KL-varaosat  Race.fi

vapariräpellys mallia tein itse ja säästin

  • 41 Vastauksia
  • 15326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Jees elikkä tulipa rakenneltua omaan 244.seen hiukan piristetty vapari pannu.

Aihioksi otettiin x määrä kilometrejä nähnyt b230a joka ilmeisesti on kotoisin 740.sestä. kone tuntui olevan aivan ok kunnossa.. siis ei ollut pahoin pykälää lohkon yläpäässä. Nelosen pytyyn oli seisomisen aikana päässyt hieman vettä, jonka johdosta sylinterin seinämässä oli hitusen ruostetta, joka hierottiin pois kevyesti santapaperilla ja öljyisellä rätillä.. tämän jälkeen koneeseen suoritettiin ns. Pysty hoonaus :idiot2: ,eli pytty kerrallaan mäntä alas ja pikainen hoonaus akkuporakoneella ja motonetin kivihoonilla  ;)...

Joo ja kanneksi otettiin b200k.on päältä kansi mallia 530.. No aivan täydellinen ei tämäkään ollut vaan ainakin 2 imu venttiiliä ja seetiä oli ruosteessa, ja kaikissa seeteissä oli pistesyöpymiä.. :2funny:
No eipä muutakun kansi pöydälle ja hiluiksi venttiililautaset ensin rälläkän pyörivällä teräsharjalla puhtaaksi ruosteesta ja noesta, jonka jälkeen venttiilit sorviin ja tiiviste pinnat suoriksi ja kiillotus päälle.
Seuraavaksi oli vuorossa kannen koneistamoon höylättäväksi 1,5mm pois. Kun kansi saapui koneistamolta niin palotilojen ja kanavien kiillotus jonka jälkeen venttiilien läppäys ja eegeeärrän tulppaus 10mm pulteilla.
Kansi nippuun ja venttilien säätö h-nokalle.. ja ei muuta kun kansi päälle alakertaan..

Seuraavaksi oli vuorossa vanhan b19aan nosto pois keulilta ja koneet vierekkäin pajan lattialle..

Vanhasta koneesta otettin vauhtipyörä kytkimineen koska sattui olemman mallia littu ja uudessa oli pannu.. turhapaino pois  ;)

laturi ja virranjakaja mallia kärjellinen tulivat myös vanhasta pannusta.

Imusarja tuli otettua mallia solex koska tähän sai weberin sovitettua pikku viilaamisella.. weberi tuli taunukseta ja on mallia ihan v××un kulunut dgav  ;D

Ei muuta kone keulille ja koe ajolle joka meinas olla melko kohtalokas ko. Koneelle nimitäin pysähtyessäni essolle tankkaamaan kuuluui ihmeellistä helinää, ei muuta kone seis ja ihmettelemään mistä moinen kuuluu.. Pannuhuoneessen kurkatessa havaittin kampiakselin siivapyörän pultin kiertyneen auki ja jako hihna melkein pudonnut pois päältä...

Oli melkosen mielenkiintosta muuten ruveta tekemään jakopää remppaa esson katoksessa 15raatia pakkasta yhdeltätoista illalla ja työ kaluina Iso bahkon jakoavain.. sen verran tein diaknoosia että viivapyörän kiila oli hakannut itsensä paskaksi.. varovasti kotiin ja varaosakoneesta tarvittavat hilut paikoilleen ja kone käymään...

Tuloksena on lähes ilmaiseksi tehty kohtuulliseti vetoja omaava b230..

Seuraavaksi työn alle:
- nakutus ongelman selvittäminen.(soppaa saa riittävästi, ainakin luulisi kun röpöttää.. ja sytytys niin myöhällä kuin tyhjäkäyntin antaa periksi alipaine ja keskipako säätimet lukittu hillitsemään nakuttamista..)
- säätöjen hakeminen ,, aika paljon on vielä vetoja mielestäni hukassa...
-kovaa ajoa

Kommentteja otetaan mielellään vastaan , kone on ensimmäinen rakentamani ja sitäkin halvemmalla...
Hinta arvio koneelle, 120€ b230,  110€ h-nokka, jakopää sarja 45€ ja kansipahvi 17€ loput on saatu ilmaiseksi tai löytynyt valmiiksi nurkista, eli koneelle on tullut hintaa noin 290€..

Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #1 : 17.12.2013, 08:56:00 »
Käsitinkö oikein että sulla nyt on "viri" kone mikä on käytännössä sama kuin b230a? Nokan vaihdon ja kannen madaltamisen tähden teho on varmasti siellä ylhäällä, mutta ei liene suurempaa piristystä kokonaisuudessaan?  ??? Teho on vain siirtynyt ylös mikä sinällään on hauskaa  :)

290e on kyllä pieni budjetti ettei voi ihan kuurakettia odottaa   ;)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #2 : 17.12.2013, 16:34:42 »
onks tässä nyt b230A heronhead alakerta, jossa palotilat männissä+530 kansi omilla palotiloilla.
Onks kulutus luokkaa 500e/1000km

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #3 : 17.12.2013, 16:37:35 »
onks tässä nyt b230A heronhead alakerta, jossa palotilat männissä+530 kansi omilla palotiloilla.
Onks kulutus luokkaa 500e/1000km
B230K on heron head, ei B230A ;)
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #4 : 17.12.2013, 22:25:34 »
Käsitinkö oikein että sulla nyt on "viri" kone mikä on käytännössä sama kuin b230a? Nokan vaihdon ja kannen madaltamisen tähden teho on varmasti siellä ylhäällä, mutta ei liene suurempaa piristystä kokonaisuudessaan?  ??? Teho on vain siirtynyt ylös mikä sinällään on hauskaa  :)

290e on kyllä pieni budjetti ettei voi ihan kuurakettia odottaa   ;)

Eipä tästä mitään kuurakettia oltu rakentamassakaan, vaan pikkasen yläkireää katumoottoria....
Jep ja toi budjetti homman tuli ihan siittä kun piti intin päivärahoilla rakentaa kohtuullisesti vetoja omaava vaparikone, joka jaksais edes kohtuudella kulkea näin talvenliukkailla.. ;D Ja tuntuhan toi jo heti alkuun aika mukavalle kun edellinen motti oli tosiaan toi b19a ja huimat 90villiponia ;D

Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Kyllä sillä nyt jo päin v××tua käyvänä pärjäsi vakiolle 940 b230f  volvolle....
Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #5 : 17.12.2013, 22:39:43 »
Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Paljonko tuli puristussuhteeksi?

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #6 : 17.12.2013, 22:52:35 »
Paljonko tuli puristussuhteeksi?

Laskin siittä tulleen jotakuinkin 11,5:1...
Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #7 : 18.12.2013, 07:31:15 »
Seuraavaksi työn alle:
- nakutus ongelman selvittäminen.(soppaa saa riittävästi, ainakin luulisi kun röpöttää.. ja sytytys niin myöhällä kuin tyhjäkäyntin antaa periksi alipaine ja keskipako säätimet lukittu hillitsemään nakuttamista..)

Sulta ilmeisesti löytyy sieltä jostain b200k? Jos vielä sattus löytymään sytkäosat kärjettömään niin heitä ne paikalleen. Nimim. t0mpp4 ihan menestyksekkäästi ajellut virivaparia tolla vakio kärjettömällä sytkällä.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #8 : 18.12.2013, 09:46:08 »
Täytyypä tota kärjetöntä koittaa.. mahtaako jollain olla kytkentä kaaviota siihen pelkkään sytkään?
Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #9 : 18.12.2013, 11:10:49 »
kai sekin jostain löytyy. Mikäli kuitenkin saat orkkis sytkäosat kasaan niin kytkentä ei voi mennä väärin. Vaikkei kytkentäkaaviota olisikaan.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #10 : 18.12.2013, 19:47:46 »
Nyt tarvis vaan saada tuo nakutus ongelma pois,, kun ei voi oikeen täysiä vetoja ottaa nakuttamatta...

Kuinka suuri vaikutus tulppien lämpöarvolla on nakuttamiseen?,, entä nokan ajotuksella? Siellähän ei nyt ihan jako täsmää madalletun kannen vuoksi..

Suuttimet kertoimella 1,5 ja E85 tankkiin

Sulla on nyt siellä korotetut puristukset ja myöhästetty nokka => pitää olla seos ja ennakko kohdillaan että menee nakuttamatta bensalla.

Säädettävä nokkapyörä hyvä sijoitus; saa pelattua vetoaluetta, ei maksa paljoa ja helppo myydä jos jää tarpeettomaksi
Kärjetön sytkä satsi kanssa hyvää valuuttaa. Helppo, halpa toimiva jne
Mulla olisi K-jet osia. Pistä YV jos haluat askarrella


Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #11 : 18.12.2013, 19:49:55 »
Näin hienoa rakentelua
Mää voin skannata kytkentäkaavion
« Viimeksi muokattu: 18.12.2013, 19:52:07 kirjoittanut Veksi »
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #12 : 18.12.2013, 22:09:38 »
Neuvokaas vähän tyhmää... kuinka tuo nokan ajotuksen muuttaminen vaikuttaa nakutukseen? Saako sillä pelattua nakutusta ylipäätään pois?,, sitten vielä mitenkä tuo kärjellinen sytytys (siis kunnolla toimiessaan) on huonompi kuin kärjetön? Molemmissa kuitenkin on ilmeisesti samallaiset alipaine kellot ja keskipako säätimet?
Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #13 : 18.12.2013, 22:16:47 »
Neuvokaas vähän tyhmää... kuinka tuo nokan ajotuksen muuttaminen vaikuttaa nakutukseen? Saako sillä pelattua nakutusta ylipäätään pois?,, sitten vielä mitenkä tuo kärjellinen sytytys (siis kunnolla toimiessaan) on huonompi kuin kärjetön? Molemmissa kuitenkin on ilmeisesti samallaiset alipaine kellot ja keskipako säätimet?
Nokan ajoitus vaikuttaa siihen minkälaiset paineet siellä sylinterissä on työtahdin alussa.(Meneekö nakurajan yli)
Kärjetöntä ei tarvi pikkuvirissä.
Alipainesäädin ei vaikuta kokonaisennakkoon "tasakaasun" yläpuolella.

Poissa TeamPiriläRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: vapariräpellys mallia tein itse ja säästin
« Vastaus #14 : 18.12.2013, 22:36:38 »
Elikkä jos halutaan siirtää nakurajaa suuremmalle ennakolle, niin nokkaa myöhemmälle vai aikasemmalle? :idiot2:
Pajalla -83 244DL 230k
Ajossa -85 saab 900i
Projekti jonossa mb w123 farkku, datsun pickup, ford consul...

 

Autoracing  KL-varaosat