Mittaaminen on ainut järkevä tapa tietää oman systeemin tuotto. Letku irti bensanpaineensäätimen paluusta ja kanisteriin, kompuralla paineenalentimella säätimelle käytettävä ahtopaine, pumput käytiin minuutiksi ja katsoo paljonko kanisteriin tulee tavaraa. Jos/kun latausjännitteen haluaa ottaa huomioon, niin toinen mittaus silleen että ottaa käyvästä autosta apuvirran. Vielä kun katsoo mittauksen aikana pumpun sähköterminaaleista paljonko sinne tulee oikeasti voltteja, niin yleensä hämmästyy ja päätyy tekemään paremmat sähköt pumpulle. Sähkönsyöttö mittauksen ajan pitää tietty olla samalla tavalla kuin käytössäkin (ei releitä ohitettuna) että mittaus vastaa oikeaa käyttöolosuhdetta.
Ruiskun logeista ja suuttimen koosta pystyy katsomaan paljon soppaa pitäisi mennä ja sitä kun vertailee pumpun tuottoon niin pääsee aika nopeasti hehtaarille riittääkö systeemi vai ei. Jos tehon meinaa tuplata, niin polttoainemääräkin yleensä vähintään tuplaantuu (tai usein kasvanut teho otetaan huonommalla hyötysuhteella, niin sopan menekki enempi kuin tuplaantuu).
Mats Ivarsson aikanaan julisti nyrkkikaavoiksi vinokoneelle polttoaineenmenekiksi bensalla 650cc/100hv 8V:lle ja 600cc/100hv 16V:lle . Vähän koneesta riippuen E85:lle luvut saa kertoa 1.3-1.4 haarukassa. Ei ole absoluuttisia totuuksia mutta kyllä ne haarukkaa antavat. Ainakin mun rakennelmissa ovat olleet suuntaa antavasti oikein. Korkeapuristeisessa hyvän hyötysuhteen motissa pääsee varmaan parempiinkin lukemiin ja matalapuristeisessa ilman paljealuetta joutuu yleensä laittamaan (jopa reilusti) enempi. Ja riippuu tietty paljon siitä millä seossuhteella mottia ajaa.
Pumppuvalmistajien ja myyjien ilmoittamat virtauslukemat on yleensä ihan humppaa. Mittaamalla selviää totuus. Monessa viritetyssä vehkeessä on tullut nähtyä että sopan määrä yläkierroksilla rajautuu oikeasti pumppujen tuottoon, ei suuttimien kokoon. Homma selviää kun viitsii tehdä alta tunnin kestävän mittausoperaation.
Isoilla pumpuilla hukkuu helposti parikin volttia sähköjärjestelmästä liitoksiin, releisiin, sulakkeisiin ja johtoihin jos ne eivät ole pumppujen virrankulutuksen mukaiset. 600hv soppasysteemit E85:lla vievät vähän pumpuista riippuen 20-40A virtaa ja niille pitää olla aika tukevat syötöt. Tämäkin selviää onneksi mittaamalla ja jännitehäviöiden paikat on helppo löytää.
Jokainen kuristus syö kapasiteettia pumpuista. Ei ole kokemusta vakiolinjoista noilla tehoilla, mutta varmasti saa lisää virtausta jos vaihtaa tilalle isomman. Vakiokiskojen isoin ongelma on yleensä liitoksien tyyppi ja koko mitkä passaa aika huonosti yhteen isojen linjojen kanssa. Itse tukissa harvoin on mitään vikaa mut käytännössä on helpointa päivittää tukki johonkin sellaiseen mihin saa kunnon linjat kiinni.
Ei ole itsellä kokemusta noista AEM tai walbro pumpuista, mutta aika tukevat saa soppasysteemit olla 600hv E85-vehkeessä. Olen aika skeptinen 320l/h pumppuun noilla tehoilla. Jos walbro virtaa oikeasti sen mitä on ilmoitettu, niin se vois riittää.