Autodiagnoosi  Carcom Oy

S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"

  • 15 Vastauksia
  • 5997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« : 06.11.2018, 12:00:15 »
Elikkäs vanha sotaratsu v40 oli aika jättää taakse seitsemän vuoden ja 130tkm yhteisen elon jälkeen. Työmatka pidentyi ja työpäivät lisääntyi, eikä 3" putki kahdella huonolla valmentajalla ole paras mahdollinen vaihtoehto moottoritielle.

Etsinnässä oli alkujaan E61 korinen 530-535d bmw, mutta läheltä löytyi sopivilla kilometreillä ja hyvillä varusteilla oleva kakkoskoppainen S80 vuosimallia 2009.

Auto alkujaan on ollut muistaakseni Siemens omistuksessa ja siellä jonkun henkilön käytössä. Ostettaessa mittarissa karvan yli 195tkm ja rekisteriin merkittyjä omistajia vain yksi. Lähdin ihan koeajo mielessä katsomaan ja piru se tarttui matkaan samalla reissulla.

Varustetasoa en tiedä, kun en pahemmin ole paneutunut uudempiin koreihin, mutta seuraavanlaisia löytyy.

*Valkoinen täysnahka, 4penkinlämmitintä ja kuski sähköllä + muistilla
*Adaptiivinen vakkari jarrutoiminnolla
*Blis, kaistavahti ja parkkitutkat molemmissa päissä
*Keyless start, Webasto kaukosäätimellä ja kellolla
*Ilmastointi ja joku ilmanlaadun tarkkailu hommeli ;D
*Irroitettava koukku
*Musiikkilaitteet tuntuisi soivan hyvin, ovissa kaiuttimet ja diskantit peilikolmioissa
Moottorina D5 205hv malli ja automaattilaatikolla.







Joitain haaveita auton suhteen on.
*Lisää voimaa ohjelman muodossa
*Bluetooth puuttuu, mutta ruotsista palikalla pitäisi onnistua
*Kesäksi vanteet vaihtoon
*Pieni madallus
*Nahkasisustan pesu kunnolla

Eilen sain auton takaisin myllyttäjältä, autoon tehtiin 2-steppinä hiontaa ja päälle korrek 4k nanoseal pinnoite.

Naarmuja oli kuulemma suht syviä ja paljon, mutta omaan silmään kiilto vaikutti hyvältä ja helppohoitoisuus lähinnä tarkoituksena talven varalle. Samalla kiillotettiin kaikki lasit ja päälle pinnoite. Nyt on mukava ajella!  8)






Kilometrejä kertyy tukevaa tahtia, kun kahdessa kuukaudessa on tarttunut melkein 6tkm, kun verrokkina ollut noin 15tkm vuoteen ajoa entisellä.

Ostaessa täys bilian huoltohistoria, mutta kaupan yhteydessä huollettiin muualla.

Laatikkoon vaihdettu kaksi kertaa öljyt, joten se pitäisi myös olla ok.

Seuraava "isompi" huolto pitäisi ilmeisesti olla 240tkm kohdalla, kun hihna pitää vaihdella. Muuten toiveissa on huolettomia kilometrejä!  S*
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 12:31:51 kirjoittanut Eempex »
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #1 : 06.11.2018, 15:05:09 »
Onnittelut uudesta autosta ja tervetuloa S80 harrastajien joukkoon  :)

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #2 : 06.11.2018, 16:36:07 »
Onnea S.lle. Sama väri kun ex S80, vaalea kun on niin kestää hyvin extra kromia. Itse liimailin FL versioon kuuluvat kylki&takapuskuri&valolistat. Lisäksi B pilareihin, etusäleikköihin diy kalvoa. Mielestäni nousi kohti ministeriluokkaa  ;)
Valkoinen nahka? Pistä vielä interiöörikuvaa jos mahdollista
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 16:37:38 kirjoittanut JanMac »
S80 Executive D5 AWD

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #3 : 06.11.2018, 17:56:39 »
Onnittelut, hyvillä varusteillahan tuo tuntuu olevan  O0 Olisit jättänyt v40:n ratarassiksi?
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #4 : 06.11.2018, 22:12:50 »
Onnittelut, hyvillä varusteillahan tuo tuntuu olevan  O0 Olisit jättänyt v40:n ratarassiksi?
Oli sen verran rungoltaan jo ruosteessa, että olisi tarvinnut käydä kokonaan läpi. Ideana kyllä houkutti jättää se itselle, kun siihen tuli rahaa aikoinaan työnnettyä aika paljon. Katsellaan nyt käyttöauto linjalla tämän kanssa, jos sen ratarassin vielä joskus saisi pihaan kiikutettua!  ;D

Lisäilen sisustasta kuvia, kun saan mettästys varusteet kaikkineen raijattua autosta pois. Jonkin verran sisätiloissa haisi ostaessa rööki, mutta "nahanhoito pyyhkeillä" pahimmat liat sai pois, sekä sisustan hajua paremmaksi.  :)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #5 : 30.11.2018, 09:30:56 »
Jaahas, nyt on sitten ensimmäinen "vastoinkäyminen" koettu tämän kanssa. Alkuviikosta ilmoitti toisen kerran "moottorijärjestelmä vaatii huollon" ja siitä soittoa myyjäliikkeeseen.

Eiliselle saatiin aika diagnoosiin ja viaksi oli todettu imuilman lämpöanturi. Sijaitsi MAF kotelossa, joten koko MAF meni vaihtoon. Myyjä maksoi mukisematta 50% loppusummasta ja itselle päätyi maksettavaa 150.80€, joten olen ainakin todella tyytyväinen myyjän toimintaan.  :)

Toivottavasti vika tosiaan hoitui sillä, täällä oli P00BD koodille muitakin vikapaikkoja havaittu, esimerkiksi egr. Se olisikin sitten kalliimpi paukku, joten täytyy yrittää ohjelmoida se ennemmin tai myöhemmin pois. ::)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #6 : 17.12.2018, 19:12:46 »
No eipä se koodien tarina siihen päättynyt. Viikko pari korjauksen jälkeen ilmestyi työmatkalla koodia uusiksi ja jouduin sen matkalla nollaamaan, että pääsee verkkaisesti liikkumaan. Sen jälkeen auto kävi huollossa, eikä koodia poiston takia löytynyt. Viimeksi perjantaina koodi palasi ja soittelin myyjän kanssa asiasta ja tänään tehtiin suoraa toimenpiteitä.

Aamulla auto meni Levorannan viereiseen RS huoltoon jossa ensimmäisenä otettiin koodit päivän aikana ulos. Auto ilmoitti tällä kertaa samalla koodilla imusarjan paine anturista, joka vaihdettiin täysin liikkeen piikkiin.

Ilmeisesti ilmoittelee alkavasta egr tukkeutumisesta, joten pitää seurailla mitä asian kanssa tehdään. Ohjelmalla se saadaan hoidettua, mutta katsotaan.

Heidän kauttaan oli sijaisautona V60 D5 -14 veloituksetta. Pirteän oloinen peli, mutta sisätiloissa selkeästi häviää isoveljelle. Moottoritiellä ei sillä ollut ihan yhtä "kotonaan"  ;D
Hieno peli kuitenkin ja vaihteisto ainakin eroaa sport ominaisuudellaan omasta. Perä oli myös huomattavasti kevyempi, koska samoissa kaarrenopeuksissa kun omalla, se pyrki jo hieman tulemaan sivulle.  ::)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #7 : 13.07.2019, 10:15:15 »
Jaahas, pitkä aika ilman päivitystä topiciin, muttei ilman tapahtumia...

Talvella sama koodirumba jatkui ja autoon vaihdettiin vielä ahtopaineanturi liikkeen kanssa yhteistyössä, jonka jälkeen ei ole ilmoitellut mitään.

Auto kävi volvotdi:n hoivassa koodirumban yhteydessä, jolloin egr otettiin  pois käytöstä ja lisäiltiin tehoa. Akku vaihtui samalla Exiden tuttuun ja turvalliseen AGM akkuun, niin ei Webasto enää herjaillut. Kiitos siitä hänelle!

Kilometrejä autoon kertyy suhteellisen tiuhaan ja kesäkuun lopussa 220tkm tultua täyteen ei vielä kilometrit indikoineet hihnojen vaihtoa, mutta 5v kylmissä maissa tuli täyteen. Auto tästä ilmoitti mukavasti ja katkaisi kotoa lähdettyä toisen apulaitehihnan. Sai vahvasti koputtaa puuta, ettei hihna mennyt jakohihnan väliin. Kiireellä seuraavana päivänä uusi hihna autoon, että pääsee töissä kulkemaan ja varailemaan aikaa huoltoon.

Autojerryn kautta kilpailutin määräaikaishuollon + jakopään + tomaatin öljynvaihdon ja samaan syssyyn otin myös ilmastoinnilla huollon, eli tehtiin kaikki kerralla. Koko huville kertyi hintaa 1187.13€.

Autolla on tehty muutamia pidempiä reissuja ja edellisellä Turun reissulla auto oli parkissa pellolla, neljä miestä kyydissä ja pois lähdettäessä pohja raapaisi maahan. No sille tielle jäi polttoaineputkia suojaava muovi, eli jos jollain on 30716236 numerolla priimaa muovia kiinnikkeineen, niin saa tarjota.

Xenonit pitäisi vaihdella, kun repsikan puoli hohkaa violettia ja auto ilmoittaa tästä iloisesti. Ajattelin kokeilla tilata Saksasta Lichtex.de sivustolta osramit, kun hinta vastaa parille samaa, kun suomessa yksi. Katsotaan uppoaako kädet p*skaan vai saako sieltä oikeasti aitoja polttimoita. Monella foorumilla on hyviä kokemuksia ollut tästä, joten kokeillaan itsekin.

Seuraavana listalla onkin jonkin sortin audiopäivitys. Ovet ja kontti kokee vaimennuksen, kun olen kesälomalla, mutta kaiutin ja mahdollinen vahvistimen päivitys vaivaa mieltä. Autossa on ovissa neljä kaiutinta + peilikolmioissa diskantit, CD soitin ja aux paikka. Löytyykö kyseisestä optiosta valmiiksi vahvistin tai onko semmonen mahdollista asentaa Volvon valikoimasta?

Focalin impulse käväisi mielessä, niin saisi ovikaiuttimille vähän enemmän ääntä, samalla päivittää erillissarja etuoviin, mutta joku plug and play vaihtoehto kävisi vahvistimen osalta paremmin kun hyvin.

Jos jollain olisi vinkkiä heittää alkuperäisvaihtoehdoista, niin otan mielelläni vastaan!  :)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa vainols

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #8 : 13.07.2019, 19:40:23 »
Tuota lichtexiä voin suositella, ite sieltä parit ballastit tilannu ja viimesimpänä osramin cbi:t, nuo polttimot ainakin vaikutti ihan aidoilta ja hyvin pelanneet.
Mercedes Benz E 220cdi -14, ex Mercedes Benz S350 Lang -06, ex Mercedes Benz S500L -02, ex Mercedes Benz E 320 CDI -05, ex V70R AWD Laser Blå -00, ex Volvo XC70 D5 AWD -05, ex S80 2.5T -04, ex S80 TDI -00, ex V70XC 2.5T -99, ex V70 2.5T -98, ex 940 2.3T -96

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #9 : 17.08.2019, 09:57:17 »
Polttimot tosiaan tilailin sitä kautta ja on ihan ehtaa tavaraa. Hieman parani jopa valoteho noilla  :)

Ensi viikolla alkaa kesäloma ja tarkoitus tosiaan hieman vaimennella ja vaihtaa eteen erillissarja, kaikki kilkkeet alkaa olemaan kerätty ja vaatii ainoastaan aikaa.

Samalla täytyy tutkia oikeaa takaiskunvaimentimen yläpäätä, kun pitää kostealla ärsyttävää kitinää ja myös hiekkatietä ajaessa, voi olla että 225tkm ajettu yläpää on vaan olemaan ehtoopuolella...  ::)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Maatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #10 : 17.08.2019, 10:18:22 »
Tuo kitinä juurikin mainituissa olosuhteissa ja kilometreillä on aika vahva merkki rikkoontuneesta takatukivarren etummaisesta puslasta. Kannattaa se tarkistaa ensimmäiseksi.
V70 2.4d Summum aut. -08
V50 1.8 Kinetic -06

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #11 : 17.08.2019, 13:53:00 »
Tuo kitinä juurikin mainituissa olosuhteissa ja kilometreillä on aika vahva merkki rikkoontuneesta takatukivarren etummaisesta puslasta. Kannattaa se tarkistaa ensimmäiseksi.
Kiitos vinkistä, pitää se laittaa syyniin! Kantautuu ääni ilkeästi koria myöden takapenkin kohdalta, niin itse alustavasti epäillyt yläpäätä, mutta auto on vielä vieras, niin kaikki on mahdollista!   ;D
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #12 : 25.04.2020, 18:21:52 »
Long time no see...

Pitkään mennyt taas päivittämättä. Autolla pääasiassa pelkästään ajettu. Tällä hetkellä mittariin pyörähti 240tkm. Syksyllä vauhti vähän hidastui, kun itse kärsin välilevyn pullistumasta, joka sitten leikattiinkin samaan syksyyn. Nyt on ukko taas "ehjä" ja aikaa keskittyä enemmän autoon.

Bliss vähän herjailee ja varmaankin lämmityselementti siellä on mykkä repsikan puolella. Pitäisi jaksaa nypätä ovipahvi irti ja tarkistaa, ettei mikään liitin ole sieltä ainakaan jäänyt irti. Toki ne on kertonut rajoitetusta toiminnasta jo pidemmän aikaa, joten eiköhän siellä jotain vikaakin ole.

Lokakuussa velipoika vaihtoi taakse kyb iskarit, kun edelliset todettiin kuolleeksi talvirenkaita vaihtaessa. Eipä lähtenyt auton nitinät vielä sillai, kuten Maatti tuossa ylhäällä epäilikin. Auto meni pajalle ja takatukivarsien etupuslat oli täysin Moro. Ne vaihdeltiin ja nitinät hävisi. Uusien iskarien myötä tuntuu, että auto "pohjaa" perästä pienimmissäkin töyssyissä, aluksi epäilin, että vetokoukku pomppii kontissa, mutta ei oo osoittautunut syyks. Täytyy hieman tutkia, että antautuiko ne uudet iskarit jo, vai mikä risoo... Tietenkin pieni madallus myös painaa takaraivossa  ::)

Talvirenkaiksi vaihdettiin jo itselle usealta vuodelta tutut Hankookin ipike nastat, olen tykännyt niin V40 ja tässä niistä. Itse tulee ajettua myös pikkuteitä aika paljon, joten nastat on ehdoton vaihtoehto itselle.

Rekisterikilven valot pitäisi päivittää, oliko niihin olemassa joku varaosanumero volvolle järkevään hintaan, vai kannattaako tilata esim slamitilta?

Takaoven kaiuttimet pitäisi päivittää ja samalla käyttää kaikki ovet auki ja eristää kunnolla. Jäi homma viime syksynä hieman puolitiehen, kun selkä porsi kesälomalla. Kellään takaoviin mitään vinkkejä, onko siellä mahdollisesti koaksiaalit, vai minkälaiset elementit?  :idiot2:

Vapaapäivän kunniaksi pesin auton vähän paremmin ja levittelin polymatrixit pintaan. Keväällä otin boss gloss kortin ja auto tulee ajettua linjaston läpi about kerta viikkoon. Itse asioin Tampereen Hatanpäällä, missä niillä pitäisi olla uusimmat laitteet. Myllytellään sitten taas pinta kuntoon, kun semmonen kiinnostaa 

Webasto pitäisi myös uusia ja tulee varmaan tapahtumaan ens kuussa, kun lomarahat saavuttaa oman tilin. Töissä alkoi lomautukset maaliskuun lopussa ja itselle lykättiin osa-aikainen lomautus pienemmillä tunneilla, onneksi on pienet kulut noin muuten, niin selviytyy.

Tämmöstä tällä kertaa  ;D
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #13 : 05.05.2020, 15:50:57 »
Jaahas, aurinko on lisännyt motivaatiota ja lomautuspäivät sallii ajankäyttöä.

Lauantaina kipasin foorumilaiselta ehjemmät umpiot, kiitos näistä Wh! Sunnuntaina nappasin motonetistä autoglym kiillotuspaketin ja surruttelin umpiot parempaan kuntoon. Sisäpuolelle jäi vähän harmaantumaa, mutta ovat molemmat ehjät, mitä edelliset eivät olleet. Toistaiseksi ajotietokone herjaa "ajovalovika vaatii huollon" mutta ei vika kovin suuri voi olla. Kaikki valot palaa, mutta korkeusmoottorin toimintaa en oo vielä tarkastanut.





Ekassa kuvassa alkuperäinen lähtötilanne vielä kiinni autossa ja toisessa kiillotettu umpio kiinni. Ei virheetöntä, mutta selkeä parannus.


Eilen sain motivaatiota avata ovet vielä kertaalleen ja etuoviin sujahtikin mukavasti kaksi kerrosta vaimennusmattoa ja takaoviin kerros. Eteen STP Black silver mattoa pohjalle ja päälle biplast mattoa.

Taakse sitten hieman paksumpi kerros silveriä ja oven alaosaan biplast mattoa, kun se alkoi käydä vähiin  :D.  Kaiuttimen taakse liimasin takaoviin myös roadkill maton kauluksen, mutta etukaulus ja taaempi vastinmatto ei sopinut tukipalkin takia paikalleen, niin jätin laittamatta.

Huomasi ainakin musiikkia soittaessa, että ei takaovet enää särise ulos, joten eiköhän ajometelikin vähentynyt aina paljon!  :D









Elementit takaoviin on nyt helppo tulevaisuudessa vaihtaa, kun tietää minkälaiset paikat siellä on, mutta parannut tuokin oli nykyiseen. Lopu perin aika helppo ottaa tuo "pahvi" sen verran irti, että pääsee vaimentamaan. Nyt on myös etuovissa lukkonupit paikallaan kun ne syyskuussa putosi pois paikaltaan!  ;D

Ainoa hieman ihmetystä vaatinut oli kuskin ikkuna, kun ei meinannut mennä paikalleen, mutta toinen pää oli kiinnikkeestä irti ja väänsi ikkunaa vinoon. Vähän huonosti näkee niistä luukuista, mutta toiset ovet menikin aina rutiinilla jo.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2020, 16:39:25 kirjoittanut Eempex »
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 D5 09 "sotaratsu 2.0"
« Vastaus #14 : 20.02.2021, 13:01:42 »
Taas on menty pitkään ilman päivityksiä. Eikä siinä mitään, kun auto on toiminut kuten oletetaan. Valot vaihdoin katsurille vanhoihin, kun uudet herjas korkeudensäätömoottoreita. Täytyy keväällä varmaankin katsoa, josko saisi paremmat takaisin vielä, jos vaihtaa umpion sisäisen johtosarjan käytössä olevista valoista.

Webasto on ollut rikki jo puolitoista vuotta, joten työpaikan vaihdoksen johdosta lopputili jätti rahaa sivuun, niin ostin Nivalasta evon ja lättäsin kiinni. Ei se toki ilman ongelmia mennyt, kun vesiletkujen pikaliittimet korkkas molemmat irroittaessa, onneksi KL varaosat tarjos lauantaina uudet hyllystä ja sain kasaan. Ekalla kasauksella jäi toinen vesiletku vuotamaan, joten muutamaan kertaan kun purki ja kasasi, alkoi homma näyttään paremmalta.  Pakoputken haitariputken korvasin samalla ja auto kävi Sun Huolto nimisessä lafkassa, missä ohjelma ajettiin sisään. Kaikki pelaa muuten hienosti, paitsi kaukosäädin. T91 ei yhdistä webaan, vaikka on irroitettu sulaketta ja koitettu liittää uusiksi useaan kertaan. Toistaiseksi oon pärjännyt kellolla, mutta pitää selvittää syy tai ostaa teleohjaus. Voiko kaukkarin toimimattomuus johtua webaston ohjelmaversiosta? Nivalan lapussa luki, että 2009 eteenpäin oleviin autoihin pitäisi laittaa eri versio, ja vanhempiin tarkoitettu asennettiin sisään. Toki auton ensirekisteri on 12/08 mutta vuosimalli on 2009? :buck2:


Musiikkia kuunnellessa huomasin kummallisen oireen, kun keskinja ylä-äänet kyykkää kovemmalla volyymilla, mutta basso pysyy samana. Miten noiden alkuperäisten vahvistimien kanssa menee, onko niille liittimet ja johdot valmiina, et saisko sitä elvytettyä vähän sillä alkuun? Purkaamoilla näyttäisi vahvistimia olevan myynnissä useita. Vai kannattaisko tehdä joku muu ratkaisu? Elementit ja diskantit on vaihdettu ja ilmeisesti kestää vähän enemmän virtaa, kun vanhat... :2funny:
Jeep Grand Cherokee WK2

 

Kulkukoira  Proturbo