Carcom Oy  Ateho

Onko vetonivelien ja takapyöränlaakeri-sarjojen sopivuudessa eroja?

  • 5 Vastauksia
  • 3029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Terve!

Tämmöstä tuli mieleen kun talvella pitäs tehdä vetonivel ja takapyöränlaakeri remppaa. Elikkä jos nyt aatellaan että motot.netistä tilaan vetonivelakselin tuohon
-89 B200F 360:iin, niin onko nuissa ollu pituudet ja laippojen pultinreijät samanlaisia kaikissa kolmisatkuissa? Tiedän että jotain vetoakselin paksuuseroja on ollu
mutta onko sellasia eroja ollut että ei passaa autoon kuin autoon paikalleen? Sivulla sanotaan että passaa siihen ja siihen vuosimalliin mutta mistä sitä ikinä tietää.

Ja onko takapyöränlaakerit kaikissa samanlaiset ollut? Eipä tuolla ollutkaan kuin yksi vaihtoehto.

Onko kokemusta nuista mototin komponenteista? Ja voiko jostain saada parempaa? Sillä nuo osat sais mennä näin kesäauto käytössä vaikka sen 20 vuotta.

Voitte nakella myös yv:tä jos löytyy timmejä vetonivelakseleita!

Poissa takanii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Motonetistä tilasin kerran tuon kyseisen vetonivelen, 3kk, jälkeen kävin hakemassa varausmaksun takaisin ja sieltä ilmotettiinn, että ei ole eikä tule valitettavasti.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
En ole tarkemmin perehtynyt mutta ainakaan puretun sianpään (B200F vm 80-luvun lopulta) perästä ei sopinut pyörän laakeri kaverin autoon (B19A 80-luvun alusta). En enää muista mitä eroa oli mutta ei sopinut akselista toiseen.
Vetoniveliä ei käsittääkseni saa uusia mistään.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Ok. kiitos tiedoista!. Näyttääkin että motonetti tarjoaa 76-85 vuosimalleihin eriä ja 86-92 vuosimalleihin eriä laakerisarjaa.

Eikai se auta ku alkaa mehtästään timmiä käytettyä vetoniveltä.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vetoniveliä on kahta erilaista, riippumatta millä koneella tai vaihdelootalla auto on, sisä ja ulkonivelet samanlaisia kummallakin puolella. Vetoakseleita on kanssa kahta mallia, siis itse rauta akselipätkää, toinen on 23mm paksu suora tanko, toinen on 22-25mm paksu tanko, jossa 3 knööliä. Motonetissä on niveliä tarjolla VAIN knööleillä varustettuun tankoon, tunnettu ns. ruiskukone mallina. Todellisuudessa tätä vetoakselia nivelineen löytyy useimmiten ennen 1985 valmistetuista peleistä, uudemmissa, esim. B200F peleissä on tuo ohuempi akseli pienemmillä nivelillä.

Sellainen hauska fakta tuosta, että tuo ns. ruiskukone nivel käy esim suoraan BMW E28 vetoakseliin, ja bmw perän kanssa nämä akselit nivelineen sopivat heittämällä 300 sarjalaiseen kiinni.

Takalaakereista, niitä löytyy kahta mallia, vaihtuu 1985/86, kun tulee ns. facelift, eli uudemmat puskurit. Vanhempi malli on kaksiosainen, ja uudempi ns. pakettilaakeri, eli yksiosainen ulkokehä, kaksiosainen sisäkehä. Akseleita olen purkanut toistakymmentä, ja tuohon 1985-86 sääntöön en ole poikkeusta löytänyt.

Vetoniveliä ja akseleita minulta saattaa löytyä jos tarvis on, uusia eivät ole. Olen yrittänyt etsiä paikkaa josta sais ostettua uusia sopivia niveliä, saksasta varmaan löytyy, kun saa esim. uusia bmw niveliäkin, esim. e30 bemarin nivelet tai sierran nivelet vois sopia...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa peja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Aiheeseen liittyen,343  -81    1.4    takapyöränlaakereita ei taida enää olla  varaosaliikkeissä ? "sjs" kirjoittama  vanhempi malli, eli 2 laakerilla oleviin.  Löytyykö vastaavia kuitenkin "laakeriliikkeiden"  varastoista ?
« Viimeksi muokattu: 27.09.2015, 19:41:19 kirjoittanut peja »

 

Carcom Oy  Ateho