Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus

  • 52 Vastauksia
  • 24438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #45 : 26.02.2012, 01:47:28 »
Et oo tainnut nähdä tätä artikkelia? Tehua sanotaan muuten olevan 325 hevosvoimaa.
http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf

Nerokasta sääntöjen tulkintaa, ei voi muuta sanoa...

Kiitos.
:D

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #46 : 26.02.2012, 09:53:56 »
Lainaus
"Svedut" eli ruotsalaiset osaavat hommansa yhtä hyvin kun suomalaiset.
Ruostin foorumeilla löytyy kans ihmisiä jotka "laukoavat" faktoja miten tahansa..
Niitä pitää vain osata varoa niin kyllä sieltä hyviä vinkkejä löytyy.
Jep,
tää juurikin oli munkin pointti.

Ei todellakaan ole tarkoitus trollata tai mitään muutakaan bs. laitella, laitoin vain yhden omakohtaisen esimerkin siitä, että jos uskoo kaiken mitä ruotsalaiset sanoo niin voipi mennä puihin.
Mitenkään mollaamatta sveduja niin näitä esimerkkejä löytyy useampia, mm. autotechillä eivät tiedä virinokka-akseleista sitäkään mitä täällä meillä kotimaassa.

Tätäkin foorumia monet lukee;
Eli sanoipa kuka mitä tahansa,
erään kaverin lausetta lainatakseni "mittaaminen kannatta aina"

Kyllä suomessa moottoriosaamista löytyy, ei se volvonkaan moottori ole sen kummempi kuin muutkaan. Täällä ei vaan ole kaupallistettu sitä.

No joo,
täsmennetään vielä, että tuo laittamani svedu ei sitten ole mikään haukkumanimi ruotsalaiselle jos sen joku semmoisena otti.

EDIT:
noita akselipainoja ei ittelläni ylhäällä ole, kuten ei myöskään ole muistakaan asioista, jotka tapahtuivat 5v. sitten. Kuten aiemmin totesin connylllä ne voi olla vielä jossain ylhäällä.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2012, 09:56:30 kirjoittanut mikkeki »
raw d

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #47 : 26.02.2012, 10:36:28 »
Pientä pohdintaa/spekulaatiota kampiakseleista.

Tässä topicissa on tullut esille että painavempi kampi ei välttämättä olisi "paha asia".
Ja että sillä saisi enemmän tehoa koneesta kun massa vaimentaa väännön.

Onko se nyt niin että massa tarkoittaa kg mitä akseli painaa vai onko se kampiakselin tuottama keskipakoisvoima?

Jos katsotaan (kuvat sivu 3) vitoskoneen vanhanallista kampiakselia niin sen massa on ensimmäkseen painoissa jotka ovat kolmion muotoisia.

Ja sitten uudenmallista jossa massa on huomattavasti enemmän kampin "keskiöstä ulospäin"
tämä tulee siitä kun painot eivät ole v muotoisia vaan "keskiöstä ulospäin levenevä kolmio".
Eli tämä muoto siirtää painon/massa paikkaan jossa se tuottaa enemmän keskipakoisvoimaa.
Ja massa on myös "leveämällä alueella".

Eli on mahdollista että olisi moelammat kampiakselit tuottavat yhtä paljon kesskipakoisvoimaa. vaikka niissä on ei painot.

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Jos kerran neloskoneiden (x40 sarjan koneet) kevyt ja ja vanhamallisen kampiakselin painot ovat samoja.
Miten ne sitten eroaavat muodoltaan?
Onko uudenmallinen saannut periä nimen "kevyt" vitoskoneista koska se on muodoltaan samanlainen? vaikka se ei todellisuudessa välttämättä ole kevyempi.
Sama paino selittyisi sillä että neloskoneet saivat uuden metalliseoksen aiemmin kun vitoskoneet.
Yritin etsiä interwebsin syyvyyksistä jotain kuvia mutta toistaiseksi ei mitään kuvia mihin voisi luottaa :( joten kuvia näistä helpottaisi :D

OK nyt tuntuu siltä että zuluR on osunut asian ytimeen kevyt akselin kanssa. Hain lainaan kevyt akselin ja vertailin vastapainoja (laskeskelin limmpujen painoja noin suurin piirtein) ja kyllä se on niinkuin zulur arveli=> vastapainot ovat liki samat vaikka kokonaispainossa on eroa (en tiedä paljonko kun ei ole niin isoa/tarkkaa vaakaa). Mielestäni kevyt akseli on kaikinpuolin parempi jos voi valita.

Luultavasti tehdas on halunnut säästää akselin painossa, kun kustannukset tulee tämmöisillä yksinkertaisilla kappaleilla suoraan €/kg, ja muotoillut akselin uudestaan.

En tiedä mitä eroa niissä on kierrosherkkyydessä, koska painolisä on vanhassa akselissa siinä keskiosassa (pienellä säteellä=> ei juuri vaikutusta esim. kierrosherkkyyteen). Mutta kevyempi on aina kevyempi!!!
 
Keskustelu välillä vähän ryöpsähti suomi-ruotsi maaottelu meininkiin :D mutta ei se mitään.

kiitoksia vastauksista.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #48 : 26.02.2012, 11:10:46 »
PROMO1:
Sisitko napattua ja laitettua tänne muutama kuvan akseleista?
kun hyviä kuvia tunutt olevan vähän "kiven alla".

Ja pystytkö sanomaan onko kampiakselit samasta materiaalista tehty?
Kiinnostaisi tietää onko kevyempi kampi valmistettu jäykemmästä seoksesta jne.

(ehkä vähän hankalaa päätellä).
mutta mittaamalla painon ja tilavuuden ja vertailemalla niitä niin voisi selvitä onko materiaali sama.

Jos mitään metallin seosanalysointi työkaluja ei ole saatavilla.
Näin sen periaatteessa voisi testata.. (mielestäni).
jos upottaa vanham kampiakselin (esim 25kg painonen). altaaseen jossa on vettä ja pinta nousee 2.5cm
tämä antaisi tietyn tilavuuden kampiakselille.

ja jos kevyempi kampi (esim 20kg).
nostaisi pintaa 2cm niin materiaali olisi sama.
ja jos nostaisi yli 2cm niin materiaali olisi kevyempi. ja kyseessä on eri seos.

-ZuluR

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #49 : 26.02.2012, 18:21:57 »
B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.
Akselit olivat samanpainoiset, muistaakseni n. 18 kg

Poissa mortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #50 : 28.02.2012, 13:48:24 »
Kutoskoneessa painoeroa on 3,1 kg uudemman hyväksi.
Pitää kyllä auto olla tip-top säädöissä jos meinaa että tuo painoero näkyy kellossa, jolla auton suorituskyky mitataan.

http://img.photobucket.com/albums/v205/morkula/IMG_2775.jpg

Siinä kuva kaveruksista.
« Viimeksi muokattu: 28.02.2012, 14:06:35 kirjoittanut mortti »

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #51 : 28.02.2012, 14:01:57 »
Väliin muistutus kaikille:
Kun kirjoitatte jotain faktana, pitäkää huoli että se on teidän itse mittamaa/ toteamaa/testaamaa.

Kaikki loput on jostain muualta kuultua, jonka lähde on syytä mainita. Oli se sitten ruotsin kovimmalta faijalta tai suomen kovimmalta mutsilta kuultua.

Ei mulla muuta tähän väliin.

Ainiin vanha sanonta: Kaikki ei ole totta, mikä on internetissä ja tehot on ennenkin muuttunut kun autot ylittää meriä.

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #52 : 14.04.2012, 21:13:22 »
Sain vanhan kampiakselini myytyä vihdoin.
(ei liity topicciin mutta taustatietona).

Ja pitihän sitä vihdoin käyttää puntarilla enne myyntiä.

-96 b5234t4 kampi.
25,75kg

Kevytkampiakseli: (mottori ja vuosimalli tuntematon).
22.55kg

Molemmat on mitattu samalla vaakalla.
Vaakana toimi postipakeettivaaka.

eli se 5 kilon painoero mitä kehuttu naapurimaassa jopa painetussa mediassa onmun mittaukseni mukaan.

3.2kg.

 

Samppasport  Futurez