On toki mm. ameriikoissakin routivia alueita ja suolaa. Ajosuoritteisiin ja tieverkkoon (saati sähköauton kohderyhmän asuinpaikan) suhteutettuna taitaa vain pohjoismaissa (tai ainakin suomessa) olla ns. "karummat olosuhteet".
Alaskassa on todella rajuja routimisia, mutten usko esim. Alcan Highwaylla näkyvän juurikaan patteriautoja.
Totta, ettei kannata panostaa mielettömiä määriä marginalialueen testaamiseen. Tähän viittasin tuolla etelänhetelmä-kommentillakin. Vielä 90-luvun alussa mm. Peugeot, Fiat, Renault yms. tekivät intensiivistä talvitestiä suomen/ruotsin lapissa. Nykyään olosuhdehuone, simulaatio ja koeajorata alpeilla riittänee.
Valitettavasti näkyy negatiivisesti lopputuotteessa täällä pohjoisessa.
Ainakin vielä tämänpäivän tekniikalla, onhan nyt kylmä pohjola kaikkea muuta kuin ideaali hienolle sähköautolle. Suomessa ainakin välillä tuntuu, että pitäisi olla donitsirenkailla oleva rehellinen maasturi, ettei jokaiseen töyssyyn körötellessä irtoa joku alusta osa sijoiltaan. Tosin, tämä sama tilannehan on edessä ihan kaikilla autoilla, oli valmistaja, autotyyppi tai ikä mikä hyvänsä.