Elekma  Autoracing

V50 2010 täristävät etujarrut

  • 49 Vastauksia
  • 11686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #30 : 26.09.2018, 09:20:20 »
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä. Oon sen verran monta pyöränlaakeria saanut tässä aikojen aikana vaihtaa, että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin. Muistaakseni vasemman etupyörän laakerin vaihto töineen maksoi 150 Euroa.

Ja nyt alkaa tuntua siltä, että jarrulevyt menevät samaan kategoriaan: halpa = roskistavaraa.

Kiitoksia noista linkeistä mutta sieltä ei alkuperäistavaraa saanut. Tarkoitin verkkokaupalla sellaista paikkaa, joka myy Volvon logoilla olevaa Volvon alkuperäiskamaa mutta ei Suomesta. Esimerkiksi Mini -maailmassa classic-Mineihin saa alkuperäistavaraa esimerkiksi Minispares.com:sta ja näihin bemari-Mineihin saa mm. Autohaus Langerista alkuperäistavaraa ja huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.

En sitten tiedä, mikä on oikeasti laadukas tarvikelevy. Zimmermann piti myyjän mukaan olla laatukamaa, ja iPartsilta katottuna 320mm Zimmermann maksoi 63 Euroa per kpl. Brembon 320mm levy maksoi 57 Euroa kpl ja TRW noin 50 Euroa. Volvon alkuperäinen jarrulevy maksaa 120 Euroa kpl ja palat 120 Euroa.

No mutta, ennenkun teen yhtään mitään, mittaan heittokellolla jarrulevyn ulkoreunat ja navan ulkoreunat. Sitten selviää.

Alkaa ketuttamaan kyllä nyt tosissaan kun kokoajan saa olla keula pystyssä ja syytää uutta osaa sinne tänne eikä tunnu kuntoon tulevan. Edellisistä autoista eräs oli myös Fordin pohjalevyyn perustuva ja sen kanssa oli jarrujen kanssa sama show joka loppui kun sorvattiin Brembon levyt (niissä oli silloin mm. paksuusheittoa), ja vasen pyörän napa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 09:42:37 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #31 : 26.09.2018, 10:30:15 »
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä.

Ei prässi....
https://www.motonet.fi/fi/tuote/804075/Pyoranlaakerin-asennustyokalusarja-FordMazdaVolvo

Vaihto onnistuu tuolla alapallon irroituksella vanasta ja vetoakselin sivuun kääntämisellä = suoraan auton alla, ei tarvitse purkaa napaa irti autosta, raidetangosta jne. Meitin kylällä olisi työkalun saanut varasosaliikkeesta lainaksi - mutta tuli hankittua oma.

Onkohan kaikissa V50/S40 saman kokoinen etupyöränlaakeri 78mm?

..että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin

Totta, laadukkaan laakerin saaminen noista epämääräisistä merkeistä ei ole ihan helppo rasti - nim. Golfiin Motonetin laakereita parin tonnin välien aikoinaan vaihtaneena.
Audi Q4 40

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #32 : 26.09.2018, 11:01:00 »
Ei tullut tutustuttua laakerinvaihtoon aiemmin kun teetätin sen samassa firmassa jossa nyt viimeksi kävin 4-pyöräsuuntauksessa. Sen verran kyllä huomasin että napa oli vaihtunut kun oli erilainen vrt. oikean puolen pyörännapaan.

Aikoinaan vaihdoin rouvan opiskelijapirssiin molemmat etupyörän laakerit: maksoi 50 Euroa pari. 10tkm ja yksi vuosi niin sama juttu: laakerit mourusi. Sitten laitoin laakerit jotka maksoi 100 Euroa pari, eikä tarvinnu sen jälkeen laakereihin kajota niin kauan kun auto meillä oli.

Mini Cooper S Clubmanissa oli kyllä helpoin ikinä vaihtaa etupyörän laakeri: vetarin mutteri irti, rengas, jarrulevy, jarrusatula irti, navan sisäpuolelta 4 pulttia auki, se oli siinä. Ei edes alapalloniveltä tarvinnut ottaa irti. Ja uusi oli napa kokonaisuudessaan ja kasaus tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä.

No mutta, lainaan velipojalta tuon heittokellon ja alan mittaamaan noita navan heittoja, kyllä kai tämä tästä. Pitäisi vain kiirellä saada kuntoon kun parin viikon päästä pitäisi olla E-Suomessa asti asennuskeikalla ja kuukausi siitä niin uudelleen sama reitti. Pelkästään jo ajomukavuuden puolesta olisi hyvä saada kuntoon. Ja kai tuo jatkuva tärinä käy uusien alatukivarsien puslienkin päälle jos sille mitään ei tee.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #33 : 26.09.2018, 11:29:39 »
Mulla ollu vähän samanlaisia ongelmia. Marraskuussa 2017 tein kunnollisen alusta/jarruhuolton omaan 2011 v50sen. silloin vaihtui levyt ja palat eteen, tukivarret eteen, alapallonivelet, iskarin tuet eteen, koiran luut. Taakse jarrut ja levyt, joka ikinen pusla, pyörän laakerit, koiran luut, iskarin ylätuet. Pyöränsuuntaus tehtiin. Tyhmä ku olin niin ostin halvat Ridex levyt autodocilta, ja ei menny ku 2tkm niin alkoi etujarrut täristää. Tärinällä ajoin muutama kk kunnes alkoi vituttaa ja tilasin sitten Febi bielstein levyjä. Niitä ku sain alle niin loppui tärinä, nyt on varmaan tullu 10tkm ja ei mitään tärinä.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2018, 11:34:33 kirjoittanut gRaggi »

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #34 : 26.09.2018, 19:55:38 »
Tähän D5een ei taida etupäähän saada koko napa-laakeri satsia niin että vaihto onnistuisi ilman prässiä. Oon sen verran monta pyöränlaakeria saanut tässä aikojen aikana vaihtaa, että halvimman laakerin saa heittää samointein roskiin. Muistaakseni vasemman etupyörän laakerin vaihto töineen maksoi 150 Euroa.

Ja nyt alkaa tuntua siltä, että jarrulevyt menevät samaan kategoriaan: halpa = roskistavaraa.

Kiitoksia noista linkeistä mutta sieltä ei alkuperäistavaraa saanut. Tarkoitin verkkokaupalla sellaista paikkaa, joka myy Volvon logoilla olevaa Volvon alkuperäiskamaa mutta ei Suomesta. Esimerkiksi Mini -maailmassa classic-Mineihin saa alkuperäistavaraa esimerkiksi Minispares.com:sta ja näihin bemari-Mineihin saa mm. Autohaus Langerista alkuperäistavaraa ja huomattavasti halvemmalla kuin Suomesta.

En sitten tiedä, mikä on oikeasti laadukas tarvikelevy. Zimmermann piti myyjän mukaan olla laatukamaa, ja iPartsilta katottuna 320mm Zimmermann maksoi 63 Euroa per kpl. Brembon 320mm levy maksoi 57 Euroa kpl ja TRW noin 50 Euroa. Volvon alkuperäinen jarrulevy maksaa 120 Euroa kpl ja palat 120 Euroa.

No mutta, ennenkun teen yhtään mitään, mittaan heittokellolla jarrulevyn ulkoreunat ja navan ulkoreunat. Sitten selviää.

Alkaa ketuttamaan kyllä nyt tosissaan kun kokoajan saa olla keula pystyssä ja syytää uutta osaa sinne tänne eikä tunnu kuntoon tulevan. Edellisistä autoista eräs oli myös Fordin pohjalevyyn perustuva ja sen kanssa oli jarrujen kanssa sama show joka loppui kun sorvattiin Brembon levyt (niissä oli silloin mm. paksuusheittoa), ja vasen pyörän napa.

Itse vaihdan perheen autoihin V50 ja Xc70 ja yleensä olen BREMBO varaosia käyttänyt. Ei minulla kyllä ole sanomista ollut ja hyvin on toimineet. Justa 4 kk sitten vaihoin XC70:iin, 5 000 ajettu sen jälkeen. Katsoit varmaan jo KL-varaosista? joka myy myös alkuperäisia Volvon varaosia.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #35 : 27.09.2018, 09:45:42 »
Eilen tuli mitattua heitot.

Kuskin puolella levyn yläreunassa oli heittoa 0,006mm. Navassa oli jotain hyvin pientä, mutta ei mun mielestä mitään sellaista joka viittaisi kieroon napaan. Heittokellon viisarinheitto saattoi tulla myös naarmuista ym. sellaisesta jota sinne nyt on ajan myötä tullut laakerin vaihdon jälkeen.

Laitoin levyn napaan ja aloin mittaamaan ilman jarrusatulaa levyn yläreunaa. Käänsin levyä lähes puoli kierrosta toiseen suuntaan ja sain heitoksi vain 0,002. Kokeilin vielä kerran kääntää yhden pulttien välin levyä ja heitoksi tuli 0,007. Käänsin levyn takaisin edelliseen paikkaan, varmistin mittauksen ja laitoin satulan kiinni.

Apukuskin puolelta mittasin levyn yläreunan ja heitto oli tuon 0,002mm, eli annoin apukuskin puolen olla.

Varmistin Haynesin kirjasta noi lukemat, ja muistaakseni maksimi run-outiksi sanottiin 0,0075, mutta maksimi paksuus heittoa en nyt tähän hätään muista mutta tosi vähän se joka tapauksessa oli.

Aamulla testasin ja pientä tärinää on olemassa edelleen. Eli ei voi olla muu kuin paksuusheittoa enää? Taidan tilata ne Volvon originaalit levyt ja palat ja toivoa että siihen jää tuo täryytes.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #36 : 27.09.2018, 10:21:04 »
Biliassa on 317e levyt+palat, postikuluineen.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 10:24:39 kirjoittanut jt4 »
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #37 : 27.09.2018, 10:29:01 »
Onpas hinnassa eroa. Seinäjoen Käyttöauto, 346 Euroa levyt + palat. Tilaustavaraa, kun ei ole hyllyssä muistaakseni Suomessa niitä kuitenkin oli kun viime torstaina niitä kyselin.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #38 : 02.10.2018, 22:17:11 »
No nyt on uudet jarrulevyt ja palat. Nyt alkuperäistavaraa.

Hioin vielä aika sileällä santapaperilla navat niin hyvin kuin sain.

Ja tärinät on poissa. Mutta kuinka kauan, toivottavasti kauan.

Seuraan tilannetta ja kerron tänne miten käy.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #39 : 03.10.2018, 07:31:46 »
No nyt on uudet jarrulevyt ja palat. Nyt alkuperäistavaraa.
Ja tärinät on poissa. Mutta kuinka kauan, toivottavasti kauan.


Toivottavsti tokeni - noin muuten niin käsittämätön juttu, vuosien varrella on vaihdettua tarvikelevyjä ja paloja n kertaa vaikka millaiseen kalustoon eikä mitään vastaavaa ole tullut koskaan esille.
Audi Q4 40

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #40 : 03.10.2018, 08:20:23 »
Jep, hyvä homma! Kaikki tärinään vaikuttavat osat pitäisi nyt olla vaihdettu joten... :D

Satuitko näkemään levyistä ja paloista alkuperäisen valmistajan vai oliko siellä nähtävillä pelkästään Volvon koodit? Minulla on edessä TWR:n levyt ja nyt 6 tai 7 vuoden ikäisinä on alkanut tuntua lievää epätasaisuutta jonka huomaa myös hitaassa vauhdissa kun painaa poljinta varovasti. Normaaliajossa se ei tule lainkaan esiin toistaiseksi, ainoastaan kovassa jarrutuksessa moottoritienopeudesta ja jos ilmiötä etsii varta vasten. Kyse on mitä todennäköisimmin pienestä levyjen kieroudesta tms. Luultavasti levyt alkavat kohta olla vaihtokunnossa joka tapauksessa joten ei haittaa siinä mielessä. Alkuperäiset levyt kestivät aikoinaan suunnilleen saman - auto on ollut minulla uudesta. Ts. TWR:n levyt ovat minun mielestä alkuperäisten veroiset.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #41 : 03.10.2018, 15:49:51 »
Levyissä luki Made in Sweden ja paloissa Made in England. Olisiko levyt olleet Atenin levyt...? Voisin varmistella vielä aihetta.

Edit:
Jarrupalat oli joo Made in England ja Ferodo / Federal-Mogul ja levyt Made in Sweden ja Volvo ja Göteborg. Joten noi levyt oli varmaan Atenin tekemät.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2018, 18:26:39 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #42 : 17.10.2018, 19:59:14 »
Nyt on yli 1000km ajettu Volvon levyillä ja paloilla.

Eikä ainakaan vielä täristä. Mutta en vielä varmaksi tuota sano...

Seuraan tilannetta......
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #43 : 19.10.2018, 08:49:58 »
Tuntuu olevan V50 D5:lle jotenkin ominasta jarrujen tärräys.

Kahteen kertaan vaihdettiin levyt ja toisella kertaa alkoi täristelemään vasta useamman kymmenen tuhannen jälkeen.

Omassa bonus ominaisuutena myös tärräys kiihdyttäessä, ilmeisesti vetarit rikki. Ei vaan hotsittaisi käyttää 800€ uusiin vetareihin...

Yhteenvetona voinee todeta, että jotain perustavan laatuista vikaa näiden autojen etupäässä on.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2010 täristävät etujarrut
« Vastaus #44 : 19.10.2018, 09:46:15 »
Näissähän on melko isot jarrut edessä, se varmaan osaltaan vaikuttaa niin että pienikin heitto levyssä tuntuu heti tärinänä.
Ja taitaa aikalailla siinä 200 000km kohdalla tulla levyt, alutukivarren puslat ja vetarit vaihtokuntoon jotka kaikki aiheuttaa tärinää jolloin tärinä ei välttämättä lakkaa yhden vian korjauksella.
V50 d5 -10

 

Futurez  Kulkukoira