Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: rande - 09.10.2014, 11:31:10
-
Elikkäs onkos tommosen 300srj volvon b200f moottori ns. ''vapaasti pyörivä'' että ei ota venat mäntiin kiinni missään kohtaan kun jakohihna irti?
Kiitos jo valmiiksi vastauksesta mikäli semmosen saa ;D
-
Muistaakseni b200f ei ole vapaastipyörivä.
-
Ei ole. 100% varmasti tapaa venat mäntiin.
-
Kiitos vastauksista taitaa siis olla entiset ne venat :2funny: :'(
-
Kiitos vastauksista taitaa siis olla entiset ne venat :2funny: :'(
Sattumoisin on omakohtaista kokemusta tästä vuosien takaa,,, Seiskasatasesta samalla padalla antautui jakohihna motarin ohituskaistalla. Pakoventtiilit saivat kipeetä, joskin moottori pyörii tapahtuneen jälkeen kevyesti kuin singer eli saattais tyhmempi luulla vapaastipyöriväksi ::)
-
Sattumoisin on omakohtaista kokemusta tästä vuosien takaa,,, Seiskasatasesta samalla padalla antautui jakohihna motarin ohituskaistalla. Pakoventtiilit saivat kipeetä, joskin moottori pyörii tapahtuneen jälkeen kevyesti kuin singer eli saattais tyhmempi luulla vapaastipyöriväksi ::)
laitoin pokkana uuden hihnan ja lähti käymään ja vedotkin tuntu olevan samaa laiskaa mutta viikon jälkeen ei enää käykkään? ;D
-
Venttiili(t) sieltä on mutkalla, pakoset luultavasti palanu jos on vuotavilla venoilla ajettu, saattaapa olla lautanenkin pudonnut männän päälle. Purattaa kannen irti ja remonttia pukkaa.
-
Venttiili(t) sieltä on mutkalla, pakoset luultavasti palanu jos on vuotavilla venoilla ajettu, saattaapa olla lautanenkin pudonnut männän päälle. Purattaa kannen irti ja remonttia pukkaa.
no hyvä että tuli selko siitä :'( kattoo nyt jaksaako koko paskaa edes korjata...
-
Jaksaa jaksaa, illassahan tuon laittaa kuntoon. Käytetyt suorat venat löytyy varmaan joltakin palstalaiselta, tiivisteet maksaa 30-40 (kansipahvi, imusarjan-, venakopan- ja pakosarjan tiivisteet).
-
niin tai hakee jostain toimivan kannen kun maksaa tupakkikartongin verran, jos sitäkään
-
oiski ei-vähäpäästöinen nii kiinnostais laittaa vähän enemmänkin... saahan tohon sen fk koneen kaiketi vaihtaa mutta en sitte tiiä onko se vähän päälle 130hp sen ihmeellisempi...
-
paaliin toi ei kuitenkaan mee koska melkeen ruosteeton koppa ja muutenkin melko hyvässä kunnossa mitä nyt muutama lommo ja keulapellissä vähä laitettavaa
-
Purin 1990 mallivuoden B200F koneen 360 volvosta. Sisälsi VAHVAT kanget (13mm) ja tasalakimännät (9,2 puristeiset). Ei pitäis kolista, vaikka hihna katkeaa, koska palotila on jotain 12mm korkea + 1,2mm tiiviste, ja A-nokallahan ei oo kun jotain 10mm nostoa.
Mittaa puristuspaineet ennenkun purat, ni saat varmuuden menikö solmuun.
Kone jossa venat solmussa voi hyvinkin käydä ja kukkua, mut täysiä tehoja sieltä ei irtoa.
-
Tallissa vastaava kone (linnunluilla) 360:n keulalta, kammen ratas pettänyt ja kaikki pakoset mutkalla. Paljon ei ole osunut mutta kun on täydestä laukasta jako seonnut ja ties kuinka paljon startattu sen jälkeen. Ehjällä rattaalla ja jako kohdallaan pyöri kammen päästä helposti, käyntiin ei lähtenyt, putkessa sillon tällön ampu.
-
Purin 1990 mallivuoden B200F koneen 360 volvosta. Sisälsi VAHVAT kanget (13mm) ja tasalakimännät (9,2 puristeiset). Ei pitäis kolista, vaikka hihna katkeaa, koska palotila on jotain 12mm korkea + 1,2mm tiiviste, ja A-nokallahan ei oo kun jotain 10mm nostoa.
Mittaa puristuspaineet ennenkun purat, ni saat varmuuden menikö solmuun.
Kone jossa venat solmussa voi hyvinkin käydä ja kukkua, mut täysiä tehoja sieltä ei irtoa.
Silloin uuden hihnan laiton yhteydessä (kun vielä kävi ihan hyvin) mitattiin puristukset ja kyllä ne sillon tais olla jotain 10-11? Yli 10 kuiteski....
-
Tallissa vastaava kone (linnunluilla) 360:n keulalta, kammen ratas pettänyt ja kaikki pakoset mutkalla. Paljon ei ole osunut mutta kun on täydestä laukasta jako seonnut ja ties kuinka paljon startattu sen jälkeen. Ehjällä rattaalla ja jako kohdallaan pyöri kammen päästä helposti, käyntiin ei lähtenyt, putkessa sillon tällön ampu.
Ja tosiaan, käyttöohjekirja kertoo, että B200E/F koneet ovat 1987 malliin asti 10:1 puristeisia, eli pattimännällä jossa muistaakseni 3,6mm patti. Sillä kolisee 100% varmasti.
1987-> B200F on tasalakisellä männällä ja 9,2:1 puristeinen, sen EI pitäisi omien laskelmien mukaan kolista, mutta ainakin B200E löytyy tosiaan pattimännillä, F-versiosta ei varmuutta.
Mittaappa puristukset vielä jos viitsit ei käyvästä koneesta. On tosiaan saattanut vaan hipaista venoja, ja saattaa olla että on polttanut ne.
Kunnossa oleva B200E/F pitäisi antaa 12-13bar puristuspaineet, kaikki alle 11bar on aika valmis kone, eli jostain vuotaa 10-11 väliin jäävillä paineilla. Rempattu kone antaa 13,5-14bar kieppeillä.
Mulla oli täysin sohloksi ajettu B20 penta, puristus-suhde 9,5:1 ja paineet 10,5bar. Öljyä meni 1L/50L bensaa, ja tehot oli hitusen kateissa. Uudet renkaat ja hoonaus + venat hiottiin ja perusremppa ni antoi 14bar.
-
Ja tosiaan, käyttöohjekirja kertoo, että B200E/F koneet ovat 1987 malliin asti 10:1 puristeisia, eli pattimännällä jossa muistaakseni 3,6mm patti. Sillä kolisee 100% varmasti.
1987-> B200F on tasalakisellä männällä ja 9,2:1 puristeinen, sen EI pitäisi omien laskelmien mukaan kolista, mutta ainakin B200E löytyy tosiaan pattimännillä, F-versiosta ei varmuutta.
Mittaappa puristukset vielä jos viitsit ei käyvästä koneesta. On tosiaan saattanut vaan hipaista venoja, ja saattaa olla että on polttanut ne.
Kunnossa oleva B200E/F pitäisi antaa 12-13bar puristuspaineet, kaikki alle 11bar on aika valmis kone, eli jostain vuotaa 10-11 väliin jäävillä paineilla. Rempattu kone antaa 13,5-14bar kieppeillä.
Mulla oli täysin sohloksi ajettu B20 penta, puristus-suhde 9,5:1 ja paineet 10,5bar. Öljyä meni 1L/50L bensaa, ja tehot oli hitusen kateissa. Uudet renkaat ja hoonaus + venat hiottiin ja perusremppa ni antoi 14bar.
Siitä ei enää paljon mittailla kun kansi (ja vähän muutakin) on ryövätty toisaalle :D Alakerta on vielä osittain purettuna tallissa ja varmuudella tasalakiset männät. Pakovenat ei olleet palaneet, mutta mutkalla kun yksikään ei pitänyt ja männissä näkyi karstassa venojen jättämät jäljet.
-
Minulta hyväkuntoinen 530 kansi otettu b200f koneesta! olis myös muita osia jos kiinnostas? kannesta 50€ sijaitsee etelä-karjalassa ja voin postitella mihinkävain