Carcom Oy  Ateho

V50 2010 täristävät etujarrut

  • 49 Vastauksia
  • 11779 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #15 : 22.09.2018, 10:51:38 »
Tärinä on tosi outo: välillä täristää, välillä ei.

Ettei olisi ongelma pyöränlaakereissa?
Audi Q4 40

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #16 : 23.09.2018, 09:52:16 »
Kuskin etupyörän laakeri on vaihdettu alkukesästä 2017. Apukuskin puolella on vielä alkuperäinen laakeri, mutta mitään ääniä ei kuulu joka viittaisi laakerin menemiseen.

Tuota ennen vaihdettiin kytkin kaksoismassavauhtipyörineen.

Koitan vähän aikaa tuolla nyt ajella, ja seuraan tilannetta mihin se tuosta menee. Eilen tuli ajettua reipas parisataa kilsaa, ja kokeilin myös 120kmh nopeutta, ja uusiutui se 120kmh tärinä, ei ehkä ihan niin kovana kuin viime sunnuntaina. Käyn ihan varmuuden vuoksi rengasliikkeessä josta noi renkaat ostin, tasapainottamassa pyörät uudelleen, katsotaan löytyykö sieltä jotain.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #17 : 23.09.2018, 13:24:23 »
Käyn ihan varmuuden vuoksi rengasliikkeessä josta noi renkaat ostin, tasapainottamassa pyörät uudelleen, katsotaan löytyykö sieltä jotain.

Se tulikin seuraavaksi mieleen.

Ongelma paikannettu jotenkiin etupäästä johtuvaksi?
Audi Q4 40

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #18 : 23.09.2018, 13:42:06 »
Mulla oli kesällä samantyylistä epämääräistä tärinää joka  korjaantui 2kk vanhojen renkaiden uudelleen tasapainoituksella.
Kaikissa pyörissä oli heittoa, outoa sinänsä koska alussa niillä uusilla renkailla meni todella tasaisesti.
Renkaina goodyear efficientgrip.
V50 d5 -10

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #19 : 23.09.2018, 20:58:15 »
... ja kokeilin myös 120kmh nopeutta, ja uusiutui se 120kmh tärinä,

Siis vedossa/ajossa ei jarruttaessa?
Olisiko vetoakseli tai tukilaakeri problem?
Audi Q4 40

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #20 : 24.09.2018, 15:15:24 »
Tänään tuli testailtua aika kohtuullisesti mennessäni asennuskeikalle:
Tärinä tulee jos on tullakseen 100+ kmh nopeuksissa, häviten kuitenkin yli 130kmh nopeudessa.

Pahimmillaan täristää 100-125kmh välillä, siis ilman jarrua painamalla, ja tämä tärinä on tullut nimenomaan heti kun vaihdoin etualatukivarret. Vanhoilla varsilla ja nykyisillä kesärenkailla tätä tärinää ei ollut. Ja jos tässä kohtaa jarrutat, täristää entistä enemmän ja nimenomaan rattia: ratti kääntyilee vasemmalle ja oikealle, eli ihan niinkuin jarrulevyt olisivat kierot. Jos jarrutärinä tulee kaupunkinopeudessa, se tuntuu juuri siltä kuin levyissä olisi paksuusheittoa: välillä ottaa kiinni, välillä päästää irti, ja taas ottaa kiinni ja taas päästää irti, tai toisin sanoen hidastaa, ei hidasta, hidastaa, ei hidasta, hidastaa.

Jos jarrutat 120kmh:sta ja pidät jalkaa jarrulla, täristys lakkaa lähes täysin noin 85kmh ja siitä alaspäin.

Tärinää ei tule kun kiihdyttää tai moottorijarruttaa. Tärinää ei tule kun käyttää vain ja ainoastaan käsijarrua, eli takapään aiheuttama täristys on mun mielestä poissuljettu.

Jossain vaiheessa sai jarruteltua aika montakin kertaa ettei täristänyt ollenkaan. Matkalle osui myös tuliterää asfalttia, ja tuntui siltä että jarrutellessa ratin tärinä oli huomattavasti pahempi vanhalla asfaltilla kuin uudella.

Palatessani asennuskeikalta, jarruttelin välillä niin että myös abs taustalla vähän rutisi. Yhdessä vaiheessa parilla kolmella jarrutuskerralla jarrut puolsivat vähän vasemmalle, mutta useamman kerran jarrutellessani puolto hävisi. Kun paluumatkalla aika-ajoin tein jarrutteluja, yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että tämä ihme tärinäkin hävisi - tai sitten vain kuvittelen. Nyt kuitenkin nämä toista tuhatta kilometriä ajetut levyt ja palat ovat asettuneet niin että nyt pala ottaa koko alueeltaan levyyn.

Pyöränkulmat pitäisi olla nyt kunnossa, mutta jotenkin oudolta tuntuu tuo auto: se ei mun mielestä istu tiehen niin tukevasti kuin ennen tätä viimeisintä pyöränkulmien säätöä, vielä kun autossa oli vanhat alatukivarret. Aivan kuin ratti olisi ihan karvan verran vasemmalle vinossa. Jos päästän ratista irti, auto menee hetken suoraan ja sitten kohti ojaa. Sain huomiselle varatuksi ajan rengasliikkeeseen josta nykyiset renkaat ostin, tarkistetaan nyt ensin ettei tasapainoitus ole hävinnyt.

Ja tosiaan:
Joka kerta kun on saanut alle uudet jarrulevyt ja palat tai jarrulevyt kävivät sorvissa, tämä jarrutuksessa esiin tullut tärinä hävisi kokonaan.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #21 : 24.09.2018, 15:25:32 »
Sanoisin että vika on pyöränkulmissa, itse kävisin ainakin tarkistuttamassa.
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #22 : 24.09.2018, 18:58:39 »
Sanoisin että vika on pyöränkulmissa, itse kävisin ainakin tarkistuttamassa.

Ja vaihtaa paikkaa edellisestä kulmamittaroinnista.
Audi Q4 40

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #23 : 24.09.2018, 19:07:44 »
Paikka edellisestä kulmien mittauksesta vaihdettiin jo. Nyt paikkana paikallinen liike jossa Volvoihin perehtynyttä porukkaa ja on myös tämän palstan sponsori.

Kävin äsken heittämässä pienen lenkin. Tein kunnollisia jarrutuksia yms., nopeuden pysyen kuitenkin max 90kmh:ssa. Ei mitään täristyksiä tällä hetkellä vaikka kuinka polki jarrua.....

No, huomenna renkaiden tasapainotukseen ja katsotaan löytyykö sieltä mitään...
« Viimeksi muokattu: 24.09.2018, 23:03:23 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #24 : 24.09.2018, 22:08:59 »
Nyt kun renkaita syynäätte niin:
-Selkä- ja sivuttaisheiton tarkistus. Tämä sekä renkaasta, että vanteesta
-Vanteen soviteholkit kunnossa ja oikeaa kokoa
-Vanteiden pulttien reijät pyöreät, kartiot ja mutterit ehjät. Ei siis ajettu löysillä tai liian kireillä pulteilla ja vanteet saanu kipeetä
-Renkaissa sisällä mitään irtonaista. Vettä kompurasta tai renkaanpaikkausainetta?
-Renkaita tasapainottaessa kiinnitys painotuskoneeseen. Jotkut vanteet ei keskity kunnolla keskireijässtä kartioilla, eikä varsinkaan ulkopuolelta.
-Rengaspaineet?

Tässä Volvossa 205/55R16 renkailla joku 15-20g heittoa per rengas ei mun kokemuksella pitäs vielä tuntua ratissa edes motarinopeuksilla. Yleensä on muuta ongelmaa kaverina, jos on tarkka painotuksesta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #25 : 25.09.2018, 09:33:02 »
Noniin, tasapainoituksessa käyty.

Noin 30 gramman heitto oli joka renkaassa. Lisäksi, edessä olevissa renkaissa oli pientä pystyheittoa.

Renkaat tasapainotettiin ja eturenkaat siirrettiin taakse ja päinvastoin.

Nyt sitten seurantaa...
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #26 : 25.09.2018, 18:49:52 »
Noin 30 gramman heitto oli joka renkaassa. Lisäksi, edessä olevissa renkaissa oli pientä pystyheittoa.

Ei piruja seinälle, mutta luulisi että renkaat epätasapainossa ja ravistaa ei liity jarrutukseen - vaan hyvä jos ongelma ratkeaa.
Audi Q4 40

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #27 : 25.09.2018, 19:59:51 »
Joo ei tuo jarrutuksen aikainen täristys minnekään kadonnut - ehkä se vähän lieveni mutta ei kadonnut. Edelleen täristää rattiin kun jarruttaa 100+ kmh vauhdissa.

Erikoista, että vasta uusilla tukivarsilla tuo normi ajossa tapahtuva ravistus tuli esiin.

Joo, ei piruja seinille ei. Tässä vain sattui kaksi eri ravistuksen tekijää yhtäaikaa päällä joista toinen saatiin tänään poistettua.

Seuraavaksi pitää ruveta mittaamaan heittokellolla noita napoja. Onkohan Etelä-Pohjanmaan suunnalla korjaamoa joka osaa sorvata navat autoon päin?

Ainiin, ja onko mitään hyvää verkkokauppaa Euroopassa josta voi tilata edullisemmin kuin marmorilta Volvon originaaleja osia?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #28 : 25.09.2018, 20:21:38 »
Onkohan Etelä-Pohjanmaan suunnalla korjaamoa joka osaa sorvata navat autoon päin?

Mahtaako kannattaa kuin napa-laakeri paketti ei montaa kymppiä maksa - vaihtaa suoraan?

S40 tilasin ja asensin https://www.autonvaraosat24.fi/:stä tarvikelaakeri/napa paketin ja ei täristä.
Tosin ei täristänyt ennen vaihtoakaan, ääntä kyllä piti ja reilusti.

Vaan jo on harmillinen ongelma, hyvä auto ajaa, mutta ravistus pilaa koko homman.

Levyt on vaihdettu, palat myös, kulmat kohdallaan ja siinä yhteydessä ei havaittu väljyyttä.

Mitä jää jäljelle, muut nivelet, pyörän laakerit, vetari, kääntölaakeri?
Audi Q4 40

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #29 : 25.09.2018, 21:46:25 »
Jos liikettä varaosille kaipaat, niin katso https://iparts.fi/ liikettä. Itsellä ainakin hyvät kokemukset liikkeestä vaikkakin on vironmaalta, nopeasti tulee toimitus ja hinnat maltillisella tasolla.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

 

Samppasport  Futurez