Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Biilteeman kattoteline kattokiskoihin, käyttäjän kokeums

  • 2 Vastauksia
  • 3335 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhahoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Nopea käyttäjän katsaus ko tuotteeseen:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kuljetustarvikkeet-ja-hinaaminen/kattotelineet/taakkateline-kattokiskoille-2000023103

Hinta on halpa, siis kattoteline 37 Eurolla, mikä voi mennä pieleen ?

Ensinnäkin, härveli on kokometallinen poislukien kumiset pehmusteet ja avaimella varustetun suojan kuoret (4kpl).
Materiaali on jauhemaalattu teräs. Kiskot muovipinnoitettu, jonkinlainen kortsu metallikiskon päällä, ei mitenkään tiukasti kiinni mutta pysyy kumminkin paikallaan vaikka tuntuukin jonninverran hölskyvän.
Lukkomekanismi kattokiskoihin on yleismallinen, eri säätöä on kahden pykälän verran ja jonka voi jonkinlaisella pinnillä lukita paikalleen tarvittaessa, ei sisälly pakkaukseen mutta mikä tahansa tappi riittää. Kiristys puristamalla kattokiskoihin sormin kierrettävillä "siipiruuvilla", eli liitos on täysin puristuksella kattokiskoihin. Kattokiskon ja mekanismin väliin tulee kuminen palikka.

Asennus ja käyttö:

Koko laite on melko hankala kuljettaa, jokainen osa tuntuu olevan irti ja putoilee kuljetuksessa. Eritoten poikittaiskiskojen päiden ja kattokiskojen välin pehmustekumit tuntuvat katoavan samantien kuljetuksessa, niissä kun ei ole oikein mitään lukitusta kuin oma kitka. Kun kuskaa näitä vaakatasossa pääsee helpoimmin silti pitää katsella taakseen että mitä osia jää jälkeen..

Asennus (Volvo V50) sujuu kohtalaisesti, toinen puoli löysä kiristys ja sitten toinen puoli. Paskin ominaisuus on, että ainakin Volvossa tuo kiristysruuvi pitää avata aivan auki että lukituksen saa painettua kohdalleen, jos yliavaa tuon ruuvin se putoaa jengoiltaan pois ja takaisin laittaminen on ihan hel*etillinen työ. Hämärässä aivan mahdotonta sillä jengat on pyörivässä akselissa joka tietenkin pyörähtää siten että ei enää ole linjassa ruuvin kanssa... Laitteen isoin moka  :idiot2:
Teline on tukeva ja toimii kunhan jaksaa askarella tämän kanssa ja saa sen paikalleen. Ei tätä kyllä huvita useasti irroitella vain huvin vuoksi mutta tilapäisiin kuljetuksiin ainakin minulle riittävä kun vain satunnaisesti tarviin.
Telineessä on avaimelliset lukot joka kulmassa mutta en edes testannut niitten toimivuutta, periaate on että lukittava muoviläppä estää sormiruuvin kiertämisen. Osat ovat irtotavaraa joten niitten kanniskelu kuulostaa hölmöltä kun irto-osia on muutenkin tarpeeksi.

Lopuksi: laite on halpa ja sen myös huomaa yksityiskohdissa. Ajaa kumminkin asiansa jos vaatimustaso ei ole korkea ja tarvii jonkinlaisen telineen katolle silloin tällöin -kuljetuksiin. Itse olen sikäli tyytyväinen, että sillä saa tehtyä sen mitä siltä vaaditaan, mutta ei oikeastaan yhtään enempää. Vikoja on ja puutteita, mutta jos telinettä tarvii usein ei sitä edes kannata ottaa pois katolta jolloin asennuksessa olevia ongelmia ei tule usein.
Jos haluaa itse askarrella saa laitteesta kätevämmän käyttää, esim kumiosat voi liimata paikoilleen jolloin eivät häviä, samoin tuon kiristysruuvin voi pidentää jolloin ei putoa jengoiltaan, myös kiskot voi yrittää lukita paikalleen kun on sen ensin sovittanut autoon sopivaksi. Senjälkeen osat varmaankin kestävät paremmin kuljetusta putoilematta ja asennus suoristuu.
Katolla ollessaan pitävät jonkinlaista suhinaa kuten varmaan moni muukin teline sillä neliöputkessa ei ole järin optimaalinen ilmavirtaus.

Arvosanat:
Hinta 5/5, halvempaa et varmasti löydä
Käytettävyys 3/5, putoilevat osat ja oikukas asennus, rimpulamainen kokonaiskuva
Vastine rahalle 4/5, loppupeleissä hoitaa tehtävänsä ja rakenteeltaan tukeva
« Viimeksi muokattu: 08.11.2019, 15:59:48 kirjoittanut juhahoo »
--------------------------
Volvolla vuodesta 2001

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Biilteeman kattoteline kattokiskoihin, käyttäjän kokeums
« Vastaus #1 : 08.11.2019, 15:08:56 »
Hyvä tietää, kannatti vissiin mun maksaa volvon orkkistelineistä kun niitä irroittaa ja kiinnittää vaivattomasti ja myös suksiboksin kanssa. Bilteman suksipidikkeet mulla on ollut ja ne on käyttökelpoiset hintaansa nähden mutta avaimen saa poikki helposti. Samoin Bilteman kiristyshihna taakkatelineeseen on ok.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Biilteeman kattoteline kattokiskoihin, käyttäjän kokeums
« Vastaus #2 : 08.11.2019, 22:39:57 »
Alkuperäisiä ja laadukkaita tarvike telineitä löytyy esim. Torista vain muutaman kolikon verran kalliimmalla kun malttaa seurata tarjontaa.
Itse taisin Volvon siipi mallisista hopeisista telineistä 40e keväällä maksaa. Jotku hinnoittelee käytetytkin kovaan hintaan, mutta sielläpä ne myynnissä pysyy.

 

Samppasport  Futurez