Tänään tuli testailtua aika kohtuullisesti mennessäni asennuskeikalle:
Tärinä tulee jos on tullakseen 100+ kmh nopeuksissa, häviten kuitenkin yli 130kmh nopeudessa.
Pahimmillaan täristää 100-125kmh välillä, siis ilman jarrua painamalla, ja tämä tärinä on tullut nimenomaan heti kun vaihdoin etualatukivarret. Vanhoilla varsilla ja nykyisillä kesärenkailla tätä tärinää ei ollut. Ja jos tässä kohtaa jarrutat, täristää entistä enemmän ja nimenomaan rattia: ratti kääntyilee vasemmalle ja oikealle, eli ihan niinkuin jarrulevyt olisivat kierot. Jos jarrutärinä tulee kaupunkinopeudessa, se tuntuu juuri siltä kuin levyissä olisi paksuusheittoa: välillä ottaa kiinni, välillä päästää irti, ja taas ottaa kiinni ja taas päästää irti, tai toisin sanoen hidastaa, ei hidasta, hidastaa, ei hidasta, hidastaa.
Jos jarrutat 120kmh:sta ja pidät jalkaa jarrulla, täristys lakkaa lähes täysin noin 85kmh ja siitä alaspäin.
Tärinää ei tule kun kiihdyttää tai moottorijarruttaa. Tärinää ei tule kun käyttää vain ja ainoastaan käsijarrua, eli takapään aiheuttama täristys on mun mielestä poissuljettu.
Jossain vaiheessa sai jarruteltua aika montakin kertaa ettei täristänyt ollenkaan. Matkalle osui myös tuliterää asfalttia, ja tuntui siltä että jarrutellessa ratin tärinä oli huomattavasti pahempi vanhalla asfaltilla kuin uudella.
Palatessani asennuskeikalta, jarruttelin välillä niin että myös abs taustalla vähän rutisi. Yhdessä vaiheessa parilla kolmella jarrutuskerralla jarrut puolsivat vähän vasemmalle, mutta useamman kerran jarrutellessani puolto hävisi. Kun paluumatkalla aika-ajoin tein jarrutteluja, yhdessä vaiheessa tuntui siltä, että tämä ihme tärinäkin hävisi - tai sitten vain kuvittelen. Nyt kuitenkin nämä toista tuhatta kilometriä ajetut levyt ja palat ovat asettuneet niin että nyt pala ottaa koko alueeltaan levyyn.
Pyöränkulmat pitäisi olla nyt kunnossa, mutta jotenkin oudolta tuntuu tuo auto: se ei mun mielestä istu tiehen niin tukevasti kuin ennen tätä viimeisintä pyöränkulmien säätöä, vielä kun autossa oli vanhat alatukivarret. Aivan kuin ratti olisi ihan karvan verran vasemmalle vinossa. Jos päästän ratista irti, auto menee hetken suoraan ja sitten kohti ojaa. Sain huomiselle varatuksi ajan rengasliikkeeseen josta nykyiset renkaat ostin, tarkistetaan nyt ensin ettei tasapainoitus ole hävinnyt.
Ja tosiaan:
Joka kerta kun on saanut alle uudet jarrulevyt ja palat tai jarrulevyt kävivät sorvissa, tämä jarrutuksessa esiin tullut tärinä hävisi kokonaan.