Autodiagnoosi  Carcom Oy

v50 Vetarit ja tärinä

  • 22 Vastauksia
  • 8240 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
v50 Vetarit ja tärinä
« : 10.02.2018, 02:58:14 »
198tkm ajettu 2.4i manuaali v50 täristi rattiin sikana ostaessa. Liike vaihtoi vetarit ja alatukivarret takuuna. Suuntasivat myös pyöränkulmat. Tärinä väheni n 70% mut edelleem pieni värinä pienillä kierroksilla vedätettäessä esim kakkosella.. Autoa on madallettu n 30-40mm.

 Liike pesi kätensä edm jälkeen ja sanoi, että madalletussa vetarit on väärässä kulmassa ja voi täten värinää esiintyä. Itsellä ollut lukuisia madallettuja autoja ja eikä yksikään ole täristänyt madalluksen vuoksi kiihdytettäessä. KL tarvilevetarit laittoivat autooni.. Voisiko olla huonolaatuisen osan syytä tämä? Onko muilla ollut vastaavaa madalletuissa?
« Viimeksi muokattu: 10.02.2018, 08:46:54 kirjoittanut Chall »
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa newlandermeister

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 201
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #1 : 10.02.2018, 09:43:09 »
Mulla on madallettu 35mm ja ihan liikkeelle lähettäessä (tai alle 20 vauhdissa) semmonen pieni värinä on tuntunut heti madalluksen jälkeen, ei ole kuitenkaan pahentunut ajan kanssa yhtään. Reilu 1,5 vuotta on tainnut mulla olla nyt madallettuna. Toinen vetari vaihdettiin pari vuotta sitten.
BMW E92 335D M-Sport 2007
Ex BMW E90 320d 2009
Ex:Volvo S40 T5 Geartronic 2004
Ex: BMW E60 520i 2004

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #2 : 10.02.2018, 12:05:05 »
198tkm ajettu 2.4i manuaali v50 täristi rattiin sikana ostaessa. Liike vaihtoi vetarit ja alatukivarret takuuna. Suuntasivat myös pyöränkulmat. Tärinä väheni n 70% mut edelleem pieni värinä pienillä kierroksilla vedätettäessä esim kakkosella.. Autoa on madallettu n 30-40mm.

 Liike pesi kätensä edm jälkeen ja sanoi, että madalletussa vetarit on väärässä kulmassa ja voi täten värinää esiintyä. Itsellä ollut lukuisia madallettuja autoja ja eikä yksikään ole täristänyt madalluksen vuoksi kiihdytettäessä. KL tarvilevetarit laittoivat autooni.. Voisiko olla huonolaatuisen osan syytä tämä? Onko muilla ollut vastaavaa madalletuissa?

Seuraavaksi sitten kaksoismassavauhtipyörä vaihtoon.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #3 : 10.02.2018, 15:56:41 »
Hmmm.. Kytkin kyllä toimii aivan mukavasti ilman tärinää vaihtaessa. Pitääpä punnita tarkkaan onko tää pieni värinä yli tonnin rempan tarpeessa...  :buck2:
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #4 : 10.02.2018, 21:12:06 »
Hmmm.. Kytkin kyllä toimii aivan mukavasti ilman tärinää vaihtaessa. Pitääpä punnita tarkkaan onko tää pieni värinä yli tonnin rempan tarpeessa...  :buck2:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38648.msg1061276708#msg1061276708

Linkissä tarinaa vauhtipyöräremontista, tosin kohteena S40 T5. Suosittelen vaihtamaan vauhtipyörän ajoissa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #5 : 14.02.2018, 01:06:07 »
Jaahas.. No mut pitäskö viel yrittää kaiken edm jälkee reklamoida liikettä kaksoismassasta? Onko käytännössä millanen homma diagnosoida osan kunto..? 6kk virhevastuutakuuta tulisi testattua maksimiin jo varmaan  ;D Laskin ett jo yli tonnilla laittoivat pelkästään osia tähän vajaa kympin Volvoon... Mitäänhän en toki kysymällä menetä  ::)
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018, 01:24:17 kirjoittanut biglimited »
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #6 : 14.02.2018, 11:19:24 »
Jaahas.. No mut pitäskö viel yrittää kaiken edm jälkee reklamoida liikettä kaksoismassasta? Onko käytännössä millanen homma diagnosoida osan kunto..? 6kk virhevastuutakuuta tulisi testattua maksimiin jo varmaan  ;D Laskin ett jo yli tonnilla laittoivat pelkästään osia tähän vajaa kympin Volvoon... Mitäänhän en toki kysymällä menetä  ::)

Ei kaksoismassasta varmaa kuvaa saa muuten kuin pudottamalla vaihdelaatikon alas.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #7 : 16.02.2018, 22:40:03 »
Tuttu asentaja koeajoi autoni tänään ja diagnosoi värinän juuri vetariperäiseksi. Kytkin tosiaan toimii hyvin ilman luistoa, kolinaa tai muuta. Mielenkiintoiseksi menee ensi ma kun palaan asiaan jälleen myyjäliikkeen kanssa.. asentajatuttuni kertoi että on törmännyt joskus tarvikeosan huonouteen, joka korjautui vaihtamalla alkuperäisosa tilalle. Madalluksen vaikutus tärinään tuntuu vaikealta uskoa.. tokihan se voi lyhentää vetarin kestoa, muttei millään värisyttää uutta vetaria?
Liike lupasi laittaa värinät kuntoon kauppaa tehtäessä, joten mielestäni asia on edelleen kesken, vaihdetuista osista huolimatta?
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8909
  • Teiden tukko
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #8 : 16.02.2018, 23:14:42 »
Tuttu asentaja koeajoi autoni tänään ja diagnosoi värinän juuri vetariperäiseksi. Kytkin tosiaan toimii hyvin ilman luistoa, kolinaa tai muuta. Mielenkiintoiseksi menee ensi ma kun palaan asiaan jälleen myyjäliikkeen kanssa.. asentajatuttuni kertoi että on törmännyt joskus tarvikeosan huonouteen, joka korjautui vaihtamalla alkuperäisosa tilalle. Madalluksen vaikutus tärinään tuntuu vaikealta uskoa.. tokihan se voi lyhentää vetarin kestoa, muttei millään värisyttää uutta vetaria?
Liike lupasi laittaa värinät kuntoon kauppaa tehtäessä, joten mielestäni asia on edelleen kesken, vaihdetuista osista huolimatta?

En osaa sanoa, kuinka tarkkoja nämä tripodi-tyyppiset nivelet ovat madalluksesta. Antamani esimerkin autossa kytkin toimi kuten kytkimen pitääkin toimia. Hieman ennen remonttia kytkin oli ruvennut lipsumaan. Kuitenkin autossa esiintyi ravistusta useita kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen remonttia. Vetoakseleiden vaihtaminen vähensi ravistusta, ei poistanut sitä kokonaan. Vauhtipyörän erittäin huono kunto selvisi vasta, kun vaihdelaatikko oli lattialla. Uuden vauhtipyörän ja kytkimen myötä ravistaminen loppui.

Toivottavasti auto tulee kuntoon vetareita jumppaamalla. :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pepper2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #9 : 17.02.2018, 08:05:47 »
Auton madallus vaikuttaa tuohon tripodiin ainoastaan kun on vanha vetonivel joka on kulunut tiettyyn kulmaan, madallus ja kulmamuutos saa aikaan ravistuksen.
Uudella nivelellä tuota ei tapahdu...

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #10 : 17.02.2018, 10:53:24 »
Mulla tuossa omassa, ei ollu kytkimessä mitään ongelmia, vaikka vauhtipyörä aivan loppu. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #11 : 17.02.2018, 22:43:48 »
Paku97, etenitkö just ensin vetarit vaihtamalla värinä/tärinäoireissa? Vauhtipyörävika tässä siis kummittelee edelleen, kun täältä luen kokemuksia.. Vaikea tosiaan on tajuta uuden tarvikevetarin täristävän.. Noh nämä jutut mielessä siis ma valittamaan lisää! Kiitokset kokemuksistanne  8)
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #12 : 19.02.2018, 16:46:22 »
Liike miettii nyt huomiseen asti vaihdetaanko jousia vai tarkastetaanko kaksoismassaa.. Volvolta saatu samat epäilyt asiasta.
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa biglimited

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • Turkulainen mies
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #13 : 19.02.2018, 21:22:28 »
Tuli tässä asiasta selville ottaessa mieleen, olisiko ennen vetarien vaihtoa kauhea hakkaus voinut vaurioittaa kaksoismassaa? Uskomatonta että joku oli voinut sillä ajaa ja saada vielä liikkeeseen vaihtoon annettua rikkinäisellä vetarilla  :nohnoh Tohon 30mm madalluksen vaikutukseen uusien vetarien kanssa värinään on aika vaikea uskoa...
V50 Momentum 2.4i 2008
Kesällä Possuilen

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 Vetarit ja tärinä
« Vastaus #14 : 20.02.2018, 08:35:58 »
Paku97, etenitkö just ensin vetarit vaihtamalla värinä/tärinäoireissa? Vauhtipyörävika tässä siis kummittelee edelleen, kun täältä luen kokemuksia.. Vaikea tosiaan on tajuta uuden tarvikevetarin täristävän.. Noh nämä jutut mielessä siis ma valittamaan lisää! Kiitokset kokemuksistanne  8)
En ole vetareita vaihtanu, itse ajanu n.140tkm, mittarissa n.548tkm, en tiedä onkovaihdettu?
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron