KL-varaosat  Race.fi

740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys

  • 33 Vastauksia
  • 21427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
tuli ostettua ensimmäinen volvo koska moottoreita on kehuttu joten nämä moottorit/osien sopivuudet on minulle utopiaa.
Mutta asiaan, tarkoitus tehdä jokkis tyylinen jääkilpuri omaksi iloksi, auto siis -86 2.3 8V kaasari.
Lähinnä kaipaan apuja tuohon kansi ja nokka-akselin valintaan.
Eli mitä kantta olisi paras alkaa työstämään? Ajatuksena kannen lasku, kevyt siistiminen/muokkaus ja mittaus (oma virtauspenkki sähköjä vaille valmis ja kairauksia jokusen tehnyt)
Entä mitä suosittelette nokaksi? kaasareiksi löysin alkuun 4kpl 38mm mikuneja ja säädettävä nokkapyörä löytyy.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #1 : 31.05.2011, 13:09:35 »
Nokka-akselin takapäähän on stanssattu kirjain. Vakiona tuossa autossa taitaa olla A-nokka. A-nokasta saa hiotettua hyvän vaikkapa Mauri Virtasella.

Jos laittaa jonkun Volvo omista nokista niin toimivia vaihtoehtoja voisi ollaa kireysjärjestyksessä V,  D,  K ja H
Omassa jääräta-autossa oli 2,3 kone ja K-nokka. Ongelmaksi tuli vakio vaihteisto: vaikka kakkosella vedätettiin rajoittimelle asti niin silti kolmosella oltiin pois vetoalueelta. Ongelma oli korjaantunut ehkäpä säädettävällä nokkapyörällä mutta vaihdoin nokka-akseliksi D. Nyt toimii hyvin
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #2 : 31.05.2011, 15:33:42 »
Aivan sama mistä kannesta tekee, itsellä on ollut kilpureissa 160, 398 ja 405. Kaikki höpöttää, että virityskäyttöön ei kannata kuin 531, kuitenkaan niissä ei kanavissa ole suuria eroja ja 531:stä pyydetään ihan hulluja summia. Eikä ne kannen vesikanavat ihan helposti puhkea, itselle tuli pienoinen laskuvirhe ja laskin 3,5 milliä 398 kantta, jonka seurauksena puristussuhde oli luokkaa 16:1. Kansi ja koneen sisäkalut kestivät kyllä mutta kansipahvi antautui ensimmäisen kovan lähdön jälkeen. Sama kansi on vieläkin kilpurissa, kannen palotilat vain piti isontaa hivenen (no onpahan ainakin hemipalotilat :D

Nokka-akseli hiottavaksi Eero Laaksoselle, Erkki Rintakarille tai Mauri Virtaselle... kuplan venttiilijouset
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa norrback

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #3 : 31.05.2011, 19:25:20 »
kuule poika...näytä mulle kun teet 280hv 2.8 kone 530 kannesta, sen jälkeen ei ole eroja enää 531/530.

tästä nokka-akseli ja jouset vakio kuppiin tai nokka-akseli, kupit,jouset, ja retsku paketti.

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=374&OpenGroups=374

Jos kiinnostaa ota ilman muuta yhteyttää sähköpostilla niin autan nokka akselin valinnassa.

/Andre'

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #4 : 31.05.2011, 20:11:15 »
Nokka-akselin takapäähän on stanssattu kirjain. Vakiona tuossa autossa taitaa olla A-nokka. A-nokasta saa hiotettua hyvän vaikkapa Mauri Virtasella.

kumpi mahtaa olla edukkaampi..tuo D-nokka tai hionta??
Aivan sama mistä kannesta tekee, itsellä on ollut kilpureissa 160, 398 ja 405. Kaikki höpöttää, että virityskäyttöön ei kannata kuin 531, kuitenkaan niissä ei kanavissa ole suuria eroja ja 531:stä pyydetään ihan hulluja summia. Eikä ne kannen vesikanavat ihan helposti puhkea, itselle tuli pienoinen laskuvirhe ja laskin 3,5 milliä 398 kantta, jonka seurauksena puristussuhde oli luokkaa 16:1. Kansi ja koneen sisäkalut kestivät kyllä mutta kansipahvi antautui ensimmäisen kovan lähdön jälkeen. Sama kansi on vieläkin kilpurissa, kannen palotilat vain piti isontaa hivenen (no onpahan ainakin hemipalotilat :D

Nokka-akseli hiottavaksi Eero Laaksoselle, Erkki Rintakarille tai Mauri Virtaselle... kuplan venttiilijouset
oisko paha jos siistii hiukan kanavia ja 2mm kannesta pois??
mitäs nuo kuplan jouset vaikuttaa??
Olen aikalailla amatööri vaparin virittäjä, enemmän opiskellut ahdetun tekniikkaa ja saksalaisia harrastanut (EI bemari eikä ford :))
kuule poika...näytä mulle kun teet 280hv 2.8 kone 530 kannesta, sen jälkeen ei ole eroja enää 531/530.

tästä nokka-akseli ja jouset vakio kuppiin tai nokka-akseli, kupit,jouset, ja retsku paketti.

http://anorrbackfi.shop.wosbee.com/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=374&OpenGroups=374

Jos kiinnostaa ota ilman muuta yhteyttää sähköpostilla niin autan nokka akselin valinnassa.

/Andre'
:2funny: kuule poika...varmaan samalla pienellä rahalla laitetaan wisecot ja profiiliveivit...KYSEESSÄ ON HEI JOKKISTYYLINEN JÄÄAUTO
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #5 : 31.05.2011, 20:13:43 »
Andre taisi viitata lähinnä 530/531 eroon.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #6 : 31.05.2011, 20:30:36 »
joo o...eli ei kuulu alkup. aiheeseen. Eli täydennetään vielä..hyvää ja halpaa ei voi saada pakettina ni valikoidaan se halpa..niin pitkälle teen itse kaikki kun työkalut, vähäinenkin tieto/taito riittää.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #7 : 31.05.2011, 21:02:41 »
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.
V70 TDI

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #8 : 31.05.2011, 21:10:58 »
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.
voiskohan tuo korjaantua kevyellä vauhtipyörällä? käsittääkseni vauhtipyörän painolla on suora vaikutus moottorin vääntöalueeseen raskas=vetoa isommilla kierroksilla, kevyt=vetoa pienillä kierroksilla, tuohon vielä kevyt kannen siistiminen, lasku, nokan uudelleen ajoitus, paremmat kaasarit.

mites toi vauhtipyörä homma kun olen muutamalta jokkis hemmolta kuullut että tossa olis massapyörä, onko jossain mallissa kevyempi vakiona..entäs sopiiko kytkimet ristiin??

millaset kaasarit Lassiilla on?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa nopower

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #9 : 31.05.2011, 21:48:14 »
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.

Tuo ongelma ratkeaa 5.38 peräruuvilla ja m47 lootalla...
Kakkosella liikkeelle ja muut vaihteet onkin sitten jo ihan kohdallaan.
Jos joku vaikka laskisi nopeudet eri vaihteilla vakioperällä ja vrt 5.38
Itselle riittää kun ei enää "moodu" kolmoselle, kun nelonen on "uusi" kolmonen....

Poissa norrback

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #10 : 31.05.2011, 21:52:24 »
joo o...eli ei kuulu alkup. aiheeseen. Eli täydennetään vielä..hyvää ja halpaa ei voi saada pakettina ni valikoidaan se halpa..niin pitkälle teen itse kaikki kun työkalut, vähäinenkin tieto/taito riittää.

näin se menee, hyvää ja halpaa ei ole. Yleensä menee niin että se parempi (kalliimpi) vaihtoehto on halvempi jos kattoo muutaman vuoden ajalla...

Nyt teet ensin muutoksia 300€ sitten myöhemmin joskus 300€ lisää. Sillä olisi tullut hieno nokka paketti esim...

älä kannen kanavasta niin paljon välitä, jos ei ole kunnon keppi mitään ei tapahdu. Vakio kanava riittää n. 180hv asti, putsaa se vaan vähän.

/Andre'
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 21:54:07 kirjoittanut norrback »

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #11 : 31.05.2011, 21:58:03 »
näin se menee, hyvää ja halpaa ei ole. Yleensä menee niin että se parempi (kalliimpi) vaihtoehto on halvempi jos kattoo muutaman vuoden ajalla...

Nyt teet ensin muutoksia 300€ sitten myöhemmin joskus 300€ lisää. Sillä olisi tullut hieno nokka paketti esim...

älä kannen kanavasta niin paljon välitä, jos ei ole kunnon keppi mitään ei tapahdu. Vakio kanava riittää n. 180hv asti, putsaa se vaan vähän.

/Andre'
juu ja tolla 600€ olis ostanut pienen ahtimen+muut kilkkeet, työpaikan romukopasta ahtoputket...ja tehoa varmasti enemmän kuin pelkällä nokan vaihdolla. itse asiassa rahaa ei menisi yhtään jos vaan pistäisin nuo harraste pelin turbokilkkeet tohon volvoon..mutta en viitti uusia osia haaskata satasen jääautoon.

ja tosiaan jos tota valuuttaa olisi n.500€ nokkaan niin senkin kyllä laittasin tohon projektiin
« Viimeksi muokattu: 31.05.2011, 22:08:20 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #12 : 01.06.2011, 02:48:21 »
Nokan hiottaminen maksaa yli 100e ja D-nokka alle 100e
D-nokka on vielä A-nokkaa parempi hiotus aihio jos ei ole vakio D-nokan vetoihin tyytyväinen.

K-nokan voisi saada pelaamaan säädettävän nokkapyörän kanssa ja kokeilemalla erilaisia pakosarjoja.Tai sitten tiuha perä

Mikä/mitkä imut tulee tähän projektiin?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #13 : 01.06.2011, 07:23:41 »
Nokan hiottaminen maksaa yli 100e ja D-nokka alle 100e
D-nokka on vielä A-nokkaa parempi hiotus aihio jos ei ole vakio D-nokan vetoihin tyytyväinen.

K-nokan voisi saada pelaamaan säädettävän nokkapyörän kanssa ja kokeilemalla erilaisia pakosarjoja.Tai sitten tiuha perä

Mikä/mitkä imut tulee tähän projektiin?
pakosarjan teen itse koska noita laippoja on jäänyt, ensin ajattelin koettaa mallia lyhyt 4-1 pakosarja jossa putkien halkaisija olisi luokkaa 42mm. Siis tarkoitatko imuilla kaasareita..ne on 38mm mikunit (4kpl)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa make 245

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jääkilpurin virityksestä muutama kysymys
« Vastaus #14 : 01.06.2011, 10:04:14 »
Tää loota juttu on itellekin tullu vastaan. 2-vaihteella menee komeesti mutta ku lätkäsee 3-vaihteen nii ei olla aluella enään. Näin siis volvon vakiolootalla. Tuskin tuohon auttaa mikään nokkakaan, täytyy vaan pitää kiekat korkeella jos suht vakiolla kokooonpanolla menee.

Tiheempi perävälitys tai puolikas laatikko. Noita kolmosen välityksiä näkyy olevan myynnissä 70€.

 

Samppasport  Futurez