt, aika näyttää mitä tämän kanssa innostaa tehdä.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2019, 22:55:52 kirjoittanut Jessem »

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: Volvo 940 2.3 Turbo & 960 16V Turbo
« Vastaus #8 : 11.07.2019, 12:15:47 »

Tässä vaiheessa suunnittelin jo välillä merkin vaihtoakin ja ajattelin, että eiköhän nämä ole jo hetkeksi aikaa nähty. Toisin kävi tälläkin kertaa, Pulkkilasta löytyi sattumalta mielenkiintoinen 940 - 94vm ja samantien sitä lähdin katsomaan ja kaupat siitä syntyi.

Tekniikkana B230fk lohko, joka hoonattu, rengastettu ja kasattu uusin laakerein sekä muuten uusilla osilla. Kantena 530 joka siistitty ja venttiilityöt tehty. Laatikkona M90 4-lapasen jousitetun sintterin kanssa.

Volvoa piristetty Mitsun 19t ahtimella, 465cc vihreillä ärrän suuttimilla, keulassa järeä alumiinicooleri ynnä muuta pientä.

Varusteiltaan tämän kanssa on säästelty, tästä ei löydy edes abs-jarruja ja muutenkin penkinlämmittimet taitaa olla ainoa hienous tässä.

Auto näytti ostokunnossa tältä.



Seuraavana päivänä piti hieman tehdä muutoksia ja Volvoon vaihtui 16" alut jotka jäi tuosta viininpunaisesta 940 ylimääräiseksi. Myöskin jousia katkaisin kierroksen molemmista päistä.





Volvolla ajettu ihan normiajoa ja hiukan tullut myös leikittyäkin.



Taka-akselin tuenta hajosi, downpipe halkesi pariin kertaan ja takarenkaita mennyt useampi pari. Kaikki kuitenkin korjattu ja auto toiminut hyvin jo reilun 10tkm ajan.

Sisustaan hommasin pientä piristystä, kun sinne löytyi 960 kokomustat nahkapenkit.





Vanteiksi löytyi foorumin kautta Super Dtm:mät 8,5x17",  jotka saapui eilen perille.



Mitään erikoisempia suunnitelmia tämän kanssa ei ole vielä syntynyt, aika näyttää mitä tämän kanssa innostaa tehdä.

Tämäkin auto löytyy näköjään täältä, hieno Ruotsin Ferrari.  O0
P.s. Eihän sitä merkkiä voi vaihtaa, kerran kun ostaa Volvon ostaa toisen ja ehkä vielä kymmenen lisää.
Joskus ehkä vielä käytössä: 945 Turbo B230FK+M90 1996

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 2.3 Turbo
« Vastaus #9 : 25.11.2019, 01:49:33 »
Nostetaan tätä ylös pienen tauon jälkeen.

Loppukesän ja syksyn aikana ei juuri isompia ongelmia ollut, Volvo toimi hienosti.

Taakse vaihdoin korkeammat jouset ja iskarit, kun tuli kesällä laikattua noista vanhoista kokeilumielessä vielä kierros pois. Myös kardaanin tukikumin ja laakerin uusin tässä samassa.



Syksyn aikana tuli myös Sparcon kuppipenkki laitettua kuskille, kun tuo 960 sähköpenkki pimeni ilmeisesti sähkömoottorin tms osalta.



Isoin ongelma syksyn aikaan oli kolmospytyn pakoventtiilin venttiilijousen retainerin halkeaminen. Kiilat pääsi myös karkuun, mutta onneksi muulta vahingolta vältyttiin ja kaikki muu säilyi ehjänä. "Uudet" osat vanhasta varalla olleesta 530 ja Volvo rokkasi taas.

url=https://ibb.co/p1CtWfT][/url]

Talvivanteiksi hommasin 16" Brockin B1, leveyttä 7,5 edessä ja takana 9".



Reilu viikko sitten lauantaina tämä vaihtui melko kohtuulliseen summaan rahaa.

Tilalle kävin ostamassa pari päivää tämän jälkeen melkein vastaavan 945 turbofarkun Heinolasta, jotta olisi talveksi jotain pientä näprättävää ja toki hyvähän tällä on talvi ajella.

Tekniikkana on vakio B230FT jollain 19t vastavalla ahtimella, T4 suuttimet, Bmw:n 5v ZF ja perästä löytyy Torsenin 588.

Koriltaan löytyy sanomista enemmän mitä esim tuosta punaisesta, mutta yleisilmeeltään ihan menevä laite. Sisustana ilmeisesti melko harvinainen sininen puolinahka.

Käsijarrun kiristelin ja muutenkin pieniä siistimisiä tein.

Talveksi suunnitteilla on päivittää immu ainakin 012, kun syystä tai toisesta vakio 016 paikallaan. Myös välijäähdytin vaihtuu varmaan perus 600x300 Bilteman versioon ja suuttimet mahdollisesti R-Volvon vihreisiin suuttimiin.

Loppuun yksi kuva tästä.


« Viimeksi muokattu: 25.11.2019, 01:51:11 kirjoittanut Jessem »

Poissa Jessem

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 2.3 Turbo
« Vastaus #10 : 08.09.2020, 14:01:27 »
Paria kuukautta vaille vuosi, kun edellisen kerran tätä on päivittänyt, niin tehdään se nyt.

Harmaan 945 tosiaan myin joskus tammikuun alussa, kun kerkesin hommata talviautoksi Mersun jolla tuli sitten kevääseen ajeltua. Keväällä oli hetken aikaa e36 coupe, mutta se ei tuntunut "omalta" ja päätin, että on se vielä yksi 940 hankittava.

Sattumalta kun bemarin lykkäsin myyntiin, niin samoihin aikoihin Karstulaan ilmestyi vähän elämää nähnyt - 98vm classic 945, jossa kumminkin tekniikka oli ihan kohtuullinen, jota lähdin sitten katsomaan ja vaihtokaupat syntyi.
Tässä kuva liki siinä kunnossa, kun se pihaan tuli. Jousia taitaa olla tässä jo hieman laikattu ostokunnosta poiketen.



Moottorina oli vasta rakennettu B230, Wisecon  96.5mm takomännät ja h-profiilit sisällä. Samalla laakeroitu uusiksi. Ahtimena oli kiinan wr560, kl-racingin pakosarja jota oli parsittu vähän joka kohdasta ja suuttimina 668cc dekat. Imusarjana vinokoneen vakio, johon hitsattu 76mm kaasuläppä. Myös välijäähy oli vaihdettu ja muuta pientä hipostelua. Laatikkona M90, sre 763 sintterilevyllä sekä 1031 akseli.

Koriltaan tässä oli ja on edelleen pieniä lommoja ja painaumia, joista konepelti varsinkin hirvein, mutta niitä on tässä pikkuhiljaa siistitty ja jos tämä talven yli pysyy niin tarkoitus korjata nuo ja tarpeen mukaan maalauttaa, jotta saa siistimmän korista. Myös sisustassa oli pieniä osapuutteita esim kontin verhoilu yms, mutta ne löytyi purkuautona olleesta ykköskorin 960:stä.

Reilun viikon kerkesin nauttia elämästä Volvon kanssa ja ahdin antautui ensimmäisenä. Tilalle tuli KKD:ltä uusi Holsetin Hx35 full race ahdin #14 pakopesällä.

Sen jälkeen auto toimi ihan kohtalaisesti pari viikkoa taas eteenpäin, kunnes auton alla ollut 1031 hajosi ihan normiajossa. Tilalle vaihtui ylimääräisenä ollut 1041, jota oli toki sitten hiukan testattava.

Takapäästä räjähti sitten aikalailla kaikki, pitkittäiset tukitangot katkesivat, perän "tukikehto" vääntyi aivan käyttökelvottomaksi ja kardaanin takimmainen ristikko räjähti.

Tässä vaiheessa osat haalittiin tuosta purkuautosta ja vahvistin tuon tukikehdon sekä nuo tukitangot vaihdoin ehjiin.



Kardaanin etupätkän liuku oli ottanut ilmeisesti osumaa, tuossa edellisessä rytkeessä, mutta siihen laitettiin käytetty takapätkä hieman nihkeästi paikalleen ja hetken mietittyä ajateltiin, jotta kyllä se siitä ajossa herkistyy. Noh, ei herkistynyt. Jumissa oleva kardaani veti perän pinionin mennessään ja aiheutti taas vähän remonttia.

Tässä vaiheessa alkoi jo tympimään jatkuva perän kanssa jumppaaminen ja hommasin - 95 940 turbon käyttöautoksi, että pääsee töissä kulkemaan ja korjamaan tuon vihreän ajan kanssa. Tästä lisää myöhemmin.

Uusi akseli sekä kardaani löytyi Jyväskylästä, ne asentui autoon puhalluksen ja maalauksen jälkeen. Tältä osin auto toimi hyvin ja virheistä opittiin taas.  :D

Lopulta lahosi vielä tuo kl-racingin pakosarja, jota ei enää kannattanut parsia kasaan. Hommasin tilalle käyttäjän 401 tekemän pulssisarjan, johon hitsasin ulkoiselle hukkaportille putken. Hukkaporttina Turbosmartin 40mm compgate. Pakosarjan maalasin vielä ennen paikalleen laittoa Vht:n kuumankestolla.



Auto alkaa olemaan aika pitkälti nykykunnossa mitä se tällä hetkellä on. Kesän aikaan autossa oli paria eri vannetta alla ja muutenkin hipostelin vähän siistimmäksi tuota ulkopuolta. Laitoin myös MKM Motorsportin teräksisen vaihdekepin vakion M90 kepin tilalle. Myöskin öljyt vaihdoin joka paikkaan ja uusin läjän kuluvia osia.





Konehuoneesta ei näköjään ollut ihan tuoretta kuvaa, joten laitetaan yksi ennen pakosarjan ja muiden pikku osien vaihtoa. Pakosarjan vaihdossa vaihtui myös öljyn tulo- ja paluuputket  hiukan järkevämpiin, pakoputkea muokkasin hiukan ja käärin siihen mustan lämpökääreen sekä tein screamerin auton alle.



Valitettavan vähän tullut otettua kuvia eri vaiheista ja kaikkea melko huono muistaa mitä tehnyt, mutta täytyy yrittää seuraavalla kerralla paremmin.

Tulevaisuuden suunnitelmissa alustaa päivittää säädettävään ja hommata uretaanipuslat ainakin eteen, talvella korjata elämää nähny ulkopuoli jne. Haaveissa myös hommata moottorinohjaus, jos sen tähän sais aikaseks jo hommattua. Aikaa rajoittaa hieman työt ja muut, mutta täytyy laittaa sen mukaan ja rauhassa tätä.

Loppuun vielä pieni teksti tuosta toisesta 945, jonka heinäkuussa ostin.

B230FK, M90 ja avoin 1031 akseli. Koriltaan hyvin pidetty ja moottoristakaan ei moitteen sanaa löydy. Kilometrejä niellyt jo kohtuulliset 516tkm, joista nyt noin 5tkm itellä. Vaihdettu Mitsun 16t ahdin, 465cc suuttimet ja 012 immu.

Oceanit on tässä lainassa tuosta vihreästä. Jousia laikkasin hiukan tästäkin ja kytkinrempan tein oston jälkeen, sinne tuli Sre 763 asetelma, pottapyörä ja deekun levy.







Tällä tarkoitus ajaa perusajotja ja muut, kun tämä on siihen käypänen auto ja toiminut hyvin.

Tästä tuli näköjään melkonen pitkä teksti, ehkä hiukan useammin pitäs päivittää.  :D Myös siirto projektipäiväkirjojen puolelle voisi olla ihan aiheellista, jos se on mahdollista.

E: Kiitoksia siirrosta tänne puolelle.  :)
« Viimeksi muokattu: 08.09.2020, 14:24:32 kirjoittanut Jessem »

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Volvo 945 -98 Classic & 945 turbo
« Vastaus #11 : 08.09.2020, 14:18:45 »
Ainakin 900-sarja aloittajan juttu selkeästi, useampi ollut  :)
a car you can believe in

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Volvo 945 2.3 Turbo
« Vastaus #12 : 08.09.2020, 14:21:31 »
Myös siirto projektipäiväkirjojen puolelle voisi olla ihan aiheellista, jos se on mahdollista.
On mahdollista, anna tulla vaan juttua ja kuvia  ;)
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Ateho  Elekma