Tuo koskee hetken aikaa uudehkoja vesivoima-altaita, jos ja kun patoamisella on peitetty ennen kuivilla ollutta maata. Aikaa myöten se loppuu. Eli menee lähinnä vastarakennetun vesivoiman päästöihin, ei koske vuosikymmeniä olleita vesivoimalaitoksia.
Ja Suomessa sähköntuotannon keskimääräinen ympäristökuorma on alle 100 g/kWh ja sähköauto menee yhdellä kWh:lla pauttiarallaa 5 km, eli ajamisen päästöt jotain 20 g/km. Valmistus erikseen, riippuu ihan ajomäärästä mitä siitä tulee per km.
Kuitenkin autonvalmistuksen päästöt korreloi enemmän auton massaan kuin käyttövoimaan. Dinolla ajamisen polttoainepäästöt on luokassa 100 g/km pelkästään pakoputken osalta, muu oheiskuorma siihen päälle.
Eli juuri kuten kirjoitin.
Kunnes luonnollisen poistuman kautta on autokanta sitten joskus sähköistynyt/vetykennoutunut tai mitälie, pitää keksiä vaihtoehtoja siirtymäajalle. Keinoja, jotka soveltuvat olemassa olevaan tekniikkaan, mutta kuormittaa ympäristöään vähemmän.
Totalitarismia ei tarvita, ellei haluta lisää eriarvoistumista. Ihminen sokaistuu helposti, kun pääsee asemaan jossa on itselleen mahdollista tehdä päätöksiä ympäristön hyväksi.
Olen tällähetkellä kylässä. Isäntäväellä on 20km kauppaan, eikä talous kestä sähköhybridiä tms patteriautoa. Molemmat ajavat 4.5-5.5l/100km bensiiniä polttavalla autolla. Tai itseasiassa yksi auto on aina vuorollaan käytössä, toinen varalla/huollossa.
"Muuttakaa kaupunkiin", hyvä argumentti. Aidataan suomeen vain yksi alue, jossa kaikkien on pakko asua.
Tai sitten. Pudotetaan ihmisten määrä 1/4 osaan. Tai lopetetaan turha ylituotanto. Tai panostetaan uusiutuviin menetelmiin.... Monta keinoa päästä tavoitteeseen. Autopiireissä helposti autot nousee esille. Myös valitettavasti politiikassa se autolla liikkuva yksilö on helposti demoni.
Minulla ei ole vaihtoehtona hommata sähköautoa, joten ajan biopolttoaineella vanhalla autolla, jonka käytän loppuun ja toimitan kierrätykseen.