Autodiagnoosi  Carcom Oy

5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus

  • 52 Vastauksia
  • 24435 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #30 : 25.02.2012, 18:57:59 »
Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.

Voitiko laittaa moottorikoodit mistä noi kampiakselit oli mitä käytit vaakalla.
ja jotain faktoja painosta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #31 : 25.02.2012, 20:11:21 »
Löysin kuvan vanhasta (painavempi vanhamallisesta) kampiakselistani.
B5234t4 -96


Ja tässä uudenmallien.





Painot on kevyemmässä huomattavasti enemän "työstettyjä" kun ja painoit eivät ole "kolmiomuotoisia" kuten vanhassa.


Ja random "hyötytieto".

Ja sitten kun laakereita tilaa kampiakselille tarvitset nämä tiedot jotta saat oikeankokoiset laakerit.

Vauhtipyöräan takana löytyy lohkosta nämä kirjaimet.

Ja kampiakselista nämä..

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #32 : 25.02.2012, 20:17:59 »
Lainaus
Voitiko laittaa moottorikoodit mistä noi kampiakselit oli mitä käytit vaakalla.
ja jotain faktoja painosta.
B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.
raw d

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #33 : 25.02.2012, 21:21:42 »
Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.

"Svedut" eli ruotsalaiset osaavat hommansa yhtä hyvin kun suomalaiset.
Ruostin foorumeilla löytyy kans ihmisiä jotka "laukoavat" faktoja miten tahansa..
Niitä pitää vain osata varoa niin kyllä sieltä hyviä vinkkejä löytyy.

B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.

Jaa kovasti pystytään kyllä kehumaan että on sama paino.. mutta fakta puuttuu. WTF!
Ja sitten vielä puhut neipyttisten kampiakseleista... topicissä missä puhutaan 5-pyttyisten kampiakseleistä?
(haluatko aiheuttaa sekannusta vai mikä on tässä homman nimi... trollausta? )
En onsaa sanoa eikä minulla ole tietoja neloskoneiden kampien painoista. En ota niihin kantaa.

sen verran tiedän että neloskoneessa on 180 kulma kampiakselissa ja tämän takia esim kampikakkiontuuletusikkunat toimii näissä vähän paremmin kun vitoskoneessa.

vitoskoneessa on n. 72 asteen kulma ja tämän takia kampikammion tuuletusikkunat eivät hyödytä yhtä paljon kun viereisessä kammiossa on "paino" sotkemassa ilman/paineen virtausta.


Mitää tulee Sveduihin noin yleisesti

Omat tietoni ja suositukseni kevyemmästä 5-pyttisen kampiakselista ovat "sveduilta".
Ja tästä ei puhuta yhdestäainoasta autosta tai projektistä.

Mun kampiakseli on ostettu Leif Hermansson nimiseltä tyypiltä.
Kyseinen henkilö on töissä volvon mottorinkehitysosastolla.
Kyseinen henkilö on rankentanu ainakin 3 vitoskonetta jossa yli 600 hv.
josta yhdessä koneessa oli toi kuuluisat 1140hv.

Svedumaassa on tietääkseni 3 firmaa johon voit viedä koneesi ja "tilata" sen verran heppoja mitä haluat.
TM racing
Autotech
motornord.

Ja sitten pikkupuljut
Pacmanracing
Ja leif Hermasson motorsport.

Niitten rakentamissa koneissa jossa on enemmän ruutia kuin normaalisti niin löytyy melkein poikkeuuksetta tuo kevytkampiakseli.

Eli se siitä hypetyksestä.

(kaupassa lehtihyllyssä löytyy uusin BILSPORT... siinä on volvon vitoskoneen viriopas osa 3.)
osat 1 ja 2 on edellisissä lehdissä. mutta ne löytynee kirjastoista.

Virioppaan oli kirjoittanut Leif hermansson...
Mutta sehän on svedu ja sen kevytkampi suositus on vaan hypetystä...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #34 : 25.02.2012, 21:26:39 »
Jaa kovasti pystytään kyllä kehumaan että on sama paino.. mutta fakta puuttuu. WTF!
Ja sitten vielä puhut neipyttisten kampiakseleista... topicissä missä puhutaan 5-pyttyisten kampiakseleistä?
(haluatko aiheuttaa sekannusta vai mikä on tässä homman nimi... trollausta? )
En onsaa sanoa eikä minulla ole tietoja neloskoneiden kampien painoista. En ota niihin kantaa.

Nyt mietitään ensiksi, mitä kirjoitetaan. Mikkeki otti neloskoneen akselit esimerkiksi Ruotsalaisten faktoista ja sinä haukut trollaukseksi.

Kaveri joka ajaa 315 km/h maililla on varmaan ihan pikkusen kokemusta juttujensa takana.


Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #35 : 25.02.2012, 21:46:47 »
Nyt mietitään ensiksi, mitä kirjoitetaan. Mikkeki otti neloskoneen akselit esimerkiksi Ruotsalaisten faktoista ja sinä haukut trollaukseksi.

Kaveri joka ajaa 315 km/h maililla on varmaan ihan pikkusen kokemusta juttujensa takana.

Ok :D ehkä vähän liian "intohimoisesti kirjoitettu".
(mikkein saavutuksia en vähättele tai ammu alas millään tavalla)

Jos kerran ottaa kantaa kampiakseleiden painoeroihin tai sen puutteseen.
Ja esittää kevytkampiakselin "hypetyksenä" olisi mukavaa jos vähän pohjustaisi faktoja.

eli reagoin vain siihen että jää mainitsematta että kommentit viittaavat neloskoneen kampiakseliin.

Jokainen saa päätellä minkä kampiakselin haluaa käyttää autossaan.
Minä kirjoitan ja yritän pohjustaa se fakta mikä minulla on.
Sen perusteella pystyy sitten lukija tekemään omia johtopäätöksiä.

Jos tässä topicissa on kommentteja jotka eivät edes koske aihetta mutta sitä ei mainita niin se ei aiheuttaa sekaannusta lukijaalle.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #36 : 25.02.2012, 22:32:54 »
Pientä pohdintaa/spekulaatiota kampiakseleista.

Tässä topicissa on tullut esille että painavempi kampi ei välttämättä olisi "paha asia".
Ja että sillä saisi enemmän tehoa koneesta kun massa vaimentaa väännön.

Onko se nyt niin että massa tarkoittaa kg mitä akseli painaa vai onko se kampiakselin tuottama keskipakoisvoima?

Jos katsotaan (kuvat sivu 3) vitoskoneen vanhanallista kampiakselia niin sen massa on ensimmäkseen painoissa jotka ovat kolmion muotoisia.

Ja sitten uudenmallista jossa massa on huomattavasti enemmän kampin "keskiöstä ulospäin"
tämä tulee siitä kun painot eivät ole v muotoisia vaan "keskiöstä ulospäin levenevä kolmio".
Eli tämä muoto siirtää painon/massa paikkaan jossa se tuottaa enemmän keskipakoisvoimaa.
Ja massa on myös "leveämällä alueella".

Eli on mahdollista että olisi moelammat kampiakselit tuottavat yhtä paljon kesskipakoisvoimaa. vaikka niissä on ei painot.

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Jos kerran neloskoneiden (x40 sarjan koneet) kevyt ja ja vanhamallisen kampiakselin painot ovat samoja.
Miten ne sitten eroaavat muodoltaan?
Onko uudenmallinen saannut periä nimen "kevyt" vitoskoneista koska se on muodoltaan samanlainen? vaikka se ei todellisuudessa välttämättä ole kevyempi.
Sama paino selittyisi sillä että neloskoneet saivat uuden metalliseoksen aiemmin kun vitoskoneet.
Yritin etsiä interwebsin syyvyyksistä jotain kuvia mutta toistaiseksi ei mitään kuvia mihin voisi luottaa :( joten kuvia näistä helpottaisi :D
« Viimeksi muokattu: 25.02.2012, 22:34:48 kirjoittanut ZuluR »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #37 : 25.02.2012, 22:43:54 »

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Vääntövärähtelyt vaimennetaan kaksoismassavauhtipyörällä ja värinänvaimentimella. Ne kampiakselin vastapainot ja niiden aiheuttamat voimat kompensoi männän ja kiertokangen aiheuttamat edestakaiset voimat.

Jos tätä nyt kysyttiin? 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #38 : 25.02.2012, 22:51:25 »
Vääntövärähtelyt vaimennetaan kaksoismassavauhtipyörällä ja värinänvaimentimella. Ne kampiakselin vastapainot ja niiden aiheuttamat voimat kompensoi männän ja kiertokangen aiheuttamat edestakaiset voimat.

Jos tätä nyt kysyttiin?

Kyllä tuota juuri kysyttin, kiitos.
Tästähän tulee oikein iso soppan nyt kun 1:sivulla kampiakselia sanottin vaimentavan väätnövärähtelyjä.
(vai onko mun muisti kokonaan pettäny :D)

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #39 : 25.02.2012, 22:53:59 »
eihän ne ruotsalaiset tiijä yhtää mittää volvon koneen virityksestä, muuten vaan tehneet niitä jo sillon ku suomen volvoviritys oli tasolla "nostinpa paineita 240 turpo strömppään" jne...

sen sijaan suomessa on tietotaito huippua!! ihme on vaan ku näistäki asioista taistellaan koko ajan ja kummillaki foorumeilla vähätellään toisten osaamista ja tuloksia.
LH&ostrich

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #40 : 25.02.2012, 23:36:52 »
eihän ne ruotsalaiset tiijä yhtää mittää volvon koneen virityksestä, muuten vaan tehneet niitä jo sillon ku suomen volvoviritys oli tasolla "nostinpa paineita 240 turpo strömppään" jne...

sen sijaan suomessa on tietotaito huippua!! ihme on vaan ku näistäki asioista taistellaan koko ajan ja kummillaki foorumeilla vähätellään toisten osaamista ja tuloksia.
Ekalla sivulla oli linkki dokumenttiin missä oli juttua Volvon BTCC koneesta jonka teki pikkupulju nimelta TWR ja heidän vapari koneesta saatiin paremmat tehot kun kampiakselia ei kevennetty. Onko muut virittäjät testanneet muuten samaa kokoonpanoa mutta vaihtaneet vain sitä akselia. ;). Mutta ei passaa vähätellä kyllä noita ruotsalaisten tekemistä. 1140hv vitoskoneesta on aikas miehekäsluku :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #41 : 25.02.2012, 23:59:13 »
Kyllä tuota juuri kysyttin, kiitos.
Tästähän tulee oikein iso soppan nyt kun 1:sivulla kampiakselia sanottin vaimentavan väätnövärähtelyjä.
(vai onko mun muisti kokonaan pettäny :D)
Edelleen sanojeni takana.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #42 : 26.02.2012, 00:06:04 »
Ekalla sivulla oli linkki dokumenttiin missä oli juttua Volvon BTCC koneesta jonka teki pikkupulju nimelta TWR ja heidän vapari koneesta saatiin paremmat tehot kun kampiakselia ei kevennetty. Onko muut virittäjät testanneet muuten samaa kokoonpanoa mutta vaihtaneet vain sitä akselia. ;). Mutta ei passaa vähätellä kyllä noita ruotsalaisten tekemistä. 1140hv vitoskoneesta on aikas miehekäsluku :)

Tuo TWR:n BTCC kone (jos tarkoitat 850 sarjalainen) on aika miehekäs ja erikoinen kone.

Siitä on hyvin vähän tietoa miten so on rakennettu.
Sen minkä (muistista joten faktavirheiden mahdollisuus on olemassa)
poraus 83mm
tilavuus 2litraa
teho ~280 -300hv.
Kansi on sitten aihe joka on monella foorumilla naapurimaassa keskusteltu..
jotkut kehuvat että ovat nähneet sen mutta mitään kuvia "sisuksista" ei pahemmin löydy.

Volvon Ja TWR:n yhteistyö loppui kun Ford osti volvon.
mikä oli vuosi kun Ford osti volvon? muistaakseni 1998.

Ja 850 BTCC moottori kehitettiin kun ns. kevytkampiakselia ei ollut vielä olemassa.

Sitten vapari ja imukoneen erot noin yleisesti. (oman
Vapaari nimensä mukaisesti imee tarvitsemansa ilman itse cylinteriin.
Keskipakoisvoima auttaisi tässä varmaan kun alipaine luo vastusta.

Ahdettu kone taas saa "ilmaa tarjottimella" kun paine työntää ilman cyllinteriin eikä aiheuta vastusta yhtä paljon kun vapaarissa...

BTCC sarja myös rajoittaa paljon mitä mottorille saa ja ei saa tehdä. En ole perillä mitä kampiakselia koskevat säännöt sanovat. koska kaikki BTCC moottorisäännöt ovat minulle tuntemattomia.

Mutta lähetteni mukaan (pacmanracing) Volvon BTCC koneesta olisi muutoksilla mahdollista saada enemmän tehoja mutta säänntö mottorin rakenteesta rajoitavat tiettyjä ratkaisuja.
(mitä ratkaisuja ne on hän ei sanonnut  :( )

Onko tietoa käytääkö Polestar vanhamallista kampia tänä päivänä vai onko niillä uudenmallista käytössä?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #43 : 26.02.2012, 00:07:55 »
Edelleen sanojeni takana.

Tässä dokkari joka tukisi tietojasi  :)
http://www.bhjdynamics.com/downloads/pdf/tech/BHJDynamics_Damper_Info.pdf

toinen mielekkinntoinen asia mitä tästä löytyi oli materiaalin jäykkyys.
Mikä herättää kysymyksen.

Vanha vs. kevytkampi jäykkyys.


Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #44 : 26.02.2012, 01:21:49 »
Tuo TWR:n BTCC kone (jos tarkoitat 850 sarjalainen) on aika miehekäs ja erikoinen kone.

Siitä on hyvin vähän tietoa miten so on rakennettu.
Sen minkä (muistista joten faktavirheiden mahdollisuus on olemassa)
poraus 83mm
tilavuus 2litraa
teho ~280 -300hv.
Kansi on sitten aihe joka on monella foorumilla naapurimaassa keskusteltu..
jotkut kehuvat että ovat nähneet sen mutta mitään kuvia "sisuksista" ei pahemmin löydy.
Et oo tainnut nähdä tätä artikkelia? Tehua sanotaan muuten olevan 325 hevosvoimaa.
http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf

Nerokasta sääntöjen tulkintaa, ei voi muuta sanoa...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

 

Samppasport  Futurez