Proturbo  Autodiagnoosi

Ääniviritystä, orkkis vaimemmin läpivirtaavaan 850 2.3 t5 koneessa, iso ero?

  • 15 Vastauksia
  • 8472 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Onko iso muutos ääniin jos vaihtaa "taka"vaimentimen läpivirtaavaan malliin? Meinaan ettei olis tarkotus käyttää eareja matkalla. On siitäkin kokemusta yhden toisen auton kohdalla.. Oli niin paljon kuminaa että korvat soi pitkän matkan jälkeen.. Se oli huomattavasti huonommin eristetty 205 1.9 gti.

 Onhan siinä volvossa kuitenkin turbo joka kuulemani mukaan jo jonkin verran vaimentaa ja katti. Jos vaihtaisin takavaimentimen joka nyt on aika keskellä loppujen lopuksi,  kun on takapyörän etupuolella, niin laittaisin sinne osuudelle pelkkää putkea ja itse takavaimentimen ihan perään kun siellä vois olla tilaa ihan hyvin perus soikealle läpivirtausvaimentimelle.

Vai tuleeko sopiva ääni jos vetelee pelkkää putkea katilta perään asti?=) Meinaan kun isäni vaihtoi joskus takavaimentimen volvo v70 joka oli ihan turboton malli, niin ei kuulemma mitään vaikutusta  ääniin, vaikka tilalle tuli läpivirtaava suurehkolla halkaisijalla. Että ilmeisesti ainakin v70 etuosa jo vaimentaa aika hyvin. Mutta entäs tämä 850?

Tietysti jos irrottas vaan siitä keskeltä sen liitoksen ennen vaimenninta niin näkis mikä on takavaimentimen osuus äänen vaimennuksessa. Mutta koska uskon että täältä foorumilta löytyy asiasta kokemusta niin ajattelin kysyä ennenkuin änkeän itseäni auton alle liitoksia irrottelemaan;)
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014, 14:37:15 kirjoittanut Tops »

Poissa hevy84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Itellä on katin jälkeen suora putki taakse asti ja kahella ulostulolla ja kaks läpivirtaus pönttöä putken päissä
Äänet aika mureat varsinkin vedätteässä mutta nätisti ajamalla 80 km ei edes huomaa murinaa mut sit taas 120 km murisee mut ei mua ainakaan haittaa :-D
V70R -04

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Jos auto on suurinpiirtein vakio niin et saa mitään muuta kuin lisää mökää vaimentimen vaihtamalla/poistamalla.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Jos auto on suurinpiirtein vakio niin et saa mitään muuta kuin lisää mökää vaimentimen vaihtamalla/poistamalla.

Et tainnut lukea otsikko, "Ääniviritystä".  Melkein jo hiillyin kun lähettiin heti opettamaan:D Juu tehoja haetaan muilla keinoilla. Mitäs järkeä sitä olis vain perästä suurentaa putkea jos lähtö on pientä jossa sitä suurta putkea eniten kaivataan koska kaasut on kuumia ja vaativat periaatteessa suuremman tilan. Tai näin olen ymmärtänyt. Putken suurentuminen matkalla vähitellen tietysti periaatteessa jos lähetään hifistelee parantaa kaasun poistumista,  mutta sit pitää olla kunnon kartiot, eikä mitään portaittaisia pikku eroja.  Kuten 2 tahtikoneessa laajeneva osa tehostaa kaasun poistumista joka on tärkeää kun kaasuja ei paineta männällä ulos ja aikaa on muutenkin vähemmän kuin 4t koneessa, kun taas vastakartio tekee vasta painepulssin  joka kulkee putkessa takaisin sylinteriin ja palauttaa sylinterin pakoaukosta karkaavan seoksen takaisin sylinteriin ja parantaa näin ollen poltto/aine ilma seoksen täyttösuhdetta sylinterissä ja siten tehoa.

Joten joten.. eiköhän täällä ole selvillä ne asiat joilla sitä tehoa saadaan ja millä ei;) Ääntä vain, sitä itseään tässä haetaan, ei muuta. T5 soi kauniisti mutta ehkä kauniimmin toisenlaisella putkistolla.

Volvo 850 t5:ssä varmaan parhaimman hinta/teho suhteen antaa obd2 optimointi. 599e ja liki 50hp ja 100nm jos ne paikkansa pitää.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2014, 20:07:16 kirjoittanut Tops »

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Minä kun pidän 5 sylinterisen äänestä, mutta se jää vakioputkistolla t5 koneessa tosi vaimeasti kuuluviin. En hae hepan heppaa nyt tällä. Obd2 ohjelmointi antaisi paljon enemmän=)

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Itellä on katin jälkeen suora putki taakse asti ja kahella ulostulolla ja kaks läpivirtaus pönttöä putken päissä
Äänet aika mureat varsinkin vedätteässä mutta nätisti ajamalla 80 km ei edes huomaa murinaa mut sit taas 120 km murisee mut ei mua ainakaan haittaa :-D

Eli kommentistasi päätellen, kaipaisi kuitenkin jotakin vaimennusta katin lisäksi. Eli sulla on vaimentimet rinnan eikä peräkkäin? Ja millasilla halkaisijoilla?

Poissa hevy84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Juu kyllä se on hyvä olla edes jokin pönttö siellä missä sitten onkaan :-D
Muistu mieleen että ei todellakaan ole kiva ajaa pelkällä katilla 120 km ja korvissa soi loppu hitsauslanka kesken ja piti käydä halemassa lisää :/ voin laittaa sulle vaikka kuvan huomenna jos haluut
Ja pöntöt on vissii 2.5 tuuman sisään menolla ja kolmosella ulos .
Ja haaroitus tapahtuu vasta ihan perässä tankinjälkeen
Ja taitaa koko putkisto olla 2.5 tuumanen paitsi db ensimmäiseen liitoskohtaan auton alla .
V70R -04

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Itse tein kerran kyseisen operaation että poistin sen vakio "kylpyamme"vaimentimen ja korvasin sen yhdellä 2,5tuuman simonsin 500mm pitkällä vaimentimella. Oli aika kovat äänet ja varsinkin 100-120kmh vauhdissa humis niin paljon että rupes riittään jossain vaiheessa. Lisäsin sitten yhden simonsin vaimentimen vielä ja sit vaimeni äänet sopiviksi, mutta silti laulo hienosti kun kiihdytti kunnolla. Mut jos äänet ei häiritse niin yhelläkin vaimentimella pärjää.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Tämähän olisi oiva aloituspostaus sille uudelle "nolla-euro-viritys"-topikille.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Itse tein kerran kyseisen operaation että poistin sen vakio "kylpyamme"vaimentimen ja korvasin sen yhdellä 2,5tuuman simonsin 500mm pitkällä vaimentimella. Oli aika kovat äänet ja varsinkin 100-120kmh vauhdissa humis niin paljon että rupes riittään jossain vaiheessa. Lisäsin sitten yhden simonsin vaimentimen vielä ja sit vaimeni äänet sopiviksi, mutta silti laulo hienosti kun kiihdytti kunnolla. Mut jos äänet ei häiritse niin yhelläkin vaimentimella pärjää.

Itsellä ärrässä Simonsin 2,5" rosterinen cat-back ja hyvinkin maltilliset äänet vaikka ei ole kuin yksi vaimennin ennen taka-akselia. Mahtaako sitten olla ihan täysin läpivirtaava kun ei pahemmin mölyä. Tasan satasessa hieman humisee sisälle mutta vähänkin yli tai alle kun ajaa niin mukavan hiljainen. Kiihdyttäessä sitten toki murahtaa reippaammin kuten asiaan kuuluu, kyllä se vitosen sävel sen verran hieno on... S*
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
En sitä muistanu mainita että mulla oli turbolta 3 tuuman putki katille ja sen jälkeen oli 2,5 tuuman rosteria ja se yks vaimennin oli taka-akselin takapuolella. Sekin vaikutti mölyyn ku vaimentimen jälkeen ei putkee ollu paljon yhtään.

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Kiitos vastauksista! Ja kiitos viudeh tarkennuksesta. Itsellä täysin vakioputkisto edestä taakse. Joten siihen tulokseen tulin näillä vastauksilla, että yhdelläkin vaimentimella tulee toimeen mikäli se vaan riittävästi vaimentaa. Kumina tietyillä nopeuksilla on rasittavinta. Varsinkin jos sattuu kovin laajalle nopeusalueelle tai eniten käytetylle alueelle. Siihen kuminaan myös auttaa vähän se, ettei putken pää saa yhtään jäädä korin alle, se lisäsi pösös ainakin sisään tulevaa meteliä.

 Se sitten että olisko se täysin läpivirtaava reikäputki tyyppinen vaimennin vai kuitenkin tai ainakin jonkinlainen kammio vaimennin, on vielä mietinnässä. Volvossa onkin suurin putki halkaisija jo vakiona mitä missään aiemmessa autossani. Tuo 2,5 tuumaa lienee riittävä koko vaimentimen halkaisijalle. Mitäs se orkkis putken sisähalkaisija on milleissä?

Ja sekin mietityttää että laittaisko uuden vaimentimen alkuperäsen tilalle ennen taka-akselia, vai perään. Niinkuin edellä puhuttiin, että loppuputken pituus vaimentimen jälkeen on myös merkittävä tekijä. Jotenkin vaan olisi helpompi asentaa uusi vaimennin sinne perään, kun ennen taka-akselia linja ei ole suora. Joten vois olla haasteita laittaa sinne läpivirtaava vaimennin. Joutus tehdä ja käyttää jonkun verran mutkia, mutkiahan sinne tulee kyl joka tapaukses vaikka tilalla olisi ainoastaan putkea..

Ehkä näillä puheilla päädyn joko 2.5 tai 3 tuuman vaimentimeen joka tulisi taakse ja olisi mahdollisimman pitkä, sen mukaan mitä tilat antaa myöten. Noita vaimentimia on rakenteeltaan niin monenlaisia, osassa saattaa olla suora putki mutta keskeltä on poikki ja jonkinlainen tyhjäkammio välissä. En tiedä olisiko sellainen paremmin vaimentava kuin täysin katkoton. Tai sitten oikein kaasua enempi kierrättävä kammio vaimennin.

« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 11:09:49 kirjoittanut Tops »

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Mittasin putken ulkohalkaisijan tönärillä, oli 60mm. Sama kuin tuossa 2.0t v40 -99. Se on 160 heponen malli. Sama putki vahvuus vaikka tehoero 226->160. Se on tuo 60mm 2,36 tuumaa. Eli niinku sanotaan että pari tuumanen virtaa hyvin 180-200 hepoa pahemmin rajottamatta, niin aika tarpeellinenhan tuo sitten on olla 60millistä t5:ssa. Tai no miksei sitä saa tehoja puristettua pienestäkin rännistä mutta ettei menis hepoja hukkaan niin hyvähän sen on olla mielummin väljempää kuin tukkosta. Eli vaimennin sais olla kans vähintään 2,5 tuumanen.

Poissa Tops

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vaimennin vaihtoehto.  http://www.motonet.fi/fi/tuote/148626/2-12-o12x40cm-Vaimennin-o63mm.


Jos tuo 63mm on vaimentimen putken ulkomitta, niin sillon sisämitta lienee jotakin 60mm päälle ja sopis orkkis putki sopivasti sisään ja klemmarilla puristus.

Sit pitäs aika paljon hommata vielä putkeakin jos poistaa orkkis vaimentimen. Ehkä paras, jos irrottas sieltä liitoksesta perään asti kaiken ja pitäs ne alkuperäsenä ja kaiken muun tekis itse. Jos meneekin vikaan ja mökää on liikaa niin voi vaihtaa takas;)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2014, 00:16:00 kirjoittanut Tops »

Poissa ViudeH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Toi vaimennin menee sen 2 1/2 tuuman, eli 63,5mm putken päälle. Lukee tossa kuvassa noitten päitten kohalla ID64. Eli sisähalkaisija 64mm. On aika väljä 60mm putken päälle.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron