Carcom Oy  Ateho

5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus

  • 52 Vastauksia
  • 24439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #15 : 23.02.2012, 21:31:33 »
Painavampi kompensoi paremmin vääntövärähtelyä.

Pitää paikkansa.
Enemmän massa vaimentaa värähtelyjä.

Eli Massavaimennin.

Voimmeko sittä tästä päätellä että saadakseen lisä tehoa koneesta on lisäätävä massa.

Ei muuta kun naaprimaahan tilaus että saisi tuosta asekäyttöuraanista tehty kampiakselin.
Painaisi varmaan jotain 100kg luokkaa...
ja se sitten koneseen...  ::)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #16 : 23.02.2012, 21:38:20 »
Pitää paikkansa.
Enemmän massa vaimentaa värähtelyjä.

Eli Massavaimennin.

Voimmeko sittä tästä päätellä että saadakseen lisä tehoa koneesta on lisäätävä massa.

Ei muuta kun naaprimaahan tilaus että saisi tuosta asekäyttöuraanista tehty kampiakselin.
Painaisi varmaan jotain 100kg luokkaa...
ja se sitten koneseen...  ::)
Järki kaikessa. *nuqquun->

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #17 : 23.02.2012, 21:39:53 »
siitäkevytkampiakselista sen verran vielä. (kun kerran faktoja ja tietojani olen yrittänyt jakaa)

Se on muodoltaan "aerodynaamisempi" kun tuo vanha.
Sen päätelmän teki "pacmanracing" moootripaja ruotsissa.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #18 : 23.02.2012, 21:44:35 »
siitäkevytkampiakselista sen verran vielä. (kun kerran faktoja ja tietojani olen yrittänyt jakaa)

Se on muodoltaan "aerodynaamisempi" kun tuo vanha.
Sen päätelmän teki "pacmanracing" moootripaja ruotsissa.
Muistan ne ajat kun 100A Datsunin kampuraa kiillotettiin lisätehon toivossa. :)

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • Jee jee
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #19 : 23.02.2012, 22:41:52 »
Järki kaikessa. *nuqquun->

Missäs se optimitehon kohta on kampuran painossa? Olisiko tälle joku paino-teho-funktio jossain? Ilmeisesti jossain vaiheessa funktiota paino ei enää lisääkkään tehoa? Vai olenko väärässä?
!

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #20 : 23.02.2012, 22:45:16 »
Missäs se optimitehon kohta on kampuran painossa? Olisiko tälle joku paino-teho-funktio jossain? Ilmeisesti jossain vaiheessa funktiota paino ei enää lisääkkään tehoa? Vai olenko väärässä?
Olet täysin oikeassa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #21 : 23.02.2012, 23:19:51 »
Itse en näistä vitosien kampiakseleista tiedä, mutta TWR:llä sen verran meriittejä koneiden laitosta, varsinkin kisakireiden vapari koneiden rakentamisesta että jotain tietävät kampiakseleista :). Kai niillä oli joku syy sille että eivät keventäneet akselia? Tietääkö joku olisiko BTCC sarjan säännöt kieltäny?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #22 : 24.02.2012, 09:54:41 »
Se on billettityyppinen ellei jopa billetti.

Ja mikäköhän on "billettityyppinen"?

Jos joltain tuollainen löytyy tallista, niin saahan sen testattua, että mikä on ollut valmistustapa..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #23 : 24.02.2012, 10:10:03 »
Ja mikäköhän on "billettityyppinen"?

Jos joltain tuollainen löytyy tallista, niin saahan sen testattua, että mikä on ollut valmistustapa..

Jos billetti on yhdestä aihiosta tosiaan koneistettu niin mikä on billettityyppinen? Melkein yhdestä aihiosta koneistettu?

Poissa BuuBBa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • Recycle Racing #05
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #24 : 24.02.2012, 10:24:09 »
Jos billetti on yhdestä aihiosta tosiaan koneistettu niin mikä on billettityyppinen? Melkein yhdestä aihiosta koneistettu?

 :D


Tuosta kuvasta sanoisin, että valu olisi kyseessä, mutta aivan varmaksi en voi sanoa. Muutama lisäkuva auttais tunnistamista tai parhaiten tietäisi, kun sais käsiin..
MYYDÄÄN: Suuttimia (KLIK), Uusi 1045(multilink) lukkoperä, 700-sarjan silotettu takaluukku.
Ex:Volvo 760 -88 Tbo x3, 960 2.5 -95, V70 2.0T -01, V70R -98 C70 T5 -00, S80 D5 AWD -07, S60 T3 -10, V70 T4 -11

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #25 : 24.02.2012, 11:24:15 »
tässä kuva kevytkampiakselista.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Vitos pytyn kammen posket paljastavat kappaleen valamalla valmistetuksi
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #26 : 24.02.2012, 12:50:54 »
Leveä sauma näkyy kampiakselissa niin eikös se ole silloin taottu. Vanhempi malli myös taottu ja siinä on koneistettua pintaa enemmän kuin uudemmassa niin vanhempi on lähempänä billettiä jos haluaa asian niin ilmaista  :D

E: mä oon vaihtanu kampiakselin vanhemman mallisesta kevyempään uudenpaan ja mitään eroa en huomannu.  :P
« Viimeksi muokattu: 24.02.2012, 12:59:54 kirjoittanut pukema »
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #27 : 24.02.2012, 19:44:06 »
Joo,

en ite ainakaan ressais tuon kammen painon kanssa tai tehonlisäys/menetys asioiden kanssa jollei targetti max. rpm:lle ole jossain +10krpm.
Silloin varmaankin on jo perusteltua miettiä tosissaan massoja ja niiden värinöitä.

Valukamaa kai noi kaikki orkkis kammet lienee...

Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.
raw d

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #28 : 24.02.2012, 20:33:10 »
...
Valukamaa kai noi kaikki orkkis kammet lienee...

Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.
Tarkistin vielä vihreäkantisista ja tinalohkoissa on takokampiakselit. Valamalla tehdyissä on huomattavasti kapeampi sauma kuin takomalla valmistetuissa. Vastapainot on selvästi erilaiset vanhan mallisessa ja "kevyessä" kampiakselissa niin ne pystyy erottamaan ilman puntariakin.

Kutosiin ilmesty kevyemmät kammet  -98 kun  S80 ilmestyi. Vitosiin sitten noin 2001, vapareihin ja matalapaine turboihin ehkä ennen kuin T5:een. Ruotsissa kevyet kampiakselit on muodissa ja sellainen löytyykin parista/muutamasta 1000+hv vitosesta.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #29 : 24.02.2012, 20:38:01 »
Pitää kuitenkin huomioida, että valettuja ne taottujen akseleiden aihiotkin on. Valetuksi ei myöskään pidä mieltää sellaista haurasta, hyvin hiilipitosta "hellanrengasta", vaan kyseessä on valuteräs.

 

Ateho  Elekma