RallyBaron  Samppasport

8v penta päivitys ongelmia

  • 4 Vastauksia
  • 3392 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pentahemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
8v penta päivitys ongelmia
« : 23.05.2015, 09:12:43 »
Kone on b230 531 kannella (Volvo Penta Aq131) jota hieman huolsin / päivittelin talvella, siinä kuitenkaan erityisen hyvin onnistumatta.

Talvella tehtyä: A-nokka -> K-nokka, Solex 44 pai -> 2xFajs 45 DCOE (Kiinalainen Weber -kopio), kärjet poistettu ja tilalle ignitor kärjetön + suurteho puola, nokkaremmi, tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, sähköinen bensapumppu + säädin (paineet n. 0.23 bar).

Ongelmana on kaasareihin yskiminen (siis vuorotelleen kaikkiin kurkkuihin) huono veto ja yleensäkin tärisevä "traktorimainen" käynti, kaikenmoisen avun kiitollisuudella vastaanotan. Ilman vetoa yskii kurkkuihin koko kierroslukualueella, veto päällä yskiminen vähenee huomattavasti ja yskii käytännössä vain alle 2000 rpm.

Nokan ajoituksen juuri tarkistin, merkit kohdallaan eli ok, ja tarkistin vielä ruuvarilla tulpanreijästä kampiakselin 0-kohdan oikellisuuden. Kaasareiden ipupuolen tiivisteisiin ruiskin starttisprayta eikä vaikutusta kierroksiin ollut (= uskoisin ettei ole imuvuotoja).

En ole kaasarien säätöexpertti tms, mutta netistä bongailin Weberin säätöjä ja ainakin tuplien synkkan uskoisin saaneeni kohdalleen puutarhaletku korvassa ja uskoisin tyhjäkäyntiseostenkin olevan melko ok (= käy nätisti kurkkuihin yskimisen lomassa). Sytkäennakko on tyhjäkäynnillä n. 6 astetta ja 4100 rpm n, 32 astetta, pentassahan ei ole alipainesäätöä. N. 2500-3000 rpm kun painaa kaasun pohjaan ei oikeastaan tapahdu yhtään mitään (vain sitä tärisevää traktorimaista käyntiä) ja kaasun puoleenväliin palauttamien parantaa tilannetta, oisko pääsuutin iso (145) ja yrittää tukehtua ? ja paljonkohan pienemmillä suuttimilla lähtis kokeilemaan ?

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v penta päivitys ongelmia
« Vastaus #1 : 23.05.2015, 09:38:34 »
Eihän suurtehopuola vaan mallia Biltema

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v penta päivitys ongelmia
« Vastaus #2 : 23.05.2015, 09:47:18 »
Tyhjäkäynti suuttimet isommiksi.
Pääsuutin aikas pieni. paljon ilma ?
Mulla pää 175- ilma 180- putki 7,  tyhjäkäynti 65- putki F8, race moottorissa.
Kaasarit synkkaan, letkulla kuuntelet, että naputtaa saman verran jokainen kurkku.
jakaja ei anna ennakkoo tarpeeksi nopeesti, löysemmät jouset?
Nää tuli ekana mieleen.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015, 09:55:27 kirjoittanut RKK »

Poissa Pentahemmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v penta päivitys ongelmia
« Vastaus #3 : 23.05.2015, 10:37:10 »
Puola ei ole biltema, koko roska tuli Ruåtsista Timo's motor nimisestä pajasta, en kyllä muista puolan merkkiä.

Kaasarin suuttimet jne. on: Sisäkurkku 36, Pääsuutin 145, Ilmasuutin 120, Tyhjäkäyntisuutin 55F8, Neulaventtiili 200 ja Seosputki F16.

Timo's motor arveli, että ym. melko passeli, hieman ehkä rikkaalla ! Rakentavat ko. pentakoneita muutoin samalla kokoonpanolla mutta pitkäiskukampuralla (n. 2450 cc).

Toi jakajan ennakko kävi itselläkin mielessä, katselin, että 2000 rpm ennakko on vasta n. 12 astetta. Onko mitään tietoa mitä ennakko voisi olla alueella 2000-3000 rpm ? Pitänee tarkemmin mittailla ennakkoja eri kierroksilla. Jos on ehdotuksia yleensäkin jakajaan liittyen (koneen sivussa) niin antaa tulla ...

RKK: mitä race -moottori sinun tapauksessa tarkoittaa ?

Poissa RKK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: 8v penta päivitys ongelmia
« Vastaus #4 : 23.05.2015, 10:48:28 »
Kilpamoottori
jakaja muutettu perus ennakko 15- max 32
Puristukset 12.2
nokka 320 astetta+13 nosto
kansi portattu+venttiilit isonnettu.
Katso Volvo 240 SS täältä.
Mun jakaja
« Viimeksi muokattu: 23.05.2015, 11:00:13 kirjoittanut RKK »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo