Carcom Oy  Ateho

V50 1.6 D suutinrikot

  • 22 Vastauksia
  • 1163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
V50 1.6 D suutinrikot
« : 08.11.2023, 21:31:33 »
Moro. Mitenhän voi olla mahdollista että nyt meni hyvin lyhyen ajan sisään sit kolmas suutin rikki. Kuukauden välein särkynyt nyt suuttimet. Voiko ne olla niin loppuiässä että poikivat kaikki perkele yhtaikaa :buck2: 280tkm tuolla on ajettu. Raivon vallassa olin jo koko paskan polttamassa, vaan sain vähän lepyteltyä itseäni :idiot2: Pistin suosiolla kaks suutinta tilaukseen.  Ja ihan yhtäkkiä ne on menny, oikosulkua se on niis herjannut, pihaan saanu aina ajettua kolmepyttysenä ku nyppää piuhan irti. Vai onko mahdollista et esim korkeepainepumppu on antautumassa ja sieltä kulkeutuu paskaa, vai onko ne nyt vaan tiensä päässä ikänsä puolesta. Eka särky kakkospytystä, sit kolmonen, ja nyt ykkönen.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #1 : 08.11.2023, 21:42:17 »
Kuulostaa kieltämättä aika oudolle, että suuttimia hajoaa tuohon tahtiin. Jos tarviit lisää suuttimia tai korkeapainepumppua niin pistä viestiä. Harmi ettei piuhasarjaa taida olla tallessa.

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #2 : 08.11.2023, 21:46:40 »
Kuulostaa kieltämättä aika oudolle, että suuttimia hajoaa tuohon tahtiin. Jos tarviit lisää suuttimia tai korkeapainepumppua niin pistä viestiä. Harmi ettei piuhasarjaa taida olla tallessa.
No jos vielä leviää ku vaihdan nuo viimeiset kaks suutinta ni sit saa laitto jäädä ;D Sitten on tullu volvo kiintiö täyteen ::)  Ihmetyttää miten voi olla niin huono tuuri että reilulla tonnilla saanu ostaa suuttimia lyhyelle aikaa. Ja pitihän se tietty 500 euron turbokin laittaa ennakoivasti, alko olemaan tuntuvaa toimintavälystä jo sen verta ;D

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #3 : 08.11.2023, 21:49:55 »
No huhhuh! Mulla olisi ollut käytettyjä suuttimia 50€kpl. Johtosarjathan näissä on vähän mitä sattuu, ettei siellä kuoret johdoista olisi hajonnut ja ottanut yhteen, mikä aiheuttanut toimimattomuutta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #4 : 09.11.2023, 08:11:46 »
Ford PSA...
No joo. Oon ennenkin sanonut että nää pikkuvolvot ois saanu jäädä tekemättä. Sehän on vaan mun mielipide, en tiiä tykkääkö joku näistä. :))

Suuttimiahan voi mennä tiuhaan kun ne kestää vain tietyn ajan.
Vähän niinkuin bensakoneesta menee puolia. Jos vaihtaa hajonneen puolan niin kohta menee seuraava ja sitä rataa.
Sen takia ne ohjeistetaan vaihtamaan tietyin väliajoin kaikki kerralla.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #5 : 09.11.2023, 09:40:36 »
Ford PSA...
No joo. Oon ennenkin sanonut että nää pikkuvolvot ois saanu jäädä tekemättä. Sehän on vaan mun mielipide, en tiiä tykkääkö joku näistä. :))

Suuttimiahan voi mennä tiuhaan kun ne kestää vain tietyn ajan.
Vähän niinkuin bensakoneesta menee puolia. Jos vaihtaa hajonneen puolan niin kohta menee seuraava ja sitä rataa.
Sen takia ne ohjeistetaan vaihtamaan tietyin väliajoin kaikki kerralla.
Aika epäluotettava paska tuo on ollu ;D Ja käytetyn suuttimen laittaminenkaan nyt ei hirveää varmuutta tuo siihen luotettavuuteen, varsinkin jos vaihtosuuttimella on se 300tkm ajettu

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #6 : 11.11.2023, 14:14:41 »
No nyt on sit kaikki neljä suutinta vaihdettu. Nätistihän tuo raksuttaa käydä, eikä oo tainnu olla vetoja noin paljoo koko minun kolmen vuoden omistusaikana. Jännätään nyt kui kauan kestää

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #7 : 11.11.2023, 15:10:56 »
Ja löpösuodatinhan on varmaan vaihdettu?

Toinen seikka: eihän vaan satu oleen lastutettu tai ite säädelty karttoja? Jos on niin ei mikään ihme ettei suuttimet kestä.

Niin monta kertaa todettu noilla paska-softilla että ruiskutuspainetta nostettu aivan liikaa suuttimen kapasiteettiin nähden....

Tarkasta suuttimien paineet koska jos on näitä ite väännettyjä ohjelmia ecu.ssa niin et voi mistään tietää mitä arvoja siä on.

Ja PS: Et voi sanoa että saa Volvot riittä. Ja että ovatten paskoja kun et aja edes Volvon moottorilla.  ;)
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #8 : 12.11.2023, 11:50:34 »
Löpösuodin on kerran vuoteen vaihdettu, ei pitäs siitä johtua. Ja ainut ohjelmamuutos on hiukkasloukun&egr n poisto.  Tehoja ee oo lyöty lisää. Nykyinen löpösuodin on nyt abaut vuoden ja 20tkm vanha, täytyy vaihtaa se taas kunhan saa jostain ylimääräistä aikaa kelloon.

Poissa FIP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #9 : 30.11.2023, 19:53:21 »
Tuohon suodattimien vaihtoon tarttui silmät.
Itsellä sammui auton kiihdytykseen ja oli suodatin tukossa. Ajettu suodattimella muistaakseni 30 000. Suodatin vaihtoon ja 20 000km ja sammuu kiihdytykseen. Suodatin tukossa. Uusi suodatin ja tämä tukossa jälleen jossain 20-30 000 km. Perkele. ABC asemalla tankattu smart dieseliä. Eikös tähän ole liotettu banaanin kuorista lähtien kaikki biojäte. Vaihdoin huoltoasemaa ja tankkaan normi dieseliä. Kohta on 60 000 km ajettu ilman ongelmia. Turvottaako tuo bio-mönjä tuon suodattimen paperielementin tukkoon vai kerääntyykö tuosta jotain bio-massaa suodattimeen...
Muilla kokemuksia?

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #10 : 01.12.2023, 08:01:08 »
Tuohon suodattimien vaihtoon tarttui silmät.
Itsellä sammui auton kiihdytykseen ja oli suodatin tukossa. Ajettu suodattimella muistaakseni 30 000. Suodatin vaihtoon ja 20 000km ja sammuu kiihdytykseen. Suodatin tukossa. Uusi suodatin ja tämä tukossa jälleen jossain 20-30 000 km. Perkele. ABC asemalla tankattu smart dieseliä. Eikös tähän ole liotettu banaanin kuorista lähtien kaikki biojäte. Vaihdoin huoltoasemaa ja tankkaan normi dieseliä. Kohta on 60 000 km ajettu ilman ongelmia. Turvottaako tuo bio-mönjä tuon suodattimen paperielementin tukkoon vai kerääntyykö tuosta jotain bio-massaa suodattimeen...
Muilla kokemuksia?

Kannattaa laittaa näkinpesumömmöjä tankkiin vähintään kerta vuoteen jos ajelee saimaannorppadieselöljyillä.

Sitä helevetin kasvustoo alkaa kertyyn sinne tankkiin nääs. Ja tuostapa voi kuvitella mitä se tekee ahtaalle suodattimelle.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa antabus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #11 : 03.12.2023, 17:22:45 »
Se volvo kiintiö tuli lopulta täyteen. Maanantaina matkalla töihin hyyty pakkaseen. Sen verta kivaa oli kotiin linkuttaa umpijäässä että totesin että nyt sit riitti. Täytys kuitenkin töihin päästä luotettavasti, tolla nyt ei oikein ole päässy. Pistin hyvin huokealla toriin myyntiin, ja lähti nopsaan volvo pihasta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5063
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #12 : 03.12.2023, 19:18:51 »
Sitten vaan p2 bensavolvo kehiin niin ei yleensä yllätyksiä tule.
Kun ei ota sitä seuraajaa eli fordia.
Taas joku pahottaa mielensä mut se vaan nyt on näin.

Voihan jonkun tuoreenkin hommata jos budjetti antaa myöden mutta näkyypä niissäkin olevan ne omat murheensa. :)
Alkaa kohta oleen vaikeeta tuo auton hankinta. Ainakin "volvon."
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • O.V.L.O.V.
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #13 : 04.12.2023, 07:35:19 »
Sitten vaan p2 bensavolvo kehiin niin ei yleensä yllätyksiä tule.
Kun ei ota sitä seuraajaa eli fordia.
Taas joku pahottaa mielensä mut se vaan nyt on näin.

Voihan jonkun tuoreenkin hommata jos budjetti antaa myöden mutta näkyypä niissäkin olevan ne omat murheensa. :)
Alkaa kohta oleen vaikeeta tuo auton hankinta. Ainakin "volvon."

Se on juurikin näin, se on Bågen, eiku Volvo.

P-2 on sekin ihanuus vielä jäljellä että vaikka oliskin vikaa tahi vikavalo palais, niin se kun perkele kulkee silti etiäppäin. Ei tartte jäädä tien varteen hytiseen.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1.6 D suutinrikot
« Vastaus #14 : 04.12.2023, 09:35:44 »
Se on juurikin näin, se on Bågen, eiku Volvo.

P-2 on sekin ihanuus vielä jäljellä että vaikka oliskin vikaa tahi vikavalo palais, niin se kun perkele kulkee silti etiäppäin. Ei tartte jäädä tien varteen hytiseen.
En ihan täysin tuosta, että vikavalon syttyessä jättää tienpäälle ole samaa mieltä.
Jokunen 1.6d PSA koneisia on käynyt tutkittavana, missä kilometrejä on ollut 250-450tkm ja on syttynyt vikavaloja ja tekstejä näyttöön, eikä kertaakaan ainakaan noi ole jättänyt tielle vikavalojen vuoksi. Tyypillisesti ajonvakautus ilmoitus tulee näyttöön ja ainakin tähän saakka on jonkun viallisen anturin tai vastaavan sähköön liittyvän osan vuoksi sytyttänyt vikavaloa ja tekstiä näyttöön, mutta eihän noi tee muuta kun rajoittaa kierroksia. Kuitenkin noilla ajetaan melkosia kilometrejä ja varsinkin pösöjä samalla moottorilla näkyy olevan myynnissä, millä on se 400-500tkm ajettuna. Joillakin saattaa esim: hajota suutin ja joku anturi suht samoihin aikoihin ja omistaja pitää autoa ihan surkeana ja varsinkin moottoria/autoa, kun tullut muutama vika samoihin aikoihin. Toi 250tkm on iän ja kilometrien vuoksi sähköön liittyvien vikojen kultaista aikaa. Saattaa mennä ilmamäärämittari, ja ahtopaineensäädin tai mappi suht samoihin aikoihin. Egr ja hiukkaspöntön ohjelmoiminen pois auttaa moottoria elämään paljon pidempään, mutta ei nuokaan poista antureista tulevia vikoja. Olen avannut reilu 200tkm ajetun moottorin, missä oli laakerit aivan loppu, mutta sit taas 400tkm ajettu moottori on ollut laakereiden osalta paljon paremmassa kunnossa, minkä uskon johtuvan egr ja hiukkaspöntön pois ohjelmoinnista, että öljyt pysyneet puhtaana, eikä sillä ole ajettu mitään 30tkm kilometrin öljyjen vaihdolla. Vastaavasti sit taas 240tkm ajetun moottorin purkanut, missä kiertokanki mutkalla ja lohko hajalla, mutta sekin hajonnut korjaamon toimesta, missä turbon hajoamisen/vaihdon jälkeen korjaamo jätti öljypohjan avaamatta ja öljysihdit putsaamatta ja banjopultissa suodatin pois ottamatta ja putsaamatta. Olivat vaihtaneet öljyt ja laittaneet vieläpä 0.5L liikaa öljyä ja lyöneet auton käyntiin uusilla öljyillä dpf pakkopolton päälle putsaamatta vanhan turbon siiven palasia ahtoputkista ja moottorista. Uusi turbo hajalla noin 30min käydessä ilman öljyä ja moottori hajosi täysin tuon pakkopolton yhteydessä. Noin 10-15tkm välein vaihtaa öljyt, repii turbolta sihdit pois sekä ohjelmointi missä poistetaan egr ja dpf on tolle moottorille ja kaikille muillekin moottorille parasta. Tulipas pitkä vuodatus, mutta omasta mielestä perusmoottori on kestävä, kunhan hoitaa huollot säännöllisesti.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy