Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: C70 - 09.10.2011, 18:33:04

Otsikko: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 09.10.2011, 18:33:04
Terve, mitä kaikkea kyseiseen myllyyn kannattaa laittaa jos haluaa 300+ kaakkia ulos "turvallisesti" Nämä oli mielessä: Uudet H kanget+kaikki laakerit ja tiivisteet, uusi isompi turbo T19?? downpipe ja röörit uusiksi, isommat suuttimet? isompi bensapumppu? Sitten ohjelma, RICA, BSR?
Jos talven aikana ehtisi ruuvailla, tietäisi vaan mitä palikoita hankkia jne.  ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Temes - 09.10.2011, 20:00:15
eiköhän se 300hv ihan tolla setupilla mitä luettelit irtoa, ahtimeksi voi sopia myös kkk k24 löytyy uudemmista s60r malleista...putkisto vaikkapa jt:ltä,myös vakio cooleri voi olla järkevä vaihtaa aluversioon,, muovi päädyt ei välttämättä pidä korkeamasta ahtopaineesta. bensa pumppu riittänee ihan vakiona noille tehoille. Ohjelma kannattaa muokata autokohtaisesti penkissä. Kanki vammoja täältä löytyy runsaasti joten niitä voi pitää varsin perusteltuna vaihtaa (vaikka samppa sportilta saa valmista settiä),,
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 10.10.2011, 06:35:53
Ok, joo kankisarja näytti olevan myynnissä ja ihan ok hintaankin. Meneekö toi K24 bolt-on ton nykyisen hyrrän paikalle?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Temes - 10.10.2011, 09:18:47
ellen ole 100% väärässä niin toi k24 menee bolt on paikoilleen,, viisaammat voivat vielä tarkentaa,, tuossa hyrrässä voi olla aavistus enenmän viri potenttiaalia kuin 19t...
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: sjos - 10.10.2011, 10:12:43
Siinähän ne kokolailla lueteltu.

H kanget.
DP 3"
Turbo, 19T on ihan ok, jos ei lähde tavoitteita kauheasti yli 300hp:n yli tavoittelemaan.

B pumppua ei tarvitse päivitellä, uusii sille vaan uuden virtapiuhan.
Ennemmin ahdistaa bensalinjat, kuulemma.

Alkup IC riittänee myös noille lukemille.
Suuttimet nippa nappa, etenkin valkoiset.

Ja Depilille optimointiin.
Sieltä saa penkitykset ja todelliset lukemat samaan hintaan. mitä jonkun bolt-on lastun.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 10.10.2011, 16:33:40
Ok, täytyy katsella hintoja jne. Tarkoitus ei ole kuitenkaan revitellä auton kanssa joka risteyksessä vaan enemmänkin haen vääntöä ohituksiin ja sitä kautta mukavuutta ajoon.
(saa se kyllä viivaltakin lähteä rivakasti, ei haittaa yhtään  ;D)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 11.10.2011, 06:19:48
Tuolla oli juttua noista kangista, että kannattaa tarkistuttaa ne ??? Oli jollain ollut jotain sopivuusongelmia?? ???
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Tonskulii - 11.10.2011, 08:20:30
Tuolla oli juttua noista kangista, että kannattaa tarkistuttaa ne ??? Oli jollain ollut jotain sopivuusongelmia?? ???

Niiden painos saattaa olla eroa, niin ne kannattaa tasapainottaa.. Eiköhän ne sinne pellin alle sovi ;)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: sjos - 11.10.2011, 11:24:48
Tuolla oli juttua noista kangista, että kannattaa tarkistuttaa ne ??? Oli jollain ollut jotain sopivuusongelmia?? ???

Pääsääntöisesti ovat olleet mitoissaan kanget, mutta.

On niitäkin löytynyt missä heittoja.
Lähinnä heitot on ala silmissä, eli eivät täysin pyöreitä tms.

ELi uudet H profiilit AINA koneistamon kautta.
Hinta n. 50€ / 5 kankea.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: heikinheimo - 23.10.2011, 15:00:06
Nyt kyllä rävähtää hieman OT mutta aikalailla sama auto ja samat ideat päässä. Miten nuo orkkis kanget kestää? Elikkä jos lastuttaa niin numeroitten mukaan teho pyörii siinä 300hp alanurkilla, onko lastu ihan perusteltu ilman mekaanisia muutoksia? Varmaan saa dumpin laittaa turbon ystäväksi mutta kertokaa viisaamat mihin varautua.

Kiitosh
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: j_tapio - 23.10.2011, 17:12:35
Nyt kyllä rävähtää hieman OT mutta aikalailla sama auto ja samat ideat päässä. Miten nuo orkkis kanget kestää? Elikkä jos lastuttaa niin numeroitten mukaan teho pyörii siinä 300hp alanurkilla, onko lastu ihan perusteltu ilman mekaanisia muutoksia? Varmaan saa dumpin laittaa turbon ystäväksi mutta kertokaa viisaamat mihin varautua.

Kiitosh

Jos pelkkä lastutus ilman muita muutoksia saa aikaan 300hv, niin uudet kanget kannattaa ostaa jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Orkkis kanget kyllä kestää sopivalla kokoonpanolla yli 300hv:kin mutta riskikäyrä kartuu aika jyrkästi alaspäin. Dumpin saa laittaa, mutta mihinkään sitä et virityksen kannalta tarvi, alkuperäinen bypass toimittaa siellä paineenpurkajana virkaa.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: sjs - 23.10.2011, 18:15:45
Dumppi kannattaa ehkä unohtaa, kone menee vaan kaasun päästäessä rikkaalle kun dumppi suhauttaa jo mitatun ilman pihalle. Bypass kuten sanottua hoitaa jo sen, mutta sensijaan kierrättää "dumpatun" ilman turbon imupuolelle takaisin jotta ei em. efektiä tule.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: heikinheimo - 23.10.2011, 21:27:27
Jos pelkkä lastutus ilman muita muutoksia saa aikaan 300hv, niin uudet kanget kannattaa ostaa jo valmiiksi hyllyyn odottamaan. Orkkis kanget kyllä kestää sopivalla kokoonpanolla yli 300hv:kin mutta riskikäyrä kartuu aika jyrkästi alaspäin. Dumpin saa laittaa, mutta mihinkään sitä et virityksen kannalta tarvi, alkuperäinen bypass toimittaa siellä paineenpurkajana virkaa.

Selvä peli. Ongelmana nyt herää kankien suhteen oma osaaminen asennuksen suhteen(ammattilaisen asentamana niin kannatta varmaan samalla remontoida koko kone kun atomeiksi menee?), noh kait sitä tekemällä oppii..

Siitä huolimatta jos otetaan esim Rican lastu http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=188 joka lupaa jopa 310hp joka varmaksi osaltaan jo hieman mainos puhetta.. Meinaat että menee sitten veivi kieroksi suht helpolla?

edit: ok dumppi unohdetaan;)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: hevonen - 23.10.2011, 21:36:54
Mitenkähän se on tuon automaattilaatikon kanssa..?
Ainakin vanhemmissa 850 malleissa on lastulla saatu onnistuneesti laatikko rikottua. :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Hurm0s - 25.10.2011, 18:26:17
Automaatin kanssa pitää vääntöä rajata ohjelmalla, sitten pitäisi kestää...

Ja tosiaan, H-kanget pitää käyttää koneistamon kautta juurikin soikeiden laakerisilmien vuoksi. Kiinastahan noi melkein kaikki tulee...

Itellä on 18T, valkoiset suuttimet, 50mm cooleri, 3" DP ja teetetty softa. Kesällä penkissä tuli se 300hv vaikka seokset oli pirusti rikkaalla, eli 19T:llä pääsee siihen 300hv tehoon aivan hienosti.
Kesän lopussa menikin sitte kanki solmuun ;D

K24 menee lähes bolt-on, laippa pakosarjaa sopii ja laippa DP:hen jos vaan mitsun ahdin on ollu vinolla isolla lähdöllä.
Vesi- ja öljylinjat menee uusiksi ja se koneen takana kulkeva vesiputki...

Suuttimiksi kannattaa laittaa suosiolla siniset, jos K24 puhallinta miettii, niin vihreät...
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 25.10.2011, 20:15:29
ellen ole 100% väärässä niin toi k24 menee bolt on paikoilleen,, viisaammat voivat vielä tarkentaa,, tuossa hyrrässä voi olla aavistus enenmän viri potenttiaalia kuin 19t...

kkk24 menee kuten joku jo osasi neuvoa, lähes Bolt on kiinni.

19T on suora bolt-on. (kunhan on oikea pakosarjalaippa, mutta se ei ole ongelma jos dp vaihtaa).

Ahdinvertailu ruotsin foorumeilta (lyhyesti ja käännettynä)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115570

kkk24 saa 10-15hv enemmän tehoa kun 19t:llä
Mutta mitsun ahtimet kestää hienosti ja herää mukavasti.

tehotavoite 300hv saa jo jopa 15g tai 16t ahtimella joten kkk24 on ehkä liioiteltua
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: usu - 25.10.2011, 21:05:58
R-malleissa joissa on tuo KKK24, on jo vakiona 300hv, joten ehkä sillä pääsee vähän pidemmälle. Ainakin pakopaineet ei pitäisi olla niin kammottavat kuin 19T;llä kun ollaan 300hv lukemassa.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 25.10.2011, 21:10:39
R-malleissa joissa on tuo KKK24, on jo vakiona 300hv, joten ehkä sillä pääsee vähän pidemmälle. Ainakin pakopaineet ei pitäisi olla niin kammottavat kuin 19T;llä.

sillä pääsee vähän pidemmälle.... Mutta ei mitään huikeita hyppäyksiä pidemmälle
ja se jaksaa pitää vähän korkeampia paineita kuin 19t ennekuin lämpöä syntyy...
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 25.10.2011, 21:52:26
19T on suora bolt-on. (kunhan on oikea pakosarjalaippa, mutta se ei ole ongelma jos dp vaihtaa).
Tähän korjauksena että pakosarjanlaippa on sama kaikissa vakio ahtimissa mutta downpipen laippa ei.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 25.10.2011, 22:11:57
Tähän korjauksena että pakosarjanlaippa on sama kaikissa vakio ahtimissa mutta downpipen laippa ei.

*dough* meni mulla näköjään konseptit vähän sekaisin.

Kiitos kun oikaisit  :hg:
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 01.11.2011, 21:07:28
Nyt on turbo ja kansi pöydällä. Hyvässä kunnossa näyttää kaikki olevan. Sylinteritkin ihan priimat. Huomenna sitten öljypohja pois ja männät ulos. Pitää varmaan ne kanget hommata kohtapuolin, että saa koneen takaisin kasaan.
Niin miten noiden suuttimien kanssa? Riittääkö noi valkoiset suuttimet siihen 300hv ?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Hurm0s - 01.11.2011, 22:01:58
Itellä on 18T, valkoiset suuttimet, 50mm cooleri, 3" DP ja teetetty softa. Kesällä penkissä tuli se 300hv vaikka seokset oli pirusti rikkaalla, eli 19T:llä pääsee siihen 300hv tehoon aivan hienosti.
Kesän lopussa menikin sitte kanki solmuun ;D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 02.11.2011, 06:32:51
Kappas vaan  :D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 02.11.2011, 09:17:44
Nyt on turbo ja kansi pöydällä. Hyvässä kunnossa näyttää kaikki olevan. Sylinteritkin ihan priimat. Huomenna sitten öljypohja pois ja männät ulos. Pitää varmaan ne kanget hommata kohtapuolin, että saa koneen takaisin kasaan.
Niin miten noiden suuttimien kanssa? Riittääkö noi valkoiset suuttimet siihen 300hv ?

Oranssit 300hv ei riitä.

(ja toistoa) valkoiset riittää 300hv:lle

Kun kerran kansi on pöydällä.
varmista jos on tarvetta plaanaukselle.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/blockmontering/100_3722.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/blockmontering/100_3723.jpg)

Muistaakseni toleranssi on jotain  ~0.35mm ja orkkis kansipahvi "kestää" tuon toleranssin (tarkista & varmista tieto, Hanyes tai vadis tai jostain)

Kansi ei saa plaanata kovinkaan paljon "elämän aikana" volvon ohjeiden mukaisesti. (oisko ollu jotain 0.5mm luokkaa).

Ei muuta kuin mukavia ruuvasuhetkiä :D

-Z
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 02.11.2011, 16:25:32
Jo kansi menee koneistamoon. Ne tarkistaa ton suoruuden, venttiilit, ohjurit ja vaihtaa ohjurin kumit (on polttanut hiukan sinistä, kun seissyt muutaman viikon hallissa)
Männät+h-kanget menee myös koneistamoon tarkistukseen/tasapainoitukseen.
Mitä putkistoa suosittelette? Varmaan pitää laittaa ihan kaikki uusiks, oli takapönttö jo hiukan hapero yhdestä reunasta ja putki myös..
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 02.11.2011, 19:02:04
Nyt on männät pöydällä, ihan hyviltä näyttää ja kankien laakerit myös. Oli öljyrenkaat aika täynnä karstaa. Taitsi löytyä syy siihen pieneen öljynsyöntiin, noita vähän epäilinkin....
Muuten öljypohja tuli hyvin pois, mutta ne perkeleen ohjaustehostimen putket!  >:( >:( Onneksi sai niitä taivutettua juuri sen verran, että pohja pääsi pois.  :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 03.11.2011, 20:20:08
Kysymyksiä:
Miksi kiertokangissa on eri laakeri ylä ja alapuoliskossa? Laakereissa oli volvo logo ja numerot, laakerinumerot samat kaikissa kangissa.
Ja miksi ei laakereissa ole niitä lukituspykäliä, kangissa on kolot niille?  ???
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: sjos - 03.11.2011, 20:56:39
Tarvike laakerit (clyko) oli ainakin samat ylä/ala.

Ei ole joo lukkopykäliä laakereissa, eikä saanut edes sellaisia etsimälläkään.
Säästöö säästöö.. O0
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 08.11.2011, 09:19:13
Lisää kysymyksiä: tarviiko lohkosta ottaa tavaraa pois noiden H-kangien tieltä? Vai kangista pois??? Oli jotain semmosta juttua tuolla...  ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Tonskulii - 08.11.2011, 09:55:44
Lisää kysymyksiä: tarviiko lohkosta ottaa tavaraa pois noiden H-kangien tieltä? Vai kangista pois??? Oli jotain semmosta juttua tuolla...  ::)

En oo kyllä kuullu että näistä vitosmottien lohkoista olis tarvinnu tavaraa pois ottaa.. ::)

Kangis saattaa olla painos vähä eroa että niille vaan tasapainotus ja kuten sjos sanoi edellisellä sivulla: "
Lähinnä heitot on ala silmissä, eli eivät täysin pyöreitä tms. ELi uudet H profiilit AINA koneistamon kautta. Hinta n. 50€ / 5 kankea."

Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: sjos - 08.11.2011, 10:13:35
Lisää kysymyksiä: tarviiko lohkosta ottaa tavaraa pois noiden H-kangien tieltä? Vai kangista pois??? Oli jotain semmosta juttua tuolla...  ::)

Jos sulla on uudet kanget, niin ei tarvitse ottaa sylinterien "kulmista" tavaraa pois.

Mulla oli vanhaa tuotantoa nua kanget, eli isommalla ala "silmällä", niin tarvi ottaa.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 08.11.2011, 11:42:00
Uudet kanget tulossa, eli menee sitten ilman modeja, Hyvä.  :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 11.11.2011, 18:27:40
Kansi haettu koneistamosta tänään ja tavaraa volvolta. Uusissa kiertokangen laakereissa samat numerot molemmissa puoliskoissa. Ihmetyttää vieläkin noi vanhat laakerit kylläkin....
Kannelle tehtiin venttiilien tarkistukset+kumien vaihto ja plaanaus.
Volvolta tuli sitten kaikki tarvittavat tiivisteet, muutaman unohdin tilata, mutta pitää ne männänrenkaatkin tilata vielä....Maksoi ihan riittävästi toi tiivistekasa  :D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 16.01.2012, 20:03:44
Joo menee lohkon modaamiseen....Ottaa kanget kiinni molemmin puolin  ::) Noh eiköhän se tästä. .    :D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 27.01.2012, 19:30:46
Kone purettu ja pesty, odottaa uusia laakereita. Sitten alkaa kasaaminen...  ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 27.01.2012, 22:10:49
Kone purettu ja pesty, odottaa uusia laakereita. Sitten alkaa kasaaminen...  ::)

Voiton puolella siis :D

Tee työ rauhassa, ja jos jonkun osan kohdalla edes mietit pitäiskö vaihtaa. Vaihda.
Nyt on hyvä mahdollisuus siihen.
Ja älä unohda vesipumppua ja öljypumppua.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 28.01.2012, 09:13:27
Vesipumppu on vuoden vanha, niin se saa jäädä, mutta miten ton öljypumpun kanssa? Onko se muka niin kuluva osa että kannattaa vaihtaa ? (En ole vielä kurkannut sen sisään)

Tuli yllätyksenä toi runkolaakereiden värikoodauskin, mutta eipä se lopulta kummoinen homma ollut selvittää mitkä sinne kuuluu  :buck2:

Niin mulla on siis kone pois autosta ja laatikko purettuna myös. Oli tarkoitus ekana vaihtaa vaan kanget, mutta tartti modata tota lohkoa, niin otin koko paketin pois. Saapahan kunnolla tehtyä sitten.....
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 28.01.2012, 22:12:06
ton öljypumpun kanssa? Onko se muka niin kuluva osa että kannattaa vaihtaa ? (En ole vielä kurkannut sen sisään)

En tiedä tuosta öljypumpusta... mutta jos kerran virittää niin onhan se uusi pumppu aina parempi kun vanha!
Eli ei tarvi miettiä saako koneen laakerit ym tarpeeksi öljyä.

Tinakoneen virityksen nyrkkisääntö mun mieletä on;
Jos se irtoaa, vaihda se.

On kuitenkin niin v:mäistä ja kallista avata tuota konetta ja saada se kasaan joten parempi kerran vahitaa kaikki.

Laakereista sen verran.
useat laittaa normilaakerit.
Mutta tuo värikoodaus on paras tapa edetä. (se maksaa vähän enemmän mutta ompahan tehty parhaalla mahdollisella tavalla)  P>
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 28.01.2012, 22:23:03
Avasin sen pumpun ja se oli kyllä aivan priima. Ei ollut mitään kulumaan/uria siinä alumiini pesässä. Ja rattaat todella siistit. Saa kyllä mennä tolla vanhalla pumpulla ja uusilla tiivisteillä... ::)
Enkä ole muutenkaan kuullut, että kellään olisi ollut ongelmia noiden pumppujen kanssa. Onhan se hyvä laittaa uutta osaa, mutta ei viitisi joka palikkaa vaihtaa. Toi pumppukaan ei mikään halpa ole  :buck2:
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Rusakko - 28.01.2012, 22:29:35
Toi pumppukaan ei mikään halpa ole  :buck2:
Ei varmaan. Itse en edes ruennu kurkkimaan sinne ko tota kauppakassia kasasin.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 29.01.2012, 15:42:22
Ja tonne laatikkoon on sitten tulossa remonttia ja 3 kytkin pakkaa saa yhden levyn lisää. Kestää sitten jumppaa hiukan paremmin  ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 04.02.2012, 21:04:02
Mikäs noissa männänrenkaissa/männissä on erona? Mahle männärenkaat ostettu B 5234T3 koneeseen (tarkistin numerot ja kaikki). Ylin rengas ei mahdu uraan. Vanha oli 1.2 mm ja uusi 1.5mm ??????? Männät 81mm halk.   ::) ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 04.02.2012, 21:34:33
Mikäs noissa männänrenkaissa/männissä on erona? Mahle männärenkaat ostettu B 5234T3 koneeseen (tarkistin numerot ja kaikki). Ylin rengas ei mahdu uraan. Vanha oli 1.2 mm ja uusi 1.5mm ??????? Männät 81mm halk.   ::) ::)


Voisko olla eri valmistajien mäntiä koneissa tai jotain? Passaako udella, et mistä hommasit renkaat ja mitä maksoi?
Kyselin viime viikolla täällä paikallisilta, ja pidin aika arvokkaana. Liki 300€ / sarja....
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 04.02.2012, 21:52:58
Alkaa homma selvitä. 99 asti pitäis olla 1.5mm 1.75mm ja 3.0mm renkaat. Mutta käytetty 1.2mm rengasta ja volvon tai mahlen sarjoissa ei ole 1.2 vaan 1.5 rengas. Eli joutuu jostain hankkimaan joko 99-> männänrengas sarjan ja ottaa siitä se ylin rengas tai sitten tilata jostain pelkästään se ylin rengas 1.2mm paksuisena.....  ::)
Ja toi mahlen sarja maksoi virtasen moottorissa/Salo 227e
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 04.02.2012, 21:56:26
Alkaa homma selvitä. 99 asti pitäis olla 1.5mm 1.75mm ja 3.0mm renkaat. Mutta käytetty 1.2mm rengasta ja volvon tai mahlen sarjoissa ei ole 1.2 vaan 1.5 rengas. Eli joutuu jostain hankkimaan joko 99-> männänrengas sarjan ja ottaa siitä se ylin rengas tai sitten tilata jostain pelkästään se ylin rengas 1.2mm paksuisena.....  ::)
Ja toi mahlen sarja maksoi virtasen moottorissa/Salo 227e


Mä voin ostaa ton sarjan, jossei 1.2mm saa ku sarjana  ::)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 04.02.2012, 22:04:37
Siis <-99 renkaat on 1.5mm (oikeesti1.2mm), 1.75mm ja 3.0mm.
 99-> 1.2mm 1.5mm ja 2.0mm Eli joutuu kaks sarjaa yhdistää tai jostain hommata erikseen noi ylimmät 1.2mm renkaat.
Muuten olisin voinut myydä noi, mutta mistään ei saa tilalle sarjaa joka sopii, eli tarviin 2/3 tosta sarjasta.  :idiot2: :idiot2:
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 04.02.2012, 22:09:25
Siis <-99 renkaat on 1.5mm (oikeesti1.2mm), 1.75mm ja 3.0mm.
 99-> 1.2mm 1.5mm ja 2.0mm Eli joutuu kaks sarjaa yhdistää tai jostain hommata erikseen noi ylimmät 1.2mm renkaat.
Muuten olisin voinut myydä noi, mutta mistään ei saa tilalle sarjaa joka sopii, eli tarviin 2/3 tosta sarjasta.  :idiot2: :idiot2:


Aivan...näköjään www.scandix.de :kin tuntee B5234T3 männänrenkaat ainoastaan -99 asti.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 04.02.2012, 22:17:27
Onko sulla kans T5 kone työn alla? Mitkä renkaat sulla on?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 04.02.2012, 22:20:19
Onko sulla kans T5 kone työn alla? Mitkä renkaat sulla on?


On juu...B5234T5, vielä ei oo muita renkaita ku 340tkm ajetut orggikset.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 04.02.2012, 22:24:35
Tarkotin just niitä alkuperäisiä ja niiden mittoja. Ja eikös sulla ole B5234T3 kone niinku mulla ?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 04.02.2012, 22:28:24
Tarkotin just niitä alkuperäisiä ja niiden mittoja. Ja eikös sulla ole B5234T3 kone niinku mulla ?


Alakerta on viä nipussa. Eikös toi T3 oo uudemman RN-sarjan moottori. Ku T-5R:ssä on toi T5?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: jupe_e - 05.02.2012, 21:33:19
 Vanhaan T5 moottoriin kävi renkaat muistaakseni Audin S2/4 moottorista. Hintakin yli puolet halvempi.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Timo_R - 05.02.2012, 21:34:52
Vanhaan T5 moottoriin kävi renkaat muistaakseni Audin S2/4 moottorista. Hintakin yli puolet halvempi.


Hyvä saada vahvistusta olettamukseen....Ebay:sta ainakin löysin, että olis ihan samoilla mitoilla kun Volvon omat :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: jupe_e - 05.02.2012, 21:39:30

Hyvä saada vahvistusta olettamukseen....Ebay:sta ainakin löysin, että olis ihan samoilla mitoilla kun Volvon omat :)
Mä laitoin sellaset jokunen vuosi takaperin...
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 12.03.2012, 06:36:34
Tilasin jenkeistä sopivat renkaat ja nyt on on alakerta ja kansi paikallaan. Funtsailen edelleen tuota turbo valintaa. Mitsu 19T menis suoraan, mutta toi K24 olisi uudempaa/parempaa? tekniikkaa. Sovittelu ei ole niin suuri ongelma, kun kone pukissa.

Mutta, luin ettei toi K24 ole niin kestävä ja kuulema turbiinisiipien kanssa ollut ongelmia (tosin vain silloin kun ajetaan paljon ja kauan kovaa) ???

Ja toi K24 antaa vaarallisia ahtopiikkejä ja vaikeita hallita? jos näin, miten sen voi toimia sitten S60/V70R malleissa ?  ::)  ;D

Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 12.03.2012, 07:57:41
Tilasin jenkeistä sopivat renkaat ja nyt on on alakerta ja kansi paikallaan. Funtsailen edelleen tuota turbo valintaa. Mitsu 19T menis suoraan, mutta toi K24 olisi uudempaa/parempaa? tekniikkaa. Sovittelu ei ole niin suuri ongelma, kun kone pukissa.

Mutta, luin ettei toi K24 ole niin kestävä ja kuulema turbiinisiipien kanssa ollut ongelmia (tosin vain silloin kun ajetaan paljon ja kauan kovaa) ???

Ja toi K24 antaa vaarallisia ahtopiikkejä ja vaikeita hallita? jos näin, miten sen voi toimia sitten S60/V70R malleissa ?  ::)  ;D

TPC:n foorumilla on paljon kirjoiteltu k24 vs. 19t.

Suurinipiirteinen keskustelu
tehon puolesta k24 "voittaa" ehkäpä noin 25hv suuremmalla huipputeholla.
mutta 19t on taas saannu "kestävyystittlelin".

Noista ahtopiikeistä niin sanoisin että se on enemmän koneen ahtopaineohjauksen kunnosta kiinni ja miten kone on viritetty.

Saahan noita piikkejä 13G:llä kin :D

k24 löytyy 2 eri mallia.
R malli ja t-5 malli.

Ero on tuossa ahtoputken kiinityksessä.

noista turbiinisiipien ongelmista en osaa sanoa mitään :D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 12.03.2012, 11:48:32
Taidan sitten kääntyä siihen mitsuun......Olis kyssäri noista Downpipe jutuista. Varsinkin se BSR putki jossa katti mukana. Onko se ihan tieliikenne sallittu ja menee päästöistä läpi?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 12.03.2012, 12:45:05
Taidan sitten kääntyä siihen mitsuun......Olis kyssäri noista Downpipe jutuista. Varsinkin se BSR putki jossa katti mukana. Onko se ihan tieliikenne sallittu ja menee päästöistä läpi?

BSR, jt ja Ferrita kanssa ei pitäis olla mitään ongelmia.

Niin kauan kun Lambda imm ja lastu on kunnossa niin päästöt on ok.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 16.03.2012, 19:20:22
Kone sai uudet nostajat ja uudet tiivisteet öljypumppuun. Huomenna nokat ja yläkansi paikalleen....Ensi viikolla tulee R pakosarja..... :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 25.04.2012, 19:54:15
Täällä ei paljoa uutta, kone muuten kasassa, sai uudet tulpat ja tulpanjohdot ja kaikki huohotin letkut. Pitäisi laatikko kasailla tossa kohtapuolin.....Rupesi taas toi turbo homma mietityttää  ;D Jotenkin se K24 houkuttelisi taas  :2funny:
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Jeba - 14.05.2012, 19:11:57
Mitenkäs noi yleismallin lastut? esim BSR:n lastulla luvataan 280hp ja se kuullostaa kyllä aika paljolta! Tuleeko siinä koko ecu kokonaan uus vai asennetaanko lastu omaan ecuun?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 16.06.2012, 16:43:44
Noniin, turbo soviteltu koneen kylkeen. Mitenkäs sen DP kanssa? Sopiiko mikään suoraan tohon vai pitääkö ostaa 2.3 T5 tarkoitettu dp ja tehdä uusi laippa siihen ???
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 17.06.2012, 12:14:46
Ahaa, eli K24 vinolaippa on sama kuin mitsun vinolaippa. Silloin tommonen 99-> oleva DP sopisi suoraan paikalleen ? Eikös 99-> mitsuissa ole kaikissa vinot lähdöt ???
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 19.06.2012, 08:40:48
Ahaa, eli K24 vinolaippa on sama kuin mitsun vinolaippa. Silloin tommonen 99-> oleva DP sopisi suoraan paikalleen ? Eikös 99-> mitsuissa ole kaikissa vinot lähdöt ???

hm... moita mitsuja löytyy sekä suoralla että vinolla lähdöllä :(
99 toi 19t tuli markkinoille volvoissa R mallissa.

Vino on isompi.

vino ja suora. 3" dp.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG3667.jpg)

(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/CIMG3666.jpg)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 19.06.2012, 17:08:16
Joo, enköhän mä tilaa semmosen 99-> BSR putken ja katon miten sopii. Koska ainakaan se vanhempi malli (suoralla lähdöllä) ei 99,9% tod.näk. sovi....
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 12.09.2012, 20:53:53
Joo eli BSR 3" downpipe tuli laitettu autoon.vm 99-> vinolaipallinen sopi suoraan paikalleen. Kone koekäytetty jo muutamaan otteeseen ja hyvin vaikuttaisi toimivan. Nyt on catback putkiston teko aloitettu. Tulee 2,5" rosterista ja 2 vaimenninta.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 14.09.2012, 18:01:04
Putkisto on nyt tehty ja vaikuttaisi olevan ihan sopivan ääninen  :)
Mitä olette mieltä downpipe tuennasta siinä etupäässä ennen kattia, onko tarpeellinen?
Orkkiksessa sitä ei ole ja on se 15 v siellä roikkunut.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.09.2012, 16:43:38
Putkisto on nyt tehty ja vaikuttaisi olevan ihan sopivan ääninen  :)
Mitä olette mieltä downpipe tuennasta siinä etupäässä ennen kattia, onko tarpeellinen?
Orkkiksessa sitä ei ole ja on se 15 v siellä roikkunut.
Ei tarvista sellaiselle jos ei nyt ihan kauhian paksusta tavarasta ole uusi putkisto ja jos jousto löytyy sekä muut tuennat takapäästä kunnossa.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 16.09.2012, 17:40:14
Ihan pakoputki putkesta tehty, eli ei ole paksuseinämäistä/painavaa. Putkisto on tuettu vakio kohdista keskeltä ja takaa. Jousto löytyy tietenkin.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 21.09.2012, 19:11:05
Noniin auto leimattu huomautuksitta ja kaikki pelittää ok, paitsi ahdot tahtoo hiukan piikkailla. Johtunee vakio softasta. Talvella uusi boksi ja suuttimet, niin katsotaan miten käyttäytyy.  ;)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 21.09.2012, 22:13:36
Taisi mennä TCV letkut väärinpäin. Eli Ecu pulssittaa solenoidia ahtojen nostamiseen, ei laskemiseen.
Ilman sähköä on siis suora yhteys paine->hukkaportti. Ei ihme että käyttäytyy oudosti noi paineet.  :D
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Hurm0s - 22.09.2012, 17:21:07
Taisi mennä TCV letkut väärinpäin. Eli Ecu pulssittaa solenoidia ahtojen nostamiseen, ei laskemiseen.
Ilman sähköä on siis suora yhteys paine->hukkaportti. Ei ihme että käyttäytyy oudosti noi paineet.  :D
Eikö sen juuri noin kuulukin olla....?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 22.09.2012, 19:52:36
Joo, ja mulla oli toistepäin. Eli ilman sähköä ei ollut kanava auki. Koeajoin tänään ja toimii ok, ahdot siinä 0.6-0.7 paikkeilla, eikä piikkaille.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Boomtown - 15.01.2013, 00:45:22
Noniin.. Olen kattonu tos -94 kasipätkää missä on jo lastu paikoillaan mutta ei muita virejä. 3'' koko putkistoo kattonu siihen jo valmiiksi. Kanget tartteis varmaa vaihtaa varmuudesvuoksi ettei heti pauku? mites muuten kone kestää jos ottaa enemmän teho irti. 19T ahdinta yritin ettii kans tohon mut ei heti pistäny silmään. tavotteena ois 300-350hp.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Makru - 15.01.2013, 12:46:12
Noniin.. Olen kattonu tos -94 kasipätkää missä on jo lastu paikoillaan mutta ei muita virejä. 3'' koko putkistoo kattonu siihen jo valmiiksi. Kanget tartteis varmaa vaihtaa varmuudesvuoksi ettei heti pauku? mites muuten kone kestää jos ottaa enemmän teho irti. 19T ahdinta yritin ettii kans tohon mut ei heti pistäny silmään. tavotteena ois 300-350hp.

19T ehkä vähän pieni noihin tehoihin?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Juke-Maza - 15.01.2013, 13:09:25
Tuolta 19T puoli ilmaiseksi
http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=258

KKK K24 eli S60R/V70R vakio ahdin voisi olla passeli tuonne 350hv tienoille.
http://www.ebay.com/itm/180786869453
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Boomtown - 15.01.2013, 14:17:17
Pitääkö paikkaansa et c70 2.3 t5 menis ihan suoraan paikoilleen tohon kasipätkään? eli lattikko ja kaikki muut hilppeet pitäis mennä kiinni ilman ongelmia.



PS. Millanen välijäähy tonne keulaan tarttis tunkee? entäs öljylauhdutin?
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: ZuluR - 15.01.2013, 19:34:01
Pitääkö paikkaansa et c70 2.3 t5 menis ihan suoraan paikoilleen tohon kasipätkään? eli lattikko ja kaikki muut hilppeet pitäis mennä kiinni ilman ongelmia.



PS. Millanen välijäähy tonne keulaan tarttis tunkee? entäs öljylauhdutin?

Niissä on eri mottoriohjaus.
Muutoin se varmaan sopii hyvin pienilllä muutoksilla.

Välijäähy, laita joku isompi 50-60mm ns. bolt-on malli. noista se 50mm on se suurinpiirtein "pulttaa kiinni".
Alkuperäinen öljyjkäähy turbolle riittää hyvin pitkälle.
tomaatille joku ylimääräinen lauhdutin on aina hyvä asia.

ps. voisit luoda oman aiheen tästä asiasta kun tämä aiheen topic = -98 t-5 :)
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: Boomtown - 15.01.2013, 19:46:23
Niissä on eri mottoriohjaus.
Muutoin se varmaan sopii hyvin pienilllä muutoksilla.

Välijäähy, laita joku isompi 50-60mm ns. bolt-on malli. noista se 50mm on se suurinpiirtein "pulttaa kiinni".
Alkuperäinen öljyjkäähy turbolle riittää hyvin pitkälle.
tomaatille joku ylimääräinen lauhdutin on aina hyvä asia.

ps. voisit luoda oman aiheen tästä asiasta kun tämä aiheen topic = -98 t-5 :)


En viitti tehä uutta kun en ol viel ostan kyseistä autoo.
Otsikko: Vs: -98 2.3 T5 viritys
Kirjoitti: C70 - 15.01.2013, 21:27:10
Oman K24 ostin alle 100tkm ajettuna ruotsista ja teetin siihen rempan suomessa. Tuli koko touhu (turbo rahteineen+remppa) maksamaan vajaa 800e ja vuoden takuulla.
Noita K24 on sitten kahta eri mallia: T5 moottorin on letkulähdöllä (sama ku mitsut) ja R moottorin on kartio/panta lähdöllä. Itsellä se T5 mallinen.
Pitäisi vielä se moottori ecu ja suuttimet hommata :)