Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: perttu - 14.11.2012, 21:10:13

Otsikko: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: perttu - 14.11.2012, 21:10:13
Miten olette tehneet?Mitkä männät yms.kaikki vinkit kelpaa :)
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Kulmamies - 14.11.2012, 21:15:48
Riippuu aika paljon iskupituudesta ja halutusta puristussuhteesta. Epäkeskohiotulla akselilla riittää esim FT- tai K-koneen mäntien sorvaus. Myös eri pituisia kiertokankia on tarjolla lukemattomia vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: sjs - 15.11.2012, 20:04:58
Ja sit jos kadulle tekee, ja tehotavoite tyyliin 400-600hv, ei ole mitään järkeä ruveta laittamaan yli 2,5L konetta, eli 86mm isku riittää mainiosti, ja täten esim, 3mm sorvatut FT männät ja H-kanget. Oma paketti ainakin on mahtavasti toimiva tuolla reseptillä.

Sit vaikka tehotavoite olis 1000hv, ni iskun pidentäminen hirveästi aiheuttaa vaan sen että kone ei toimi fiksusti koko kierrosalueella, koska sylinterien täytöksestä tulee etenkin alipainealueella epätasaista, ja täten veto on sit vähän mitä sattuu, etenkin vielä jyrkillä nokilla.

Eli alle 400hv koneisiin riittää 2,3L alakerta vakioiskulla, 400-> 86mm isku ja sit jos vaan haetaan maksimiheppoja ni voidaan jopa pudottaa isku taas takaisin vaikka 80mm, mutta siviiliajettavuus on sit mitä on, vartilla toimii...
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 10:46:29
Kiertokanki kannattaa pitää mahdollisimman pitkän eli pitää katella matalemmat männät. Penta koneen männät käy mutta sillä rahalla taitaa saada jo Wisecot
Edullisempia, mielestäni jopa kohtuuhintaisia mäntiä:
http://www.bo-port.com/index.php?act=viewProd&productId=25
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Kulmamies - 16.11.2012, 10:55:17
Kiertokanki kannattaa pitää mahdollisimman pitkän eli pitää katella matalemmat männät.

Tähänkin vaikuttaa moottorin tuleva käyttötarkoitus. Käyttöautoon ei kannata laittaa kovin matalaa mäntää, kun sellainen kuluu nopeasti ja on vanhemmiten äänekäs. Pitää kuitenkin huomioda, että vinokoneen mittapulla "lyhyt kiertokanki" on moneen muuhun malliin verrattuna vielä varsin pitkä. Esim. tinakoneet ja bemarin moottorit ovat melko pitkällä iskulla ja tosi lyhyellä kangella.

Edelleen odotetaan aiheen aloittajalta tarkennusta, että minkätyyppistä moottoria ollaan suunnittelemassa ;)
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 12:41:43
Pitää kuitenkin huomioda, että vinokoneen mittapulla "lyhyt kiertokanki" on moneen muuhun malliin verrattuna vielä varsin pitkä. Esim. tinakoneet ja bemarin moottorit ovat melko pitkällä iskulla ja tosi lyhyellä kangella.

Näin päästiinkin yhteen kiisteltyyn ominaisuuteen mäntä moottorin virittelyssä nimittäin kiertokangen pituus suhteessa iskun pituuteen
Volon B200, B230 ja B234 koneissa veivi on 1,9 kertaa iskua pidempi. Tämä 1,9 on oikein hyvä lukema
Kymppisarjan koneissa keroin on vähän huonompi 1,8 mutta hyvä luku sekin
Tosi tehokkaita täys moottoreita kootaan niinkin huonoilla kertoimilla kuin 1,5
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Diudi - 16.11.2012, 13:08:13
Itelläki ois joskus tarkoitus tehä tommonen B234 Turbo pitemmällä iskulla..eli periaatteessa B254FT esimerkiksi. 500-600hv tehotavoite ja semmoseksi harrasteautoksi jolla tuskin tulee yli 10000km ajettua per vuosi.

Mitä ootte mieltä tuosta matalemmasta männästä, kuinka pitkäikäinen se on?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 13:18:46
Mitä ootte mieltä tuosta matalemmasta männästä, kuinka pitkäikäinen se on?

Jos vakio mäntä kestää päästää +400tkm ja penta mäntäkin vaikka kuinka pitkään niin ehkäpä tuollainen laadukas jälkituotanto mäntäkin kestää aika pitkälle
Eikä sitä mäntää tarvise lyhentää kuin joitakin millejä jos käyttää vakio mittaista kiertokankea
 
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Diudi - 16.11.2012, 15:36:24
Jos vakio mäntä kestää päästää +400tkm ja penta mäntäkin vaikka kuinka pitkään niin ehkäpä tuollainen laadukas jälkituotanto mäntäkin kestää aika pitkälle
Eikä sitä mäntää tarvise lyhentää kuin joitakin millejä jos käyttää vakio mittaista kiertokankea

mietin tuota 86mm iskua vakiomittasilla kangilla eli silloinhan pitää ottaa 3 milliä poikkee eikö vaan?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: boost - 16.11.2012, 16:27:08
Itselle tulee seuraava kone 98 isku ja 149 veivi, eli aivan vi.uillaan veivisuhde.
Niin ja turbolla tietenkin.

Koneeseen on panostettu tasapainoitukseen niin paljon kun siihen nyt pystyy Suomessa panostamaan. Eiköhän tuo sitten hajoa lohkosta jos se jostain hajoaa...

12mm paksu teräs tukilevy lohkoon on kanssa sovitettu.  Niin ja tämä on täysi katu moottori...

Jos ei mennä ysejä niin moottori tyyppi vaihtuu:)





Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Morjenz - 16.11.2012, 16:43:05
Onko kuvia tuosta 12mm terästukilevystä, näkisi vain, että millainen toteutus :)
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Brick - 16.11.2012, 16:47:59
Onko kuvia tuosta 12mm terästukilevystä, näkisi vain, että millainen toteutus :)

Tästä meikäläinenkin olis kiinnostunu. Onko ite tehty vai saako näitä ostaa jostain?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 17:12:35
Sit ainakin kymppisarjan koneisiin on olemassa vahvempia runkolaakeri kansia jos haluaa hifistellä. Voin laittaa kuvaa jakka käyn verstaalla
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: perttu - 16.11.2012, 20:04:48
Ja sit jos kadulle tekee, ja tehotavoite tyyliin 400-600hv, ei ole mitään järkeä ruveta laittamaan yli 2,5L konetta, eli 86mm isku riittää mainiosti, ja täten esim, 3mm sorvatut FT männät ja H-kanget. Oma paketti ainakin on mahtavasti toimiva tuolla reseptillä.

Sit vaikka tehotavoite olis 1000hv, ni iskun pidentäminen hirveästi aiheuttaa vaan sen että kone ei toimi fiksusti koko kierrosalueella, koska sylinterien täytöksestä tulee etenkin alipainealueella epätasaista, ja täten veto on sit vähän mitä sattuu, etenkin vielä jyrkillä nokilla.

Eli alle 400hv koneisiin riittää 2,3L alakerta vakioiskulla, 400-> 86mm isku ja sit jos vaan haetaan maksimiheppoja ni voidaan jopa pudottaa isku taas takaisin vaikka 80mm, mutta siviiliajettavuus on sit mitä on, vartilla toimii...
Valmiina löytyy  FT männät ja 86mm akseli alunperin piti tehdä normi 2.5 kadulle tietysti mutta kun tuli ostettua tuo 16 venttiilinen niin ajatukset muuttui kun se rempan vaatii.Kiitos tästä,lisävinkit silti toivottavia.Paljonko mahtaa tulla heposia?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 21:06:12
Ahtamaton siis?
Katoppa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=750.0
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: mikkeki - 16.11.2012, 22:47:30
Lainaus
Näin päästiinkin yhteen kiisteltyyn ominaisuuteen mäntä moottorin virittelyssä nimittäin kiertokangen pituus suhteessa iskun pituuteen
Volon B200, B230 ja B234 koneissa veivi on 1,9 kertaa iskua pidempi. Tämä 1,9 on oikein hyvä lukema
Kymppisarjan koneissa keroin on vähän huonompi 1,8 mutta hyvä luku sekin
Tosi tehokkaita täys moottoreita kootaan niinkin huonoilla kertoimilla kuin 1,5
Jebas,
tähän "ropleemaan" ois kiva saada jotain faktaa tai edes valistuneita arvauksia miksi kone pysyy hyvin läjässä myös tällä huonolla veivisuhteella...
Itel konetta pyöritelty 9850rpm eikä ole osoittanut hajoamisen merkkejä ja veivisuhde o 1.55.
Mikähän lienee tuonkin syy et kestää vaikkei pitäisi "viisaampien" mukaan?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: InlineFour - 16.11.2012, 23:06:01
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=406

Löytyy kirjanmerkeistä tällänen sivusto ihan alusta.
Siinä o 6 sivua aiheesta asiaa, ei muutakun lukemaan
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 16.11.2012, 23:26:26
En (vielä) jaksanut tutustua 6 sivun juttuun

Kestoon vaikuttaa ihan hirveästi sylinteriseinän vahvuus. Vinokoneen sylinteri seinä on tunnetusti ohut. Putkittamalla lisää vahvuutta...

Jos joku viittii laskea minkälainen ero on vaikka 1,9 ja 1,5 kertoimien suhteiden vaikutuksista kiertokangen kulmaan/voimaan mikä painattaa sylinteri seinää
-No, käytännössä eivät ole huomanneet juuri minkäänlaista eroa suhteen huonontuessa
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: The_OttoB - 16.11.2012, 23:39:47
Ai katos kiertokankisuhde. Korkeamman älyn ilmentymä! Kuhan ei ole liian vähän tai liikaa, nii ei midn välii.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: JuHaU - 17.11.2012, 10:34:25
Ai katos kiertokankisuhde. Korkeamman älyn ilmentymä! Kuhan ei ole liian vähän tai liikaa, nii ei midn välii.

Tämän voi tulkita siis, että aivan sama kunhan se mäntä siellä muljahtelloo sillee soppusasti, eikä paljoa ota kiinni mihinkään.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: boost - 21.11.2012, 08:37:04
Tuo mun tuki levy on Stenströmmin (vai miten se nyt kirjotetaan) vanha 1100hv vinokoneesta.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: J.Lunkka - 10.12.2012, 08:45:40
Noita "Kellarikehtoja tai levyjä" voisi alkaa tehtailemaan.  :)
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.01.2013, 07:07:05
Kuinka paljon täytyy vinokoneesta ottaa woimaa että se tarvitsee tuon tukilevyn runkolaakeripukkien kaveriksi?  ???
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: JuHaU - 02.01.2013, 08:24:19
Kuinka paljon täytyy vinokoneesta ottaa woimaa että se tarvitsee tuon tukilevyn runkolaakeripukkien kaveriksi?  ???

Kyllä lohkon pitäisi kestää katuajossa ilman tuotakin lisälevyä. Vakiolohkolla 150 hv per pytty ei tuottane ongelmaa.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.01.2013, 08:54:09
Kyllä lohkon pitäisi kestää katuajossa ilman tuotakin lisälevyä. Vakiolohkolla 150 hv per pytty ei tuottane ongelmaa.

Näin itsekkin ajattelin. Tuo 150hv per pytty olis ikäänkuin tavote...  :P
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: P3T4 - 02.09.2013, 15:31:05
Mikä on helpoin tapa kasvattaa tilavuutta 16v koneeseen?
Tuli tuommoinen 740:nen 2.3 16v talvipeliksi ja en löytänyt suoraa vastausta kysymykseen.
Pentan 2.5L kampiakseleitakaan ei varmaan kasva puissa..
Kiitos
P3
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: miikel - 02.09.2013, 16:30:48
Kyllähän se pentan akselin. Tai vastaavasti kymppisarjan akselin koneistus satasarjan veiveille ja tuohon lohkoonei, ihan pikkujuttu tuo ei ole. Poraamaan en rupeaisi, kun iloa ei paljon saa, vaatii uudet männät ja sylinteriseinämä muutenkaan mahdottomia kestä.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: AnttiR - 02.09.2013, 22:30:37
SPM:ltä saa akseleita vaikka 103mm iskulla.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 02.09.2013, 23:33:55
SPM:ltä saa akseleita vaikka 103mm iskulla.

Löytyykö tuohon B234F koneeseen?
Siinä on erialainen etupää kuin 8v lohkojen kampuroissa
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: AnttiR - 02.09.2013, 23:45:16
Löytyykö tuohon B234F koneeseen?
Siinä on erialainen etupää kuin 8v lohkojen kampuroissa
Jos kysyjällä oli vaihtoehtona pentan akseli niin luulisi sinne samalla vaivalla menevän mikä tahansa kasitappisen akseli?
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 03.09.2013, 18:27:32
Jos kysyjällä on tuommoinen 740:nen 2.3 16v talvipelinä niin voisi olettaa että siellä on B234F lohko?
Siksi haen tarkennusta asiaan ettei kysyjä mene ostamaan pitkäiskuakselia tarkistamatta mikä lohko kysyjän autossa on ja käykö täällä ehdotetut akselit ks. lohkoon.

Moniko vinokoneen omistaja yleensäkkään tietää montaako erialaista lohkoa tahi kampea on edes olemassa ja mihin/miten ne käyvät toisiinsa...
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: boost - 04.09.2013, 13:46:25

Jos ei mennä ysejä niin moottori tyyppi vaihtuu:)


No näinhän siinä kävi.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Turbo 242 - 08.09.2013, 11:02:20
Moniko vinokoneen omistaja yleensäkkään tietää montaako erialaista lohkoa tahi kampea on edes olemassa ja mihin/miten ne käyvät toisiinsa...

Itse tiedän sen verran omista romuista että pöydällä odottaa porattu -98 B230FT lohko ja isoilla runkolaakereilla oleva pentan akseli.  :P Pakosarjaa, vauhtipyörää, kytkintä ja moottorin tiivistesarjaa lukuunottamatta kaikki osat on kasassa.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Lähtis - 17.09.2013, 17:10:36
Itellä ois tarkoitus tehdä tollasesta B230FT koneesta pitkäiskuinen kymppisarjan kampuralla ja 16v kannen kera. Hevosvoimat ois tarkotus saada sinne 450-500 tietämille ja re85 ajellaan joten ruttuja saa olla. Osaakos joku sanoa montako milliä iskua tulee lisää tolla satkusarjan kokoon hiomisella? Lähinnä kankien ja mäntien hankkimista varten tarvis tietää. Ei oo vielä tullu leikittyä näiden stroukki hommien kanssa niin vinkkejä otetaan vastaan ilomielin.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 17.09.2013, 17:21:23
Itellä ois tarkoitus tehdä tollasesta B230FT koneesta pitkäiskuinen kymppisarjan kampuralla ja 16v kannen kera. Hevosvoimat ois tarkotus saada sinne 450-500 tietämille ja re85 ajellaan joten ruttuja saa olla. Osaakos joku sanoa montako milliä iskua tulee lisää tolla satkusarjan kokoon hiomisella? Lähinnä kankien ja mäntien hankkimista varten tarvis tietää. Ei oo vielä tullu leikittyä näiden stroukki hommien kanssa niin vinkkejä otetaan vastaan ilomielin.

Taitaa tulla havemmaksi hankkia suoraan B230 koneeseen käypä kampiakseli kuin hioa ja sovittaa kymppisarjan akseli B230 lohkoon?
Tai jos vaikka taivaasta tippuu hyväkuntoinen B23 lohko niin sitten kannattaa hiotun akselin käyttö

Esim mulla B23 lohko, hiottu kampi 85mm iskulla, veivit B230 mitoilla ja Penta männät.
Puristus 16v kannella ja vakio pahvilla jotain 9:1
Flex fuel 8)
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: miikel - 17.09.2013, 20:54:09
Esim mulla B23 lohko, hiottu kampi 85mm iskulla, veivit B230 mitoilla ja Penta männät.
Puristus 16v kannella ja vakio pahvilla jotain 9:1
Flex fuel 8)

Suunnilleen sama setti täällä, mutta wisecot ja 8vena hattu.
Vastaus kysymykseen, noin 5milliä tulee lisää. Rippuu koneistajasta ja akselin lähtökohtaisesta kunnosta, 4.5 - 5mm tulee iskua lisää.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Lähtis - 17.09.2013, 21:53:52
Taitaa tulla havemmaksi hankkia suoraan B230 koneeseen käypä kampiakseli kuin hioa ja sovittaa kymppisarjan akseli B230 lohkoon?
Tai jos vaikka taivaasta tippuu hyväkuntoinen B23 lohko niin sitten kannattaa hiotun akselin käyttö

Esim mulla B23 lohko, hiottu kampi 85mm iskulla, veivit B230 mitoilla ja Penta männät.
Puristus 16v kannella ja vakio pahvilla jotain 9:1
Flex fuel 8)

Okei, mistäs noita B230 kampuroita saa? tai siis Ruotsin puolelta tietty :D Itellä kun löytyy noita B21x2 ja B230 lohkot tallin perukoilta, ei tota B23 harmillisesti löydy. Mut siis noin 5 milliä kasvaa toi iskunpituus eli karvan yli 2.5l tulee.
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Veksi - 17.09.2013, 21:58:52
Seuraa markkinapaikkaa ja nettivaraosaa

Karvan alle 2,5L tulee 5mm iskun lisäyksellä
Ihan sama, ahdin määrää tahdin...
16v hatulla tehoa ja turbiinilla leivotaan alaväännöt :P
Otsikko: Vs: 16V pitkäiskulla
Kirjoitti: Lähtis - 17.09.2013, 22:17:55
Seuraa markkinapaikkaa ja nettivaraosaa

Karvan alle 2,5L tulee 5mm iskun lisäyksellä
Ihan sama, ahdin määrää tahdin...
16v hatulla tehoa ja turbiinilla leivotaan alaväännöt :P

Jep jep.. Täytyypi kahtella.