RallyBaron  Samppasport

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 514780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1695 : 22.06.2020, 19:26:55 »
Nestemäinen hiilivety kuulostaa kyllä todella kätevältä. Siitähän voisi jalostaa bensa ja dieselmoottoreille sopivia polttoaineita ja miksei vaikka voiteluaineitakin.

Eeiku heetkinen :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1696 : 22.06.2020, 19:32:38 »
Niimpä...

Niin kauan kun dinosauruksen aikainen hiilivety on puoli ilmaista, mitään ei tapahdu.

Jos bensa maksaisi 10 euroa litralta, tiellä tulisi vain tuttuja vastaan ja monta ongelmaa olisi ratkaistu samalla kertaa. Tosin syntyisi siinä samalla pari uuttakin ongelmaa...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1697 : 22.06.2020, 19:55:52 »
Eeiku heetkinen :D
Hiilidioksidin kaappaaminen polttoaineen raaka-aineeksi voi kuulostaa foliopipotason jutulta. Vaan kovasti sitä parhaillaan suunnitellaan mm. voimalaitoksia, missä palokaasuista erotettaisiin hiilidioksidi, mikä varastoitaisiin (toivottavasti) ikiajoiksi vaikkapa ehtyneeseen öljykenttään. Voi olla ihan toimivakin idea yhdistettynä suljettuu voimalaitosprosessiin, missä kattilaan syötetään polttoainetta ja puhdasta happea. Palokaasuista siivotaan pois CO2, minkä jälkeen ne palautetaan takaisin kiertoon. Eipä tarvi murehtia mm. NOx päästöistä, joten prosessin voi virittää paljon totuttua korkeammille lämpötiloille ja hyötysuhteille.

Tosin vielä parempi ideahan se olisi muuntaa ylimääräinen CO2 myytäväksi tuotteeksi. Vetyäkin voisi valmistaa fiksuimmin kuin nyt (tehdään todellisuudessa maakaasusta) tai kovasti kohutun elektrolyysin avulla (kuluttaa paljon sähköä, mutta voi olla fiksua, jos tuuli/aurinkovoiman tuotanto > kulutus), esim. veden terminen hajottaminen korkeassa lämpötilassa ao. tehtävään suunnitellussa ydinvoimalaitoksessa (no, taas ne luutuneet asenteet vastassa >:() . Prosessi on (vahingossa) demottu toimivaksi japanilaisessa paukkuvaaran ydinvoimalassa  8)

Kyllä näille ratkaisuille alkaa kysyntää löytymään, jahka fossiilisen CO2 tupruttelulle laitetaan tarpeeksi korkea hintalappu. Päästökaupan alussa ilmaisia päästökiintiöitä jaeltiin terästehtaille yms. aivan liian avokätisesti ja ylijäämää päätyi jopa myyntiin.

Vrt vaikkapa SSAB:n julistus "hiilivapaasta" terästuotannosta jo tällä vuosikymmenellä. Teoriassa 7 % tiputus Suomen ja 10 % Ruotsin CO2 päästöihin kertalaakista. Ja melkein huomaamatta tavan tallaajan kannalta - toisin kuin joku hirveä vouhotus kauppakasseista yms. kokonaisuuden kannalta täysin merkityksettömistä jutuista.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1698 : 25.06.2020, 20:02:47 »
Hiilidioksidin kaappaaminen polttoaineen raaka-aineeksi voi kuulostaa foliopipotason jutulta.

Tuossapa tuota foliohattumateriaalia: https://www.wartsila.com/energy/power-to-x-and-future-fuels
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1699 : 04.07.2020, 23:45:42 »
Tänään bongasin Motonetin pihalla Tesla model 3 ja ekana sattui silmään todella epätasaisesti kuluneet jarrulevyt. Näkyi ettei jarrupalat paljoa ole ottanut levyihin ja oli takaa kulunut urille. Eikä autolla voi olla paljoa ikää.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1700 : 05.07.2020, 09:30:48 »
Tänään bongasin Motonetin pihalla Tesla model 3 ja ekana sattui silmään todella epätasaisesti kuluneet jarrulevyt. Näkyi ettei jarrupalat paljoa ole ottanut levyihin ja oli takaa kulunut urille. Eikä autolla voi olla paljoa ikää.

Yleisesti jarrupalat ovat aika pienellä käytöllä riippuen tietysti ajotavasta. Edellisessä hybridissä jarrupalat olivat alkuperäiset ja autolla oli ajettu hieman alle 200 tkm. Nykyisellä on ajettu nyt yli 100 tkm ja palat on vielä hyvässä kunnossa ja levyt paksut.

Kannattaa käydä kokeilemassa sähköautoa. https://skrolli.fi/2017/03/sahkoauton-historia/


Edit: Aivan pakko lisätä tämä: "Sähköauton myynti vaatii uuden opettelua ja häiritsee rahakasta polttomoottorin huoltoliiketoimintaa."
« Viimeksi muokattu: 05.07.2020, 09:39:27 kirjoittanut matalaut »
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1701 : 11.07.2020, 14:02:28 »
Kyllä ei sähköautolla pääse mihinkään, kun range loppuu heti kättelyssä  ::)



Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1702 : 11.07.2020, 14:37:12 »
Kyllä ei sähköautolla pääse mihinkään, kun range loppuu heti kättelyssä  ::)


En ymmärrä niin kysym, että mikä vehjes ja onko tossa latausten väli vai mitä tuo km lukema meinaa?

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8903
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1703 : 11.07.2020, 14:56:47 »
En ymmärrä niin kysym, että mikä vehjes ja onko tossa latausten väli vai mitä tuo km lukema meinaa?

En tunne tapausta tarkemmin mutta ilmeisesti Kona ja lukema on päivän aikana ajettu matka.

Muutaman tauon saanut siis pitää jos melkein 1700 km viuhtoo päivän aikana, kun vehkeen akku ei ole sieltä isoimmasta päästä, mutta tuon verran kuitenkin pääsi juhannusruuhkassakin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1704 : 11.07.2020, 15:06:11 »
En tunne tapausta tarkemmin mutta ilmeisesti Kona ja lukema on päivän aikana ajettu matka.

Muutaman tauon saanut siis pitää jos melkein 1700 km viuhtoo päivän aikana, kun vehkeen akku ei ole sieltä isoimmasta päästä, mutta tuon verran kuitenkin pääsi juhannusruuhkassakin.
Noihin jo pitänyt vähän pitää autoa letkun nokassa. Pikaisesti laskin että 21.6 käytetty sähköä noin 219kWh

Edit: taitaa siis olla joku päivittäinen ajopäiväkirja, eikä niinkään latausten välinen kulutus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1705 : 23.07.2020, 19:40:59 »
Yleisesti jarrupalat ovat aika pienellä käytöllä riippuen tietysti ajotavasta. Edellisessä hybridissä jarrupalat olivat alkuperäiset ja autolla oli ajettu hieman alle 200 tkm. Nykyisellä on ajettu nyt yli 100 tkm ja palat on vielä hyvässä kunnossa ja levyt paksut.

Kannattaa käydä kokeilemassa sähköautoa. https://skrolli.fi/2017/03/sahkoauton-historia/


Edit: Aivan pakko lisätä tämä: "Sähköauton myynti vaatii uuden opettelua ja häiritsee rahakasta polttomoottorin huoltoliiketoimintaa."

Jarrut on siitä hassut laitteet että ne ei hirveästi kulu käytössä, mutta käyttämättömyys saattaa syödä ne nopeasti. Ei tuo 200tkm jarrupaloilla ole normaalille polttisautollekaan mikään kovin ihmeellinen poikkeus.

Voimakkaasti regeneroivat autot voivat syödä jarruja nopeastikin, jos niille ei ole riittävästi käyttöä ja ruostuvat / jumiutuvat.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1706 : 25.07.2020, 13:49:21 »
Jarrut on siitä hassut laitteet että ne ei hirveästi kulu käytössä, mutta käyttämättömyys saattaa syödä ne nopeasti. Ei tuo 200tkm jarrupaloilla ole normaalille polttisautollekaan mikään kovin ihmeellinen poikkeus.

Voimakkaasti regeneroivat autot voivat syödä jarruja nopeastikin, jos niille ei ole riittävästi käyttöä ja ruostuvat / jumiutuvat.

Riippuu aika radikaalisti minkälaista ajoa, jos ajat 300km päivässä suoraa tietä ja jarrutat 3x, vai ajatko kaupunkia painaen 100m välein jarrua. Täälläpäin 45-90tkm riippuen palat autosta, painosta ja käytöstä. Aika monessa menee levyt samalla. Hybrideissä pääsee vähän pidempään, jos kukaan on niitä herkistänyt parin vuoden välein.

Ei sillä etteikö ne levyt kestäisi seuraavia oikeasti, mutta monen valmistajan sallittu (naurettava)kuluma levyille on vähän päälle milli, mersulla joissain malleissa 3mm. Mutta mersu on mersu.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1707 : 25.07.2020, 14:04:16 »
Riippuu aika radikaalisti minkälaista ajoa, jos ajat 300km päivässä suoraa tietä ja jarrutat 3x, vai ajatko kaupunkia painaen 100m välein jarrua. Täälläpäin 45-90tkm riippuen palat autosta, painosta ja käytöstä. Aika monessa menee levyt samalla. Hybrideissä pääsee vähän pidempään, jos kukaan on niitä herkistänyt parin vuoden välein.

Ei sillä etteikö ne levyt kestäisi seuraavia oikeasti, mutta monen valmistajan sallittu (naurettava)kuluma levyille on vähän päälle milli, mersulla joissain malleissa 3mm. Mutta mersu on mersu.  :)

Vaihdatutin levyt&palat joka nurkkaan 175tkm kohdalla kun huollon mukaan takalevyt vaati vaihtoa. Etulevyt ei ees ollu pahat. Keskinopeus 55kmh ja auto diesel XC60. Luulenpa että ilman adaptiivista vakkaria takalevyt ois kestäny pitempään

Ps. Auto säilytetään katoksessa.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1708 : 25.07.2020, 16:15:52 »
Ei kai vakkari jarruta niin kovaa että takalevyt olisi käytössä, kuulostaa että ne olivat ruosteessa pikemminkin  8)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1709 : 25.07.2020, 17:01:05 »
Ei kai vakkari jarruta niin kovaa että takalevyt olisi käytössä, kuulostaa että ne olivat ruosteessa pikemminkin  8)
volvossa adaptiivinen vakkari juurikin jarruttaa takajarruilla jos oikein muistelen
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Carcom Oy  Ateho