Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: AV64 - 01.02.2012, 14:25:38

Otsikko: VX Nokka
Kirjoitti: AV64 - 01.02.2012, 14:25:38
Kertokaas tietäjät tuosta nokasta,kannelle en tee mitään eli vain nokan vaihto ei tule ralliautoa vaan olisi
vaunun vedossa,mihinkä suuntaan moottorin luonne siirtyy 230F onko kannattava vaihto operaatio lisääkö
vääntöä alas tehot nousee noin? ja muutakin speksejä.
Tämä nokka pelkkä VX.
kiitos.
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Veksi - 01.02.2012, 17:59:49
VX tunnettu luiskaotsakaravaanarinokkana. Kone ei menetä veto-ominaisuuksia vaan saa kevyttä lisävirtaa ja menee vielä päästöistä läpi. Kokeile!
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Greycap - 01.02.2012, 18:08:02
Alavääntö pysyy ennallaan tai nousee hitusen, kone ei enää tukehdu neljään tonniin vaan vetää viiteen ja puoleen tuhanteen kyselemättä. Yleinen käyttömukavuus lisääntyy reilusti ja isolla tiellä tarvittava kaasun painaminen saattaa jopa vähentyä - oma 240 farmari menee nykykuosissaan kesällä pintakaasulla 80 km/h, näin ei ollut M-nokalla. Ei siihenkään ole mitään muuta tehty kuin lyöty VX keulalle. Olisikohan tehoja jotain 130 hevosvoiman pintaan, puhdas arvaus mutta tuskin on paljon pielessä.
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: AV64 - 01.02.2012, 18:31:06
Alavääntö pysyy ennallaan tai nousee hitusen, kone ei enää tukehdu neljään tonniin vaan vetää viiteen ja puoleen tuhanteen kyselemättä. Yleinen käyttömukavuus lisääntyy reilusti ja isolla tiellä tarvittava kaasun painaminen saattaa jopa vähentyä - oma 240 farmari menee nykykuosissaan kesällä pintakaasulla 80 km/h, näin ei ollut M-nokalla. Ei siihenkään ole mitään muuta tehty kuin lyöty VX keulalle. Olisikohan tehoja jotain 130 hevosvoiman pintaan, puhdas arvaus mutta tuskin on paljon pielessä.
Jos laittais peltisarjan ja isomman pakohormin tuleeko hyötyä  +-0% vai enemmän?
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Veksi - 01.02.2012, 20:04:05
Jos laittais peltisarjan ja isomman pakohormin tuleeko hyötyä  +-0% vai enemmän?

Aloittaa tyhjällä katalysaattorilla. Sen jälkeen läpivirtaavia takapönttöjä
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: AV64 - 01.02.2012, 20:23:31
Aloittaa tyhjällä katalysaattorilla. Sen jälkeen läpivirtaavia takapönttöjä
Eli ei hyötyä katti täytyy olla -90 740 ei mee muuten päästöistä.
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Veksi - 01.02.2012, 21:26:30
Eli ei hyötyä katti täytyy olla -90 740 ei mee muuten päästöistä.

Camaron ja Corvetten katteja pitäisi olla Suomessa irrallaan jonkun verran. Veikkaan että virtaavat paremmin kuin Volvon katit
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: injector - 01.02.2012, 21:35:09
peltisarjasta on hyötyä 4-2-1 laaja vääntöalua tuolla sarjalla ja mahdollisimman iso hormi alkupäästä puoleenväliin ainakin
läpivirtaavat pöntöt ja tyhjä katti tottahan toki
D-nokkaa suosivat vaununvedossa kuten vx3
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Veksi - 01.02.2012, 21:54:24
D-nokka kyllä yleispätevin vakio nokka kaikkeen käyttöön. Suosittelen
D-nokka ja tyhjä katti voivat tosin pompata päästöistä kun kyseessä vähäpäästöinen koppa

Peltisarjasta erimieltä. Vakio vaunun vedossa menee vakiosarja tai custom pellisarja. Ohuilla ja pitkillä primääriputkilla saa vetoa alakierroksille. Eli jos kiskot vaunua 80km/h   5. vaihde 2100rpm ja mäkeen 4.vaihde 2600rpm? niin mitoittaa pellisarjan niin että paras vääntö 2500rpm. Ei pitäisi hyytyä mäkiin.
Todellisuudessa primääriputkista taitaa tulla todella pitkät. Viisaammat jatkakoon...
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: Veksi - 01.02.2012, 22:00:07
Peltisarjaa edullisemmaksi järkevämmäksi tulee hommata ahdin, pakosarja, suuttimet ja ruiskuboxit.
Puristussuhde ei tule ongelmaksi jos E85 polttoainetta saatavilla
Kytkimen saattaa joutua päivittämään järeämmäksi jos meinaa vaunua vetää enempi tai ottaa koneesta tehoa
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: EVO8 - 01.02.2012, 22:10:12
Uskallan väittää kyllä että mitään iloa ei peltisarjalla tuolle kierrosalueelle saa tuossa kombinaatiossa. Jos tulee ajankuluksi väsättyä niin yhdyn Veksin mielipiteeseen pitkistä ohuista primääreistä ;)
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: AV64 - 02.02.2012, 00:31:47
Jaahas taitaapi olla ettei laiteta kuin tuo nokka, ja katsotaan mikä tulee muuttuuko moottorin luonne mitenkään.
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: SEN-24 - 02.02.2012, 07:23:41
Aloittaa tyhjällä katalysaattorilla. Sen jälkeen läpivirtaavia takapönttöjä

Onkos tuota joku kokeillut meneekö päästöistä läpi katsastuksessa, jos vähäpäästöinen? Esim. VX3 ja tyhjä katti? Kun ei huvittaisi joka vuosi muokata tuota putkistoa leimalle.
Otsikko: Vs: VX Nokka
Kirjoitti: jake74 - 02.02.2012, 12:23:20
Onkos tuota joku kokeillut meneekö päästöistä läpi katsastuksessa, jos vähäpäästöinen? Esim. VX3 ja tyhjä katti? Kun ei huvittaisi joka vuosi muokata tuota putkistoa leimalle.

laita katti ja korvausputkki laipoilla kiinni ni ei mene kauan aikaa ku vaihtaa.