Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: -JaniR- - 03.05.2013, 07:34:07

Otsikko: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 03.05.2013, 07:34:07
sellainen propleema kun hyllystä löytyisi kansi missä on mekaanisen ruiskun suutin reijät ja autossani on sähköruisku ja suutimet ovat imusarjassa. onko kukaan tukkinut kanness aolevia suutin reikiä mitenään ja onk se edes mahdollista muuta kuin hitsaamalla, ei viitsisi alkaa sovittaa mekaanise ruutan imusarjaakaan tuolla sähköruiksulle koska auto on joka päiväisessä ajossa ja ei oikee kärsisi seisottaa kauaa.

tällä hetkellä kansi on muistaakseni 531 ja lukemani perusteella 530 olisi parempi kansi vapaastihengitävässä koneessa, pako torvi kokee muutoksia osallensa muunmuassa katin ajattelin vaihtaa lyhyemmällä kennostolla olevaan ja suuremilla putken lähdöillä olevaan, myös pakosarjalta tulevat 2 putkea(oliko ne ny toisioputket) muutuvat yhtymis kohdasta vaapasti virtaavammaksi ja putken kokoa kasvatetaan hieman koko matkalta, lamdan siirrän ehkä suoraan kattiin mikäli ei sovi entiselle paikalleen putken muutosten jälkeen,
ja ehkä myös vapaavirtaussuodatin tulee mikäli siitä ny sitte on mitää hyötyä, edellisessä autossa päästöt meni ihan vituiks vapaavirtausodattimen takia
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: jake74 - 03.05.2013, 11:31:40
sellainen propleema kun hyllystä löytyisi kansi missä on mekaanisen ruiskun suutin reijät ja autossani on sähköruisku ja suutimet ovat imusarjassa. onko kukaan tukkinut kanness aolevia suutin reikiä mitenään ja onk se edes mahdollista muuta kuin hitsaamalla,

väännä sopivalla kierretapilla kierre ja pultista tulpat liiman kans paikalleen. näin oon tehnyt aikamoneen autoon.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 03.05.2013, 12:21:35
väännä sopivalla kierretapilla kierre ja pultista tulpat liiman kans paikalleen. näin oon tehnyt aikamoneen autoon.
täytyykin kokeilla, meneekös ne suutin reijät palotilaan vai imukanavaan.? ei ole tullut tuollaista kantta koskaa avattua.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: Teuwo - 03.05.2013, 12:29:29
Imukanavaan.

Käytännössä missään myyntiautossa ei ole ollut bensan suoraruiskutusta 50't luvun Mercedes 300SL ja 90't luvun loppupuolen Mitsubishi GDI mallien välillä.

Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: t0mpp4 - 03.05.2013, 13:07:36
Jos sulla siellä on paikallaan 531, niin älä ihmeessä vaihda mitään 530 sen tilalle, 531 on noista juuri se parempi ja harvinaisempi kansi.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 03.05.2013, 13:21:43
tuo kansi mikä on nytte kiini on viallinen 4 tulpa jengoista, ilmeisesti edellinen kenellä auto on  ollu liikenteessä asti vääntäny tulpan väärille jengoilla ja nyt ei saa tulppaa kunnolla paikalleen. mutta no se siitä sitten.:) täytyy ny ihmetellä vielä mikä kansi loppuviimei on kiinni ja jos o tuo 531 niin kokeilla josko sen sais jollain korjattua tuon jengan.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: lassii - 03.05.2013, 15:45:14
Helicoili vaan kehiin. Onhan noita reikiä paikattu kemiallisella metallilla. Onhan tohon jengojen tekoon yks tee-se-itse konsti mut en viitti ees kertoo  ;D
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 03.05.2013, 16:42:03
kaippa sitä täytyy sitten kokeilla tuota helicoilia, täytys vaa ens keksiä millä saa kätevästi oikeelle jengalle lähtemään ette tulppa jää vinoon.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: tomimikael - 05.05.2013, 12:44:59
Helicoili vaan kehiin. Onhan noita reikiä paikattu kemiallisella metallilla. Onhan tohon jengojen tekoon yks tee-se-itse konsti mut en viitti ees kertoo  ;D

No viiti nyt kuitenkin?   ;)
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 05.05.2013, 15:31:12
no 530 kansi siellä on paikallaan joten täytyy kattella kokonainen kansi tai korjata/yrittää korjata ne jengat sieltä tulpan reijästä, kerro nyt ihmessä se tee se itse konstikin nii kuulee samalla vähä kuinka niitä on korjailtu
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: hevonen - 05.05.2013, 17:03:23
Ei sulla niitä k-jetin suuttimia ole? Ne kun antaa olla paikoillaan niin ei tarvii tulppia tehä. :P
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: -JaniR- - 05.05.2013, 18:58:35
Ei sulla niitä k-jetin suuttimia ole? Ne kun antaa olla paikoillaan niin ei tarvii tulppia tehä. :P
onhan siinä ne suutimet paikallaan, eipä tullut moinen edes mieleen.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: lassii - 06.05.2013, 16:48:31
No viiti nyt kuitenkin?   ;)

Noh vanhasta tulpasta voi tehdä kierretyökalun. Rautasaha käteen ja tekee kierteeseen viistoja uria jokusen kappaleen, lastunpoistoo varten. Sitten hissukseen kääntelee ja vääntelee edes takas. En suosittele, tämmäsen konstin vaan oon kuullu.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: miikel - 06.05.2013, 17:16:30
Kyseinen keino ei toimi kierteen tekemisessä, vaan kierteiden putsaamisessa. Sama kun ajaa vaikka rälläkällä yhden sivun kierteet tasaiseksi.

Jos esim ihan vähän matkaa on kierre jotenkin huonossa kunnossa, voi tämäkin jotenkin toimia. Jos taas esim korkannut, on sitä materiaalia jotenkin saatava lisää sinne reikään, ja se onnistuu helpoiten helicoileilla.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: lassii - 06.05.2013, 22:45:13
Kyseinen keino ei toimi kierteen tekemisessä, vaan kierteiden putsaamisessa. Sama kun ajaa vaikka rälläkällä yhden sivun kierteet tasaiseksi.

Jos esim ihan vähän matkaa on kierre jotenkin huonossa kunnossa, voi tämäkin jotenkin toimia. Jos taas esim korkannut, on sitä materiaalia jotenkin saatava lisää sinne reikään, ja se onnistuu helpoiten helicoileilla.

Asiaa puhut. Tää olikin vaan tee-se-itse juttu joka ei oo mitenkään suositeltavaa.
Otsikko: Vs: 530/531 kannensuutin reijät & muu mootorin viritys
Kirjoitti: miikel - 07.05.2013, 07:48:47
Kaikkea sitä on hätätilanteessa tehtävä;)