Elekma  Autoracing

Laakeririkon Maantiejarru 244 vm. 76 ehostusta ja päivitystä

  • 24 Vastauksia
  • 10746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Olen jonkin aikaa suunnitellut tekeväni projektitopikin tolle nykyselle kanttilaatikolleni.

Aihiona siis vuosimallia 76 oleva 244 volvo, jossa tekniikkana
- B21
- M45
- 1030

Lisävarusteita
-sähkölasit edessä

Auto ostokunnossa: (kuva tulee myöhemmin, kun pääsen oikealle koneelle käsiksi.)

Auto nyt:





Auto oli kuitenkin aikojen saatossa kärsinyt pahasti käytöstä ja karun näköinen maalattu sisusta sai väistyä paremman tieltä. (Nahkaiset vanhat ovipahvit olisivat olleet siistit ja hyvät, mutta niihin oli jollain massalla ilmeisesti aikoinaan liimailtu jotain listoja. Täytyy entrailla niitä, kun ehtii) Tilalle laitettiin vm. 81 242 volvon sisusta kokonaisuudessaan. Sisustaan sopivat ovipahvit sain ostettua Hämeenlinnasta. Ongelmia aiheutti ainoastaan se, että vanhassa kojelaudassa virtalukko on syvemmällä, kuin uudessa. Tämän vuoksi ratin taakse tulevaa muovia ei voinut asentaa, koska virtalukkoa ei olisi voinut käyttää. Samalla vaihdettiin pienempi nahkaratti, joka miellyttää silmää ja kättä enemmän, kuin alkuperäinen ranneleikkuri.

Ostettaessa autolla oli tapana polttaa sulakkeita satunnaisesti. Kojelaudan ollessa irti oli auton johtosarja helppo tarkistaa ja sieltähän löytyikin piuha, josta oli sulanut koko matkalta kuori pois. Piuha oli alunperin ilmeisesti vienyt virran keskikonsolin valoille, mutta siitä oli yritetty ryöstää virtaa sähkölaseille, jotka olivat toimimattomat. Samalla vedin kunnon kaapelin sähkölaseille ja tulevalle mankalle. Sekä koko sulaketaulu vaihtui 242 volvossa olleesseen, taulu oli korkeampi, joten siihen mahtui enemmän sulakkeita kuin vanhaan. Uusia sulakepaikkoja tuli heti tarpeeseen sähkölaseille ja mankalle.
Loppujen lopuksi sisusta saatiin istumaan hyvin autoon ja lopputulos miellyttää omaa silmää paljon. Äkkiä katsottuna sisusta on kuin autoon tehty, mutta tarkkasilmäinen huomaa kaatuvat etupenkit.

Myöhemmin innostuin keskuslukko ajatuksesta ja tilasinkin Briteistä yleismallisen kaukosäätimellisen keskuslukkosarjan ja asensin sen autoon. Samalla ostin edullisen Herzin erillissarjan, joilla saatiin auto hieman viihdyttävämmäksi matka-ajoa ajatellen.

Tällä hetkellä auton perä ääntää ja uusi perä oli jo pöydällä, mutta sen sisältä löytyi 3.9 välitys, joten se saa jäädä liian lyhyenä nurkkaan odottelemaan.

Autoon suunniteltua ja tulossa olevaa:
- LH 2.4 Ruisku (ostettu)
- anturillinen pottapyörä (ostettu)
- Ruiskun tankki (löytyy omasta takaa)
- K-jet bensapumppu (löytyy)
- Ohjaustehostin paketti (löytyy)
- pidempi perä (täytyy hankkia)
- M47 Aski (löytyy)
- Parempi kytkin (ratkaisua saa ehdottaa)
- Helmojen ehostus, hieman alkaa kukkaa puskemaan

Edullisia kiinancoolereita, laajakaistalambdapaketteja saa tarjota. Ja jos tietoa, että mistä saa pakosarjan laippoja, niin saa kertoa.

Kuvia tulee myöhemmin lisää, kun pääsen koneelle, jossa ne ovat.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2013, 18:31:35 kirjoittanut Laakeririkko »

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Tämä päivä mennyt ruiskun tankkia ehostellessa. Viikonloppuna hitsasin siihen pari paikkaa ja uudet korvakkeet ja pohjamaalasin sen. Tänään oli vuorossa pintamaalaus punaiseksi, samaa väriä tullaan käyttämään muihin alustaan jääviin osiin. Tankki oli hieman päässyt seisonnassa hapristumaan kiinnikkeiltään ja päädyistä. Sisältä se kuitenkin oli siedettävässä kunnossa.

kuva keskeneräisestä tankista:


Kuva valmiista maalatusta tankista tulossa.

Lisäksi autoon tuli asennettua tupakkamuovit.

Edit:
Kuva maalatusta tankista:

« Viimeksi muokattu: 29.05.2013, 10:31:58 kirjoittanut Laakeririkko »

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Hyvältä näyttää! O0 Tullut ihasteltua pariin otteeseen autoa ohi ajaessa, jos siis on sama yksilö... :P

Poissa Kariaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Pakko seurata kun ittellä alkaa samanlainen projekti kesällä! :)
Volvo 850 T5-R

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Auto saastuttaa tällä hetkellä Kymenlaaksossa.

Tänään tuli hiekkapuhallettua varaosa perän panhard, kallistuksenvakaaja ja molemmat tukivarret. Piti myös ruiskulla maalata ne, mutta kompura sano sopimuksensa irti, joten joutui pensselihommiin. Rostexia tuli vedettyä pintaan.

Ruiskun johtosarjaa tuli myös aamulla selvitettyä. Jotain epäselvyyksiä siitä jäi vielä mieltä kaivelemaan.





Mitä ovat nuo kyseenalaiset liittimet? Mihin tulee signaali perältä? Mistä lähtee virta PA-pumpuille?
Onko nakutusanturin kiinnityspultti läpireiällä lohkossa? Ei kai? kunhan sen saa tiiviisti lohkoon kiinni, niin luulisi riittävän?

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Tuossa laturi johdon vieressä, mahtaa olla moottorinlämpötila anturin liitin?
240

Poissa volsse360

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Missäpäin kymenlaaksoa tämän voi bongata kun itsekin asun täällä  :hello:
Ja komea on volvo ;)
nykyiset.
Volvo V90 D4 AWD käyttis

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Itse itselleni vastaten... Musta liitin nakutuksen yläpuolella on TPS, eli kaasuläpän asentotunnistin. Lämpötilat mitataan kaikki kannesta.

Kotka, Karhula, Hamina alueella tulee enimmäkseen kuljeksittua. Tampereella olin aiemmin...

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vähän vanhoja projektikuvia vanhan sisustan vaihdosta uuteen. Vanha sisusta oli maalattu beigeksi ja maali oli paikoin kulunut, mikä teki sisustasta karun näköisen, joten tuli vaihdettua varaosa autosta sisusta tohon.

Kuvassa näkyy vanha kojelauta ja lattiaa


Lattiat todella hyvät ottaen huomioon, että auto on vm.76 ja olen kuullut, että kyseisessä vuosimallissa oli ruostesuojauksen kanssa puutteita.


Uusi kojelauta


Kaksiovisen penkit

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Auto saastuttaa tällä hetkellä Kymenlaaksossa.

Tänään tuli hiekkapuhallettua varaosa perän panhard, kallistuksenvakaaja ja molemmat tukivarret. Piti myös ruiskulla maalata ne, mutta kompura sano sopimuksensa irti, joten joutui pensselihommiin. Rostexia tuli vedettyä pintaan.

Ruiskun johtosarjaa tuli myös aamulla selvitettyä. Jotain epäselvyyksiä siitä jäi vielä mieltä kaivelemaan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mitä ovat nuo kyseenalaiset liittimet? Mihin tulee signaali perältä? Mistä lähtee virta PA-pumpuille?
Onko nakutusanturin kiinnityspultti läpireiällä lohkossa? Ei kai? kunhan sen saa tiiviisti lohkoon kiinni, niin luulisi riittävän?

Vihreä piuha jossa valkonen liitin, on lambdan signaalikaapeli. Vieressä lambdan lämmityksen virta.

Nuo liittimet joissa lenkki, on esim automaatille ja ilmastoinnille tarkoitettu tunnistimien paikat, manuaalissa ilmastoimattomassa sitten hyppypiuhat. Tarkoitettu juuri joutokäyntikompensointiin ym.

Signaali perältä tulee mittaristoon, josta tulee muistaakseni neliöliittimeen, joka on yhdistetty auton muuhun johtosarjaan sitten.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Hieno nappisilmä. Taisit tulla eilen vastaan Haminasta Kotkaanpäin vanhaa tietä kun olin menossa katsastamaan mustaa Cadillac:iä, tulit vastaan Neuvottoman kohdalla.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Kun vaihdoit kojelaudan, kait teit lämppäriin (täys) remontin? ::)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Lämppäriin oli juuri vaihdettu moottori, kun ostin auton. Tosin lämppärin vaijerit oli kaikki jätetty irti, jolloin säädöt ei toimineet (Hyvä suoritus). Kaveri korjaili säätimet ja nyt lämppäri pelaa kuin uusi. Juu mustaa cadillac:iä tuli ajeltua vastaan salmen risteyksen kohdalla. Hieno rauta.

Perän tukivarsiin on nyt myös ruiskittu sama pintamaali, kuin tankkiinkin. Lambdamutteri tuli hommattua ja kansi (530) on käynyt plaanauksessa. Kansi tuli kasailtua ja venttiilit hiottiin seeteihin ja uudet varren kumit tuli asenneltua. Venttiilivälykset mittasin ja 6 venttiilissä on liikaa välystä 0,4-0,5. 2 venttiiliä oli 0,35 välyksellä, mikä on kirjan mukaan sopiva, kun aletaan säätämään. Purin kahdesta irtokannesta välyspalat, mutta niissä ei ole mitään merkintöjä paksuudesta. Täytyisi jostain löytää mikrometri.

Kannesta kuvia myöhemmin, tässä kuitenkin uusi kuva autosta.



Onko tämä polttoainepumpun liitin lh 2.4 johtosarjassa?:



Mitä johtoja tähän liittimeen tulee?






Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Tommosen löysin:


Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Kaipaisin hieman tietoa moottorin huohotuksen toteutuksesta. Alun perin b21a koneessa on huohotus toteutettu venttiilikopassa olevalla putkella, putki menee ilmanputsariin. Uudemmissa ruiskukoneissa on ilmeisesti huohotus pönttö laitettu öljypumpun rattaan päällä olevaan reikään imusarjan alla, pitääkö paikkansa? Mitä etua saavutetaan tällä sijoittelulla, vai voinko toteuttaa oman huohotuksen edelleen tuolla vanhalla venttiilikopalla? Minulta löytyy myös b200e koneen hiluja, joissa on ilmeisesti myös siihen kuuluva huohotus pönttö, joten sitäkin voisi toisaalta hyödyntää.

Uusissa sähköruiskuissa on lisäksi hiilisuodatin, johon menee letkut kaasuläpän luota ja suodattimelta putki venttiilille ja sieltä tankin korvausilmaputkeen? Mikä suodattimen tarkoitus on? Onko tarpeellinen? Liittyy ilmeisesti polttoainehöyryihin ja käynnistyksen helpottamiseen? Voinko vain tukkia letkulähdöt?

Käykö pottapyörään 215mm kytkinlevy? Sen tiedän, että 228mm käy ainakin. Jos jollain tarjota kytkin/paineasetelma pakettia, niin saa tarjota.

 

Elekma  Autoracing