Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä

  • 8 Vastauksia
  • 8441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Näin saat onnistuneen passikuvan helposti eikä otoksestakaan tule niin säikähtäneen oloinen. Samalla säästät pari kymppiä / kuva. Tavallinen digikamera käy mainiosti.

1) Ensin tarvitaan se kuva, mielellään kerralla useita...
Digikameralla vaan kuva suoraan edestä valkoista taustaa, esim. ovea vasten. Valkoisen oven peilin koko riittää hyvin. Käytä salamaa, kuvausetäisyys noin 2-3 m. Ota kuva normaalilla hyvällä resoluutiolla, jolloin tulee esim. noin 1-3 Mt kokoinen kuvatiedosto sitten että kuvassa on huomattavasti suurempi alue kuin mitä passikuvaan tarvitaan. Punasilmäisyyttä vähentää, jos huoneessa on kohtuullisen kirkas valo, minkä seurauksena silmän pupilli supistuu ja verkkokalvo ei näy salaman valossa. Käytä salamaa, joka on kameraan integroitu, jotta ei jää suuria varjoja reunoilla (tai sitten käytä valokuvaajien sateenvarjo salamaa, jos sellainen on). No smile !

2) Jos kuva ei ole pystyssä, ota joko uusi kuva, jossa pää on pystyssä tai käännä kuva pystyyn kuvankäsittelyohjelmassa

3) CROP A eli pystysuunta: Rajaa ottamasi kuva ensin korkeussuunnassa jollakin kuvankäsittelyohjelmalla ja vertaa rajausta silmämääräisesti poliisin kuvausohjeeseen. Kuva on korkeussuunnassa sopivan kokoinen, kun siinä näkyy suunnilleen aataminomenasta noin 4-5 senttiä päälaen yli. Hiuksia ei lasketa. Naisilla usein ne hiukset juuri ja juuri sopivat kuvaan. Katso poliisin kuvausohje:

https://www.poliisi.fi/luvat/passi/passikuvaohje

Omasta mielestäni tuossa ohjeessa tuo asemointi on hiukan liian iso kuin mitä sitten kuvan automaattisessa tarkastuksessa halutaan. Jos epäilet, kannattaa ehkä tehdä vaikka samalla kaksi kuvaa, joissa toisessa on hiukan isompi ja toisessa hiukan tiukempi rajaus. Jo kuvan ottamista varten tuo ohje kannattaa vilkaista ensin läpi. Ei ole rakettitiedettä.

4) CROP B: Kuvan koon tulee olla tarkalleen 500 pikseliä leveyssyynnassa ja 653 pikseliä korkeussuunnassa (ilmeisesti valokuvaajien lobbaama vaatimus). Kun olet rajannut kuvan korkeuden näennäisesti sopivaksi, valitse kuvan leveydeksi 500/653 x sen hetkisen rajauksesi pikseleiden korkeusmäärästä. Raahaa valinta niin että se on symmetrisesti sivusuunnassa ja määräysten mukaan korkeussuunnassa potretin päällä. Tuloksena sinulla on nyt valokuva, joka on oikeassa kuvasuhteessa mutta jossa on liikaa pikseleitä. Mikäli pikseleitä jäi liian vähän, ota uusi tarkempi kuva. Normaalisti tässä vaiheessa kuvassa on paljon sallittua enemmän pikseleitä sekä leveys että korkeussuunnassa. Pyöristä leveyden pikselimäärä lähimpään täyteen pikselilukuun, sillä 500/653=0,7656968... kertominen ei anna tasamäärää. Tässä vaiheessa sinulla pitää olla valittuna vapaa kuvasuhteen asettelu kuvankäsittelyohjelmassa. Ainakin minulla ACD osasi itse laittaa nuo kuvasuhteen kiinnitykset / vapautukset aivan automaattisesti sen mukaan, mitä olin tekemässä. ACD:ssä voi säätää sekä prosenttisuhdetta että piksilimäärää, pikselisäätimestä saa heti juuri jämptisti oikean tuloksen.

5) Korjaa valotusvirheet, jos niitä on. Esim. ACD:ssa saa valkoisella taikasauvalla taustan valkoiseksi ellei se aivan sitä ole. Nyt kuvasi pitäisi näyttää siltä kuin se on, enää siitä pitää tehdä vain vaaditun kokoinen tiedosto.

6) RESIZE eli sovita tiedoston koko ja pikselimäärä halutuksi. ACD:ssä tämä on helppoa. Valitse, että alkuperäinen suhde säilytetään ja ei muuta kuin säädät kuvakoon pikselivalikosta levyssuunnassa tasan 500:aan. Tällöin korkeussuunnassa pitäisi tulla automaattisesti 653 pikseliä. Ellei ole, laskit Croppaamasi leikkeleen pikselisuhteen väärin. Tämänkin voi korjata mutta yksinkertaisinta on aloittaa Croppaaminen alusta. Valmiit kuvat jäivät minulla alle 100 kt.

Kuva ladataan poliisin kuvapalvelimelle. Tee sinne oma käyttikseksi ja voit latailla samalla tunnarilla kaikki perheesi ja vaikka kavereidenkin kuvat. Kuvapalvelu tarkastaa automaattisesti pahimmat virheet ja näyttää rajaviivat, mihin leuankärjen ja päälaen pitäisi osua ja missä nenän varren pitää olla. Ohjelma näyttää lataamistasi kuvista kuvalistan, jossa on kuvan tunnuskoodi ja kuvattu henkilö. Nämä koodit ja nimet voi kirjoittaa muistiin tai vaikka näpätä ruudusta valokuvan niin ei tule kirjoitusvirheitä.

Sitten vain pankkitunnareilla sisään ja passihakemus verkossa. Se ei ole käytännössä muuta kuin rasti ruutuun, että haluat passin ja valitset oman kuvasi eli annat oman kuvasi koodin. Helppoa kuin heinänteko. Kaikki tarpeellinen ilmestyy jo valmiiksi ja mahdollisesti muuttuneet tiedot voi korjailla itse.

Siinä se. Helpompaa kuin käydä 100 m päässä kuvaamossa.

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #1 : 22.03.2016, 23:23:50 »
Juu ei toi vaikeeta ole jos vaan vähänkään tietää mitä tekee, tuolta sai näppärästi sen kuvan otettua missä näkyy oransseina
viivoina ne halutut mitat, tekee siitä vaan uuden layerin naamakuvan päälle/alle ja sen mukaan fiksaa koon oikeeks.
Vähän niinku tälleen.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #2 : 24.03.2016, 18:00:09 »
Hyvä ohje  :)

Tutkiskelin asiaa itsekin, mutta päädyin kuitenkin paikalliseen kuvakauppaan. 25e köyhdyin, mutta koko homma oli ohi parissa minuutissa ja kuvat ladattuna palvelimelle, olis siinä saanu vaivaa nähdä kun olis itse ottanut ja tulipahan tuettua paikallista yrittäjää :)
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #3 : 26.03.2016, 23:21:38 »
Hyvä ohje  :)

25e köyhdyin, mutta koko homma oli ohi parissa minuutissa

Ehkä sinun kannattaa tukea joskus vaikka Miksun korjaamoa samoin. 25 € 2 minuutin työstä tekee 750 €/tunti.

Tuota kuvan tekemistä ei kannata pelätä. Hetken sai yrittää että sain tuon pikselimäärän kohdalleen mutta tuon ohjeen avulla pitäisi onnistua helposti, jos jotain kuvan käsittelyä on joskus tehnyt. Yhden kuvan leikkaamiseen ja mahdolliseen valotuksen säätöön ei nyt yleensä paria minuutia kauempaa normaalisti mene, jos siihen ei halua jotain kerrassaan uutta efektiä kopioida ja tuohon passikuvaan ei mitään redusointia saa tehdä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #4 : 29.03.2016, 11:03:26 »
Öö... kaksi minuuttia, kun laittaa jalustat, kameran, taustan, jne.? Varmaan ensimmäistä kertaa tehdessä menee tunti kaikkinensa.

Valokuvaamossa kauppareissulla menee se pari minuuttia ja saa kuvan suoraan Poliisille, jolloin hakemuksen voi tehdä täysin netissä ja Passi on koti-R-kioskista noudettavissa viikon sisällä.

Uuden passin tilaaminen oli yhtä juhlaa nykyään, verrattuna siihen vanhaan tapaan kun roudaillaan kuvia eri paikkoihin ja jonotellaan asemalla.

Verkkokauppa.comissa saa arkisin passikuvan yhdellä eurolla.

Lisäys: ohjeesi on kyllä hyvä, ja itse askarteleville riittävä, vaihtoehtoiskustannus taas ei ainakaan "harrastelijan" mielestä ole ihan "pari minuuttia" :)
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016, 11:06:48 kirjoittanut Rodion »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #5 : 29.03.2016, 13:54:17 »
25 € 2 minuutin työstä tekee 750 €/tunti.

Aika huono tuntiveloitus, jos tolla tapaa laskee. Minä olen monesti tehnyt noin laskien yli kymppitonninkin tuntiveloituksella töitä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #6 : 29.03.2016, 14:51:09 »
Hyvät ohjeet, harkitsin tätä, mutta äsken poikkesin verkkokaupassa poimimassa 1€ kuvat. Eipä tarvinnu alkaa opettelemaan.

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #7 : 29.03.2016, 17:06:46 »
Ehkä sinun kannattaa tukea joskus vaikka Miksun korjaamoa samoin. 25 € 2 minuutin työstä tekee 750 €/tunti.
Tuolla perusteella et itse varmaan osta mitään korjauspalveluna, ja maitolitran laskennallinen hinta kulujen perusteella on paljon edullisempi kuin se millä ostat sen kaupasta, mikset siis pidä omaa lehmääsi? ;) Valokuva kun usein ei ole kuvaamossa se pelkkä räps ja kuva koneelle, vaan valokuvaaja myös korjaa kuvan valoitukset, poistaa punasilmät yms vaadittavan mikäli tarvitaan. Kuvaaja ottaa kuvan hetkessä koska on rutinoitunut, itse kun sähellät niin helposti menee monta otosta, paljon aikaa, riittävästi hermoja ja kuva ei siltikään välttämättä vielä mene viranomaisen seulasta läpi vaikka se on sun mielestä ns. "ihan ookoo". Rakettitiedettähän tuo ei ole, kuten Yessekin sanoi. Valaistusolosuhteet varsinkin salaman kanssa on usein haastavat, passikuvassa naama ei myöskään saisi olla palanut puhki tai pää saisi jättää taustaansa paljon varjoja, mikä tekee tästä haastavan varsinkin talvella sisällä kuvatessa.
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Ota oma passikuvasi. Passikuvan kuvausohje käytännössä
« Vastaus #8 : 03.04.2016, 00:22:45 »
Tuolla perusteella et itse varmaan osta mitään korjauspalveluna, ja maitolitran laskennallinen hinta kulujen perusteella on paljon edullisempi kuin se millä ostat sen kaupasta, mikset siis pidä omaa lehmääsi? ;)

No, olen kyllä päätynyt enemmän ihmettelemään, mitä kanat syövät, kun niitä muniakin saa parilla eurolla kilo. Samoin juustoa on saanut alkaen 1 euro kilolta. Noissa on verokin mukana. Jos vuoden perunat saa hakea kaupasta alle 50 euron, kovin paljon ei ainakaan säästön toivossa kannata omaa perunamaata tonkia. Noista voi vielä miinustaa plussat tai bonukset....

Katsoppa päiväkirjaani auton korjauksista. Siellä on selkeästi maininta, että mittaristoa on tinattu viime vuonna ja mitä siitä on maksettu. Itse tinuri sai sen vielä suoraan taskuunsa.  :)

Valokuva kun usein ei ole kuvaamossa se pelkkä räps ja kuva koneelle, vaan valokuvaaja myös korjaa kuvan valoitukset, poistaa punasilmät yms vaadittavan mikäli tarvitaan. Kuvaaja ottaa kuvan hetkessä koska on rutinoitunut, itse kun sähellät niin helposti menee monta otosta, paljon aikaa, riittävästi hermoja ja kuva ei siltikään välttämättä vielä mene viranomaisen seulasta läpi vaikka se on sun mielestä ns. "ihan ookoo". Rakettitiedettähän tuo ei ole, kuten Yessekin sanoi. Valaistusolosuhteet varsinkin salaman kanssa on usein haastavat, passikuvassa naama ei myöskään saisi olla palanut puhki tai pää saisi jättää taustaansa paljon varjoja, mikä tekee tästä haastavan varsinkin talvella sisällä kuvatessa.

Sori, mutta eikös jokainen meistä osaa ottaa kuvia. Nuo puhkipalaneet ja mustaksi jääneet lentävät ainakin minulla jo kamerasta saman tien bittien svääreihin. Jos se kuvaamisen taso on sillä tasolla, että pitää shampanjat poksauttaa kun saa aikaiseksi kuvan, joka ei ole alivaloittunut tai puhki palanut, kyllä sitten kannattaa jättää tosiaan se kameran käyttäminen muille. Miksi sillä omalla kameralla ei voisi ottaa noita rahakkaita kuviakin, kun sillä kuvataan vaimo, lapset, kissat, koirat ja autotkin. Toisaalta esim. pienen lapsen kuvauttaminen on melkoista tuskaa niin äidille kuin kuvaajallekin. Ehkä sittenkin itse kotona.

Sitten. Ei taida olla sellaista kameraa olemassakaan, missä ei ole sitä auto asetusta.  :)

Itselläni nuo ansiot jäävät kyllä kauas noista esitetyistä. Jos joku tienaa tonnin tunnissa, kannattaa panostaa niihin hommiin ja siirtyä takapenkille. Saattaa räpsäyksele tulla hintaa jos ote herpantuu. Verokalentin mukaan noitakin löytyy, joten ei ole edes mitenkään teoreettinen vaihtoehto. Hauska kuulla, jos Volvon tekniikka vielä jaksaa kiinnostaa.

 

Carcom Oy  Ateho