KL-varaosat  Race.fi

Onko rauhallisesti ajetun ja revitellyn auton mottorin kunnossa mitään eroa ?

  • 36 Vastauksia
  • 8446 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3968
  • Rehellisyys maan perii

Ajelin kesällä 90km/t ja koneessa oli 1500 kierrosta.

Ohi meni joku japsi ainakin 120 km/t.

Kysyin myohemmin yhdeltä clubilaiselta,jolla on japsiauto , paljonko on kierroksia tollaisessa vauhdissa.

Sanoi 3000.

Ja toihan ei näy matkamittarissa.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2020, 19:12:24 kirjoittanut GHOST »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mielenkiintoinen kysymys.

Tähän vaikuttaa varmasti moni asia, kuten itse moottorin rakenne, huollon/voiteluaineiden laatu sekä tietysti sen rääkin laatu.
Esim. joitain pumppusuutin-dieseleitähän vaivaa liiallisen tyhjäkäynnin tai matalilla kierroksilla ajelun tuloksena nokka-akselin piloille kuluminen. Kyseessä on toki voitelujärjestelmän suunnitteluvirhe, mutta vastaavia liian rauhallisen käytön "ominaisuuksia" löytyy paljon. Osa suunnitteluvirheitä ja osa seurauksia esimerkiksi tukkoon körötellyistä saastelaitteista.

Taas edesmenneen 945:ni vinokone sai ihan kiitettävästi rajoitinta ja rääkkiä kun takarenkaitakin kului parikymmentä paria ~50tkm aikana.
Kertakorvauksen saatuani kun aloin autosta siirtämään tekniikkaa tuohon allekirjoituksen seiskaan ja aukaisin moottorin uudelleenrakennnusta varten ei sieltä paljastunut oikeastaan moitteen sijaa. Ei laakereista, sylintereistä tai edes kannentiivisteestä. Kyseessä kuitenkin yli 350tkm ajettu moottori jota viritetty ja koeteltu, mutta myös huollettu.

Ilman tyyppivikoja, suunnitteluvirheitä tai muuten vaan ilman "ikäviä ominaisuuksia" tehty moottori vaatisi varmaan melkoisen rajut ääripäät rääkkäämisen ja hissuttelun väliltä jotta kunnon eroja saataisiin aikaiseksi.  ???
Olettaen että ylläpito sekä käyttötunnit olisi molemmissa identtiset.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Kyllä sen moottorin täytyy normaalissa käyttölämpötilassa sietää "rääkkäämistä" ihan moitteitta. Luulisin että enemmän moottoreita ajetaan tukkoon juurikin ajamalla liian pienillä kierroksilla ja suurella kuormituksella. Tämä taas voi johtaa välillisesti myös voimansiirron ongelmiin kun kaksoismassapyörä joutuu tekemään oikeasti töitä tasatakseen värinöitä.

Toki kylmän moottorin kiusaaminen tai heti kovan rääkin jälkeen kuumana sammuttaminen voi pitkällä aikavälillä aiheuttaa kulumista mutta väittäisin että vakiomoottoreissa aivan yksi lysti.

Vai montako autoa yleisesti ottaen menee "hylkyyn" siksi että moottorin sisäisiin osiin tulee jotain mekaanista vikaa? Jos se kone kestää hissuttelemalla miljoonan ja raskaalla kaasujalalla vain 950tkm niin se on aivan se ja sama kun joka tapauksessa ympäriltä loppuu joko auto tai moottorin apulaitteet ennen sitä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi

Lähes 42 vuoden autoilukokemuksella uskon, että Volvot kestävät myös raskaampaa kaasujalkaa. Siis jos autoa ei rääkätä kylmänä eikä revitellä vetolaitteita pilalle.

Mielenkiintoinen kysymys moottorin kestosta. Äkkiä luulisi, että vähemmän revitelty kestää aikaa myöten paremmin. Mutta toisaalta auton on kestettävä myös riuskempaa käyttöä. Onko kysymys vain tuntumasta, elämänkokemuksen tuomasta aavistuksesta, jopa harhasta? Kun sitä mielellään ostaisi sen kevyemmällä kaasujalalla käsketyn auton?  8) 8)

Paikalla GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3968
  • Rehellisyys maan perii


Mutta moottorillehan tulee paljon enemmän kierroksia kovemmassa vauhdissa ja revityksissä.

Eikö moottori siis kulu enemmän kun männät menee tuplasti enemmän kertoja sylintereissä

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5865
Saksassa asuessani ajoin aina kaasu pohjassa kun vaan tilaa oli. Joku auto saattoi kuluttaa enemmän öljyä kuin nätisti ajettaessa olisi ehkä tehnyt mutta ikinä ei mitään ongelmia ollut.
Vanhin alla ollut auto oli 170 tkm ajettu 740 GLE joka kiltisti jaksoi 200 mittarissa taivaltaa.

Uskoisin että kylmäkäynnistys ja pätkäajo vajaalämpöisellä koneella on rankempaa kuin suuret kierrosluvut.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Ex V70 2.5T sai saappaalla happea ja korkeita kierroksia todella reilusti, tosin katsastuksessakin arvot oli aina malliesimerkilliset ja muulloinkaan moottorin kanssa ei ollut ikinä mitään ongelmaa. Jotkut koneet tosiaan elävät tuolla rääkillä, ja ennemmin vikaantuvat sen puutteesta.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
VM testasi Civic Type R tehoja (liittyen WRC moottoreiden sisäänajoon ns. kaasupohjassa heti).
Yksityisten oli alle 200hp ja liikkeiden esittelyautoista tuli yli 200hp jonkun matkaa.

Jos kone lämmin, niin happea sille pitää antaa uutena. Männänrenkaat hiotuu paremmin näin.

Yrittänyt löytää sitä lehteä uudestaan, mutta en oo löytänyt. Oli aika mielenkiintonen, siinä oli paljon faktaa.

Vaikka periaatteessa kierrokset kuluttaa moottoria enemmän, niin silti "papan helmet" on aina ihan umpi karstassa. Tosin, papat tuppaa ajelemaan usein "noh vastahan ne öljyt on 4v vanhat mutta kilsoja vaan 5000".

Uskoisin että kylmäkäynnistys ja pätkäajo vajaalämpöisellä koneella on rankempaa kuin suuret kierrosluvut.

Uskon tähän myös, lämmin kone poistaa öljyjen joukosta kosteuden ja polttoainetta. Pätkäajolla se kerryttää.

En tiedä miksi, mutta Toyotan tietyllä koneella voi ajaa 300tkm ilman kansipahvi ongelmia, mutta puolet pienemmillä kilsoilla pahvit voi vuotaa vedet ulos.
Liekkö mahdollista, enemmän lämpösyklejä kylmästä kuumaan saa pahvin elämään? Tai sattumaa...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Jos moottori on kunnossa ja huollettu, ei se yksinkertaisesti saa hajota kierrosten tai "voiman" pyyntiin (viriviri vehkeet erikseen).

Tuommoinen 3000rpm on vielä aika matala kierrosluku. Periaatteessa joissakin moottoreissa voi tosiaan öljynkierto olla parempi hieman korkeammilla kierroksilla, kuin matalilla.

Itellä oli yksi auto aikanaan, jolla ajelin melkein 70tkm ja tennaria sai ihan p**keleesti. Karkeasti 5-6 kertaa päivässä rajoittimelle ja aina kun maantielle pääsi, vaihteet 1, 2, 3 rajoittimelle. Maantiellä kierrokset 100kmh noin 2800 rpm.

Tuolloin töissä vaihdoin tulpat kyseiseen härveliin ja olivat täysin karstattomat ja valkoiset. Työkaverit alkoivat lyömään ringissä vetoa, milloinka kone hajoaa siihen ajotyyliin. 72tkm myöhemmin myin auton eteenpäin. Öljyä ei vienyt kuin nimeksi (10tkm matkalla vissiin 2-3dl, saman verran vei minulle tullessa) ja moottori kävi muutenkin todella nätisti. Ainoastaan pakoputki tykkäsi ajotyylistä kyttyrää, mutta ihan ymmärrettävää. Se oli pariin otteeseen auton alta ihan kunnolla punainen. :D


Yleisesti auton moottori kestää ylikuumenemistakin jopa yllättävän hyvin, jos vain kannentiiviste ja kansi sen kestää. Mutta jos öljyt pääsevät ylikuumenemaan herkästi tai käyvät kovilla kierroksilla liian kuumina, alkaa moottori herkästi kulumaan. Tämän huomasi eräs tuttava, joka ajeli samanlaisella moottorilla kuin tuossa omassa kokemuksessani rataa. Kolme kierrosta ahvenistoa ympäri kaasu lattiassa (kaikki 82hp käytössä) ja öljyn lämmöt yli 145°C, kone alkoi hyytymään ja "jäähdyttelykierroksen" jälkeen öljynlämmöt vielä yli 100°C ja ampui öljyn mittatikun pois eikä jaksanut käydä tyhjäkäyntiä.


Eli vastaus kysymykseen: On, yleensä rauhallisesti ajettu moottori on karstoittunut tukkoon. Jos moottori on reippaasti revitellen ajamisesta hajonnut/kulunut, niin joko on laiminlyöty huolto (öljyt), revitelty kylmänä tai moottori suunniteltu huonosti. Ja tottakai se tyhjäkäynti-"jäähdyttely" on ihan yhtälailla tärkeä muistaa, jos moottoria on reilusti rasitettu juuri.

Poissa Japi.T

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Mutta moottorillehan tulee paljon enemmän kierroksia kovemmassa vauhdissa ja revityksissä.

Eikö moottori siis kulu enemmän kun männät menee tuplasti enemmän kertoja sylintereissä

Jos ajetaan sama matka samalla vaihteella, eikä voimansiirto luista. Männät käy yhtämontakertaa ylhäällä. Tosin lyhyemmässä ajassa.
Katsastaja. Volvoja Monta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Tulee, mutta moottorien rakenne, materiaalit ja suunnittelu on jo ainakin pari vuosikymmentä ollut sillä tasolla, että ennen mekaanista loppuunkulumista jotain muuta hajoaa ja romu paalataan.

Toki jotki vag jakoketjut yms on ihan eri asia.

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Jos moottori on kunnossa ja huollettu, ei se yksinkertaisesti saa hajota kierrosten tai "voiman" pyyntiin (viriviri vehkeet erikseen).

Tuommoinen 3000rpm on vielä aika matala kierrosluku. Periaatteessa joissakin moottoreissa voi tosiaan öljynkierto olla parempi hieman korkeammilla kierroksilla, kuin matalilla.

Itellä oli yksi auto aikanaan, jolla ajelin melkein 70tkm ja tennaria sai ihan p**keleesti. Karkeasti 5-6 kertaa päivässä rajoittimelle ja aina kun maantielle pääsi, vaihteet 1, 2, 3 rajoittimelle. Maantiellä kierrokset 100kmh noin 2800 rpm.

Tuolloin töissä vaihdoin tulpat kyseiseen härveliin ja olivat täysin karstattomat ja valkoiset. Työkaverit alkoivat lyömään ringissä vetoa, milloinka kone hajoaa siihen ajotyyliin. 72tkm myöhemmin myin auton eteenpäin. Öljyä ei vienyt kuin nimeksi (10tkm matkalla vissiin 2-3dl, saman verran vei minulle tullessa) ja moottori kävi muutenkin todella nätisti. Ainoastaan pakoputki tykkäsi ajotyylistä kyttyrää, mutta ihan ymmärrettävää. Se oli pariin otteeseen auton alta ihan kunnolla punainen. :D


Yleisesti auton moottori kestää ylikuumenemistakin jopa yllättävän hyvin, jos vain kannentiiviste ja kansi sen kestää. Mutta jos öljyt pääsevät ylikuumenemaan herkästi tai käyvät kovilla kierroksilla liian kuumina, alkaa moottori herkästi kulumaan. Tämän huomasi eräs tuttava, joka ajeli samanlaisella moottorilla kuin tuossa omassa kokemuksessani rataa. Kolme kierrosta ahvenistoa ympäri kaasu lattiassa (kaikki 82hp käytössä) ja öljyn lämmöt yli 145°C, kone alkoi hyytymään ja "jäähdyttelykierroksen" jälkeen öljynlämmöt vielä yli 100°C ja ampui öljyn mittatikun pois eikä jaksanut käydä tyhjäkäyntiä.


Eli vastaus kysymykseen: On, yleensä rauhallisesti ajettu moottori on karstoittunut tukkoon. Jos moottori on reippaasti revitellen ajamisesta hajonnut/kulunut, niin joko on laiminlyöty huolto (öljyt), revitelty kylmänä tai moottori suunniteltu huonosti. Ja tottakai se tyhjäkäynti-"jäähdyttely" on ihan yhtälailla tärkeä muistaa, jos moottoria on reilusti rasitettu juuri.
Juurikin, hiljaksiin ajelemalla ja todella pienillä kierroksilla se karsta kerääntyy moottorin sisälle, ja moottorin saastelaitteisiin jne... kun taas reilu kaasunkäyttö tilanteet sallien (motarikiihdytykset tennari tulipeltiä vasten) suattaapi jopa estää ton shaibanderin kerääntymisen.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

turkoosi

  • Vieras
Mitsu L200 2.5D lauloi kanssa aika kovaa ja korkeelta 140km/h mittarissa (mittarivirhe 10-15km/h) ja lähti myös -33C pakkasesta ekalla ilman lämmitystä parin hehkutuksen jälkeen, vähän karkeesti vaan pyöri muutaman minuutin alkuun ;D Kytkimen hajottua lähti sitten afrikkaan

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2541
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Mitsu L200 2.5D lauloi kanssa aika kovaa ja korkeelta 140km/h mittarissa (mittarivirhe 10-15km/h) ja lähti myös -33C pakkasesta ekalla ilman lämmitystä parin hehkutuksen jälkeen, vähän karkeesti vaan pyöri muutaman minuutin alkuun ;D Kytkimen hajottua lähti sitten afrikkaan
Toi 2.5T näki kans aika karkeeta kaasunkäyttöö, munatjäätävän kylymästä startti ja 2 akkua anto sen verran ärjyä et starttas... kuulosti kyl aataminaikaselta traktorilta ennenku lämpes... tosta pakkia ja kevyt kaasunsurvasu ja keula menosuuntaan ja eiku matkaan  :2funny: (Huom, ylinopeuksia ei käytetty noissa tilanteissa)
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Slerballa paljon viisaita sanoja. Tosiaan voiteluöljy on aika ratkaisevassa roolissa, kuluuko moottori isommilla kierroksilla vaiko eikö. Käytännössä moottorissa kaikki liikkuvat metallipinnat erotettu toisistaan voiteluaineella. Jos öljyn ominaisuudet eivät riitä kuumuutta, mikä tulee tuolta revittelystä, alkaa tapahtua tuota metalli-metallikontaktia. Arkiajossa harvoin näin pääsee käymään, mutta rajulla käytöllä on öljy avainasemassa, jolloin sitä pitää vaihtaa tiuhempaan. Noissa hurjemmissa kierroksissa oikeastaan ainoa, mikä tulee mieleen, mikä voisi johtaa kulumiseen ja rikkoutumiseen jos öljyn ominaisuudet riittävät, on kiertokankien lujuus. Hitausvoimat kasvavat rajusti kierroslukujen kasvaessa, jolloin kiertokanget väsyvät. En tiedä onko tätä kuinka moottorin suunnittelussa otettu huomioon, mutta tuollaistakaan tilannetta tuskin tulee arkiajossa. Eli jos öljyn voiteluominaisuudet piisaavat kierrosten mukana, ei pitäisi muun kuin öljyn kulua. Karstahan sitten tukkii noita öljyrenkaita sun muita öljykanavia, mikä taasen edesauttaa moottorin kulumista kun ei moottori toimi suunnitellulla tavalla voitelun puutteesta
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

 

KL-varaosat  Race.fi