Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: PeetuV - 02.09.2013, 19:44:38

Otsikko: 531 kannen madallus
Kirjoitti: PeetuV - 02.09.2013, 19:44:38
Kuinka paljon kantta voi madaltaa ennen kuin puhkeaa vesikanaviin?
Paikallaan 143.3mm korkea kansi, pitäisi hitsata palotilaa ja vaatii kannesta plaanaamisen hitsaamisen jälkeen joten kestääkö enää?

Vakio kansi 146.1 (?), joten höylätty nyt 2.8mm.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: järviin - 02.09.2013, 20:10:17
Kuinka paljon kantta voi madaltaa ennen kuin puhkeaa vesikanaviin?
Paikallaan 143.3mm korkea kansi, pitäisi hitsata palotilaa ja vaatii kannesta plaanaamisen hitsaamisen jälkeen joten kestääkö enää?

Vakio kansi 146.1 (?), joten höylätty nyt 2.8mm.

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että miksi siitä on otettu noin paljon pois?
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: Korte - 02.09.2013, 20:30:53
Jos kerta joudut hitsaamaan, niin hitsaa niihin vesikanaviin lisää tavaraa. Hitsasin yhteen 405:een kanavat pienemmiksi, oli laskettu ~2.2mm ja tiiviste pullahti jatkuvasti 4 pytystä vesikanavaan.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: spesialisti - 12.09.2013, 10:10:00
Jos kerta joudut hitsaamaan, niin hitsaa niihin vesikanaviin lisää tavaraa. Hitsasin yhteen 405:een kanavat pienemmiksi, oli laskettu ~2.2mm ja tiiviste pullahti jatkuvasti 4 pytystä vesikanavaan.

405 on järkiään isot vesikanavat 531 nn pienet , onko edellämainittua ongelmaa 531 kanessa.
Olen törmännyt myös jokkispiirien kanteen, jotka on hitsattu edellämainitusti ja kansissa aika pienet palotilat.
Huomioikaa että mitä enempi peruspuristusta moottorissa sen tarkemmat ohjurityöt tehtävä, öljy tiputaa oktaanilukua polttoaineesta ja nakutus (detonaatio) kasvaa.
kansipaja@hotmail.com
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: Korte - 13.09.2013, 13:47:27
405 on järkiään isot vesikanavat 531 nn pienet , onko edellämainittua ongelmaa 531 kanessa.
Olen törmännyt myös jokkispiirien kanteen, jotka on hitsattu edellämainitusti ja kansissa aika pienet palotilat.
Huomioikaa että mitä enempi peruspuristusta moottorissa sen tarkemmat ohjurityöt tehtävä, öljy tiputaa oktaanilukua polttoaineesta ja nakutus (detonaatio) kasvaa.
kansipaja@hotmail.com

Eli en siis täyttänyt vesikanavia palotilaan päin vaan aukaisin reilusti jokaisen vesikanavan melkein palotilan kattoa myöten ja täytin ne vastaamaan pieniä vesikanavia. Ei välttämättä kannattava homma jos joutuisi ulkopuolisella teetättämään. Yllätys oli että vaati vain 0.15mm oikaisun ja tietenkin seeti- ja venttiilit työt.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: lassii - 14.09.2013, 11:04:36
405 on järkiään isot vesikanavat

Taitaa riippua vuosimallista sitten kun itellä oli pienillä kanavilla oleva kansi.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: Lankku - 14.09.2013, 14:38:38
405 on järkiään isot vesikanavat
Pari 405 kantta on hallussa ollut ja molemmat pienillä kanavilla.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: o-pp - 17.09.2013, 23:49:30
Ruotsin foorumilta luettua: 12 millin plaanauksessa puhkeaa vesikanaviin. 4 mm plaanaus on OK, jolloin jää 8mm paksuudelta tavaraa ja (pitäisi) kestää.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: Panu - 18.09.2013, 17:58:40
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että miksi siitä on otettu noin paljon pois?

Auton puoliomistajana voin vastata että puristussuhteen noston takia.

Ongelmana on nyt pikkulommot palotilassa, jota varten täytyisi saada kannesta siivua pois/hitsattua sitä.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: järviin - 18.09.2013, 18:09:09
Auton puoliomistajana voin vastata että puristussuhteen noston takia.

Ongelmana on nyt pikkulommot palotilassa, jota varten täytyisi saada kannesta siivua pois/hitsattua sitä.
Paljonko on laskennallinen puristussuhde tällä hetkellä?
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: spesialisti - 18.09.2013, 21:00:09
Auton puoliomistajana voin vastata että puristussuhteen noston takia.

Ongelmana on nyt pikkulommot palotilassa, jota varten täytyisi saada kannesta siivua pois/hitsattua sitä.

Pikkulommot palotilassa, naku naku  ;)
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: järviin - 18.09.2013, 21:09:28
Pikkulommot palotilassa, naku naku  ;)
Liikaa kannesta pois: kilin kolin.
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: PeetuV - 19.09.2013, 07:31:34
Liikaa kannesta pois: kilin kolin.
Pikkulommot palotilassa, naku naku  ;)

Kaasarien imutorven alumiinisen kiinnitysprikan joutuminen palotilaan
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: Pumpe - 15.11.2013, 16:46:05
Mitenhän paljon pitäisi madaltaa 531 kantta että puristukset olis sopivat  turbokoneeseen mitä ajetaan etanolilla.

Vakio b230ft lohko ja männät.  :idiot2: 
Otsikko: Vs: 531 kannen madallus
Kirjoitti: miikel - 17.11.2013, 10:11:51
10:1 Puristussuhteella taitavat monet wiinamäenmiehet ajaa. Ihan noin vain suuntaa antavasti. Oman maun mukaan. Puristussuhteen saat ihan laskimella.