Samppasport  Futurez

16V pitkäiskulla

  • 38 Vastauksia
  • 15254 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
16V pitkäiskulla
« : 14.11.2012, 21:10:13 »
Miten olette tehneet?Mitkä männät yms.kaikki vinkit kelpaa :)
Useamman "kartanon"herra

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #1 : 14.11.2012, 21:15:48 »
Riippuu aika paljon iskupituudesta ja halutusta puristussuhteesta. Epäkeskohiotulla akselilla riittää esim FT- tai K-koneen mäntien sorvaus. Myös eri pituisia kiertokankia on tarjolla lukemattomia vaihtoehtoja.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #2 : 15.11.2012, 20:04:58 »
Ja sit jos kadulle tekee, ja tehotavoite tyyliin 400-600hv, ei ole mitään järkeä ruveta laittamaan yli 2,5L konetta, eli 86mm isku riittää mainiosti, ja täten esim, 3mm sorvatut FT männät ja H-kanget. Oma paketti ainakin on mahtavasti toimiva tuolla reseptillä.

Sit vaikka tehotavoite olis 1000hv, ni iskun pidentäminen hirveästi aiheuttaa vaan sen että kone ei toimi fiksusti koko kierrosalueella, koska sylinterien täytöksestä tulee etenkin alipainealueella epätasaista, ja täten veto on sit vähän mitä sattuu, etenkin vielä jyrkillä nokilla.

Eli alle 400hv koneisiin riittää 2,3L alakerta vakioiskulla, 400-> 86mm isku ja sit jos vaan haetaan maksimiheppoja ni voidaan jopa pudottaa isku taas takaisin vaikka 80mm, mutta siviiliajettavuus on sit mitä on, vartilla toimii...
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #3 : 16.11.2012, 10:46:29 »
Kiertokanki kannattaa pitää mahdollisimman pitkän eli pitää katella matalemmat männät. Penta koneen männät käy mutta sillä rahalla taitaa saada jo Wisecot
Edullisempia, mielestäni jopa kohtuuhintaisia mäntiä:
http://www.bo-port.com/index.php?act=viewProd&productId=25
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=42
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #4 : 16.11.2012, 10:55:17 »
Kiertokanki kannattaa pitää mahdollisimman pitkän eli pitää katella matalemmat männät.

Tähänkin vaikuttaa moottorin tuleva käyttötarkoitus. Käyttöautoon ei kannata laittaa kovin matalaa mäntää, kun sellainen kuluu nopeasti ja on vanhemmiten äänekäs. Pitää kuitenkin huomioda, että vinokoneen mittapulla "lyhyt kiertokanki" on moneen muuhun malliin verrattuna vielä varsin pitkä. Esim. tinakoneet ja bemarin moottorit ovat melko pitkällä iskulla ja tosi lyhyellä kangella.

Edelleen odotetaan aiheen aloittajalta tarkennusta, että minkätyyppistä moottoria ollaan suunnittelemassa ;)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #5 : 16.11.2012, 12:41:43 »
Pitää kuitenkin huomioda, että vinokoneen mittapulla "lyhyt kiertokanki" on moneen muuhun malliin verrattuna vielä varsin pitkä. Esim. tinakoneet ja bemarin moottorit ovat melko pitkällä iskulla ja tosi lyhyellä kangella.

Näin päästiinkin yhteen kiisteltyyn ominaisuuteen mäntä moottorin virittelyssä nimittäin kiertokangen pituus suhteessa iskun pituuteen
Volon B200, B230 ja B234 koneissa veivi on 1,9 kertaa iskua pidempi. Tämä 1,9 on oikein hyvä lukema
Kymppisarjan koneissa keroin on vähän huonompi 1,8 mutta hyvä luku sekin
Tosi tehokkaita täys moottoreita kootaan niinkin huonoilla kertoimilla kuin 1,5
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #6 : 16.11.2012, 13:08:13 »
Itelläki ois joskus tarkoitus tehä tommonen B234 Turbo pitemmällä iskulla..eli periaatteessa B254FT esimerkiksi. 500-600hv tehotavoite ja semmoseksi harrasteautoksi jolla tuskin tulee yli 10000km ajettua per vuosi.

Mitä ootte mieltä tuosta matalemmasta männästä, kuinka pitkäikäinen se on?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #7 : 16.11.2012, 13:18:46 »
Mitä ootte mieltä tuosta matalemmasta männästä, kuinka pitkäikäinen se on?

Jos vakio mäntä kestää päästää +400tkm ja penta mäntäkin vaikka kuinka pitkään niin ehkäpä tuollainen laadukas jälkituotanto mäntäkin kestää aika pitkälle
Eikä sitä mäntää tarvise lyhentää kuin joitakin millejä jos käyttää vakio mittaista kiertokankea
 
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #8 : 16.11.2012, 15:36:24 »
Jos vakio mäntä kestää päästää +400tkm ja penta mäntäkin vaikka kuinka pitkään niin ehkäpä tuollainen laadukas jälkituotanto mäntäkin kestää aika pitkälle
Eikä sitä mäntää tarvise lyhentää kuin joitakin millejä jos käyttää vakio mittaista kiertokankea

mietin tuota 86mm iskua vakiomittasilla kangilla eli silloinhan pitää ottaa 3 milliä poikkee eikö vaan?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #9 : 16.11.2012, 16:27:08 »
Itselle tulee seuraava kone 98 isku ja 149 veivi, eli aivan vi.uillaan veivisuhde.
Niin ja turbolla tietenkin.

Koneeseen on panostettu tasapainoitukseen niin paljon kun siihen nyt pystyy Suomessa panostamaan. Eiköhän tuo sitten hajoa lohkosta jos se jostain hajoaa...

12mm paksu teräs tukilevy lohkoon on kanssa sovitettu.  Niin ja tämä on täysi katu moottori...

Jos ei mennä ysejä niin moottori tyyppi vaihtuu:)





1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #10 : 16.11.2012, 16:43:05 »
Onko kuvia tuosta 12mm terästukilevystä, näkisi vain, että millainen toteutus :)
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #11 : 16.11.2012, 16:47:59 »
Onko kuvia tuosta 12mm terästukilevystä, näkisi vain, että millainen toteutus :)

Tästä meikäläinenkin olis kiinnostunu. Onko ite tehty vai saako näitä ostaa jostain?
citikka

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #12 : 16.11.2012, 17:12:35 »
Sit ainakin kymppisarjan koneisiin on olemassa vahvempia runkolaakeri kansia jos haluaa hifistellä. Voin laittaa kuvaa jakka käyn verstaalla
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa perttu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • moparman@luukku.com
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #13 : 16.11.2012, 20:04:48 »
Ja sit jos kadulle tekee, ja tehotavoite tyyliin 400-600hv, ei ole mitään järkeä ruveta laittamaan yli 2,5L konetta, eli 86mm isku riittää mainiosti, ja täten esim, 3mm sorvatut FT männät ja H-kanget. Oma paketti ainakin on mahtavasti toimiva tuolla reseptillä.

Sit vaikka tehotavoite olis 1000hv, ni iskun pidentäminen hirveästi aiheuttaa vaan sen että kone ei toimi fiksusti koko kierrosalueella, koska sylinterien täytöksestä tulee etenkin alipainealueella epätasaista, ja täten veto on sit vähän mitä sattuu, etenkin vielä jyrkillä nokilla.

Eli alle 400hv koneisiin riittää 2,3L alakerta vakioiskulla, 400-> 86mm isku ja sit jos vaan haetaan maksimiheppoja ni voidaan jopa pudottaa isku taas takaisin vaikka 80mm, mutta siviiliajettavuus on sit mitä on, vartilla toimii...
Valmiina löytyy  FT männät ja 86mm akseli alunperin piti tehdä normi 2.5 kadulle tietysti mutta kun tuli ostettua tuo 16 venttiilinen niin ajatukset muuttui kun se rempan vaatii.Kiitos tästä,lisävinkit silti toivottavia.Paljonko mahtaa tulla heposia?
Useamman "kartanon"herra

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 16V pitkäiskulla
« Vastaus #14 : 16.11.2012, 21:06:12 »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Samppasport  Futurez